Olomouc hledá lepší místo pro vozovnu, favoritem je plocha po bývalých kasárnách v Neředíně
Bývalé sovětské kasárny v Neředíně by mohly najít nové využití. Vyhledávací studie, kterou zadali olomoučtí radní, označila tuto lokalitu jako
Bývalé sovětské kasárny v Neředíně by mohly najít nové využití. Vyhledávací studie, kterou zadali olomoučtí radní, označila tuto lokalitu jako nejvhodnější pro stavbu nové vozovny pro autobusy a tramvaje Dopravního podniku města Olomouce. K nové vozovně je ale daleko: musí se změnit územní plán či vykoupit některé pozemky.
Olomouc má dosud tramvajové depo od počátku provozu v centru města v Koželužské ulici, autobusy mají garáže v Dolní Hejčínské téměř v centru. „Obě tato zařízení jsou zásadně limitována v dalším rozvoji nedostatkem prostoru. Jejich provoz navíc zatěžuje okolí a životní prostředí v centru města. Proto jsou už řadu let tématem úvahy o přestěhování obou vozoven na jednu společnou vhodnější lokalitu,“ vysvětlil primátor Mirek Žbánek. Podle něj by mělo být cenné území v centru města využito jinak než pro provoz a opravy vozidel MHD.
Hledání nového zázemí se v olomoucké MHD řeší desítky let. V minulosti se mluvilo například o umístění vozovny v lokalitě Rolsberská či v trojúhelníku mezi městskou částí Holicí a železničními tratěmi na Přerov a Prostějov. Vždy se ale našel nějaký problém.
Zpracovatelé studie vybrali tři varianty, dvě z nich jsou v bývalých kasárnách, třetí u nákupního centra Globus. Po zhodnocení silných a slabých stránek vybrali z těchto tří možností variantu „Kasárna Neředín A“. „Tato plocha je relativně nejlépe dopravně dostupná, více než polovinu pozemků zde už nyní vlastní město. Budoucí provoz dílen a vozovny by navíc ani nerušil okolí tak, jako je tomu u vozoven v centru města,“ uvedlo město v tiskové zprávě.
Kdy bude nová vozovna hotová, není zatím jasné. Město musí nejprve dát podnět na vypracování návrhu změny územního plánu, která umožní stavbu vozovny ve vybrané lokalitě, a také zařadit zdejší pozemky do kategorie A, tedy strategických pozemků, jejichž prodej je vyloučen. „Radnice také zahájí intenzivní jednání s majiteli soukromých pozemků za účelem jejich získání do vlastnictví města. Nutné bude pořídit technickoekonomickou studii lokality, která prověří optimální rozložení a vybavení areálu vozovny. Tyto kroky i další postupy budou předmětem jednání městského zastupitelstva,“ uvedlo město ve zprávě.