Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Obchvat Prahy mezi D1 a D11: ŘSD chce příští rok začít vykupovat pozemky

Pražský okruh u Slivence. Foto: Wikimedia Commons.
Pražský okruh u Slivence. Foto: Wikimedia Commons.

Další úsek velkého pražského okruhu mezi Modleticemi a Běchovicemi, jinak též spojka dálnic D1 a D11, by se měla začít stavět na přelomu let 2021 a 2022. Na semináři, který včera v Senátu pořádal senátor Jiří Oberfalzer, to uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Úsek aktuálně prochází územním řízením. „Doufáme, že územní rozhodnutí získáme do konce tohoto roku,“ uvedl Mátl. Za pozitivní označil skutečnost, že dosud nepřišlo žádné zásadní veto od dotčených městských částí.

Příští rok pak chce ŘSD zahájit výkup pozemků, který zřejmě kvůli blízkosti Prahy nepůjde hladce. „Předpokládáme rozsáhlá vyvlastňování a soudní spory,“ řekl Mátl. Podle něj se cena zemědělské půdy může vyšplhat až na 1500 korun za metr čtvereční, což představuje násobky ceny polí jinde v republice.

Akvizice pozemků (výkupem či vyvlastněním) by měla být hotova do konce roku 2021. To už by mělo mít ŘSD podle aktuálního harmonogramu v kapse i stavební povolení a začínat se stavbou. Hotovo by mělo být kolem roku 2025. Současně se má stavět i přeložka silnice I/12 na Kolín.

Pražský okruh má měřit 83 kilometrů, hotová je polovina. Poslední nový úsek v podobě propojení D5 a D1 se otevíral v roce 2010. Od té doby se nekoplo, Pražany přitom trápí především tranzit na Jižní spojce, který má zmizet právě díky spojení D1 a D11.

Mnohem komplikovanější situace pak je v úsecích na severu města, kde chybějí úseky Ruzyně – Suchdol, Suchdol – Březiněves a Březiněves – Satalice. „Pražský okruh je přesně tou stavbou, kterou všichni chtějí, ale každý ji chce trochu jinde a trochu jinak,“ uvedl první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

U prvních dvou zmíněných úseků ŘSD podá (či už podalo) oznámení EIA v září, u posledního zatím zpracovává technickou studii. „Hledáme optimální variantu vedení trasy,“ doplnil Mátl. Podle něj v úvahu připadá vedle trasy na povrchu i zahloubení dálnice, či dokonce tunel. V listopadu by trasu měla vybrat centrální komise ministerstva dopravy, následně započne proces EIA. Práce na severu Prahy nezačnou zřejmě dříve než v roce 2026.

Na semináři přišla na přetřes i takzvaná regionální varianta okruhu, která by byla posunuta oproti dnes plánované D0 na severu a východě Prahy více do středních Čech. Tuto variantu přišla do Senátu podpořit řada občanů. Diskutující z MD, pražského magistrátu, Středočeského kraje i ČVUT ji nicméně odmítli s tím, že nemá oporu v žádných dokumentech. Narazila by mimo jiné na zástavbu a odpor dotčených občanů. Martin Höfler z ČVUT například upozornil na to, že lidé si v hypotetické trase postavili domy v dobré víře v územní plán.

V určitém okamžiku je třeba říci dost a soustředit se pouze na jednu variantu. Takto bychom mohli prověřovat donekonečna a nikdy nic nepostavili,“ reagoval Čoček a v reakci na senátora Jiřího Drahoše doplnil, že nynější varianta na hranicích Prahy „vychází z tvrdých dat, která hodnotí regionální variantu výrazně hůře.“ Regionální varianta dostavby okruhu by měřila 69 kilometrů, zatímco trasa v územních plánech měří 42 kilometrů.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
adr
Host
adr

Dobrá zpráva. Včera bylo pozdě. Snad se to nikde nezadrhne a stavba začne co nejdříve.

Ulafme
Host
Ulafme

Další „prioritní stavba“, která se za šest let vládnutí toho Prvního StBáka nepohla ani o centimetr.
Ale hlavně že se dobře čerpá a koblihy chutnají…

Karel
Host
Karel

To se pak nabízí otázka co tam udělali modří ptáci s oranžovýma kamarádíčkama.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

???

adr
Host
adr

Jako, že kdyby se opravdu chtělo, tak to Pražský okruh už mohl stát dávno..

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Kéž by taková rozhodnost byla i u potřebných velkých staveb na železnici.

Ulafme
Host
Ulafme

Předpokládám, že to slovo „rozhodnost“ byla těžká ironie…

VRT
Host
VRT

No to je mi nějakého optimismu!

cosma
Host
cosma

Ono ještě není vykoupeno???

Vlaczech
Host
Vlaczech

Dokud není územní rozhodnutí tak ani ŘSD vykupovat nemůže

cosma
Host
cosma

nemuze vyvlastnovat, ale vykupovat muze ne?

1975
Host
1975

Teoreticky by mohlo, ale obává se, že jakýkoli problém by jim byl omlácen o hlavu , respektive hrozily by jim údajně žaloby.

Lumír Kuchař
Host
Lumír Kuchař

omyl nemůže vykupovat dokud není platné územko, teprve pak může vykupovat a pokud se výkupy nedaří, teprve pak může vyvlastňovat …

MildaIV
Host
MildaIV

Ale múžou to vykupovat obce nebo kraje.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ano a za dobrotu na žebrotu. Žaloba na obec pro (paragraf už se najde), protože kdesi cosi. Plus riziko, že to obec zcela nezištně prodá zcela nezištné osobě.

Gejza
Host
Gejza

No pokud vím, tak je to už cca 3/4 roku, co se nové vedení Prahy holedbalo, že začnou vykupovat pozemky pro 511 (+zelené pásy okolo) i bez ÚR. Copak asi za tu dobu vykoupili, chlapci…

adr
Host
adr

Tak to bych taky moc rád věděl….

Jarda
Host
Jarda

Pěkný článek zabarvený politickými povídačkami. Takže za 10 let znova od začátku. To že se neozvali se zásadními připomínkami dotčené obce neznamená, že Spolek Chvalský bude spát.

AAA
Host
AAA

Drahoš holt musel připomenout svou existenci

Zdeněk
Host
Zdeněk

Pan Drahoš je nesporně vynikající vědec, ale jako politik nic moc – ne nadarmo je nazýván „želé“ nebo „pan Jánevím“. A plánování a výstavbě liniových staveb už nerozumí vůbec. Ovšem každý politik se rád zviditelní, když má příležitost, takže tohle bych panu Drahošovi ani nezazlíval…

Martin Vich
Host
Martin Vich

Vítejte v zemi kde čas lidí nic nestojí. Chceme být bohatá rozvinutá a produktivní země ale u lékaře si počkáte půlden, na okruh si počkáte možná další dekádu nebo ještě déle, jet po D1 je za trest a to se prosím nerozšiřuje o další pruhy, velkolepé železniční plány odhadujeme dokonce na horizont 2050… což je v řeči politiků v podstatě nekonečno.

1975
Host
1975

Martine a co vám brání se přihlásit do ŘSD a všem jim to ukázat? Pokud bude Radek Mátl potvrzen jako „definitivní“ ředitel, tak je volná jeho funkce šéfa výstavby….co yv na to, místo těch hospodských pofňukávaček?

Andrej
Host
Andrej

Predpokladám že má svoje zamestnanie, pravdepodobne v inom obore, a riadne platí dane, za ktoré očakáva určitú protislužbu.

Čo je to za nezmyselná otázka.

Navyše, problém slabej výstavby nie je len problém ŘSD. Je to komplexný problém zlej legislatívy, pomalých miestnych aj národnych úradov, pomalých súdov, stretov záujmov, NIMBY aktivistov, „ekologických“ aktivistov atď.

1975
Host
1975

Ale já to chápu, kecání na fórech je zadarmo a nebolí. Zvednout zadek a něco skutečně změnit, když se mi to nelíbí, to už chce trochu té práce…že?

Paja
Host
Paja

Chcete říct, že všichni občasné, kterým vadí pomalá výstavba dálnic se mají zvednout a jít projektovat/řídit/kopat? Další Most inteligence?
Neplatíme právě proto ty daně a nevolíme politiky?
Je to hezká úvaha, ale jít si vystudovat medicínu a pak udělat atestaci proto, že mě některý doktor špatně zdiagnostikoval nebo zaléčil …

1975
Host
1975

Tak jestli žijete v iluzi, že si někoho zvolíte jednou za čtyři roky, a pak se všechno „samoseto“, případně že si tu pobrečíte v diskusi, tak vám samozřejmě není pomoci, o tom žádná.

AAA
Host
AAA

A co vy, už jste se tam přihlásil?

2701
Host
2701

Ja ale nebrblam, jak to delaji blbe a jak by to kazdy zvladnul lepe. To je ten podstatny rozdil. Takze se o to aspon zajimam, abych nemusel placat, ale vedel, proc se ty veci deji tak, jak se deji.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Pěkného slaměného panáka jste vytáhl. Nikdo zde netvrdí, že chce jen jednou za 4 roky volit a pak „mít klid“..

2701
Host
2701

Aha, takze kdyz rika, ze plati dane a voli si politiky, tak by to ONI meli zaridit, tak to vlastne nerika, ze by to mel zaridit hlavne nekdo jinej… Koudelka hadr.

MildaIV
Host
MildaIV

No aspoň k těm volbám by mohli vstát.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll