Okřídlený šíp bude už jen na autech. Plzeňská Škoda prodala práva k ochranné známce automobilce

Nový autobus Škoda E’CITY. Foto: Škoda TransportationNový autobus Škoda E’CITY. Foto: Škoda Transportation

Výnos z prodeje má pomoci snížit zadlužení strojírenské firmy a přispět k dalšímu rozvoji.

Největší výrobce kolejových vozidel v Česku bude muset po roce 2029 vyrábět své produkty pod jinou značkou než dosud. Škoda Group (ze skupiny PPF) dnes oznámila, že se dohodla s automobilkou Škoda Auto na kompletním převodu ochranných práv ke značce Škoda.

Mělo by tak skončit dlouhodobé zmatení, kdy značku Škoda používají dvě rozdílné firmy s odlišnými produkty a majiteli. Celosvětově je značka dlouhodobě známější u automobilů.

„Budou ukončeny veškeré známkoprávní spory a současně odstraněny neshody týkající se mnohaletého souběžného užívání značky Škoda. Součástí dohody je, že Škoda Group může název Škoda i znak okřídleného šípu používat až do roku 2029,“ uvedla PPF v tiskové zprávě.

Změna značky se podle oznámení „nijak neprojeví na existujících, rozjednaných či budoucích zakázkách plzeňské skupiny Škoda, včetně společnosti Škoda Transportation“.

Strany nezveřejnily finanční detaily transakce. „Získané prostředky přispějí především ke snížení zadlužení Škoda Group a k dalšímu rozvoji jejího podnikání, včetně vývoje inovativních produktů a tvorby nových pracovních míst,“ uvedla PPF. Jaké nové jméno a značku bude strojírenská firma používat, není zatím jasné.

Zůstáváme hrdými nositeli odkazu Emila Škody, který položil základy rozvoje průmyslu v Plzni i celém Česku. Nicméně přišel čas respektovat realitu a vyřešit neshody ohledně rozsahu práv, kdy pod stejnou značkou působí na trhu zcela rozdílné produkty. Jsem přesvědčen, že ve finále uzavřená dohoda pomůže plzeňské Škodovce udělat zásadní krok směrem do budoucnosti, kdy chceme být firmou nabízející nejen jednotlivé prostředky hromadné dopravy, ale celá řešení pro moderní mobilitu,“ říká Stanislav Kuba, investiční manažer průmyslové divize skupiny PPF a předseda dozorčí rady Škody Transportation.

93 % lidí si značku spojuje s auty

Škoda Auto vlastnila značku a logo Škoda pro automobily a s nimi související zboží a služby, ale většina historických práv zůstala v majetku Škody Plzeň a na její činnost navazujících společností. Logo s okřídleným šípem si nechala Škodovka zaregistrovat jako ochrannou známku v prosinci 1923 a v roce 1937 k němu připojila text Škoda. Mladoboleslavská automobilka používala značku Škoda od roku 1925. Loňský průzkum společnosti Ipsos pro Škoda Group ukazuje, že veřejnost si dnes značku Škoda nejčastěji spojuje s výrobou aut (93 %), zatímco plzeňskou Škodu Transportation zná jen čtvrtina populace ČR.

Značka Škoda vznikla podle jména zakladatele plzeňské strojírny Emila Škody; Škodovy závody v roce 1925 ovládly mladoboleslavskou automobilku Laurin & Klement. „Jde o důležitý krok směrem k budoucnosti naší automobilky. Chceme se stát na konci tohoto desetiletí jednou z pěti nejprodávanějších značek v Evropě. Právě ještě jednotnější a silnější značka je jedním z předpokladů, jak toho můžeme dosáhnout,“ uvedla automobilka v prohlášení.

Tagy škoda Škoda Auto Škoda Group
157 komentářů