Ojetin na českém trhu loni ubylo, nejvíce v kategorii zánovních aut
Výrazně klesla nabídka vozidel na CNG, přibývá ojetých elektromobilů.
Nabídka ojetých aut v Česku loni klesla meziročně o 4,6 %, v segmentu mladších ojetin do tří let dokonce o 16 %. Roste tak dál průměrné stáří vozového parku v Česku, které se blíží šestnácti letům.
Vyplývá to z dat největšího obchodníka na trhu s ojetinami Aures Holdings. V roce 2021 bylo celkově inzerováno 87 512 zánovních vozů, zatímco v loňském roce pouze 73 482. Větší tržní podíl stále více ukrajují nové technologie v podobě elektromobilů a vozů s hybridním pohonem – jejich nabídka loni stoupla o dvě pětiny, stále ale tvoří zlomek prodejů. Výrazný pokles nabídky u zánovních ojetin zaznamenaly dříve velmi oblíbené vozy s pohonem na stlačený zemní plyn. Meziročně jich v nabídce ubylo 38,4 %. Důvodem byla rostoucí cena plynu.
„Loňský rok byl na začátku stále ještě poznamenán končící pandemií covidu a zároveň koncem února přilétla ekonomická ‚černá labuť‘ v podobě války na Ukrajině. To ještě prohloubilo problémy v dodavatelských řetězcích výrobců automobilů. Proto nových aut v loňském roce přibývalo jen málo. Vzhledem k nedostatku nových aut pochopitelně vznikalo i méně zánovních vozů, což vysvětluje šestnáctiprocentní propad nabídek vozů v tomto segmentu,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel Aures Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Nejčastěji nabízeným modelem mezi zánovními vozy byla v loňském roce Škoda Fabia ve stáří 1,8 roku, s nejčastějším nájezdem 15 456 km a střední hodnotou ceny 369 000 korun. U elektromobilů to byla Škoda Enyaq ve stáří 1,3 roku, s nejčastějším nájezdem 6 033 km a mediánovou cenou 1 498 900 korun. Mezi hybridy pak tradičně vládla Toyota s modelem Corolla ve stáří 1,8 roku, nájezdem 19 155 kilometrů a nejčastější cenou 630 000 korun.
Svaz dovozců automobilů dnes upozornil, že průměrné stáří aut v Česku roste. Osobní automobily dosáhly v roce 2022 průměrného stáří 15,93 roku. „Do roku 2019 se stáří vozového parku zvyšovalo poloviční rychlostí než v posledních letech, nyní se však průměrné stáří zvýšilo o jeden rok za pouhé tři roky,“ uvedl svaz. Stáří provozovaných vozidel má podle něj významný vliv na počet zraněných a usmrcených při dopravních nehodách, a na znečišťování ovzduší.