Okna metra se rozpohybovala. Praha spustila „záhadné“ LED animace v tunelech
Zobrazovací systém tvoří 386 LED panelů. Minimální rychlost soupravy musí být 60 km/h.
Během poslední měsíce mohli cestující v pražském metru spatřit během jízdy mezi Dejvickou a Bořislavkou záblesky a světelné nápisy na stěnách tunelu. Spekulace na sociálních sítích o „záhadných hologramech“ nyní vysvětlil dopravní podnik testováním nyní oficiálně spuštěného reklamně-informačního systému.
Pomocí technologií na principu LED panelů umožní promítat sdělení přímo za okna projíždějícího vlaku metra. Praha je podle dopravního podniku první město ve střední a východní Evropě, které bude tuto zobrazovací technologii využívat.
Obdobný funguje například v Barceloně, Madridu, Římě, Curychu nebo v Rotterdamu.
Provozovatelem je společnost European Digital Industries, kterou DPP vysoutěžil v tendru na pronájem ploch ve vybraných tunelech metra. „Veškeré náklady na instalaci i provoz systému, jakož i podnikatelské riziko jdou výlučně za nájemcem,“ uvádí mluvčí DPP Aneta Řehková.
Pražské metro nasadilo nové „jezevčíky“. Tmavá grafika má být čitelnější, čelí však silné kritice
Dodává, že za pronájem ploch ve vybraných 36 tunelech metra může DPP získat ročně až 20 milionů korun.
Zobrazovací systém je podle mluvčí nejmodernější, neinvazivní technologie, založena na zobrazovacích jednotkách sestavených do řady na stěně tunelu, které zajišťují plynulý způsob prezentace. Je speciálně upravena pro pražské metro.
Systém funguje na principu animace. Jednotlivé obrazovky staticky zobrazují vždy jen příslušnou část sdělení či obrazu, který díky jízdě vlakové soupravy za určité rychlosti a setrvačnosti lidského oka vytváří dojem plynulého obrazu nebo videa. Zobrazovací systém tvoří 386 LED panelů rovnoměrně sestavených v řadě dlouhé 200 metrů.
Minimální rychlost projíždějící vlakové soupravy musí být 60 km/h, aby došlo k vytvoření plynulého obrazu. Řídící jednotka zobrazovacího systému a senzory měřící rychlost projíždějícího vlaku vždy vyhodnotí, jestli je dostatečná. Pokud by byla nižší než 60 km/h, animace se nespustí.
Řidiče neoslní, přístroje nezmate
Podle DPP systém nesmí nijak rozptylovat strojvedoucí. Obsah je vždy zobrazován s určitým zpožděním, které zaručuje, že se jednotka spustí vždy až u prvního okna v prostoru pro cestující. Toto zpoždění je závislé na rychlosti vozů metra a zajišťuje jej opět řídící jednotka.
„Je to další z projektů, kterými se snažíme zvyšovat výnosy z pronájmu majetku DPP. V tomto případě inovativně v tunelech metra, které mají technické parametry pro instalaci zobrazovací technologie,“ uvedl ředitel DPP Petr Witowski.
Obrazem: Metro Jiřího z Poděbrad otevřeno. Podívejte se na čistý design i novinky
Systém podle něj za žádných okolností nesmí negativně ovlivňovat provoz metra, interferovat se stávajícími technologickými zařízeními a komunikačními systémy, musí splňovat všechny bezpečnostní a protipožární normy.
„Důležitou podmínkou bylo, že výroba, instalace ani samotný provoz zobrazovacího zařízení nebude DPP stát ani korunu. Naopak nájemce je povinen DPP hradit poplatek za pronájem každé plochy dle uzavřené smlouvy,“ dodal Witowski.
DPP hodlá systém využívat také pro informování cestujících o provozu, akcích nebo produktech.
První sdělení začne nový systém promítat v průběhu tohoto týdne. Jedním z nich bude tento pátek, na státní svátek, vizuální připomínka událostí ze 17. listopadu 1989 ve spolupráci s Pamětí národa. Od 1. prosince 2023 se pak začnou zobrazovat první reklamní kampaně.
Nový systém je nainstalován zatím pouze na lince A v tunelu mezi stanicemi Dejvická a Bořislavka. Celkem je v pražském metru vytipováno dalších 36 tunelů, které splňují technické parametry – míru zakřivení, stoupání, klesání apod.
V průběhu příštího roku by se nový zobrazovací systém mohl objevit v tunelech na lince A v úsecích Náměstí Míru – Můstek, na lince B pak v úsecích Smíchovské nádraží – Národní třída a Náměstí Republiky – Invalidovna.
Instalace systému v jednom tunelu trvá podle DPP zhruba dva měsíce a probíhá pouze během noční provozní výluky. Smlouva platí do roku 2030 s možností prodloužení o pět let.