Okna metra se rozpohybovala. Praha spustila „záhadné“ LED animace v tunelech
Reklamně-informační systém v tunelech metra. Foto: DPP
Zobrazovací systém tvoří 386 LED panelů. Minimální rychlost soupravy musí být 60 km/h.
Zobrazovací systém tvoří 386 LED panelů. Minimální rychlost soupravy musí být 60 km/h.
Teď sem tam jel a nic
😤 Hnus. Dalsi vizualni smog. A daji jim to skoro zadarmo… Kdyz uz takhle parazituji – at za to aspon poradne zaplati!
no, myslím, že teď by většina lidí graffiti na oknech ocenila. než koukat na alzáka.
Dalsi duvod se metru vyhybat a zustat na povrchu, ale ne vždy je to praktické
Takže místo příjemného pocitu pro lidi v metru to zase bude sloužit jen masáží politickou propagandou a dalším zahlcením otravných reklam 🙁
Já se bojím že na mě reklama brzy vyskočí i z hajzlu, nebo že ji najdu namotanou na hajzlpapíru, možná by nebylo marné ji lepit i na rakev, ať se pozůstalí během obřadu nenudí. Nepřeháníme to trochu už? A teď se do toho můžeme snažit snížit emise CO2. Takže já budu nucen nechat spalovák doma a jet metrem, abych tam byl nucen čučet na výsměch zcela zbytečných LED panelů.
Principielně mi vadí, že jako platící zákazník služby s velmi rozdílnou kvalitou a komfortem služby dle denní doby (a trochu vlivu náhody) musím sledovat hromadu reklam, nedejbože že se ta věc začne hejbat. Nemám problém s těmi úzkými panely pod stropem vagonu, kolikrát se tam člověk začte a ta stanice mu uběhne ryhleji, přijde mi to jako zcela uměřená inzerce. Ještě přežiju ty reklamy u dveří, ačkoli zde by dle mého měly být daleko víc spíš provozní informace a plánky metra či případně vyhrazeno pro vybrané městské/dopravní kampaně. Ale další LCD panely v tubusech eskalátorů nebo teď tahle pohybující se… Číst vice »
Prima, to je ono co jsme si přáli. Teď jen skromné přání, aby spoje DPP jezdily konečně včas…
Ty mede, 2 minuty interval ve špičce a stejně to tu remcá 🤦♂️
Pokud to pomůže vymístit reklamu ze stanic do tunelů, bude to super krok!
V podcastu architektka metra říkala, že je třeba hledat nová místa, aby nahradili naopak reklamu, kterou jinde odebírají.
Takže mě tohle nadchlo. Konečně místo, kde to nehyzdí architekturu. Tohle bych uvítal o dost víc než návrat reklamy do tubusu eskalátory Jiřího z Poděbrad.
Myslím, že tu nájemní cenu by měl DPP stanovit dost vysoko, aby Z toho skutečně káplo hodně, nebo naopak bylo metro čisté.
Ne se jen řídit nejvyšší nabídkou.
Opravdu stojí ten vizuální smog za 20 milionů? To je dvacet korun na jednoho obyvatele Prahy… V ulicích se postupně daří vizuální smog reklam umírňovat, a do podzemí si to s velkou slávou nainstalujeme 🙁
Na ulici, nechť mizí, ale člověku podle mě výhled z okna z metra minimálně nezkazí 🙂
Podle mne zkazí. Svítící animovaná reklama ruší daleko víc, než tmavé stěny tunelu.
To už je fakt moc.
Ale teda to jako ještě ovlivní, jakou trasu budu jezdit? Někteří to nemusí vidět nikdy a jiní to uvidí pořád jen kvůli tomu, že jezdí v jiném úseku?
Jděte fakt někam, raději zvedněte jízdné
Zrovna v těch oknech metra bych radši uvítal ty slony či delfíny než jakoukoliv, být nevtíravou reklamu. Posloužilo by to jako atrakce a lidi by to do MHD přitáhlo místo odpudilo. A také by je to možná přivedlo k hezčím myšlenkám.
a bude ke koupi jízdenka ( dražší samozřejmě) , která mi umožní cestovat bez otravných reklam? i www zdopravy to umí
Nebylo by technologicky jednodušší a možná i levnější nainstalovat na vybraný počet souprav projektory, co by reklamu promítaly na povrch tunelů, než instalovat takto kilometry LED panelů a ty složitě seřizovat a synchronizovat?
Ano, obraz by byl ovlivněn povrchem stěn a kabely, co jsou na nich připevněné, ale i tak by mohlo jít o atraktivní reklamní nosič.
Díval jste se na obrázky pod článkem? Já tam totiž žádné LED panely nevidím. Spíš jen takové tyče/sloupky a na nich asi jsou ty LEDky. Ano, v článku se taky píše o LED panelech, ale možná to není až tak přesné, to máte asi jako ty překlepy v tom článku…
Ale jo, strčit třeba obrazovku rovnou místo okna, to by taky vyšlo levněji, ale když to neplatí DPP a to pořízení i instalaci si kompletně zaplatí ta reklamka, tak je to na nich a oni si musí zvážit, jestli se jim to vyplatí či ne…
Ideál by bylo HUD sklo
Zisk „až 20 milionů“ nezní špatně, ale ono to tedy může být třeba jen 10. Divím se, že má na takové projekty DPP kapacitu. Nevěřím tomu, že by si při této akci opravdu VŠE zajistila vysoutěžená firma a nebyla ze strany DPP potřeba nějaká součinnost.
Odečíst je také třeba náklady na přístup mezi tyto panely a stěnu tunelu, kdykoli to bude potřebné. Fakt bych si radši připlatil na ročním jízdném, než být – kromě těsných nepřípojů mimo špičky – vystavován dalším nevyžádaným sdělením.
No je to zralý na to začít reklamu posuzovat podobně jako podomní prodej, telemarketing a podobný svinstvo. Těžko říct jak přesně ty pravidla nastavit, ale zrovna to co předvádí MHD Praha už je fakt za hranou.
Jako že by majitel reklamní plochy zodpovídat za obsah (tzn jestli není reklama protizakonna atd) stejně jako majitel novin zodpovídá za články??? To by se těm dvěma reklamním agenturám velmi nelíbilo…
Jak přesně ta pravidla nastavit? Reklama by měla pouze informovat („Otevřeli jsme nový obchod.“), ne manipulovat („Sleva 40 % na vybraný sortiment jen do konce týdne.“). Naneštěstí velká většina dnešní reklamy manipuluje.
Mně osobně tohle asi nevadí. V metru stejně z okna nekoukám, to si raději čtu. Ale co mi už trochu vadí jsou takové reklamy třeba na tramvajích, které zakrývají i okna (byť je to s nějakými perforacemi) a ten výhled z tramvaje ven mi omezují…
Ja mluvim o reklamach v MHD obecne. Za jednu cestu jich vidi clovek desitky (i kdyz se samozrejme opakuji) a kolik za to PID dostane? Korunu za cestujiciho? Mozna dve?
Doba reklamní. Nerozumím, proč je z hlediska práva možné, že mi někdo proti mé vůli ukazuje reklamu, kterou vidět nechci. Je snad mou občanskou povinností, strpět dívání se na reklamy? Ze kterých mají zisk soukromé společnosti? Proč? Když bych k tomu dal souhlas výměnou za to, že třeba dostanu nějakou službu zdarma, tak budiž, je pak na mně, jestli chci raději platit nebo se nechat obtěžovat reklamami. Ale být na ulici a muset vidět reklamu, mít schránku s cedulí „bez reklam“ a dostávat reklamu, zaplatit si jízdenku a být nucen se dívat na reklamu… Přijde mi to ponižující. Otravné. Odvádí… Číst vice »
Berte to tak ze jizdne je tezce dotovane a do MHD vstupujete o vlastni vuli
Dotované z daní, které též platíme. Třeba právě proto, abychom měli kvalitnější život (tzn. lidé jeli například právě MHD místo plnění ulic dalšími auty, když potřebují jet).
Je to jednoduché. Nechcete li reklamu v metru, nejezděte metrem. Nikdo Vás přeci nenutí.
Koukat z okna do tunelu snad není povinnost. Ta jízdenka jen tak mimochodem nekryje veškeré náklady jízdy. Otravné reklamy jistě existují, ale toto konkrétně vám nestojí v předmětu zájmu, je snadné to ignorovat a věnovat se čemukoliv jinému.
No v MHD ty reklamy jsou už nějakou dobu… Viz eskalátorové tunely. Nebo na tramvajích zvenčí. Berte to tak, že je to pro DPP doplňkový příjem a kdyby ho DPP neměl, tak třeba o to bude dražší jízdné.
Jinak zrovna na tyhle reklamy Vás nikdo koukat nenutí. Můžete za jízdy třeba zavřít oči. 🙂 Já když už jedu metrem, tak si většinou čtu…
Na eskalátorech bych ty oči raději nezavíral, tam je asi lepší sledovat své okolí… Ale taky už jsem se naučil ty reklamy nevnímat, něco jako správný doplněk prohlížeče, akorát že rovnou v mozku. 🙂
Problém je v tom, že DPP na to jde tržně, a dohodne se na „přijatelné“ ceně. Nechce se mu drasticky navýšit částku, aby se nájemci reklamního prostoru museli ohnout, protože se bojí, že by to nikdo nemusel přijmout.
Cestujícím by to ale nevadilo.
viděno někdy kolem roku 1988 v metru v budapešti (samozřejmě ne led ale obyč osvícené obrazy).
Tohle je ale něco zcela odlišného. Principem funkčnosti i výsledným efektem.
aha, tak to jsem asi špatně pochopil. v tý pešti to byly statické obrazy na zdi a pohyboval se divák ve vagonu, tedy opak promítačky, kde divák stojí a hýbe se filmový pás v promítačce. výsledkem byl asi vteřinový film, co tam bylo už si nepamatuji.
1988
https://www.youtube.com/watch?v=suRq0ats8EI
Tak jsem si nevím proč myslel, že v tom videu bude to budapešťské metro, ale je v něm jen pár Slováků na vodě…
Nějaká souvislost tedy? Metro (aspoň tedy ta trasa A) je cokoliv jiného, než tiché. Tak jako že by se na těch zobrazovadlech promítala nějaká reklama na ticho? 🙂
1. Kolik LED panelů by se ušetřilo, kdyby místo na zdi tunely byly přímo ve vagonech? Stovky. neskutečné plýtvání.
2. Toto platí město, tj. z peněz daňového poplatníka, a protože jde o Prahu, svými daněmi to dotuje každý v celé zemi. To je nemístné, odporné.
3. Korporatokracie, jejíž pevnou součástí je invazivní reklama a manipulace, bude jeden z největších civilizačních problémů 21. století. Státní a samosprávné instituce musí proti korporatokracii bojovat, ne ji podporovat.
Hele v adresním řádku máš překlep. A2larm.cz jsi tam chtěl napsat.
k bodu 2 – ty panely na sebe vydělají za pár měsíců. Takže ne, nikdo nic nedotuje. A rozhodně ne vy.
– Někdo dovolí udělat z oken vlaku velkoplošné reklamní obrazovky?
– Vy jste nečetl článek, že. Neplatí to město a není to z daní.
– zmanipulovaný vypadáte dost, ale ne reklamou. Největší problém je stupidita, ne reklama (i když i v ní může být stupidita, jako kdekoliv jinde)
Těch obrazovek by byly opravdu stovky, takhle jsou jen stovky LED pásečků, takže díky použité technologii velká úspora.
Hrozný. Další reklama, které se nedá rozumně bránit. Už takhle s nimi je zamořený veřejný prostor víc než dost.
Náhodou je to super. A nejlepší je ten slon s parohy 🙂
Tak na ně nekoukejte. Easy. 🙂
Svítící a blikající reklamu je těžké ignorovat.
Bránit se můžete, že budete čumět na reklamy v telefonu 🙂
Videli jsme to uz na podzim 2009 v Pekingu. Ziral jsem na to jak puk a nevericne pocital, kolik tech lcd panelu tam muselo byt. A kolik to muselo kostovat a jak se to vubec muze zaplatit. V Cine je ale vsechno dost jine 🙄 😁
Nejsou to celé panely, ale jen pruhy, které při rychlé jízdě vytvoří daný efekt.
Jinak je to teda jen další reklamní smog.
Další z důvodů uvalit na reklamu spotřební daň.
Plus ještě zrušit možnost barterovat reklamu… Uspoří to papírování…
Ještě bych uvalil spotřební daň na slovo uvalit. V určitých uvalovacích kruzích je poněkud nadužívané . Často nesmyslně.
Jś jen, jste si vědom, že tu daň byste zaplatil Vy?
Pokud bych nakupoval podle reklamy, tak možná ano. Ale to nedělám.
A pro ty ostatní to bude znamenat menší otravování reklamou.
Ne. Zaplatil byste to vy, stejně
jako všichni ostatní občané. Bohužel je celkem časté, že “uvalovači” vůbec nedokážou vyhodnotit, na koho by jejich úvaly dopadly.
Vůbec nejde o to, jestli podle reklamy nakupujete, nebo ne. Zaplatil byste to, stejně jako každý další občan ČR.
Na množství reklamy by to vliv nemělo – jen by se na ní napakoval stát.
Jakože rozpocty firem jsou nafukovací a proto by klidně vsakly dvounasobne zdražení?? Nebo myslíte že firmy mají všechny jedna jako druhá náklady na reklamu stejný a proto by všichni zdrazily stejně??? Pokud by byl UOHS neschopný tak by jim to možná prošlo
A to je dobře, že by se na tom napakoval stát. (Třeba by bylo víc peněz na dopravní infrastrukturu, nebo na snížení schodku.)
Black mirror S01E02
Seriál neznám, díky za inspiraci.
Je to poučné. Co bylo před pár lety dystopií je dnes pomalu realitou.
To je jak české povídkové knížky žánru real prediction. Třeba My jsme vám to říkali nebo Už je to tady.
Rozšířená realita a virtuální vztah, špehování na pracovišti, nebo Mobilní Osobní Reklamy, které vás opravdu pronásledují jako hologramy všude možně.
Třicet šest míst instalací v dopravním systému, který denně přepraví 1,1 milionu cestujcích. Lze předpokládat, že průměrný cestujcí uvidí alespoň 2 reklamy denně, což by znamenalo, že za jedno shlédnutí reklamy inkasuje dopravní podnik 5 haléřů.
Není to trochu málo Antone Pavloviči?
Pokud by ale přistoupení na tuto formu reklamy zanemnalo zrušení všech ostatních reklamních ploch v metru, zejména pak polepů eskalátorů a zarámovaných plakátů v eskalátorových chodbách, byl bych pro.
Nejsem odborník na reklamu, ale pořád si kladu jednu otázku. Těch reklamních kanálů a způsobů je dnes tak enormní množství, že vážně pochybuju o tom, že to je k něčemu dobré. Člověk denně „odklikává“ desítky otravných vyskakujících reklamních sdělení, vyhazuje bez přečtení letáky, přetrpí reklamy na youtube, odbíhá od reklam v televizi, snaží se neslyšet ty v rádiích hrajících ve veřejných prostorech atd. atd. Fakt tohle zadavatelům reklamy něco přinese? Nepochybuji tedy o tom, že autoři týhle pitomosti mají „cool prezošku“, kde to vylíčí v růžových barvách, ale nedokážu si představit, že to bude opravdu fungovat. Jinak pro vedení Prahy… Číst vice »
Právě proto, že vliv reklamy je minimální, je potřeba vymýšlet stále nové a vlezlejší způsoby. Ze začátku to může být efektivní, protože to bude něco nového, časem se z toho stane jenom další reklamní smog bez efektu.
Já tomu taky moc nerozumím, ale předpokládám, že když si někdo takovouhle – jistě relativně drahou – reklamu zadá, má to pro něj i jiný význam, než že si zmenší svůj zisk.
Překvapivě ano. Reklama nemá a priori za cíl přímo něco prodat, ale spíš pronikat do povědomí a budovat určitou asociaci. Nikdo nečeká, že když uvidíte reklamu na vysavač z Alzy, hned ho poběžíte koupit, ale až budete něco kupovat online, ty tisíce reklam od Alzy se někde v podvědomí drží.
Jinak je to otázka psychohygieny. Na webu předplatné nebo AdBlock, na YouTube lepší adblock a SponsorBlock, u schránky krabici na letáky, místo televize streamovací služby, v metru koukat do telefonu nebo do knížky.
A přesně proto by reklama měla být tvrdě omezena, možná zakázána zcela. Z důvodu ochrany veřejného zdraví. Dobrý výrobek reklamu nepotřebuje, u špatného jde jen o podvod
Tak někteří tvrdí že nepotřebujeme ani knihovny. Buď se v knihách píše to co v Koránu a pak jsou zbytečné nebo se tam píše něco jiného a pak jsou rouhačské…
moje psychohygiena se postarala o reverzní děj. zboží z reklamy pokud možno ignoruji, reklama na mě působý opačně než zadavatelé zamýšleli.
Koukám, že jste někdy asi viděl i reklamu na pravidla českého pravopisu a zapůsobYla na Vás přesně opačně…
Trosku zhorší život milion a půl lidem (teda cest) denně. A to za 20 mill ročně. Předpokládám že tam nacpou reklamy a to tak aby přitahovala nechtěnou pozornost.
Pamatuji jsi před víc jak deseti lety kdy São Paulo zbavilo se reklamovalo smogu. Je na času aby Praha také začala.
On není problém reklama sem a tam ale v určitém bodě se to stane smog a škodlivé ke kvalitě životu lidem v městě a to ne kdy je potřeba regulace a redukce. Jako na dálnic.
Tohle považuji za zhoršení kvality metra.
Nejspíše je to cílené na můj typ člověka. Já reklamy při běžném užívání elektronických zařízení téměř nikde nevídám. Běžné vysílání v televizi nesleduji, místo rádia si pustím svou hudbu a na všechny mých zařízeních při procházení internetu je reklama zablokovaná (je to až směšné, jak je to lehké) i na youtube, ale zase bacha na to, že když je něco mé oblíbené tak jsem schopen si to i trochu zaplatit místo reklam(ne že by to nešlo zablokovat, ono to jde všechno, ale rád přispěju na provoz jako zde) A teď nadchází ty věci, které se nedají tak snadno odstranit jako… Číst vice »
No ta reklama se nachází v metru, takže je to cílené na lidi jezdící metrem.
„Váš typ člověka“ je důchodce z Horní Dolní a tohle médium ho těžko zasáhne.
Já se k tomu hlásím taky a důchodce nejsem, naopak v mé sociální bublině (30-40) je počet lidí vlastnicich a nevlastnicich televizi zhruba stejny…. navíc blokovac reklamy je na webu skoro nutnosti protože klamava reklama na webu je standard…
Právě že ne. Důchozce z prdele naopak má nainstalováno v prohlížeči a počítači obecě spoustu doplňků, které mu život reklamou zaplevelí o hodně víc, než technologicky zdatnému člověku, který je dokáže cíleně vyfiltrovat. Pokud má pak tenhle senior mobil, má písmo tak velké, že často vidí JEN tu reklamu. Třeba já metrem jezdím cca hodinu denně a reklamu v mobilu jsem neviděl ani nepamatuju
Držím palce.
Občas se ale člověk nevyhne reklamě ani při sledování běžného filmu díky Product placementu.
Třeba komedie Probudím se včera je v podstatě téměř jen dlouhou reklamou, ani se nedá nazvat, že by byla skrytá. Totéž se týká třeba seriálů na Streamu Seznamu, byť tam je to udělané většinou přijatelněji.
A reklamy jsou leckdy i hodně vlezlé i v obyčejných samoobsluhách. Reproduktory tam ústa nezavřou a i když si člověk myslí, že to nevnímá, tak to podprahově vnímá určitě.
To se má Praha opravdu čím chlubit. Vizuální smog je prostě špatně, osobně bych se radši díval na kabely než abych měl kolem sebe neustále reklamy které mě patrně štvou již na sociálních sítích.
To je docela výzva pro spejery. Asi bude lepší se dívat do okna na nějaký jejich výtvor, než na zoufalé reklamy.
Mně to přijde v pohodě. Když jsou plakáty v eskalátorových tunelech, tak se tu brečí, jak je to hnusné. Mně se zase nelíbí olepené tramvaje. Tady bude reklama místo tmy za oknem, nic proti ničemu. Když se na ní nechcete koukat, tak se na ní nekoukejte – jako na ty plakáty vedle oken 🤷♂️ Pro DPP jsou to peníze zdarma.
Tak ono na něco, co člověku intenzivně svítí do očí v omezeném prostoru metra, se „nedívá“ dost těžko.
Tak to je o nastavení jasu, stejně jako u jakékoliv světelné nebo podsvícené reklamy. Nic co by bylo specifické pro tuhle instalaci.
Pokud je tramvaj jen polepená do půlky tak dobré, ale když je to i přes okna tak to je šílený hnus, když přes to koukám z okna na krajinu (týká se to i autobusů) tak se mi dělá blbě a raději pak musím koukat do země nebo ideálně si sednout dopředu a koukat na silnici, protože tam alespoň reklama dát nejde.
A tyhle reklamy omezí olepení tramvají a oplácání eskalátorových tunelů?
Mne neprijde v pohode nic z toho. DPP uvizlo cenou jizdneho v sociku, a kvalitou verejneho prostoru v divokych devadesatkach.
Jen by mne zajimalo ktery prazsky „genialni“ politik to bude obhajovat jako podstatne vedlejsi prijmy (Pri nakladech 40 mld. rocne, co si tak pamatuju).
Viděl jsem to před deseti lety v Číně. V závislosti na nastavené intenzitě je to více nebo méně otravný vizuální smog. Přijde mi absurdní, že se Praha na jedné straně chlubí redukcí vizuálního smogu v ulicích a na druhé straně se zavádí toto. Tunely metra jsou v tomto ohledu extrémně exkluzivní prostory. Prodat to za tak směšné peníze je naprostá šílenost.
Animace pěkné, ale ty tam budou nejspíš jen během testovacího provozu. Pak tam bude zase jen další vizuální smog, kterým už dnes metro přetéká (s dočasnou výjimkou Jiřáku..). O to hůř, že před tímhle se jen tak nedá schovat, když to bude neustále za oknem 🙁
Mně teda tahle blikající věc zas tak neinvazivní nepřijde.
A raději bych vyšší jízdné za kultivovanou dopravu, než takovouhle socku plnou reklamního smogu.
Navrhuju zavést první třídu v metru, kde se to zobrazovat nebude!
Tak nastavit větší zpoždění a první třídou by byl první vagón. By se to aspoň i dobře pamatovalo…