Odpůrci nové silnice z Brna na sever neuspěli u soudu, ŘSD může pokračovat s přípravou

Tzv. Stará dálnice v Bystrci, která by měla být přestavěna na I/73. Foto: Packa / Wikimedia CommonsTzv. Stará dálnice v Bystrci, která by měla být přestavěna na I/73. Foto: Packa / Wikimedia Commons

Soudy pět let řešily aktualizaci zásad územního rozvoje.

61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
eriksevcik

To sou furt studie malůvky ale dálnice nikde už měla být dávno hotová nakolik přišli ty malůvky a studie??a to už je poněkolikáté co to děláte!!!!!pračka na love

mardog

https://www.idnes.cz/brno/zpravy/zaloba-r43-bystrc-zamitnuti-krajsky-soud.A211026_100206_brno-zpravy_mos1

myslím, že tato vizualizace by byla pro Bystrc velice příjemná a přijatelná… (pokud už zde bylo tak omluva)

Tomáš

Jako je velmi zajímavé, jestli se někdo zamyslel nad tím, že lidé žijící ve velkoměstě prostě musejí počítat s určitým nekomfortem způsobený hlukem velkoměsta. Chápu, že se to nikomu nelíbí… Ale tak trochu to tak prostě a jednoduše je. Měl by s tím počítat kdokoliv, kdo se dnes rozhodne přestěhovat na okraj většího města. Kde je aktuálně klid a život jako na vesnici s možností MHD do centra… Jednou to bude prostě jen součástí většího centra.

Pepa

Tranzitní doprava není hluk velkoměsta. Jinde se staví obchvaty, omezují se vjezdy aut do měst. Vše, aby tranzit byl co nejdál od obydlí. A v Brně buch, nová (ne)dálnice středem aglomerace velikosti okresního města.

PeS

Krásné malůvky, takové pěkně barevné, to muselo dát práce a přitom …

Pedro72

Jeden z těch argumentů docela kulhá, cituji: „Výstavbou komunikace v bítýšské stopě by se … a byla by velmi řídce využívaná…“
A mezitím v nějakém jiném alternativním vesmíru se kolem zřejmě úplně jiné Veverské Bítýšky připravuje nějaká jiná naprosto dálnice. A ta je podle příslušné komise naprosto nutná.

mgr.pavel

Ne tak úplně.

Ta nová studie včetně malůvky „severního obchvatu Brna přes Drahanskou vrchovinu“ už počítá s touto „Hitlerovou dálnicí“. Kde severojižní tranzit pojede po Hitlerově dálnici, ale zajíždět si za Vev.Bítýšku by se kamionům moc nechtělo. Ten severní obchvat je míněn pro směr západ-východ (kde teda fakt nevím, jaká auta by po něm měla jezdit).

nebrňák

No, právě: pokud ta silnice má sloužit obyvatelům Brna, pak to v té oblasti vůbec nemusí být dálnice, ale nějaká pro Brno uživatelsky přívětivější komunikace, a tranzitní dopravu (kamiony, atd)) je naopak třeba odvést dál od města a ne ji tam naopak „zabetonovat“, takže „bítýšská stopa“ je podle příslušné komise naprosto nutná docela oprávněně, jen se do té doby nesmí postavit ten úsek v Brně jako dálnice, protože pak už odtud ty kamiony nikdo nedostane.

SYN

Bitýšskou stopu asi rádi použijí ti co by jeli směrem na Prahu, ale nevím nevím jak by na ni dostali ty co (od severu) míří na Bratislavu + Vídeň…a těch bude víc. Těžko očekávat že místo variant Pisárky/Bystrc zvolí raději zajížďku cirka 15-20km navíc…

nebrňák

Když skoro denně slyším o problémech na silnici I/43, nějak nerozumím tomu, proč se tedy už dávno nestaví aspoň ty méně konfliktní úseky (na sever od Kuřimi): v Brně a až ke Kuřimi budou se stavbou „Hitlerovy dálnice“ problémy vždycky, bude to podobná situace jako se severní částí SOKP v Praze, protože trasa přes Bystrc tam natáhne tranzitní dopravu (především kamiony), kterou tam místní pochopitelně (a oprávněně) mít nechtějí, ale ta dálnice by přece pomohla i dál od Kuřimi nezávisle na tom, jak to nakonec dopadne v oblasti Brna a mezi Kuřimí a Brnem situaci řeší zatím provizorně aspoň vylepšená… Číst vice »

Jaaa

Rozumím tomu dobře, že 1”I/43 zůstane dál jako silnice první třídy?

Vašek Havelka

Ano, na I/43 se plánují pouze dílčí úpravy nejzávažnějších dopravních závad (zejména na nejvytíženějších úsecích před Brnem) a později několik napojení na budovanou I/73 (ta koneckonců taky bude celá v kategorii silnic první třídy – celá jako silnice pro motorová vozidla se zvýšenou maximální rychlostí na 130 km/h dopravním značením).

Jaromír

Konečně rozumné rozhodnutí soudu. Se zelenými teroristy se nemá jednat. Veřejný zájem musí být upřednostněn bez průtahů.

Petr

😳 To myslite vazne? A koho zavrazdili ti Vasi “zeleni teroriste”? 🤨 Prejimat takove nesmyslne pojmy extremistu je hodne nebezpecne – a nepatri do cvilizovane diskuze.

Navic hlavni “blokatori” v tomto pripade jsou jini. Nejsou to “Deti zeme”, kteri protestuji vzdycky a proti vsemu (coz je mimochodem jen ceska specialita, kterou nasi ekologictejsi Zapadni sousede neumoznuji).

V Brne proti bystrcke trase protestovala hlavně brnenska smetanka, ktera tam bydli…

mgr.pavel

Jeden soud, zdržení stavby o 5 let.

Kolik dalších podobných klacků ještě odpůrci můžou hodit?

Aneb, dožiju se té dálnice, když jsem středního věku?

František

Jo a pak někdo nahání pár měsíců za desítky milionů za urychlení výstavby. Ale soud roky? Povolení místo 30 dnů taky treba rok?

Rodney

Ale odpůrci u soudu žalovali kraj, ZúR byly platné, nikdo nepozastaví k jejich platnost. Kde bylo napsáno, že ŘSD nemůže stavbu připravovat? Řekl bych, že eventuální finanční ztráty za zbytečný projekt či EIA jsou mnohem nižší než na finance převedený ztracený čas v kolonách nás všech, které jsou zde denně.

Ondra K.

Vzhledem k dlouhobýmu značnýmu nedostatku projekčních kapacit je rozhodnutí ŘSD logický. Je rozhodně lepší počkat na potvrzení ZÚR a mezi tím využít projektanty jinde, než plýtvat nedostatkovou kapacitou.

Rodney

Nedej bože, aby se náhodou sem nepřihlásily nějaké jiné projekční firmy ze zahraničí….

Leinad

Takže nezávisle na soudu by bylo málo projektantů a muselo by se něco zdržet.

Michalcz

Ví se, proč staví dálnici, ale neříkají tomu dálnice? Jsou to nějaké technické kompromisy, nebo bláhová představa, že změnou čísla a kategorie oslabí odpor, kdy jen vyslovení čísla 43 u mnohých způsobuje zvednutí tlaku a ostražitost? Když tam bude povoleno 130km/h, tak může mít silnice jiné parametry než dálnice? Odstavný pruh, exity? Budoucí nevybrané mítné nikomu nevadí?

Ing. Vladimír Bílý

Pochybuji, že by v hustě zastavěné oblasti mezi D1 a Kuřimí bylo nakonec 130. To je nejspíše spekulace autora článku. Projektuje se to a projednává jako „S“, čili na 110. Pozdější přeznačení na D nebo změnu rychlostního limitu samozřejmě nelze vyloučit.

SYN

Na území obce je automaticky 80, pokud se výslovně nepovolí víc… Tam není potřeba jezdit 130. To byl jen takový výkřik autora…

Ing. Vladimír Bílý

Kromě vojenských prostorů je 100% rozlohy ČR „územím“ nějaké obce:-)

Rodney

Možná proto, aby se mohlo tvrdit v roce 2030, že je základní dálniční síť hotová.

Vašek Havelka

To je dost možné, dokonce jsem už někde zahlédl že se poslední úseky I/49 na Slovensko a přeložka I/55 skrz Váté písky z Bzence k Hodonínu budou stavět jako silnice první třídy, aby to nebyla formálně dálnice. Tím pádem v takto pojaté základní dálniční síti ale stejně pořád chybí dobudovat D1, D3, D6, D7, D11, D35 a D52 – no a to se do roku 2030 nedá stihnout…

Projektant

Dle letáku je silnice navrhována v kategorii S 26,0/130 a rozdíl oproti dálnici je hlavně v minimální vzdálenosti křižovatek (2,5 km namísto 4 km). U velkých měst se tato vzdálenost může snížit na polovinu, ale i tak bude podle mě problém to dodržet v oblasti Bystrce. (vzdálenost se měří mezi koncem připojováku a začátkem následujícího odpojováku). Zdá se mi to, nebo u MÚK Bystrc jih vidím napojení jen jižním směrem? Pak by to vyjít mohlo.

Projektant

Edit: a ještě je rozdíl v max. podélném sklonu. Pro území pahorkovité je pro kategorii D 26,0 striktně max 4,5%, pro S 26,0 je to sice taky 4,5%, ale je možno za jistých podmínek jít až na max 6%, což při využití původního tělesa může být leckde velká výhoda.

roman.lelek

Ano, oproti silnicím první třídy je menší odpor než oproti dálnicím. Taky to umožňuje za relativně podobných podmínek (110 km/h, stejná šířka, dělicí středový pás) postavit levnější komunikaci (není potřeba doprovodná komunikace, stavějí se oblouky s menším poloměrem = snadnější plánování, používají se slabší normy pro ochranu vodních zdrojů, ze silnice jde menší hluk = není potřeba tolik protihlukových stěn a valů atd.)

Projektant

Nemáte tak docela pravdu, doprovodná komunikace je u SMV potřeba stejně jako u dálnice, protože traktory a cyklisté na ni nesmí a oblouky se navrhují (zde) na stejných 130 km/h.

Vašek Havelka

To je třeba případ I/4 mezi MÚK Zbraslav km 0 a MÚK Jíloviště km 9, kde kvůli absenci doprovodné komunikace stále platí oficiální rychlostní limit 80 a za Prahou pak 90 km/h a protože to nelze označit jako SMV, smí po této komunikaci jezdit i traktory a cyklisté

SYN

Jedním z důvodů proč stavba bude provedena jako SPMV je možnost dělat častější sjezdy/nájezdy, což tedy v prostoru Brna a blízkého okolí se rozhodně bude hodit…

tomash

Tato dálnice protínající Bystrc je poslední léta skoro svatořečena, jako by neměla žádná negativa – přitom jich je velmi mnoho a nemluví se o nich. Jmenovitě: 1) MÚK Bystrc-sever: velký nárůst intenzity dopravy od Svitav, která bude dále pokračovat údolím Svratky do centra; MÚK je přitom uprostřed sídliště a těsně u Brněnské přehrady. Nevím, kdy bude dobudován jižní okruh Kuřimi, který by tento efekt zmírnil. 2) MÚK Bystrc-jih: MÚK v těsné blízkosti sídlištní zástavby 3) úsek MÚK Žebětín – MÚK Bystrc-jih: protnutí rekreační zóny s oboru pro zvěř, nárůst hluku a exhalací 4) V době údržby tunelů se veškerá doprava… Číst vice »

mgr.pavel

1) je nesmysl, většina cest z/do Brna pojede přes Řečkovice. 2) „Těsná blízkost“ je víc než 100 metrů, v galerii, kde je problém? Porušuje to snad hlukové limity? 3) tamtudy jezdím a chodím a běhám, už teď je tam dost hluk který se zvýší, jde o negativum které lze omezit PHS. Kvůli tomtuto ale nestavět dálnici je blbost 4) Jak často se uzavírají oba tubusy tunelů? V průměru den za rok? Stačí to naplánovat na víkend a objížďku tranzitu vést po VMO (bývalý Pisárecký špunt, teď plně kapacitní), není velký problém. 5) hele viděl jste srovnávací mapy před a po?… Číst vice »

Jaaa

1) je nesmysl, většina cest z/do Brna pojede přes Řečkovice.

Není, lidé pojedou trasou, kterou budou považovat za rychlejší. K nárůstu dopravy dojde.

highway

Ad 1) Otevřete si mapu, kde je zakreslená trasa nové rychlostní silnice. Kdo chce je do Brna tak většinově určitě pojede po 43 přes Řečkovice. Odbočka na Kohoutovice (starý motookruh) nebude povolena pro nákladní vozidla a jet až dolů na D1 má smysl pouze pro toho, kdo má cíl na jihu Brna.

mgr.pavel

Z jakých částí Brna to bude rychlejší jet přes Bystrc, prosím?

Mimo asi 5 nejzápadnějších MČ bude výhodnější jet Pisáreckým už-ne-špuntem a dál na sever.

Fakt nevím, proč by někdo jel přes centrum a Kníničskou ulicí na tuto dálnici.

SYN

Většina dopravy od Svitav jede údolím Svratky právě už teď (přes Pisárky) protože jinudy není kudy…

Dandy

Kuřim bude ráj na zemi, ze tří stran obehnáno obchvaty a vysokorychlostními silnicemi 😀

Michal M

Neco jako v Praze Sporilov…

Paterson

V asfaltovém ráji by chtěl žít každý. Počkat, silniční bariéry, aka hradby? Já myslel, že bariéry v krajině dělá jen železnice.

Ing_kralik

Na jihu bude tunel, takže přírodní park Baba zůstane zachovaný. Neviděl bych to tak tragicky.

SYN

A dokonce to ani není neprostupný prales, takže izolace se nekoná… a v ostatních směrech budou i nadjezdy/podchody.

Jaaa

Jojo, pamatuju Kuřim jako město otevřené do krajiny, které bylo jen z jedné strany obehnané vlečkou do Prefy. Po vlečce je veta, i když násep zůstal, ale zato silniční doprava z něj udělala past.

SYN

Já ho tedy pamatuji obehnaný poli, po kterých chodit moc neradno…

cracatit

No, už kolem roku 2006, co si tak vzpomínám, se říkalo, že tahle dálnice bude až po roce 2032… Takže mě ty termíny nepřekvapujou. Jinak judikatura proti odpůrcům různých staveb se vyvíjí delší dobu, tyhle tři rozsudky nejsou první.

Ing. Vladimír Bílý

Začátek výstavby 2035? Tak jak jinde ŘSD „jede“ dříve nevídaným způsobem, tak u I/73 si tedy bohužel velké cíle nedává.

Michalcz

Pokud i další dokumentace budou ve stejné „kvalitě“ jako ty pro zjišťovací řízení EIA, tak je rok 2035 opravdu velmi, velmi optimistický. Výsledek zjišťovacího řízení to potvrdil.

factory

Celkově řsd Brno nevyvíjí moc činnosti nad nutné minimum.

František Josef

Hitlerova exteritoriální dálnice se začala budovat před koncem roku 1938. Nyní po sto letech se možná zahájí její dostavba a dokončení. Přitom toto je jeden z mála projektů, který společně s D35 má smysl narozdíl od D52, D19, D20 a podobných blbostí. A okruh D0 ve stávající stopě je blbost nejkardinálnější. Drahá dálnice, co ničemu nepomůže a jen nastaví bariéry v rozvoji Prahy.

Ondra

Franz Josef, nasedni na koněspřežku a vyraž směr Vídeň, tam to bude kardinálně v pořádku 😉

Michal M

A, Franz Josef asi bydli v Suchdole, ze… 😀

Pepin

…úsek by se mohl stavět v letech 2035 až 2038…
Achjo 13 let čekání. I když doufám v urchlení, které beztak nastane až D35 přivede kamiony do Svitav a ty odtud pojedou dolů na Brno a pak na Víden nebo Prešpurk. Silnice I/43 a obce na ní ještě zažijí peklo.

Dušan

Jestli pořád budou preferovat napojení pres Staré Město tak si neodechnou nikdy . Kdo si bude zajíždět skoro 4O km po dálnici. Když to bude moct střihnout po staré 43 . Hitlerova dálnici se plánovala v době kdy nebyla souběžná dálnice z Olomouce do Brna.

L.P.

V roce 2038 velmi pravděpodobně už nebudu mít oprávnění k řízení. Havárií i mrtvých na 43 bude ještě bohužel mnoho ale takové Vodě z Tetčic a podobným je to jedno nebo je to možná jejich program

V. P.

Držím palce v další přípravě.

Vladimír M.

Soudy už konečně pochopily, co jsou to zač, ti odpůrci.

BND 30

Spíše se podklady připravují v souladu se zákonem. Pak si odpůrci moc neškrtnou.

L.

Ale škrtnou, každých rok zpoždění je dobrý.

Emil

Dobrá zpráva. Jen tak dál a až směrem na Kladsko.

JanP

wow