Odstartovalo zpoplatnění vjezdu do centra New Yorku. Trump hodlá mýto po svém nástupu zrušit
Zpoplatnění vjezdu do centra New York City. Foto: MTA
Poplatek 9 dolarů za vjezd má odstranit chronické zácpy a podpořit hromadnou dopravu.
Pane Sůra, možná by ještě stálo za doplnění, že mýto se částečně platilo už předtím – snad všecky mosty a tunely vedoucí na Manhattan jsou zpoplatněný už dlouho.
V nasich mestech by prozatim stacilo, aby maximalni rychlost byla 30 km/h. To by byl obrovsky krok pro zlepseni bezpecnosti a plynulosti dopravy.
jak se tady hledají analogie s Prahou a o tom, jestli je v Pražském užším či širším centru vhodné zavádět mýto: Praha především potřebuje brutálně zdražit dlouhodobé parkování ve veřejném prostoru. a to nemluvím o celodenním parkování na automatu za 20-60 kč/hod, ale o parkování rezidentním. v některých lokalitách je paradoxně většina dopravního zatížení v uličkách kroužení za účelem hledání parkovacího místa. a jakou cenu parkování bych si tak představoval? takovou, aby bylo ve špičce poptávky obsazeno 90% parkovacích míst. takovou cenu, aby byla srovnatelná s parkováním ve vlastní garáži, garážovém stání nebo parkovacím stání, tedy jednotky tisíc měsíčně v… Číst vice »
Podívejte se na kluky z Prahy, stání povoleno 15 minut (pro dodávky) a na hodinách klidně 5 hodin a dodávky stojí na chodníku, jak předtím.
Ako v zásade OK. Ale stále sú to také prvoplánové riešenia bez toho, aby sa niekto dotkol podstaty problému. A podstata je nie samotné auto, ale jeho použitie. Niekto totiž auto skutočne potrebuje a niekto má auto používa len pre svoje pohodlie. Je totiž rozdiel, či si niekto autom vybehne len tak sám do obchodu, do kancelárie, na obed a je rozdiel, či niekto auto potrebuje, lebo vezie deti do škôlky, k lekárovi, na krúžok, … Žiaľ, práve tí, čo to auto nevyhnutne potrebujú sú práve tí, čo nemajú peniaze nazvyš a najviac na to doplatia. A tí biznismeni, pre… Číst vice »
Proč to tímto způsobem nejde objektivně a spravedlivě rozlišit jste, byť mimoděk, právě dokázal. Například do školky i na kroužky jsem jako dítě jezdil MHD, stejně jako později do školy, moji rodiče do práce i na nákup. Dnes to naopak všechno obsluhuji výhradně autem. A rozdíl je opravdu jen v mém osobním pohodlí, flexibilitě a kvalitě života, žádné morální aspekty v tom nehledejte. To, že autodoprava do školky je oprávněnější než do obchodu, je pouze váš subjektivní názor. Já vám mohu předložit názor opačný a dokonce ho i dokázat měřením vynaložené práce – nákup totiž na rozdíl od dětí nemá… Číst vice »
Ty si ako trojročný jazdil do škôlky MHD …. celkom dobré ….
Já taky, a co má být.
Jako čtyřletý. Dětí bylo moc, školky přeplněné, spádovost nefungovala, ale doprava naštěstí fungovala velmi dobře. To mě prostě ráno vzal tatínek za ruku, dojel se mnou pět stanic do školky, tam mě nechal, nasednul na další autobus a pokračoval do práce. Rozdíl oproti dnešní dopravě dětí autem je opravdu jen v tom pohodlí (nemusíme se mačkat v přeplněné Karose), technicky však jde o úplně stejný postup.
A když už jsme u těch zážitků z dětství, nepamatuji se, že bychom my dva spolu pásli ovce.
Tak třeba se dočkáme i v Praze po dostavbě D0.
Reálně jak celá D0, tak MO by mohl být hotový max do 15 let, to vlastně není zase tak daleko, to už by se pomalu mělo začít s přípravou mýta uvnitř MO, než se to prožvaní a všichni se na tom 100x pohádají, než se schválí legislativa, tak bych řekl že začít teď je už možná pozdě…
Já bych preferoval zpoplatnění už uvnitř D0 a má na tom svůj sobecký zájem. Uvnitř MO by pak za mě měla být nízkoemisní zóna.
Aby plebs nepřekážel vašim třem tunám ekologie?😉
Já nemám dvě tuny mladoboleslavské ekologie ale ještě „starý dobrý“ diesel bez DPF 😉
Souhlas. Jako ty šílený diesely co jsou 20+let s vykuchanýma filtrama je fakt děs-kor v místech kde se pohybují tisíce lidí denně. Pěkně ať auta uvnitř Prahy splňují alespoň Euro5
Jako obyčejně. Místo tlaku na dodržování existujících předpisů vymýšlejme tisíce nových.
Tlačit můžete na technický stav u novějších aut, ale ty starší budou v klidu znečišťovat dál zcela podle předpisů, jaké platily v době homologace.
diesel 20+let na 99% filtr z výroby vůbec neměl
Aby tam případně nemohly ruské tanky.
Zatím je to vidět na parkovací reformě. Neděje se nic
U užšího centra klidně hned, tam okruh sehrává naprosto zanedbatelnou roli.
Jak trestání chudých vyššími daněmi a poplatky změní počasí? A všechno přes mobil, aby do města nemohli důchodci v autech – to by se mi asi i líbilo.
Vase chudoba je vas problem. Vas vykotlany kepl tresta vsechny tim, ze musi vdechovat sajrajt, co z nej pada…
Kéž by. Ale to až tam budeme mít více odvážné pokitiky
Centrum může mít mýto už teď, to lze objet i bez D0
Záleží na vašem věku, dědičných predispozicích a životosprávě. Nebude to snadný úkol, ale když o sebe budete dbát, možná novou budoucnost po dostavbě D0 ještě spatříte.
Je s podivem, kolik toho můžou mít podobného dvě natolik rozdílná města jako Praha a NY. V natolik rozdílném právním prostředí. Kathy Hochul / Krnáčová, Trump / Klaus, pražská magistrála / NY mýto.
Není na tom s podivem vůbec nic, lidské povahy jsou univerzální.
Přikládám rozložení způsobu dopravy dojíždějících do zpoplatněné oblasti. V rámci osobní dopravy dominuje veřejná doprava, ale těch cest je zkrátka obrovské množství. I při pohybu v rámci Manhattanu se osobním autem uskutečňuje malá část pohybů lidstva. Druhá otázka jsou dodávky, zásobování, s tím se toho moc nenadělá.
https://img.imageboss.me/general/width/1800/quality:80/work/means-of-transportation-by-geography.png?bossToken=fd68b1008b3895ef741cb449657ad329a9a7df0087ef9e3cb1b64873c730683c
Moc hezký modal split: IAD znamená jen osminu cestujících, ale kolik prostoru je mu na Manhattanu věnováno..? (dálnice, parkoviště a park.domy, ulice samé – ale ty ulice aspoň slouží všem, nejen IAD).
Osmina cestujících a zabere strašně moc veřejného prostoru. Který zrovna v NYC má obrovsky vysokou cenu.
Taky ulice mají sloužit všem. Například v NY platí pravidlo, že polovina šířky ulice musí sloužit chodcům. Až do zbytku mohou ostatní. Praha by si z toho měla vzít příklad.
No jo, jenže ta osmina cestujících je stále čtvrt mega lidí 🙂
Nesmíte se na to koukat jen „procenty“, ale i absolutními čísly.
Bavíme se ploše nějakých 20 km2 (celý manhattan má asi 60, takže odhaduju). to je asi jako kdyby se do prahy snažilo nacpat 4 miliony lidí, čili dost velká masa lidí.
čili ano, vaše „rozhořčení“ o ploše věnovaných autům je sice pěkné, ale trošku mimo.
Já ale nejsem rozhořčen modal splitem v NYC, ani tím, kolik prostoru na Manhattanu zaberou auta 🙂 Vždyť ten modal split je nesrovnatelně lepší než snad kdekoliv v ČR (a rozumím důvodům). Nikde ani nechci zakazovat jet autem na Manhattan. Chápu tu potřebu či pohodlnost pro část lidí. Nenutím lidi do veřejné dopravy. Já jen zdůrazňuji onen argument o neefektivitě IAD, kdy osmina cestujících pořád pro svou dopravu potřebuje řádově víc prostoru, než jiné mody dopravy. Zkuste si naopak představit, kdyby většina cestujících přijela na Manhattan autem. To by snad ani technicky nešlo provést, nebylo by kde auta naštosovat. Zkrátka… Číst vice »
ja vim, cim jste rozhorcen. a proto reaguji tak, jak reaguji.
Sakra! jak ted budu jezdit na jidlo?
Lépe než předtím, budou volnější ulice.
Kdyby jen dva roky! O zpoplatnění vjezdu na Manhattan se mluví skoro dvacet let. Už v roce 2007 byl na úrovni státu návrh zákona, ale s nástupem finanční krize byla celá věc shozena ze stolu. Snahy se pak opět rozběhly po roce 2015, rozhodnutí padlo v roce 2019, celé to mělo začít fungovat loni v květnu. Jenže na poslední chvíli pak zasáhla guvernérka státu New York Kathy Hochul a celou věc odložila. Argumentace byla naprosto absurdní – že prý mýto zatíží sociálně slabé, a výpadek příjmu se dorovná ze zvýšení maloobchodní daně (která zasáhne úplně všechny). Ozýval se názor, že… Číst vice »
V Praze se o tom mluvilo už za Béma a ten říkal že se mýto zavede. To už za chvilku bude taky dvacet let
Jak jsou ta města totálně jiná – je opravdu zajímavé jak některé kroky reprezentace i to, jak dlouho se vše už táhne, připomínají Prahu.
Prohlášení Trumpa, že zruší mýto v NYC je na stejné úrovni jako když kandiduje SPD se slibem, že rozpustí EU.
Mě zase napadnul Rath a jeho rušení poplatků u doktorů. On je pak průšvih, když takový člověk vyhraje a dojde na činy – pamatujete, jak se z toho snažil Rath vykecat (že přece nic takového nesliboval).
A SPD něco takového slibuje? Existuje nějaký odkaz na takový slib? Já vím o tom, že chtějí referendum o vystoupení z EU. Dost pochybuju, že by slibovali rozpuštění EU.
To je úplne jedno, jestli slibujou rozpuštění EU, nebo její opuštění.
Zásadní je, že je to nebezpečná banda pošuků parazitujících na hlouposti určité skupiny voličů.
Trumpa v tomto případě nikdo nebere vážně, protože mu do NY (města a státu) nic – pokud jde o pravomoce – není. Takových bombastických výroků vypustí týdně řadu. Za těch předchozích 8 let bychom si už mohli zvyknout.
Zase na druhou stranu aspoň nejezdí na kontrolní nákupy nutelly, to mu budiž ke cti.
Nebo slovenská vláda, která řeší cyklopruhy v Blavě.
Zrovna kvůli nim přijal slovenský parlament speciální zákon, aby ministerstvo dopravy mohlo „přehlasovat“ samosprávu.
Spíš neustálá hrozba SPD o migraci do ČR. Nevím jestli si toho ti chytráci nevšimli, ale nikdo z migrantů do ČR nechce 😆ale tak u pár “méně chytrých” to asi funguje a hodí jim to tam
Budou brát lidem dávky a práci! 😀
Ne asi…jako určitě nepodporuji masivní migraci do Evropy, ale v ČR mi to přijde jako dobrý úlet :D.
Ono to snad potřebovalo nějakou výjimku od federální vlády, kterou dostali za Bidena, ale něco povolit a něco zakázat je trochu rozdíl, takže New York údajně dost spěchal, aby se to stihlo spustit před nástupem Muska, Trumpa nebo kdo vlastně bude prezident.
ta průměrná rychlost vozidla 17 km/hod sama o sobě ukazuje, že jiné řešení to už asi nemá. Paříž hlásila 12 km v hodině jako celodenní průměr a cca 31 km v hodině na městském okruhu v době když řidiči zuřivě bojovali proti chystanému zavedení 30 km limitu a argumentovali, že to bude příliš pomalé…Mimochodem průměrná rychlost razantně klesá i v Praze, ještě před 20 roky to bylo 37 km v hod , roce 2018 31 km/hod , před rokem to bylo již jen 25 km/hod to v zásadě jen díky nárustu provozu…
Tak by s tím Praha něco měla začít dělat a zkvalitnit infrastrukturu MHD. Ne každý chce do 50 let starých ušmudlaných tramvaji narvaných ráno k prasknutí.
A naposled jste MHD jel před 20 lety? I spousta starých T3 je dnes zrekonstruována do slušného stavu, nehledě na to, že velmi brzo tu budeme mít desítky nových tramvají
Mne ty pražský přijdou spíš poloprázdný, maximálně soubeh jízd, jedná jede plná, ale minutu za ní další poloprázdná, stačí se podívat na mapu PID. Výjimkou muze být pár úseku v centru v rozsahu pár stanic.
Pražská MHD je určitě v top 5 světově.
Přesně , jenže někteří lidé mají potřebu si rejpnout…
Podle jakých kritérií ten žebříček sestavujete?
Tak to těžko-jen z hlavy- Mnichov, Vídeň, Berlín, Hamburk, Kodaň-všechno města s perfektním pokrytí, čisté, často zbrusu nové dopravní prostředky. Vynikající návaznost na letiště a forma S-bahnu i do sousedních měst. Takže Praha rozhodně v top 5 není. Pokryti má také fantastické, ale v ostatních aspektech zatím zlehka zaostáváme, není třeba si lhát.
Mno, MHD a zejména tramvaje jsou úplně naopak než jste plácnul, na druhou stranu teď zrovna tenhle server psal, že v Evropě končí letadlo ( Boeing 757 ) po více než 37 letech v osobní přepravě . Čili i kdyby tramvajím bylo 50, tak by se pravděpodobně nic nedělo, čisté jsou a kapacitně stačí, jen ty starší modely by potřebovaly být bezbariérové, ale i na tom se při rekonstrukcích pracuje celkem dostatečně. Za mě je pražská MHD jednou z nejkvalitnějších co jsem po světě viděl a její přepravní výkony naštěstí nejsou ohrožovány lidmi, jako jste vy, tedy pomlouvači…
Ještě na klimatizaci jste zapomněl, byť to teď v zimě asi člověk tolik neřeší. Navíc i ty „rekonstrukce“ T3R.PLF byly plánované pro noční linky, kde také už nebývá tak horko.
To jste nejel MHD např v Mnichově, pokud vám ta pražská připadá co se týká komfortu dostačující. Krásné a čisté metro i S-bahn, tedy něco co Praze zcela chybí. Pražská MHD je fajn co se týká pokrytí města, ale “hardware” už je slabší. Nicméně to se snad změní s prvními dodávkami 52T a novými jednotkami metra.
Síce v Prahe nebývam ale chodievam tam pravidelne a MHD je tam na výbornej úrovni. A možno je to len náhoda ale za posledných niekoľko rokov som na starú ušmudlanú tramvaj ešte nenarazil. A to väčšinou cestujem práve električkami … viac ako metrom … Aj staršie T3 sú slušne rekonštruované a veľmi dobre udržiavané. Samozrejme, ak to nejaký vandali počmárajú alebo znečistia, čo s tým má dopravný podnik počas dňa robiť ? To je ale skôr vizitkou prasiat v električke ako DPP …
No v Praze to není jen kvůli nárůstu provozu (snad dokonce uvnitř městského okruhu už počet vozidel neroste, vně to stále je významný faktor), ale i tím, že rostou semafory jako houby po dešti, často mají zelenou déle z vedlejší než z hlavní, a zelené na sebe nenavazují, tím, že se předělávají přechody podle norem (přechod bez semaforu jen přes jeden pruh), zrušily se zákazy odbočení doleva na frekventovaných křižovatkách, někde se nově vedou auta po tramvajových kolejích (např. Francouzská), přibývají ramena křižovatek (např. Jarov), atd., zrušilo se hodně úseků se 70, …
Má vlastně prezident nějakou pravomoc zasahovat do dopravních záležitostí města, proti vůli zvolených zastupitelů? Zajímalo by mě, jestli je to právně možné či ne.
Taky by mně to zajímalo. Pokud ano, pak jde o zjevné popření principu subsidiarity – jak může prezident samovolně měnit vnitroměstskou regulaci či poplatky? Je snad svévolným despotou co může měnit vše..?
Tak vzhledem k tomu, že nemůže ani donutit státní úřady a policie, aby s ním a federálními agenturami spolupracovaly na jeho vyhošťovacím plánu, tak tohle jde logicky úplně mimo něj.
On prostě jen žvaní co chtějí jeho voliči slyšet, bez ohledu jestli v tom něco udělá nebo ne. Typickej populista.
Byla by to totální právní bizarnost. Pokus ale nelze vyloučit. Takhle jeden takový Trumpův odvar z pozice guvernéra Ontaria vyplodil legislativu, která (ve zkratce) zavedení cyklostezek ve městě podřizuje schválení na úrovni provincie. Jistě, stále je to o dost blíž, než fedwralni
Ups, pardon, telefonní efekt. Než federace vs. město.
Nejsem odborník na americké ústavní právo, ale na 99,9% bych řekl, že prezident žádnou takovou pravomoc nemá. USA jsou z našeho pohled extrémně decentralizované a nedovedu si představit zákon, na jehož základě by prezident mohl řešit dopravdu v nějakém městě,.
Prezident USA může vládnout vydáváním dekterů (dle jejich ústavy). Takže nařídit to může.
Může vydávat dekrety v mezích svých pravomocí. A dost pochybuju o tom, že je v pravomocích prezidenta USA řešit dopravu v nějakém městě…
Jo? Víte co je to dělba moci? A tušíte k čemu mají senát? A jak he to ve skutečnosti s prezidentskými pravomocmi? 😉
Dekrety mají svůj „protlačím to na sílu“ význam hlavně v situaci, kdy prezidentovy návrhy zákonů by odmítla jedna či obě komory Kongresu ovládané jinou stranou. Teď ale Republikáni mají většinu všude.
Ani těmi dekrety nemůžete prosadit sebevětší despotickou idiocii, co vás napadne. To by vám soudy zamít.. oh, wait, prezident v USA jmenuje soudce jejich ústavního soudu. U konce mandátu už může mít Trump zkoncentrováno pod sebou šíleně moc moci.
Btw to mýto a ani celý systém MTA nespadá pod NYC ale pod guvernéra, tedy stát s hlavním městem v Albany, což je celkem depresivní díra 3 hodiny nad New Yorkem. Takový starý americký zvyk, kdy jsou hlavní města, o kterých nikdo neslyšel, často někde uprostřed státu jenom proto, že venkovská vrchnost a agrobaroni se v 19. století báli vlivu velkých měst jako New York nebo třeba Chicago (Illinois).
Sacramento v Kalifornii může být podobný případ.
Jj, akorát tam asi hrálo roli to, že LA nebo San Francisco se jako větší sídla etablovala až později. To samé Tallahassee na Floridě úplně na severu. Tam kde dnes žije většina populace (Miami, Orlando, Tampa) na počátku 20. století prakticky nic nebylo.
Tak ono to v té době dávalo i smysl. Kdyby bylo hlavním městem velké sídlo na kraji státu, tak by si tam klidně mohli upéct politickou dohodu a na zbytek státu se vykašlat.
Druhé kritérium bylo, aby to měli na různé sněmy a jednání všichni tak nějak stejně blízko/daleko a mohli tam na tom koni dojet.
Což vše samozřejmě padlo v době železnice, o telefonu a internetu nemluvě.
Jaktože pod tou značkou není 10 dodatkových tabulek specifikujích výjimky, definujících noc a tak podobně? To by si měli vzít příklad z Prahy, Newyorčané…
Jinak co říct na Trumpa a brekot republikánů žijících za městem, kteří „bojují“ za „starý“ „dobrý“ „svět“? No nic no, Trump zase dokazuje, že srovnávat ho s diktátorem není zase tak mimo, když ho absolutně nezajímá co chtějí obyvatelé toho města, ale zajímá ho, co chce pár oligarchů a je rozhodnutí bojovat za ně…
Jestli ono to nebude tom, ze jejich vymezeni je tak komplexni (diky jejich pravnimu systemu), ze by se neveslo ani na deset tabulek 🙂
Trump by rád byl diktátor, ale naštěstí pravomoci prezidenta do rozhodování municipalit nedosahují (alespoň dle mého laického povědomí).
To je obecně pravda, ale zase američtí prezidenti mají docela rozsáhlé (a velmi volně definované) exekutivní pravomoci. I když podle článku 2 americké ústavy se přímá nařízení vztahují jen na federální vládu a její agentury, určitě bude aspoň snaha nějak to NYC zkomplikovat.
trump docela dobře umí „neudelate-li co chci, ja vam uskodim jinde“, je to zmetek jako u nas zeman, jen s podstatne vetsimi pravomocemi a mnohem vetsim dopadem.
takze on jim to nemusi naridit „naprimo“, ale donutit je k tomu neprimo muze asi docela snadno.
To je fakt, vždycky se dá pohrozit zkrouhnutím federálních peněz ať už na dopravu nebo na nějaký sociální program.
Taky mu mohou čistě demokratické státy pohrozit, že už nechtějí být ve federaci amerických států a mimo Texasu jsou to ty bohatší…
Tak snadné to není, případ Texas v. White rozhodl, že to nelze. Jinak jednou už demokratické státy rebelovaly, a jak neslavně to v roce 1865 dopadlo.
Vypadá to, že to opravdu funguje, což mě nepřekvapuje.
Jen je škoda, že si ten okruh udělali bez poplatků: kdyby byl zpoplatněn celý jižní Manhattan, byly by náklady na provoz výrazně nižší