Železnice

Ojeté rakouské vozy vylepšují českou železnici. ČD poprvé zveřejnily jejich cenu

Interiér vozu Bmz po úpravách Českými drahami. Foto: ČD
Interiér vozu Bmz po úpravách Českými drahami. Foto: ČD

Flotila dálkových vozů od rakouských spolkových drah ÖBB výrazně zlepšila cestování na české železniční síti. U RegioJetu i Českých drah už počet vozů z Rakouska přesáhl stovku u každého z nich.

České dráhy koupily další vozy letos v prvním pololetí, poprvé se jejich cena dostala i do finančních zpráv o hospodaření. O ceně nákupu píšou České dráhy v pololetní zprávě o hospodaření.

„V oblasti investic do vozidlového parku dálkové osobní dopravy představuje v 1. pololetí 2017 nejvýznamnější položku odkoupení 47 osobních železničních vozů s rychlostí 200 km/h od rakouských spolkových drah ÖBB,“ uvádí pololetní zpráva. Z Rakouska nakoupila vozy řady Bmz, Amz a WRmz v hodnotě 469 milionů korun, jak uvádí zpráva.

„Dosud jsme v Rakousku odkoupili různé typy vozů a provedení 1. třídy, 2. třídy, 1 a 2. třídy, restaurační vozy a autovozy, jak byly ze strany ÖBB nabízeny v jednotlivých balíčcích při prodeji,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Podle něj byla do uvedena většina těchto vozů, část z nich prošla i různě rozsáhlou modernizací nebo humanizací. „Dohromady je to více než stovka vozů,“ dodal Štáhlavský.

Nově pořízené vozy nasazují České dráhy hlavně na vlaky vyšší kvality. ÖBB se jich začaly zbavovat poté, co na dálkovou dopravu začaly nasazovat railjety.

Poslední várka vozů koupená v Rakousku patří do skupiny moderních vozů typu UIC Z1 vybavených klimatizací, elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení elektroniky cestujících a mohou jezdit v mezistátních vlacích rychlostí až 200 km/h. Mají také centrální zavírání dveří a jejich blokování za jízdy. Celkem šlo o 41 vozů Bmz, 4 Amz a dva Wrmz.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Rado
Host
Rado

Pro a8n: Vagóny pro PKP IC, to mi nějak uniklo. Zřejmě to souvisí s trasami do Německa, kam se Impulzy nepodívají. Co se týče dotací z opd2. Samozřejmě, i já jsem zastáncem aby tyto prostředky byly použity na modernizaci a rozvoj dopravní infrastruktury. Ale vidíme jak to dopadá. Koridory bez výhyben, nebo jen s krátkou kolejí. Nákladní vlak projíždí republiku osmnáct hodin. Smíchov-Rudná, Posázavský pacifik, profláknutá možnost dopravních přestupních terminálů Dobříš, Mníšek, Bráník. Jednokolejné tratě v dieselové trakci modernizované na to samé 50-80 km/h. O nádražích ani nemluvě. To vše v příměstské dopravě milionové metropole. Ať si ti hloupí lidé… Číst vice »

K.S.
Host
K.S.

Ano, to že projet republiku trvá 18h je problém, na druhou stranu co brání dopravcům jet po vedlejších tratích ve třídě Cx 20t/náprava? Kontejnerové vozy to například splňují. To s čím je problém je to že dopravci nemají vhodné lokomotivy pro náročnější tratě, vlastně nemají mnohdy vozidla vhodná ani pro hlavní tratě. Jak jinak nazvat situaci kdy mnoho výkonů v soukromé dopravě zajišťují dvojice strojů 740 či 753? a podobných? Vím že nové stroje jsou drahé, ale proč se nechávají tyto pomalé zcela běžně jezdit po koridorech? Nestálo by zato zavést spodní limit rychlosti, s výjimkou historických vozidel a dalších… Číst vice »

a8n
Host
a8n

>ČD poprvé zveřejnily jejich cenu

Co to je za nesmysl? Vždyť všechny nákupy včetně ceny jsou ve VVZ.

Jan
Host
Jan

Tyto vozy jsou fajn. Ale v jiných okolních státech se kupují vozy z „OPD2“ a nezatěžuje se finančně státní dopravce.

Rado
Host
Rado

Pokud je mi známo, tak vozy klasické konstrukce poptávají snad jen na Slovensku. V Německu, Rakousku nebo Polsku jsem nic takového nezaznamenal. Na dálkové tratě jsou upřednostňovány ucelené trakční jednotky či netrakční tzv.vratné jednotky s lokomotivou. Je třeba také dodat že opd2 je primárně určen pro objednatele dopravy (stát, kraje). Tudíž je v jejich zájmu-co objednat. Ojeté vagóny ze zahraničí výrazně vylepšili kvalitu cestování v dálkové dopravě. A to jak u Českých drah, tak i Regio jetu. Dá se tedy předpokládat, že z omezených zdrojů opd2 budou chtít objednavatelé získat zejména moderní příměstské ucelené jednotky. V tomto případě je nutno… Číst vice »

a8n
Host
a8n

Dotace pro dopravce z OPD2 může krýt maximálně 40 % uznatelných nákladů. V případě nákupu objednatelem to je víc, tuším 75 %. Hlavě by ale peníze z OPD2 měly směřovat do infrastruktury, sehnat je na vozidla z jiných zdrojů je jednodušší.

V Polsku teď PKP IC soutěží 55+26 nových vagónů klasické stavby různých typů.

>Poté zavést regionální provoz na trase Brno-Mor.Bránice ( zde v dvojité trakci s přímým vlakem do Oslavan)-Hrušovany-Hevlín-Laa/Mistelbach.

A následně platit lidem, ať tím vůbec někdo jezdí.

Jan
Host
Jan

Re Rado. Ne já myslel úplně nové. Jako ty nové Flirty, Pendolína, Pesy a spol, co v Polsku jezdí za Europeníze na dálkových trasách. Na Slovensku se nyní taky snad kupují nové vagóny..

Newsletter

Výběr editora