Odstranění gumy a obnova značení. Hlavní ruzyňská ranvej prochází údržbou, provoz míří nad město

Údržba hlavní vzletové a přistávací dráhy 06/24. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.czÚdržba hlavní vzletové a přistávací dráhy 06/24. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.cz

Obtěžování obyvatelstva hlukem při využití vedlejší ranveje by mělo skončit se zprovozněním nové dráhy, která bude s dnešní hlavní dráhou rovnoběžná.

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miloš

Přistávání letadel je samozřejmě slyšet a poznat, ale jaký je rozdíl hluk od silnice, vlaku, nebo tramvaje? Samotný sestup je nejméně hlučný. Odlety jdou mimo město.
Zajímavé je, kolik lidí chce bydlet ve velkém městě, ale žít jako na horách. Každý bonus má své mínusy. Zrušte v Praze letiště a používejte to v Ostravě. To už nad Prahou bude vysoko.

Honza

Daleko víc obtěžující je houkání sanitek,a policie,a podobne v celé Praze,i z několika směrů najednou. To jsem nezažil v žádném jinem městě .To se toho v Praze vic děje než treba v Mnichově?

PeDazOl

Ne jenom v civilizované zemi nemusí sanitka pořád houkat na plno, tam většina lidí uvolňuje jízdní pruh když vidí světelné signály. Ale tady nikoho světla ani houkání moc nerozhodí…

David

Stavba se ale neustále odkládá, momentálně se mluví neurčitě o 30. letech.

Ktereho stoleti ?

Dantex

co znamená to 6/24 a 12/30?

Vašek

Zeměpisný směr (azimut) dráhy. 06/24 znamená, že v jednom směru je dráhy ve směru cca 60 stupňů (tzn. cca východoseverovýchod) a v opačném směru 240 stupňů (tzn. cca západojihozápad).

David Tomáško

Jedná se o Magnetický směr nikoliv zeměpisný, je to z důvod jednoduchosti pro letadla které používají magnetický kompas a řídí se podle magnetického severu jinak by to museli zbytečně přepočítávat přes deklinaci (variaci).

David Tomáško

Ještě bych chtěl dodat ze v České Republice je deklinace (variace) okolo 2-3 stupně East. Takže se zeměpisný a magnetický sever liší jen o 3 stupně. Ale na některých místech muže být deklinace o dost vyšší klidně až 180 stupňů což je přesně mezi magnetickým a zeměpisným serverem, v Kanadě je běžný okolo 25 stupňů. Pokud tedy mate dráhu s číslem 25 a budeme počítat ze směr je 250 stupňů magnetických s deklinaci 25E tak zeměpisných to bude 275 stupňů.

Honza R.

Azimut dráhy v desítkách – tedy například hlavní dráha má azimut 60 a 240 stupňů.

Y.K.

Já bych již uvedené doplnil. Dráha jde (většinou) používat z obou směrů a proto se označení „jednoho betonu“ dělí na dvě čísla, tvořená azimutem dráhy zaokrohleným na celé desítky a bez koncové nuly. Údaje pak tedy vždy dělí 180° (neboli hodota 18). Důležitý je hlavně směr ve kterém je v provozu. Takže se vždy používá jen jedna, třeba 24 nebo 30 nebo 12, nicméně pokud letiště hovoří „o betonu“, není provozní směr zásadní a uvádí oba možné směry s lomítkem. Pokud jsou paralelní dráhy stejného azimutu, pak mívají ještě mísmenný dodatek, většinou L nebo R (levá, pravá). Pojížděčky se pak… Číst vice »

Dantex

díky všem za vysvetleni

Balíkář

Hlavně by mělo skončit noční obtěžování Smartwingsem mezi půlnocí a pátou ranní.

JGR

jen tak neskončí páč volný koridory, páč prachy

Y.K.

V noci jsou volné sloty, zákaz provozu není, jen omezení počtu pohybů a pro jakoukoliv aerolinku a zejména ty sezónní, je dobré v noci udělat jednu další rotaci, místo aby potřebovali letadlo navíc, aby to odletělo ve dne s ostatními.

Provozně to je ideální, jen ty lidi v noc raději spí. 🙂

Tomas

to ale neříkejte smartwings, to řekněte letišti – sw tím nic neporušuje, letiště má noční lety v současnosti povolené oficiálně.

Ivo

Pokud s tím máte problém, zkuste se přestěhovat.

blume

A kdyz vam za barakem postavi VRT, tak se prestehujte znovu.

To je ale reseni!! *facepalm*

Tomáš V.

A jemu jako za barákem postavili 12/30 (otevření 1937)? Nebo se tam jen nastěhoval a teď prudí? Pokud tam Balíkář nebyl dřív, což téměř určitě nebyl, tak má smůlu.

Apex

Měl by mít… Bohužel někteří z těch, co si výhodně pořídili nemovitost od devadesátých let v okolí letiště, teď prudí nejvíce.. a přitom se stačilo podívat na mapu.

Martin

To letiště tam určitě stojí déle než stěžovatel..tak proč tam bydlí.

Jiří Kocurek

Tak se podívám do ZÚRky dotčeného kraje, trasy jsou dnes již víceméně jasné. V takové Libuši nebo Kunraticích nebude ani VRT, ani letiště.

Karel

Škoda, že nejde zařídit aby vám ty letadla nějak extrémně hučela přímo u hlavy

David

Nemel jste si kupovat dum u letiste, letiste tam bylo davno pred vami. Asi tak.

Balíkář

Že tam někde bydlím jsem psal kde? 😀
Narážím na to, že si tady pár pomatenců vynucuje třicítku po Praze, páč hluk, ekologie, bezpečnost a bůhví co ještě a tyhle noční kravály nad X tisícem lidí nevadí nikomu?
No a kamaráčofty mezi LePra a SW necháme radši stranou, ju? 😉

David

Zapojte mozek, nez neco zas prispejete.

Petr

Další možností je údržbu dráhy dělat v noci. Nicméně pohodlnější pro dělníky je tuto práci dělat ve dne a letadla můžou použít druhou dráhu.

Jan Suchý

Poslední dobou jste na letišti v noci nebyl, že? Mají volnej prostor mezi 1:30 je poslední přílet, pak je v 7:20, ale do toho jsou ještě odlety v 4:05, a pak od 6 prakticky furt. A to je teď podzim, takže doba mezi sezónama.
https://www.prg.aero/prehled-letu#/

Jiří Kocurek

Ono je to také pohodlnější pro okolní obyvatele a bezpečnější pro provoz, v noci je hůř vidět a člověk mezi půlnocí a třtí ráno reaguje mnohem pomaleji. Inu zkažený kapitalismus, dřív žádná psychologie nebyla.

G....

Letadla na dráze 12/30 létají nad obydlenou oblastí a generují hluk.
Tak je lepší, aby hlukem obtěžovala přes den než v noci, kdy chtějí lidé spát. Takže v noci se létá 06/24, přes den 12/30 a při tom se 06/24 udržuje.

Peeetr

Hluk z modermích letadel není až tak velký.
Největší problém nastává, když chce člověk spát a zároveň je období, kdy se větrá okny.

Martin

Což teď už není

Tomáš

Samozřejmě, že není. Že se hlávní dráha rekonstruuje, sice poznám i bez toho článku, ale oproti běžné motorce nebo autu, které má za výfukem ohňostroj, je hluk letadel asi jako zvuk dýchání oproti normálnímu mluvení (za 2,8 cm izolačními skly).