Obchvat Prahy mezi D1 a D11: ŘSD chce příští rok začít vykupovat pozemky
Další úsek velkého pražského okruhu mezi Modleticemi a Běchovicemi, jinak též spojka dálnic D1 a D11, by se měla začít
Další úsek velkého pražského okruhu mezi Modleticemi a Běchovicemi, jinak též spojka dálnic D1 a D11, by se měla začít stavět na přelomu let 2021 a 2022. Na semináři, který včera v Senátu pořádal senátor Jiří Oberfalzer, to uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Úsek aktuálně prochází územním řízením. „Doufáme, že územní rozhodnutí získáme do konce tohoto roku,“ uvedl Mátl. Za pozitivní označil skutečnost, že dosud nepřišlo žádné zásadní veto od dotčených městských částí.
Příští rok pak chce ŘSD zahájit výkup pozemků, který zřejmě kvůli blízkosti Prahy nepůjde hladce. „Předpokládáme rozsáhlá vyvlastňování a soudní spory,“ řekl Mátl. Podle něj se cena zemědělské půdy může vyšplhat až na 1500 korun za metr čtvereční, což představuje násobky ceny polí jinde v republice.
Akvizice pozemků (výkupem či vyvlastněním) by měla být hotova do konce roku 2021. To už by mělo mít ŘSD podle aktuálního harmonogramu v kapse i stavební povolení a začínat se stavbou. Hotovo by mělo být kolem roku 2025. Současně se má stavět i přeložka silnice I/12 na Kolín.
Pražský okruh má měřit 83 kilometrů, hotová je polovina. Poslední nový úsek v podobě propojení D5 a D1 se otevíral v roce 2010. Od té doby se nekoplo, Pražany přitom trápí především tranzit na Jižní spojce, který má zmizet právě díky spojení D1 a D11.
Mnohem komplikovanější situace pak je v úsecích na severu města, kde chybějí úseky Ruzyně – Suchdol, Suchdol – Březiněves a Březiněves – Satalice. „Pražský okruh je přesně tou stavbou, kterou všichni chtějí, ale každý ji chce trochu jinde a trochu jinak,“ uvedl první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.
U prvních dvou zmíněných úseků ŘSD podá (či už podalo) oznámení EIA v září, u posledního zatím zpracovává technickou studii. „Hledáme optimální variantu vedení trasy,“ doplnil Mátl. Podle něj v úvahu připadá vedle trasy na povrchu i zahloubení dálnice, či dokonce tunel. V listopadu by trasu měla vybrat centrální komise ministerstva dopravy, následně započne proces EIA. Práce na severu Prahy nezačnou zřejmě dříve než v roce 2026.
Na semináři přišla na přetřes i takzvaná regionální varianta okruhu, která by byla posunuta oproti dnes plánované D0 na severu a východě Prahy více do středních Čech. Tuto variantu přišla do Senátu podpořit řada občanů. Diskutující z MD, pražského magistrátu, Středočeského kraje i ČVUT ji nicméně odmítli s tím, že nemá oporu v žádných dokumentech. Narazila by mimo jiné na zástavbu a odpor dotčených občanů. Martin Höfler z ČVUT například upozornil na to, že lidé si v hypotetické trase postavili domy v dobré víře v územní plán.
„V určitém okamžiku je třeba říci dost a soustředit se pouze na jednu variantu. Takto bychom mohli prověřovat donekonečna a nikdy nic nepostavili,“ reagoval Čoček a v reakci na senátora Jiřího Drahoše doplnil, že nynější varianta na hranicích Prahy „vychází z tvrdých dat, která hodnotí regionální variantu výrazně hůře.“ Regionální varianta dostavby okruhu by měřila 69 kilometrů, zatímco trasa v územních plánech měří 42 kilometrů.