Odpuštěno. Věřitelský výbor schválil prodej úzkokolejek Fikáčkovi
Zleva Jan Šatava (v modrém), starosta Michal Kozár (v bílém) a Albert Fikáček (červený). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Fikáčka vrátil do hry insolvenční soud, takže se nedá čekat, že by usnesení věřitelů rozporoval.
Při vší účtě k Albertovi to prostě není dobrá zpráva. Provozování této hračky je ekonomicky náročná disciplína a nevidím na ni potřebné zdroje. Ale držím mu palce, třeba vyhrál ve Sportce 😉
Tak teda hodně štěstí 🙂
Pořád se tu píše, že pan Fikáček by přišel o 5 milionů z kauce. A pan Moťka kauci složit nemusel? A nepřijde o ní?
Musel a nepřijde o ni, protože byl logicky až druhý v pořadí. Tak se mu vrátí.
Hodně zjednodušené vysvětlení: Jako účastník aukce musíte předem sloužit kauci. Kauce má zabránit účasti lidí, kteří chtějí aukci zmařit (třeba tím, že vyšroubují cenu do nesmyslné výše a pak jako vítězové nezaplatí), případně by se chtěli přihlásit jen ze zábavy (Hele, kluci, já včera dražil hotel za miliardu.). Každý účastník aukce zaplatí kauci. Pokud po dražbě vítěz nezaplatí, jeho kauce propadá a zpátky nedostane nic. Pokud zaplatí, stává se kauce součástí úhrady za vydraženou věc, čili vítěz doplácí částku, za kterou věc vydražil, sníženou o kauci. Těm, kdo dražbu nevyhráli, se kauce vrací v plné výši.
Slavil bych, pokud vůbec, až po podpisu smlouvy s krajem na dopravní obslužnost…
Asi jo, protože jen turistika a nostalgie to finančně utáhnout nemůže. Jsou to hezké tratě, krásná příroda, úcta k práci předků. Bez dotace to asi nepůjde.
Což je přesně to co se nestane, jako ZDO to nikdy nemělo smysl. Kraje už ZDO vyřešili, navíc levněji a efektivněji. Takže pokud objednají v sezóně pár turistických vlaků, bude to maximum možného. A to provoz ani v kombinaci s opět sezónní komerční párou nezafinancuje. A vzhledem k tomu, že Fikáček jiné zdroje nemá, je to jen další prodloužení agonie.
Na „efektivněji“ se zeptejte obyvatel Kamenice na Lipou, Nové Včelnice, Lovětína a ostatních městeček a vesnic u trati.
Co chcete slavit? Že mu tuhle kratochvíli budeme zase chvíli platit z našich daní?
Koupil si vláčky, ať si hraje, ale za své!!!
Když vezmu v úvahu začátky JHMD, kdy je od ČD koupil pan Šatava s tím, že je zachová jako technickou raritu, a pak je dlouho úspěšně provozoval, než jej několik „zlatokopů“ vykousalo z vedení akciovky a pak celý podnik vytunelovalo, pak jsou mi všechny ty zaručeně katastrofické výhledy na budoucnost celé akce proti srsti. Chci věřit tomu, že stejně „srdečně“ k tomu bude přistupovat i nový majitel. Sám mám nezapomenutelnou vzpomínku na dobu před šesti lety, kdy jsme tři dědci dokázali udělat třídenní program pro 12 vnoučat (bez ženských), bydleli jsme na nádraží v Hůrkách ve třech tamních bungalovech. Takové… Číst vice »
Běžná dopravní obslužnost daného regionu? To nyní, ale nepíšete o JHMD? Že ne? I zástupci tamní samosprávy přiznávají, že autobusy jsou lepší. Ano, úzká je raritou, ale pro každodenní dopravu už trochu (dost) mimo. Bohužel 🙁
PS: To „úspěšné“ provozování prý zas tak úspěšné nebylo.
Pokud se za úspěch dá považovat že roky končilo hospodaření JHMD v černých číslech a zvládalo se investovat do tratí i vozidel, tak nepochybně úspěšný byl.
Do čeho že se investovalo? Jakože se dělala nějaká modernizace toho pojízdného šrotu?
To, že se něco opajcuje barvou není investice!
Tak ty máš dost.
A proč nám raději nepovíš do čeho konkrétně se tak vehementně investovalo?
Možná proto, že ten, kdo JHMD a vývoj situace tam aspoň okrajově sledoval, se tak hloupě ptát nepotřebuje – a tomu, kdo o tom nic neví nebo vlastně ani vědět nechce, by to stejně nic neřeklo.
Chytrému napověz a hloupého trkni: stačí porovnat skladbu obozu a stav tratí v době, kdy to Šatavovci od „státu“ přebírali, a totéž v době, kdy tam Honza Šatava končil.
Pan Šatava to dostal za 1 korunu. Je tam tedy nyní nepatrný rozdíl…
Ovšem dostal něco co bylo v mnohem, mnohem horším stavu než je dnes.
Já měl za to, že to tehdá dostal provozuschopné. Kolik let to tedy stálo, když to dostal Šatava?
Dostal tratě na kterých ČD zastavily provoz. V případě Bystřičky kvůli havarijnímu stavu svršku.
Obrataňka ale byla akorát skoro nově položená (natěžkém svršku). Dále dostal 11 lokomotiv, z toho 9 zcela funkčních, další dvě na náhradní díly… a 13 funkčních osobních vagónů…mimochodem to jsou jeho vlastní slova z článku na konci minulého roku. Když se to porovná s dnešním stavem, tak by člověk zaplakal.
A mimochodem nedostal to on sám, ale dostali to už tenkrát společně s Čajankem a dalšími akcionáři.
Obrataňka s maximální rychlostí 40km/h… Lokomotivy z roku 1956 které se jen udržovali v +- původním stavu. Balmy z roku 1966 také v naprosto původním stavu. Navíc když už se vědělo o rušení provozu nechávali dráhy všechno dojet do mrtva. Investice nulové.
Obrataňka byla tehdy nově položená, kdy to dělali v roce 86? To bylo pár let nové. Pak došlo k navýšení na 50 km/h, ale žadné větší úpravy se tam nedělaly. Nyní je tam rychlost 20 km/h, tak co je lepší? To stejné TU, tehdy bylo 9 v uchazejícím stavu, nyní dvě před rozpadnutím….Ano je pravda, že Bystřička na tom byla špatně a museli tam měnit hřeby za šrouby, nebo vruty. A mimochodem, to že se akcionáři v tak malé pidi firmě regionálního významu mezi sebou neuměli domluvit a fopaflo to mezi nimi jako v nějaké peruánské telenovele z prostředí jihoamerického… Číst vice »
Ucházející stav byl že na TU47 docházeli podstatné náhradní díly a celé už se to nedalo moc dlouho flikovat. Proto bylo nezbytně nutné udělat remotorizaci a modernizaci.
Tehdy rozhodně nebylo 9 Tuček v ucházejícím stavu…
Na Bystřičce se měnil celý svršek z popílku na štěrk.
Šatava neměl žádnou vinu na tom že Čajánek zacílit snadné prachy a možnost dojit dotace.
Tehdy pomalu docházely náhradní díly…. Dnes se dvě zbylé lokomotivy rozpadají a náhradní díly nedocházejí, protože žádné nahradní díly dnes nejsou….
A s těmi dotacemi…nevidím mu do hlavy a je to dávno. Ale opravdu jste si nikdy ani nepřipustil myšlenku, že nic jiného Čajánkovi prostě nezbývalo, když se snažil tu firmu udržet? Zajímalo by mě, kolik toho opravdu pro sebe „nadojil“, když musel podepisovat směnky na vlastní majetek… ale já vás do jisté míry chápu… okolo jhmd a pana Š. je obrovské PR a něco jako „aura mesiáše“… pak všichni ostatní jsou ti špatní ať udělají, co udělají…
Jaké „nic jiného Čajánkovi prostě nezbývalo“??? V čem je situace lepší, že firma zavřela krám teprve tehdy, když se dluh vyšplhal až na neskutečných ca. 350 mil. Kč.
Ale zbývalo! Mohl zavřít krám už při dluhu 35 mil. Kč.
Mohl… s tím souhlasím..a v jeho kůži bych to udělal.. jen by bylo 50 lidí bez práce, nejspíš by musel vracet dotace na ty blbé M27, možná platit pokuty krajům a šotouši by ho roztrhali. Proč to neudělal a jaké myšlenkové pochody ho vedly, to nevím…
Co a jak chcete srovnávat s dneššním stavem, když se tam 3 roky nejezdilo a nikdo nic pořádně neudržoval, a už několik roků předtím byly hlavní starostí pošatavovského vedení úplně jiné než Honzovy, což se zákonitě muselo projevit?
Srovnával to kolega nademnou. Já jen psal, že nemá pravdu a dnes je ten stav podstatně horší, než byl v těch devadesátkách…a na tom trvám.
Podívejte se, jaký poslední dodatek Šatava podespal. Jeho cílem byla likvidace Čajánka a u toho bohužel zlikvidoval i úzkokolejku.
Čajánek to zlikvidoval sám až když se dostal do vedení, to nebylo ze dne na den.
Tak bude to zajímavé sledovat, ale z finančního hlediska, že to bude fungovat moc nevěřím
Pan Fikáček má podporu obou krajů což je 50% úspěchu
Můžete být prosím konkrétní?
Pokud si pod tou podporou představujete, že oba kraje jsou ochotné si objednat sezónní turistické vlaky za 5 – 7 mil. Kč ročně, tak to pana Fikáčka zas až tak moc nevytrhne.
Nevytrhne, ale na druhou stranu se o takové objednávce podobným mini dopravcům a spolkům může jen zdát. Přinejmenším by se z tohoto zdroje měly dát udžet vozidla požitelná i pro výkony mimo tuto objednávku…
Ty dopravci a spolky, kterým se o takové objednávce může jen zdát, mají trať a vozidla v takovém stavu, jako jsou momentálně na JHMD? Minulý víkend na festivalu Obrataňka se mezi JH a Kamenicí/L. jezdilo krokem. https://zdopravy.cz/tristni-vysvedceni-pro-uzkokolejky-tisice-vad-a-potreba-investic-v-desitkach-milionu-233071/ Myslím, že by docela bylo přínosné, kdyby se uskutečnil podcast s panem Čížkem od firmy Swietelsky Rail („Osobnost stavitelství“ za rok 2021), aby mohl atrakce lačným davům přístupnou formou vysvětlit, jaké všechny úkony stojí za uvedením dráhy z dezolátního do sjízdného stavu a jaká se potom musí provádět standardní pravidelná údržba, aby dosažený stav, pokud možno co nejdéle vydržel. Samozřejmě doprovozeno i osvětou… Číst vice »
Ta podpora se dá nějak specifikovat?
Ukázka ekonomické negramotnosti. Účelem konkurzního řízení je uspokojit co nejlépe nároky věřitelů. Kdyby to po pozdním zaplacení dostal Moťka, zaplatil by 81,35 MKč a v konkurzní podstatě by zbylo 5 MKč záruky od Fikáčka, celkem tedy 86,35 Mkč. Takhle tam bude 83 MKč. To se fakt vyplatí! Nebo se chtěl věřitelský výbor pomstít zajištěným věřitelům, protože nezajištění v každém případě utřou hubu?
Jenže právě tu „rovnici“ s 5 miliony od Fikáčka sudí odmítl akceptovat – takže co věřitelskému výboru zbývalo, když soudu ani tohle jako argument nestačilo?
Mohli se odvolávat a mít jiný názor než soudce.
V zásadě tam jde o to, že IS si nezkontroloval závazné podmínky pro účastníky výběrového řízení, které na rozdíl od smlouvy IS s pořadatelem výběrového řízení připustily změny podmínek až do podpisu kupní smlouvy. Za vzniklé situace se pak tito dva pokusili věřitelskému výboru tvrdit, že změna podmínek není možná, což už soudu nevyvolalo zrovna pochopení.
Věřitelský výbor hájí zájmy věřitelů, nikoliv zájmy (části) veřejnosti na zachování úzkokolejek. Není podřízen soudci. Naopak soudce potřebuje k některým rozhodnutím souhlas věřitelského výboru. Kdyby tady věřitelský výbor nesouhlasil, měli by soudce i Fikáček smůlu. Možná budou mít smůlu členové věřitelského výboru, kteří hlasovali pro Fikáčka, až je zažaluje některý zajištěný věřitel, že kvůli tomuto rozhodnutí dostal o něco méně.
Jenže by se třeba zase mohl o 5M soudit a rovou o prodej JHMD. A to by byla ta pravá motanice na x-let. Trvat na přílišném formalismu při zajišťování 80M a argumentovat promeškánim lhůty jen o týden, je nejisté. JHMD zrovna nejsou ve stavu, kdy můžou odmítat vyšší nabídku. A pořád je to několik mega. Řízení vyhrál s nejvyšší nabídkou, aktivní kroky při shánění peněz konal, zálohu složil a že mu to zkomplikovala třetí strana o týden, to by asi nešlo obhájit? Zvlášt, když peníze na účet správce již v celé výši o týden později složil. Dle mě jasné kroky… Číst vice »
Jste mimo mísu. JHMD žádnou nabídku nepřijímají ani neodmítají. Nejsou subjektem transakce, pouze jejich majetek je jejím objektem. Peníze vůbec nejdou k JHMD, ale přes insolvenčního správce věřitelům.
Ale tak dobře, když to chcete takto složitě uvádět na jednom řádku, klidně si to pište. Mi „mimo mísu“ věc zjednodušíme na 4 písmena JHMD. Je to kratší. Oba snad víme, že JHMD momentálně spravuje inslovenční správce (včetně jméma společnosti) a jedná dle insolvenčního zákona za účelem co nejlepšího uspokojení všech věřitelů. Mění to však něco na podstatě mých slov? Insolvenční správce JHMD má jasný úkol vymoct z insolvence nejvyšši možnou částku, což druhá v pořadí stále není. A rohozdně tedy není v pozici kvůli týdenímu opoždění, odmítnout vyšši nabídku o několik mil. kč. Zvlášt, když mu již na účet… Číst vice »
„Než se rozmysleli, co s těmi 40 miliony udělat, už druhá půlka přistála na účtě taky.“
Je tam riziko soudního sporu o tu kauci, zejména po tom rozhodnutí věřitelského soudu, tudíž pro věřitele je současná situace lepší vrabec v hrsti, než na střeše. (a to neberu v potaz, že není vůbec jisté, že to Moťka ještě pořád chce)
Už se to vleče příliš dlouho a – přiznávám – už tomu nevěřím. Ale moc rád bych zase v létě vyrazil na Osiku, nebo třeba do Černovic a sledoval houfy nadšených cestujících i lidí v okolí při průjezdu vláčku (nejlépe parního). Ovšem musejí to být normální vagónky (třeba i ty historické) a ne hašišbedny.
Domnívám se, že je reálná šance (i z ekonomického pohledu) na sezónní turistická provoz na bystřičce. Ovšem obrataňka – nevím, nevím.
Držím palce a přes moji nevíru, někde v koutku duše doufám.
Dílna a pronájem nemovitostí mohou generovat zisk, k tomu může prodat nějaké nemovitosti k vylepšení peněžní likvidity a snížení zadlužení. K tomu Gepard expres vysoutěžil turistickou dopravu přes léto, kterou bude dotovat kraj. Na druhou stranu o pravidelnou dopravu nemají kraje zájem a tím bude problém získat peníze od SFDI do údržby tratí.
To možná pokryje s bídou tak provozní náklady, ale co to ostatní, co potřebuje nejdřív značný kapitál, než to poslouží k tvorbě žádoucího zisku?
Ta dílna už je ekonomicky v plusu? Už delší dobu to nesleduji, ale ještě cca před rokem vykazovala dle insolvenčního správce každý měsíc ztrátu. Nechci být špatný prorok, ale aby naopak dílna a těch zbývajících 14 zaměstnanců nebylo to první, co teď skončí… jen náklady na mzdy musí být přes 1mil měsíčně a zatím to vypadá, že i 5 zaměstnanců je tam moc…s rozprodejem nemovitostí souhlasím, tam by část dluhu mohl umořit… no, panu Fikáčkovi držím palce a přeji štěstí…bude ho potřebovat.
Strašně bude záviset na business modelu. Když to bude provozovat jako linku, tak může realisticky vybrat 50 Kč za pasažéra a cestu. Když to bude turistická atrakce, tak může chtít 200 – 300 Kč za jízdu. A ještě každému ve vlaku prodat pivo a model lokomotivy. My tatínkové od dětí jsme zvyklí na turistické atrakci vytáhnout 1000 – 2000 Kč, takže by nám to vůbec nepřišlo divné. A na firemní chlastačce si může říct i 1000 za kus.
A kolikrát za, řekněme, pětiletku (vydrží-li vůbec „úzké“ v provozu tak dlouho) právě tam těch 1000 – 2000 Kč vytáhnete? Bude to aspoň jednou ročně?
Podle mě bude naopak docela problém najít ty ceny, které budou pro zájemce o aktivní návštěvu ještě přijatelné – a platí, že se nevydělává cenou, ale obratem. Ale třeba to Fikáček umí.
Vzhledem k cenám různých památek, těch 1000 je ještě dobrá cena.
Dobrá cena možná ve vztahu k nákladům na existenci té atrakce, ale rozhodně ne ve vztahu ke kapsám a účtům většiny těch, kteří by se tam chtěli třeba častěji svézt: za 100 Kč se svezou možná maximálně jednou, ale v naprosté většině případů rozhodně ne jednou za rok – a ta atrakce potřebuje mít příjmy stále, pro ni je málo i zakoupená jedna jízdenka ročně, byť by byla třeba za tu tisícovku – takže raději víc levnějších.
To se ale vzájemně nevylučuje. Může to být vše najednou, pár spojů za den v rámci dopravní obslužnosti (všední dny), turistické vlaky o víkendu (pivo, modely, fotozastávky), „firemní chlastačky“ na objednávku. Zrovna tohle myslím pan Fikáček umí.
Jenže k tomu potřebujete i dostatek personálu, a jak známo, zadarmo ani kuře nehrabe. A železniční provoz vyžaduje u toho personálu i nějakou (úředně ověřenou) kvalifikací, a to i v případě brigádníků, což také není úplná legrace.
Opravdu si myslíte, že jste representativní vzorek potenciálního návštěvníka této atrakce?
Na Stezku v korunách stromů (320 Kč za osobu) se stojí fronty. Na Království železnic (380) taky.
A kolikrát ročně v těch frontách stojíte třeba právě vy?
(Předpokládám, že těch, koho jste tam viděl stát, jste se na to neptal.)
Škoda že před sto lety nebyl internet. Bylo to stejný, jen se o tom dneska už neví… Aspoň budou mít další generace o čem psát.
No odvaha mu tedy rozhodně nechybí. Věřím ale, že ví do čeho jde.
Zlaté vejce 😂
Je to dobrá, nebo špatná zpráva pro ty úzkokolejky?
Byl by lepší pan Moťka, nebo pan Fikáček?
Osobně si myslím, že špatná. Ale samozřejmě se mohu plést. To ukáže až čas.
Čas by to ukázal při spuštění paralelního vesmíru. V jednom by to měl Moťka, ve druhém Fikáček, všechno ostatní (včetně přístupu krajů k objednávce zdo atd.) by se dělo stejně.
Čas to ukáže i tak – jen to potrvá déle, než se to pozná, protože nebude žádná možnost srovnání.
Čas v prvních měsících ukáže, dosavadní kroky Fikáčka ukazují, že je zpráva špatná. Vozový park vyježděný předpokládám na dřeň, dráha samotná neprovozní, část sice provozní, ale sjízdná 20 km/hod a nový majitel kupuje takto zbědovaný majetek na dluh.
Příčetný člověk, co tomuto bude fandit – pokud není ekonomicky negramotný – musí pochopit, že je to cesta do agónie. Bez peněz ani pivo v hospodě nikomu nedají. A tady se bavíme o cash od 100 mio výše odhadem + úhradu dluhu na koupi.
Každá euforie jednou pomine (a někdy dokonce sakra brzy) i ten hospodský třeba někdy to jedno pivo natočí z útrpnosti zadarmo (nebo mu ho zaplatí někdo ze štamgastů), ale každý večer celou útratu ani žádný filantrop za nikoho dlouho platit nebude – a pak teprve „půjdou tlustý do tenkejch“. A co se nepodaří stihnout, dokud nějaká euforie ještě trvá, to bude později zvládnutelené mnohem tíž. Tak, Fikáčku, dej se do toho – a vůbec ti to nezávidím.
Odvolávám, co jsem odvolal a slibuji, co jsem slíbil. 🙂
Teď nastanou ty krásné chvíle,jak o nich psal Marx ve svém díle….😁. Jinak držím palce!
Karel psal o úzkokolejkách? 😆
Jen mě napadl ten citát. Z článku vyznívá optimismus a vše sluncem zalité
Ne, o širokorozchodných tratích v Rusku, protože po nich bylo možné odvézt najednou více dělníků, uhlí a oceli a tím pádem ten socialismus/komunismu vybudovat rychleji…
Karel ano, ale nebyl to Marx, ale Just …
Takže další krach za pár let. Dalších pár let bez pořádné údržby a zbude z toho šrot a ekologická zátěž.
Koleje mají a ty lokomotivy taky nejsou asi nějak náročné, takže když bude na naftu, olej, a najde se nějaký dědek co to odfíruje, jezdit se bude. Jaký z toho ale bude přínos?
Jaký z toho bude přínos?
Největším přínosem by bylo, kdybyste opustil tuto diskuzi.
A nemám rovnou emigrovat?
Jiný než šotonázor je zde nepřípustný?
Oni šotouši jsou dosti militantní. Hlavně stačí někde zmínit slovo kamion a startují lépe jak Gripeny … tak toxická komunita jako je kolem vlaků, je jen málokde.
Nevím k čemu je dobré to čecháčkovské „všechno je na prd, stejně to zkrachuje, ani se nesnažte“.
Prosím, zkuste udržovat aspoň sám sebe a potom byste nemusel zvracet v diskusích
A že tu vůbec ztrácíte čas, je potřeba ještě vyměnit mnoho pražců…
tak šup do práce
Já? Proč já bych měl nějaké soukromé firmě měnit pražce?
Protože si stěžujete jak už krachují. Umíte i něco jiného?
Umím, a úspěštně se tim živím, a mnoho dalšího. Děkuji za optání.
Pan Fikáček je kapitálově velmi slabý, takže jen dalších pár let agónie.
a ty jsi jak kapitalove silny? 2kk drustevni byt a 1.9 tdi z roku 98?
Zahn koupil úzkokolejku?🤯
Poleťte hrušky s …fíkama
Netykejte mi, vyvoláváte tím dojem, že jsme si nějak blízcí a taková představa mě dáví. A s p. Fikáčkem nemám nic psolečného, tudíž je váš pokus stočit diskuzi na téma mého kapitálu je babišovsky chorobný.
Dotyčný nic nekupuje. Kupuje Fikacek, kupuje na dluh, na wjapise proto, že sotosny mají hodnotu nula.
Tady není žádná rubrika „seznámení“, pište jinam…
Bohužel se toho taky obávám.
Zřejmě to bude takový český „Balog“, snad s tím rozdílem, že tady nebude samospráva firmě házet klacky pod nohy. Ale právě příklad Balogu ukazuje, že jen s nadšením a dobročinností se takový podnik udržuje velmi obtížně.
Balog je smysluplný podnik s nastavenou ekonomikou. Tady ta ekonomika nastavená není. Takže do Balogu to má daleko.
Ale to je zrovna důležité, nebýt samosprávy (resp. místních mafiánů), tak by Balog myslím celkem šlapal i finančně. U pana Fikáčka jsou vztahy se samosprávnou dobré (půjčka od JH budiž toho důkazem) a místní mafiáni snad nehrozí.
Moc bych to tak nesrovnával, protože to by Fikáček musel, kromě přivedení této dráhy k životu, ještě někde okolo kolejiště postavit fotbalový stadion. 🙂
Dá se ale předpokládat, že na rozdíl od ČHŽ mají JHMD alespoň pořádek v pozemcích zapsaných v katastru.
V Balogu se směrem na Vydrovo jezdí ani ne metr od plotů u rodinných domů a označit technický stav tratě na některých místech slovem „zoufalý“ je nemístný eufemismus. Něco takového tady Drážní úřad nepřipustí. Mašinky v dílně mohou opravovat nadšení dobrovolníci, ale štěrk, pražce, podbíjení… ?
Coby politicky nespolehlivého mě na vojně všechny manuální středověké technologické postupy práce naučili. Dokonce i smontovat křižovatkovou výhybku. To ale byla na lampasáky příliš kvalifikovaná práce, musel jsem si na to sehnat traťnistra v důchodu. Je to velmi jednoduché. Co vím, tak na zubrnické dráze to naučili i současné teenagery, takže know how ještě nějakou tu generaci vydrží.
Jenže zubrnická trať má délku asi 6 km (dobře, časem mají přibýt ještě asi další čtyři), ale JHMD má těch kilometrů tratí asi osmdesát, byť asi na údržbu trochu jednodušších – a na to by těch teenagerů byly potřeba asi spíše vyšší desítky k nějaké technice, a hlavně průběžně, protože jen brigádami po několik týdnů o prázdninách trvale řádný stav trati spolehlivě zajistit nelze.
Na druhou stranu má zápal, umí sehnat lidi a očividně i finance. Já bych to bez šance neviděl, ale lehké to určitě nebude.
Zatím s odřenýma ušima sehnal prachy na zaplacení kupní ceny. Nějaké brigády nadšenců nikdy dlouhodobě nefungují a nelze na ně spoléhat.
Přes dobrovolníky a brigády funguje prakticky celá železniční nostalgie v ČR. Výjimka je asi jen Lužná.
Ona i ta Lužná vznikla vlastně původně i díky velké pomoci dobrovolníků. Pro nastartování jsou dobrovolnické aktivity většinou přínosem, ale trvale se jen na nich fungovat nedá – a už vůbec ne v případě podniku, který má fungovat stále (průběžně) podle předem vyhlášeného programu a ne pouze příležitostně spíše formou „náhodných výstřelů“.
On nic nepotřeboval shánět. Až pak, co ho jeden partner „podrazil“. Joo každý nemá na miliardy cash, důležité je, že v nějaké formě majetek nebo peníze má.
No, moc toho majetku nebo peněz asi nemá, když ho hned zkraje vypeklo tohle, ne? Říká Vám něco pojem finanční rezerva?
Ano říká. Jen je asi pro každého podnikatele nesmysl mít rezervu 80 milionů na účtu. Leda pokud má majetek v hodnotě miliard.
A proč tedy žebral o půjčku od města, která mu nakonec stejně nestačila k tomu, aby stihl termín, do kzerého měl uhradit všechno?
Půjčka od města je pouze na 3 měsíce a jde jen o pomoc s cashflow, než mu dorazí peníze? Předpokládám, než se dořeší prodej dopravy Regiojetu. Pořád má peníze, jen ne tak likvidní, jak by v tomto případě potřeboval.
tak to byla druhotná platební neschopnost, ne? Někdo (Jančura?) mu poslal peníze pozdě?. Půjčku od JH má zase kvůli tomu, protože armáda odložila předjednaný obchod?) 80 milionů cash asi nemá ani moťka, němu by to nejspíš zaplatila nějaká banka.. než by si stáhl peníze odjinud. to je úplně normální.
Stačí si přečíst, co jsem napsal.
Ono určitě není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá, zpeněžit majetek v hodnotě desítek milionů během tak krátké doby.
Napsal jste nepravdu: tu čtyřměsíční překlenovací půjčku od města nepotřeboval jako náhradu toho, co mu ještě nedorazilo na účet, ale na pokrytí, co mu ještě i tak chybělo do celé sumy = kromě toho, co měl dostat od „kohosi“ a nakonec dostal pozdě. Bez té půjčky od města mu zkrátka čtvrtina vysoutěžené sumy tak jako tak chyběla.
Tím že „umí sehnat finance“ jste pobavil. Umí tak kupovat „na futro“ a to je něco jiného.
„Pár let“ jsou minimálně dva roky. Myslím, že jste nezřízený optimista. Bohužel.
Tak Alberte, držím všechny prsty, nejen palce. I u nohou. Ať se to rozběhne. Vždyť je to zakopaný turistický poklad a nádherné nostalgické stavby v úžasné přírodě. Potenciál to má obrovský. Ať to šlape!!!!
Přál bych si, aby svůj původní zájem p. Moťka transformoval v reálnou podporu p. Fikáčka a nejlépe spolu vytvořili funkční ekonomický model provozu železnice a souvisejícího turistického ruchu oblasti.
To jako myslíte, že člověk co má zdroje, je má svěřit na plnění sotosnu? To by musel být dobrý blázen.
Jó potenciál… Ten by se dal možná analogicky odvodit. Sousední Waldviertelbahn provozuje na obou tratích tyto počty vlaků (součet): – 3 vlaky v sobotu od 1.5 do 26.10. 2025 – 4 vlaky v neděli od 1.5 do 26.10. 2025 – 4 vlaky ve středu od 4.6. do 24.9. 2025 – 2 vlaky v pondělí, úterý, čtvrtek od 30.6. do 29.8. 2025 – 3 vlaky v pátek od 30.6. do 29.8. 2025 – Adventní výlety: 29. a 30.11 a 24.12 2025 Nutno dodat, že Waldviertelbahn má vozidla i tratě v úplně jiném stavu, než JHMD, zelezniční přejezdy jsou vybaveny světelnou signalizací.… Číst vice »
No hele, ale kolik je v Rakousku úzkorozchodek… A kolik u nás…? JHMD a Osoblažka (když pominu čistě rekreační Zbůch, Mladějov, SOOS a sorry, jestli jsem nějaké vynechal)… Nic proti Osoblažce, ale tam pes ani nedošel, natož aby tam chcípl (místní – sorry, velká nadsázka, je tam krásně), ovšem v České Kanadě je úžasně… Jak už psal někdo výše, o Obrataňku bych se taky bál, ovšem Nová Bystřice je potenciálem jinde… Co se týče dotované veřejné dopravy, smysl by měl asi pouze úsek JH-Kamenice, možná pár vlaků coby přípojných do Obrataně, ovšem dole kdyby se do toho šláplo, a v… Číst vice »
No, pěkně jste se rozepsal, nic proti vašim ideovým návrhům, ale já bych v první řadě navrhoval ZESJÍZDNIT alespoň nějaké smysluplné úseky tratí pro provozování turistické atrakce. To nezajistíte dobrovolníkama, na to musí přijet firma se strojema (třeba Swietelsky) a ta firma musí mít jistotu, že jí objednatel má z čeho zaplatit; půjde o miliony, nebo desítky milionů. Druhým bodem by bylo pořízení nějakých přiměřených vozidel. Motorový vůz má asi nižší provozní náklady na sedačku, než lokomotiva + pár vagonů. Když uvažuju o motorovém voze, tak v žádném případě nemám na mysli to obludárium, které tam je ve 4 exemplářích… Číst vice »
A hlavně by na provozování všeho toho, co ta vize obsahuje, bylo potřeba „hafo“ lidí, kteří nebudou chtít pracovat úplně zadarmo. Jistě, leccos lze pokrýt třeba brigádami studentů, ale ani to není možné udělat bez příslušných náležitostí (bezpečnostní školení, hmotná odpovědnost, apod.), a z toho, co na první pohled vypadá iednoduché, je nakonec agenda jako hrom a generuje to značné náklady. Nic zkrátka není zadarmo a většinou to hlavně vyžaduje mít i počáteční kapitál.
I vy jste se krásně rozepsal 🤣. Já psal, že to bude ukrutně drahé… Bufáček je samozřejmě pouze příjemný doplněk, ale sílu suvenýrů bych rozhodně nepodceňoval… Podívejte se na fotbalové kluby venku… Koupí frajera za raketu a za týden to mají zpátky na prodeji dresů… U nás to takhle zatím nefunguje, ale zrovna tady by se to hodně rozběhnout mohlo… Ovšem samozřejmě by to opět chtělo větší investice a rozjet to ve veliké šíři sortimentu a ne mít jeden druh kalendáře, hrneček na kafe a propisku… No a to rozježdění je samozřejmostí, bez toho by to nešlo… Ta nová či… Číst vice »
Pro Krista Pána – vy snad chcete porovnávat byznys spojený s fotbalem a možnosti JHMD v této oblasti? To se mi snad jenom zdá – to je jako chtít tvrdit, že veškeré provozování JHMD (jak infrastruktury, tak i provozu) lze zajistit jen brigádnicky!
Netvrdím, že suveníry nejsou užitečné a nějaké finance přinesou, ale vize, že mají (mohou) být „zlatým teletem“, je, mírně řečeno, sousto pro Chocholouška zkuste se raději postavit nohama na zem.
Není důvod brát jako měřítko zrovna tuto „trať“ (ve skutečnosti 2 tratě, mmch. každou s jiným typem provozu v sobotu vs. neděli), která je při těchto počtech o to méně použitelná pro prázdninovou turistiku byť v pracovní den atd.
Rakušané ovšem už za ty roky asi vědí, co se jim vyplatí – a myslíte snad, že by na naší straně hranice, kde je navíc životní úroveň nižší, mělo být provozování podobné atrakce snazší a výdělečnější?
Na obou tratích jezdí vlaky v sobotu i v neděli, takže typ provozu je tam stejný, akorát parní lokomotiva jezdí do Groß Gerungs 1. a 3. sobotu a do Litschau 1. a 3. neděli.
Takže je to reálné. Minimálně když srovnáme to, co jste zmínil, a co plánuje Albert Fikáček.