Odšpuntováno. Na Branický most se vrátily vlaky, zatím stále jen na jednu kolej
Rekonstrukce Branického mostu. Foto: Správa železnic![Rekonstrukce Branického mostu. Foto: Správa železnic](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/449632692_793712276221427_3548406903359311569_n.jpg)
![Rekonstrukce Branického mostu. Foto: Správa železnic](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/449632692_793712276221427_3548406903359311569_n.jpg)
Z mostu se postupně stává klíčové místo nákladní železniční dopravy. Letos slaví 60. let.
„Jako dvoukolejný byl most koncem 40. let 20. století naprojektován, nicméně druhá kolej nikdy nevzikla.“
To není tak úplně pravda. Byly tam při stavbě položeny dvě koleje, ale po zkouškách byla jedna z nich snesena, protože nebyla potřeba.
Mám dotaz. Před tunelem bude výhybka a nebo tunelem povede kolejová splítka? Díky
Výhybka, tak jako dosud.
Dosud tam (u krčského portálu) nebyla.
Železničně rozpůlené Čechy se nám nesměle spojují…
Víš, co to znamená, mámo? Že jsme zase o krok před nimi.
Bude to stačit, mysliš?
Díky za článek.
Poprosím autora alespoň o jednu opravu. Cituji z nadpisu:
Letos slaví 60. let.
Přečtu: Letos slaví šedesátých let
Děkuji
Věcně máte, samozřejmě, pravdu. Ale není to tak trochu hnidopišství?
Nemyslím, že to je hnidopišství. Viz např. věta: „popravit nelze propustit“. A teď co s ním? Popravit, (čárka) nelze propustit, anebo popravit nelze, (čarka) propustit? Vida, co dokáže jedna blbá čárka.
A zvlášť dnes, kdy lidi kolikrát nejsou s to pochopit text, i když je napsán gramaticky správně, „jen“ trochu složitějšími větami.
Co kdyby autor zkusil automatické opravy ve Worldu, než to publikuje? Není to škoda publikovat zajímavé články plné chyb?
Myslíte ve Wordu?
😁
Jde vám o formu nebo o obsah? Taky bych se mohl točit na tom, že opravy ve Worldu je blbost a váš komentář pozbývá smyslu. Napiště redakci co je špatně a bude to smysluplnější.
Napiště? Stě od Babiša? 😀
na co je dobrý takový World?
Aby se točil. 😀
Novináři mají mít články v pořádku. Protože jsou novináři.
Jaký má smysl ta druhá kolej na mostě, když je tunel jednokolejný? To těch 300m navíc oproti výhybce za mostem má na něco významný vliv?
Dvě koleje povedou až do Krče.
Na Kaceřov.
Na Spořilov 🙂
Kaceřov je hodně daleko.
Most je dlouhý 960 m. Ale jinak by mě také zajímalo, jak se došlo k rozhodnutí rekonstruovat most jako dvojkolejný.
Slyšel jste někdy pojem propustnost trati?
Most má skoro kilometr a dvoukolejné to je až do Krče, resp do odb. Vršovice. Takže to má hodně významný vliv.
OK. Dle mapy.cz má most přibližně 900m. Nicméně dotaz zůstává. Jak velký přínos má druhá kolej na mostě místo dvou kolejí pouze mimo most?
Jestli je jednokolejný úsek o 900 m delší či kratší, činí při průjezdu nákladního vlaku (600 m délka, 60 km/h) rozdíl v čase průjezdu 90 sekund, to už v husté „městské“ železniční dopravě nějaký rozdíl je.
Není to jen 900 metrů na mostu, ale i dalších cca 2500 metrů trati od mostu na zhlaví nádraží Praha – Krč. I když je tam úzké místo v podobě tunelu s jednou kolejí jde o to, aby ten jednokolejný úsek byl co nejkratší. Vlak projede tunelem a hned na mostu vjede na druhou kolej. Proti němu mohou jet 3 vlaky a před ním další 2 pokud délka trati mezi návěstidly může být 1 km. Důležité je i to, že tunel se uvolní ihned po průjezdu a může jet vlak který stál na koleji v opačném směru. Zde máte orientačně… Číst vice »
Zkuste si přešlápnout, prosím. Už Vám to tu psali. Jediný jednokolejný úsek bude v tunelu. Je tam dle dnešních norem nedostatečný profil pro dvě koleje. Šikovný dispečer to vyjezdí, jako by tam byla dvoukolejka v celém úseku.
Tak doufám, že šikovný dispečer zvládne i nezastavit těžký náklad od chuchle před tunelem.
Most inteligence navazuje od Berouna na tunel kreténů.
Projektoval jste ho?
Spíše máme dnes z jistého úhlu pohledu příliš „vymakané“ normy, takže leccos „nelze“, co dříve šlo. Leckdy bohužel.
Plánuje se nějaká slavnotní otevíračka, až bude hotová i druhá kolej?
Ano, Svoboda s Kupkou už brousej nůžky a po nocích píšou proslovy…
…a trénují široké úsměvy do kamer!
Svoboda si odbude to své „nejsem si jistý, jestli to má smysl. Před 60 lety tu dvě koleje byly a neosvědčily se“
No on byl asi myšlen spíš Jiří Svoboda (ředitel SŽ), i když Bohuslav Svoboda se tam taky možná připlete.
Tak byly tam dvě nebo ne? V článku píšou, že ne. Někde jsem četl že chvilku byly dvě.
Byly tam dvě, ale snad jen na zátěžové zkoušky a hned pak byla jedna snesena.
Údajně byly položené dvě, ale jedna nebyla zapojená do výhybky u tunelu, takže se po ní nejezedilo. Údajně, já si to nepamatuju 🙂
V době, kdy byl Branický most dokončen a zprovozněna jedna kolej, byla do této koleje zapojena i druhá kolej na mostě, ale jen pro zatěžkávací zkoušku. Pak zase byla odstraněna. Určitě nebyla zapojena do výhybky v tunelu, respektive do odvratu. Ten byl vybudován až o deset let později. Ona totiž vedla z Radotína k dnešní odbočce Tunel jen jedna kolej a to ta pravá od Krče ve směru Radotín. Ocelový most přes trať Smíchov – Radotín také ještě nebyl osazen, ale patky pro něj byly vybudovány a násep pro levou kolej z od odbočky Tunel do Radotína také. Takže předpokládám,… Číst vice »
Byly dvě hned po dokončení v rámci zatěžkávacích zkoušek. Poté byla ta druhá kolej snesena.
Ne, to se udělá v září a dál se bude dokončovat….
Nejvyšší čas poptat borce a borkyně s autogenem na demontáž Výtoně, ať se to trochu hejbe…
Škoda, že se neplánuje to kompletně zdvoukolejnit, včetně tunelů. Doufal jsem, že to udělají kompletně.
Druhá kolej se napojí do tunelu na Beroun, dáme tomu ještě trochu času. .. 😉
Tak tak, dočkejme na Bártův tunel. 😀
Tak případná úprava tunelu, aby ho bylo možné zdvoukolejnit výhledově vyloučená není. V současnosti je spíš důležitější zdvoukolejnit i navazující úseky od odbočky Spořilov jak na Zahradní Město tak do Vršovic.
Jak vím že nejsou peníze, nechce se a nikdo neumí udělat rychlou přípravu ale proč to už není uděláno. Rok se tam dělá. Příště zase více než roční uzávěry? „Příště“ nebude dalších x let nebo generací.
Rychlá příprava není o tom, že by nešla udělat, ale musí se vypapírovat stavební povolení, což klidně zabere dekádu.
Navíc to teď není vhodné úplně uzavřít na rok, dva, ono změnit profil tunelu není operace na půl roku. Současná výluka tam není rok (rok běží stavba), výluka tam je 6 měsíců.
Tak pokud se pamatuji správně je úsek Kačerov – Zahradní město respektive k zhlaví odjezdové skupiny zahr. město,
dokonce i sloupy trakčního vedení jsou pro 2 koleje. Podle videa stačí vykácet dřeviny položit kolej tam kde to stávající umožní v souběhu a tam kde ne tak učinit po snesení té stávající a provoz pustit na novou kolej a předělat původní stávající kolej.
Koukněte tady https://www.youtube.com/watch?v=stYOO6EPv2A
Ono se o tom zdvoukolejnění tunelu už uvažovalo, ne že ne. Jenže je to (nejen, ale hlavně) geologicky velmi složité, navíc nad ním teče nějaký potůček a s průsaky se tam prali už od stavby. Bohužel to není jenom o tom přerazit na větší profil. Mimochodem původně na dvě koleje stavěný byl, jen se tam ta druhá kolej tehdy nepoložila (stejně jako na mostě). A dnes se tam kvůli elektrifikaci už nevejde. Jinak nějaké povídání ohledně stavby tunelu zde: https://www.koridory.cz/jizni-spojka-fakta-o-tunelu-v-chuchli/
„“… A dnes se tam kvůli elektrifikaci už nevejde. …““ – nejen kvůli ní – ten tunel je půdorysně v oblouku trati a snad již během jeho stavby či max. těsně po jejím zprovoznění se změnily/zvýšily normy na délku kolejových vozidel a při zvětšení rozvoru jejich podvozků střed vozové skříně více vybučuje proti ose koleje do vnitř oblouku (a konce vozů naopak ven z nich), a proto v oblouku je potřeba mít osy souběžných kolejí dále od ssebe, s římž projekt toho tunelu nepočítal!
Nevejde se dle nové normy průřezu, kdyby už tam byla, tak se tam vešla i s trakšním vedením.
No já jsem slyšel, že se ta norma měnila právě kvůli zaváděné elektrifikaci (a tunel se stavěl ještě podle normy staré). Ale podložené to nemám, takže nevím.
Tak ono se přímo nabízí využít tu nevyužitou odbočku postavit v souběhu most do nového tunelu jdoucím zprava v směru od Krče do Radotína a je vyřešeno. V místě odbočení se už jen přidá kolej do křížení, aby v případě údržba, výluka bylo možné přejet z nového tunelu na novou 2 kolej.
https://mapy.cz/s/nonafavuse
jednodušeji možná i takto https://mapy.cz/s/kekerenuku kdy z starého tunelu by se jelo na novou kolej
A nechali vůbec místo pro druhou kolej od těch Vršovic? Z některých fotek mi přišlo, že její profil narušuje nový barák s příslušenstvím, ale mohlo to být zkreslené. Taktéž do stopy druhé koleje do Braníka teď postavili pár nových sloupů. Asi aby si každý pořádně rozmyslel doplňovat v pražském uzlu druhé koleje, nebo co…
Zatím nebyl a není důvod. Dopravní technologie je OK a pokud by se dělal i Tunel Chuchle, tak by to bylo časově příliš riskantní ve vztahu k Železničnímu mostu na Výtoni. O penězích nemluvě. Prostě to zatím není potřeba.