Odšpuntováno. Na Branický most se vrátily vlaky, zatím stále jen na jednu kolej
Rekonstrukce Branického mostu. Foto: Správa železnic
Z mostu se postupně stává klíčové místo nákladní železniční dopravy. Letos slaví 60. let.
Nevím jestli to tu už zaznělo, ale šířila se dlouho fáma, že most inteligence neunese dva vlaky a proto byla kolej snesena. Pravda je ta, že most byl ve skutečnosti předimenzovaný, ale problém byl v tunelu kde prosakuje spodní voda a svah je nestabilní. Tam by mohlo hrozit to, že v případě přetížení by to dva vlaky neuneslo. I po zdvoukolejnění mostu bude v tunelu pouze jedna kolej jak jsem pochopil. Takže malý špunt tam bude pořád i po zdvoukolejnění mostu.
Proč autoři článků o Branickém mostě stále opakují že druhá kolej nebyla nikdy položena! Ona položena byla a byly s ní provedeny statické a jízdní zkoušky mostu . Až potom byla snesena. Asi byly koleje a pražce potřeba na jiných stavbách socialismu.
Prosím vás kudy se teda bude chodit? Někdo se tu o něčem takovém hádal, ale odpověď kloudná veškerá žádná. Článek je dlouhý, některé informace se opakují, ale o téhle ani slovo. Jistě, most je železniční (pro hnidopichy), ale já si zvykl přes něj chodit a tak mě to prostě lidsky zajímá, jak to bude…
Tak asi pořád stejně, ne? Uprostřed.
Tak jak to vždycky legálně bylo. Momentálně to nejde.
No ale podle fotek tam nevidím nikde žádný průchod středem a žen dělící pás mezi směry také jako lávka moc nevypadá… :-(. Řešení by bylo udělat to podobně jako na Radotínském mostě. Zavěsit něco odspodu.
Stejně je zajímavé, jak se v průběhu let mění důležitost železničních staveb. V nějakém dokumentu přímo o Branickém mostě se svého času dokonce uvažovalo o jeho zavření. Teď je v zásadě nepostradatelný. Nebo další ukázka – pražský Semmering.
No jiste, protoze je vic lidi a jeste vic jejich kupni sily -> vetsi poptavka po jakekoliv doprave vcetne zeleznicni. A nove zeleznice se temer vubec nestavi, v nejlepsim pripade se prida kolej.
Každá doba si žádá něco jiného… Dnes už mnoho lokálek z 19.stoleti nemá smysl, ale někdo to stále nedokáže pochopit! A nemá koule, aby to zavřel. Naopak je mraky staveb, co jsou potřeba a tam zase mnoho spolků blokuje. Pak to dopadne tak, že nové stavby vzniknou spíš mimo největší potřebu..
Jen teda Semmering je zajímavý čím? Že se opravil a provozuje se tam šotomotoráček a šotošukafon? Význam pro dopravu naprosto marginálni…
Tak sláva, taky je dobré že je objezd Smíchova, když se modernizuje a každou chvíli se tam může něco podělat…
Tuší někdo, zda bude stále možné projít po mostě pěšky až do ulice Zbraslavská a k ulici Nad údolím?
To snad nebylo nikdy legální (byť to ničemu nevadilo), ale teď když je tam kolej…
To opravdu nebude, protože to vyžadovalo chůzi po nevyužitém mostě a po tom už jezdí vlaky. Půjde to je po ofic chodníku.
Jak jsem si predpokladal, diky.
Velka skoda ze Sprava i dalsi podobne organizace mysli pri obrich stavbach jen na ten svuj zpusob dopravy.
Jako jo, ale je fakt, že ten most na to nemá podmínky. Na branickém konci se za schištěm koleje sbíhají a místo pro ten chodniček zanikne a na druhé straně je teď za schodištěm výhybka, takže taky nulový prostor pokračovat dále. To by museli udělat lávku někde bokem, přístupy a do toho investovat pochopitelně nebudou.
schiště = schodiště… 😀
Ono už jenom prodloužit chodníček dál za jeho současný konec (tj. obejít začátek schodiště) je šířkově v podstatě neřešitelné. Pak dál by se to na branické straně dalo řešit nějakým lehkým nadchodem do boku, ale do toho dnes nikdo nepůjde. Zvlášť nyní, v povinně bezbariérovém století na takové řešení nikdo nedá korunu.
Jediná možnost je, při příští rekonstrukci mostu udělat nový chodník vedle mostu (kolejí), na boční konzole. To by stálo sice ranec, ale bude-li o to někdo usilovat, projde to. Takže za kolik, asi 60 let?
To si naozaj nikto z Vás nedokáže na internete dohľadať, že chodník medzi koľajami tam bude aj po rekonštrukcii? Prečo najprv nezapnete vyhľadávač a trochu mozgu predtým ako napíšete nezmysly?
Myslím, že jste nepochopil, o čem si tady píšeme.
To ale všichni diskutující ví, řeč je o části mostu, kde už chodník není, ale dřív se tam dalo projít prostorem pro druhou kolej, to teď nepůjde.
A kolik lidí tam potřebuje chodit? Co tam je na druhé straně, křoví a houmlesáci?
Šlo například sejít přímo u ulice, kam lidi chtěli jít a ne před mnohaproudou „dálnicí“, přes kterou se nedá přejít, takže se musí kolem 250 m k podchodu, pak kousek zpět pod trať a pak tepve dále.
Řeč je o ničem jiném, než chodníku, který tam byl a bude.
Vy se dřív pozrite na mapu! Oni mají na mysli neoficiální pěšinu po tělese snesené 2.koleje od obou konců oficiálního chodníku!
Jednu dobu byl přetřásán nápad, že by po nevyužívané konstrukci vedla cyklostezka. Pro cyklisty by to byla luxusní spojka z Chuchle přímo z ulice Zbraslavská a mělo to vést přes most dále směr Krč až někam k autobusové zastávce Vrbova. Naštěstí na tento nápad nebyl dostatek financí, mám za to, že to bylo (ale jen ve stadiu úvah) někdy za éry primátora Béma. To by byl dnes neskutečný průser, protože by vůči vyhnání cyklistů z mostu a uvolnění železničního tělesa byl velký odpor a trať z Krče k odbočce Tunel by nejspíš zůstala stále jednokolejná.
Jedině po kolejích. Oficiální chodník vedl vždy jen z Modřanské na Strakonickou! Dál se chodilo po snesené koleji která je teď znovu položená.
Co kdybyste ty automatické opravy zkusil například Vy?
Jel jsem v neděli po jižní spojce a koukal jsem jak se blyští nové trolejové vedení. A vida, už je v provozu. Takže plzeňáci si mohou oddychnout, že až spadne branický most, tak nebudou muset v Chuchli na přívoz.
Myslel jste asi pád Výtoňského mostu.
S těmi mosti vždycky starší, jak mají spadnou aby následně při zkouškách bez změny reagovaly na násobné překročení nosnosti, nebo je potom měli vůbec problém zdemolovat.
Trojská lávka vyděsila hodně lidí, no
„Jako dvoukolejný byl most koncem 40. let 20. století naprojektován, nicméně druhá kolej nikdy nevzikla.“
To není tak úplně pravda. Byly tam při stavbě položeny dvě koleje, ale po zkouškách byla jedna z nich snesena, protože nebyla potřeba.
V dnešní době ale musel být rozšířen protože se změnily požadavky. Kromě tunelu, který (zatím) bude jednokolejný je potřeba například i roztáhnout o 1.7 metru most na Berounce ve Všenorech nebo Vinohradské tunely.
Mám dotaz. Před tunelem bude výhybka a nebo tunelem povede kolejová splítka? Díky
Výhybka, tak jako dosud.
Dosud tam (u krčského portálu) nebyla.
Splítka je blbá, když je výluka TK.
Železničně rozpůlené Čechy se nám nesměle spojují…
… jedna kolej a kolik udělá radosti 🙂
Víš, co to znamená, mámo? Že jsme zase o krok před nimi.
Bude to stačit, mysliš?
Díky za článek.
Poprosím autora alespoň o jednu opravu. Cituji z nadpisu:
Letos slaví 60. let.
Přečtu: Letos slaví šedesátých let
Děkuji
Věcně máte, samozřejmě, pravdu. Ale není to tak trochu hnidopišství?
Nemyslím, že to je hnidopišství. Viz např. věta: „popravit nelze propustit“. A teď co s ním? Popravit, (čárka) nelze propustit, anebo popravit nelze, (čarka) propustit? Vida, co dokáže jedna blbá čárka.
A zvlášť dnes, kdy lidi kolikrát nejsou s to pochopit text, i když je napsán gramaticky správně, „jen“ trochu složitějšími větami.
Jde vám o formu nebo o obsah? Taky bych se mohl točit na tom, že opravy ve Worldu je blbost a váš komentář pozbývá smyslu. Napiště redakci co je špatně a bude to smysluplnější.
Napiště? Stě od Babiša? 😀
na co je dobrý takový World?
Aby se točil. 😀
Novináři mají mít články v pořádku. Protože jsou novináři.
Myslíte ve Wordu?
😁
Jaký má smysl ta druhá kolej na mostě, když je tunel jednokolejný? To těch 300m navíc oproti výhybce za mostem má na něco významný vliv?
Dvě koleje povedou až do Krče.
Na Spořilov 🙂
Kaceřov je hodně daleko.
Až za Plzní . A nevede tam dráha.
Most je dlouhý 960 m. Ale jinak by mě také zajímalo, jak se došlo k rozhodnutí rekonstruovat most jako dvojkolejný.
Slyšel jste někdy pojem propustnost trati?
Most má skoro kilometr a dvoukolejné to je až do Krče, resp do odb. Vršovice. Takže to má hodně významný vliv.
OK. Dle mapy.cz má most přibližně 900m. Nicméně dotaz zůstává. Jak velký přínos má druhá kolej na mostě místo dvou kolejí pouze mimo most?
Jestli je jednokolejný úsek o 900 m delší či kratší, činí při průjezdu nákladního vlaku (600 m délka, 60 km/h) rozdíl v čase průjezdu 90 sekund, to už v husté „městské“ železniční dopravě nějaký rozdíl je.
Nějaké 3 kilometry, to máme 3 minuty tam a 3 minuty sem, tedy o 6 minut kratší křižování. Což znamená možnost provézt zhruba 2 více vlaků za hodinu.
Ale? Těch 6 minut je u každého křižování, ne jen 2x za hodinu.
Zkuste si přešlápnout, prosím. Už Vám to tu psali. Jediný jednokolejný úsek bude v tunelu. Je tam dle dnešních norem nedostatečný profil pro dvě koleje. Šikovný dispečer to vyjezdí, jako by tam byla dvoukolejka v celém úseku.
Tak doufám, že šikovný dispečer zvládne i nezastavit těžký náklad od chuchle před tunelem.
I kdyby zastavil, pořád bude čekat méně, než v Kči. Ten jednokolejný úsek je teď krátký.
To sice možná ano, ale rozjezd do kopce bude energeticky náročný. Nicméně stavět tam mohl při čekání na průjezd v protisměru už dříve.
Tak jistě, ideální to není, ale rozhodně to není zásadní technický problém.
No, ta stahovačka hned za návěstidlem před tunelem, navíc je tam skoro 15 promile. Pro 2500+ tun vlak úplně super.
A jaký by mělo přínos nechat most jednokolejný, když tam od začátku místo na druhou kolej je, a nosnost rovněž vyhovuje?
Např. tohle zatím nikde nebylo zmíněno. Nosnost v době projektování nemusí odpovídat soudobým dvěma dlouhým těžkým vlakům, které by se měly minou na mostě.
Nosnost čeho? Jsou to dvě nezávislé mostní konstrukce vedle sebe, tedy se neovlivňují. Jen pilíře mají společné a jsou to protiatomové (opravdu) pilíře své doby, ty mají značné rezervy.
Že by dnes byly vlaky těžší bych ani neřekl.
Ve výhledovém stavu to bude dvojkolejné celé až do Radotína, takže proč to nenatáhnout, kam to jde?
Například i to, že na most by se měla výhledově napojit dvoukolejná trať do tunelu Smíchov – Beroun
Minimálně 1 vlak !
no ty kráso, tady kdyby vyšel článek, že ráno vyjde slunce, tak se stejně najde nějaký trumbelín, co to bude kritizovat …
Za prvé dloukolejná trať bude až na spořilov a za druhé ŠŽ se chce něčím clubit.
Most inteligence navazuje od Berouna na tunel kreténů.
Projektoval jste ho?
Spíše máme dnes z jistého úhlu pohledu příliš „vymakané“ normy, takže leccos „nelze“, co dříve šlo. Leckdy bohužel.
Samozřejmě, bez těch norem by současné patrové vlaky v oblouku v pohodě tunelem projely…
Ano, třeba si nakreslit ten tunel v řezu, do něj si zakreslit průjezdný profil UIC-GC a zjistit, že 471 by si tam nevyhnuly ani tehdy, ani dnes.
Železnice není už dávno odvětví určující pravidla logistiky. Takže třeba rozměry kontejnerů si sama neurčila, a když chce být součástí, tak se musí přizpůsobit.
A vzhledem k parametrům a možnostem, je zvětšení profilů pro náklady i přínosem k zefektivnění pro železnici.
Když most inteligence, tak i tunel inteligence, byla to jedna stavba.
Plánuje se nějaká slavnotní otevíračka, až bude hotová i druhá kolej?
Ano, Svoboda s Kupkou už brousej nůžky a po nocích píšou proslovy…
…a trénují široké úsměvy do kamer!
Svoboda si odbude to své „nejsem si jistý, jestli to má smysl. Před 60 lety tu dvě koleje byly a neosvědčily se“
No on byl asi myšlen spíš Jiří Svoboda (ředitel SŽ), i když Bohuslav Svoboda se tam taky možná připlete.
Tak byly tam dvě nebo ne? V článku píšou, že ne. Někde jsem četl že chvilku byly dvě.
Byly tam dvě, ale snad jen na zátěžové zkoušky a hned pak byla jedna snesena.
Údajně byly položené dvě, ale jedna nebyla zapojená do výhybky u tunelu, takže se po ní nejezedilo. Údajně, já si to nepamatuju 🙂
V době, kdy byl Branický most dokončen a zprovozněna jedna kolej, byla do této koleje zapojena i druhá kolej na mostě, ale jen pro zatěžkávací zkoušku. Pak zase byla odstraněna. Určitě nebyla zapojena do výhybky v tunelu, respektive do odvratu. Ten byl vybudován až o deset let později. Ona totiž vedla z Radotína k dnešní odbočce Tunel jen jedna kolej a to ta pravá od Krče ve směru Radotín. Ocelový most přes trať Smíchov – Radotín také ještě nebyl osazen, ale patky pro něj byly vybudovány a násep pro levou kolej z od odbočky Tunel do Radotína také. Takže předpokládám,… Číst vice »
A pokud by někoho zajímalo, odkud čerpám, tak sděluji, že jsou to fotografie z roku 1960 na stránkách 109 až 125 v knize Parní lokomotivy s rudou hvězdou na čele, kde autorem fotek je britský fanoušek lokomotiv A. E. Durrant a autorem knihy Petr Kaván. Přičemž ta fotka na straně 125 dokumentuje v roce 1960 ještě neosazenou ocelovou konstrukcí mostu přes trať Smíchov – Radotín. Byly tam opravdu jen patky a násep bez koleje. Přičemž na jiných fotkách je vidět, že již položená kolej z Krče do Radotína je díky absenci lesku na hlavách s provozem malým až žádným. Tomu… Číst vice »
Fotky jsem dal i na k-report sem: https://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=4641386
Byly dvě hned po dokončení v rámci zatěžkávacích zkoušek. Poté byla ta druhá kolej snesena.
😕to bych se divil kdyby ne .
Už to slyším:
„… podobně jako naši kolegové v květnu 1869 v Promontory Point, i my dnes odevzdáváme veřejnosti významné dílo… zásadní posun… příspěvek k udržitelnému rozvoji… tolik potřebná kapacita… železnice pro 21.století… navzdory imperialismu… semknout… společně to zvládneme…“
Pak se na červeném koberci u protokolárního vlaku referenti rozpočítají na „první – druhý“ a sláva bude veliká.
A to ho z tama chcete vyhnat a pak do kamery říkat, že Kupka se o železnici absolutně nezajímá?
Kupka určitě! Když může slavnostně otevírat ,,rekonstruované“ Hlavní nádraží v Plzni kde se v horním vestibulu chodí pod lešením mezi hrazením…..
Ne, to se udělá v září a dál se bude dokončovat….
Nejvyšší čas poptat borce a borkyně s autogenem na demontáž Výtoně, ať se to trochu hejbe…
Lepší by byla sabotáž ve formě vlečného člunu naloženého termitem, zakotveného pod středem mostního pole 😉
Škoda, že se neplánuje to kompletně zdvoukolejnit, včetně tunelů. Doufal jsem, že to udělají kompletně.
Druhá kolej se napojí do tunelu na Beroun, dáme tomu ještě trochu času. .. 😉
Tak tak, dočkejme na Bártův tunel. 😀
Tak případná úprava tunelu, aby ho bylo možné zdvoukolejnit výhledově vyloučená není. V současnosti je spíš důležitější zdvoukolejnit i navazující úseky od odbočky Spořilov jak na Zahradní Město tak do Vršovic.
Jak vím že nejsou peníze, nechce se a nikdo neumí udělat rychlou přípravu ale proč to už není uděláno. Rok se tam dělá. Příště zase více než roční uzávěry? „Příště“ nebude dalších x let nebo generací.
Rychlá příprava není o tom, že by nešla udělat, ale musí se vypapírovat stavební povolení, což klidně zabere dekádu.
Navíc to teď není vhodné úplně uzavřít na rok, dva, ono změnit profil tunelu není operace na půl roku. Současná výluka tam není rok (rok běží stavba), výluka tam je 6 měsíců.
Ano, to dvoukolejné těleso bylo celé od Zahradního města až k tunelu v Chuchli.
Nevím proč se nezdvojkolejnila i ta část do Zahradního města.
Ono se o tom zdvoukolejnění tunelu už uvažovalo, ne že ne. Jenže je to (nejen, ale hlavně) geologicky velmi složité, navíc nad ním teče nějaký potůček a s průsaky se tam prali už od stavby. Bohužel to není jenom o tom přerazit na větší profil. Mimochodem původně na dvě koleje stavěný byl, jen se tam ta druhá kolej tehdy nepoložila (stejně jako na mostě). A dnes se tam kvůli elektrifikaci už nevejde. Jinak nějaké povídání ohledně stavby tunelu zde: https://www.koridory.cz/jizni-spojka-fakta-o-tunelu-v-chuchli/
„“… A dnes se tam kvůli elektrifikaci už nevejde. …““ – nejen kvůli ní – ten tunel je půdorysně v oblouku trati a snad již během jeho stavby či max. těsně po jejím zprovoznění se změnily/zvýšily normy na délku kolejových vozidel a při zvětšení rozvoru jejich podvozků střed vozové skříně více vybučuje proti ose koleje do vnitř oblouku (a konce vozů naopak ven z nich), a proto v oblouku je potřeba mít osy souběžných kolejí dále od ssebe, s římž projekt toho tunelu nepočítal!
Nevejde se dle nové normy průřezu, kdyby už tam byla, tak se tam vešla i s trakšním vedením.
No já jsem slyšel, že se ta norma měnila právě kvůli zaváděné elektrifikaci (a tunel se stavěl ještě podle normy staré). Ale podložené to nemám, takže nevím.
„nechce se a nikdo neumí udělat rychlou“
přerážku tunelu za 6 měsíců nepostavíte, to je nejméně na rok. Takže by se současná výluka prodloužila na dvojnásobek.
PS: Proč by se někomu mělo chtít pracovat 300 hodin měsíčně, z toho půlku zadarmo?
A nechali vůbec místo pro druhou kolej od těch Vršovic? Z některých fotek mi přišlo, že její profil narušuje nový barák s příslušenstvím, ale mohlo to být zkreslené. Taktéž do stopy druhé koleje do Braníka teď postavili pár nových sloupů. Asi aby si každý pořádně rozmyslel doplňovat v pražském uzlu druhé koleje, nebo co…
Máte pravdu, nenechali. Kvůli druhé koleji od Spořilova do Vršovic by se musel odkopat kus svahu pod garážemi. To se bude za provozu špatně dělat. Od mostu Sliačská už v terénu místo je, ale nové podpěry TV a žlab odvodnění postavili v místě pro druhou kolej. Původní podpěry a žlab nepřekážely.
Už při nynějším zdvoukolejnění se musely bourat podpěry jen několik let staré, když přitom původně tam byly brány v celé šíři. SŽ si asi rádo přidělává práci.
Doufám, že Spořilov-Vršky už někdo připravuje. Provozovat tam Pacifik a odklony zároveň mi nepřijde reálné.
Pořád by se to do pádu Výtoně dalo stihnout…
Zatím nebyl a není důvod. Dopravní technologie je OK a pokud by se dělal i Tunel Chuchle, tak by to bylo časově příliš riskantní ve vztahu k Železničnímu mostu na Výtoni. O penězích nemluvě. Prostě to zatím není potřeba.