Odpadky jako budoucnost železnice. Nová budějovická spalovna počítá s přísunem po kolejích
ZEVO Vráto vznikne v místě záložní nevyužívané teplárny na uhlí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Odpad se může stát místo uhlí pevnou součástí železničního byznysu.
„Spalování odpadu vyžaduje Evropská unie, do budoucna by mělo skončit v kotlích sítě ZEVO až 95 procent“. Pane Šindeláři to je nesmysl. Spalovat se má jen to, co nejde rozumně recyklovat. EU klade důraz na opětovné využívání a recyklaci, viz např. zde: https://ec.europa.eu/environment/topics/waste-and-recycling/waste-framework-directive_en
V severních ˇČechách je hodně uhelných elektráren. Až jednou dojde uhlí nezbyde než je přestavět na spalování odpadu ( pokud to jde). a ke všem vede spousta kolejí.
Přestavět – jde všechno, ale z té uhelné elektrárny moc nezbyde. Jiné palivové hospodářství, jiné kotle (odpad se spaluje vesměs na roštu), jiný systém čištění spalin. Spíš bych to formuloval tak, že v lokalitě elektrárny může být poměrně snadno postavena spalovna – připojení na sítě, v bezpostředním sousedství obvykle nikdo nebydlí, lidé ve vzdálenejším „sousedství“ bývalé elektráryn budou klást menší odpor, než když se spalovna buduje na zelené louce. Samozřejme toho spalitelného odpadu neí tolik, aby nahradil dnešní spotřebu uhlí v energetice. Ale jako částečná náhrada je to OK.
přesně tak jsem to myslel. místo a koleje jíž jsou – jen to přestavět, nová spalovna bude hodně menší.
Z tepelné elektrárny může zbýt celá strojovna s turbínami a generátory.
No ZEVO Mělník, odpůrců dost má. A vzhledem k tomu, že navrhovaná překladiště odpadu jsou bez napojení na železniční síť, se to zrovna do Mělníka bude vozit po silnici. Zajímavé místo, vybrané pro překladiště pro odpady na Berounsku je skládka Stašov a to hlavně kvůli přístupu na D5.
Jde to , stačí přestavět kotel na štěpku, která nemusí být prostá příměsí, tak jako uhlí.
TOT přestavuje jeden kotel na směs štěpky a uhlí. Kde ale chtějí brát denně 17 kamionů štěpky, to mně není jasné.
V Ústeckém kraji je jediný záměr ZEVO – v Komořanech u Mostu (u teplárny). A situace na trhu s odpady je taková, že je vůbec otázkou, zdali by se uživila ZEVO Komořany, pokud se bude realizovat ZEVO Mělník (přetahovala by se o odpady a možná by musela mít menší kapacitu). Leda by se k nám ve velkém dovážel odpad ze SRN, ale na to není kapacita na železnici a navíc by tvůrce takové myšlenky u nás ukamenovali. Otázkou je, zdali by nedávala smysl menší zařízení, např. pro území velikosti okresu, kde by docházelo k separaci odpadu, dílčímu zpracování recyklovatelného odpadu… Číst vice »
V tom případě bude potřeba vybudovat nějaké továrny na výrobu odpadu. Protože množství dostupného TKO by určitě nebylo dostačující.
Zde https://mapy.cz/s/bamudoheru máte příklad toho, jak to lze dělat když to myslíte s odvozem odpadu po železnici vážně.
Tvl. to je jiná liga 🙂
tak hlavně aby si lidi nestěžovali jako vždycky
No super. Bydlel jsem na konci Jírovcovy a pamatuji si když ještě fungovala vlečka do Ferony (možná tehdy i do Budvaru). Buď, v noci, probudili všechny kolem vlečky (přejezd se pět minut před příjezdem soupravy „rozcinkal“ jak kostelní zvony – ve dvě ráno – „super“). Nebo přes den kolaps dopravy při křižování Nádražní a pak křižovatky Pražské se Strakonickou, pří zlomku dopravy oproti dnešku.
Tedy se někomu zastesklo po těchto časech a chce blokovat přejezd se zanádražkou (Vodní) a Okružní. Hmmmm…. on po nich skoro nikdo nejezdí a oni si tam všichni, „rádi“, párkrát denně těch deset minut postojí. :-(((
Tak přes okružní jezdí vlaky skoro každý den (vlečku využívají dva kovošroty.
Jinak do Budvaru odbočuje vlečka v Kněžských Dvorech. Co se týká Ferony tak ta je cca 3 roky bez provozu, do té doby obsluha tak 2x týdně kolem 23-0:00.
Jestli jezdí po vlečce na Vráto něco každý den tak by mě zajímalo proč je nefunkční PZZ na Zanádražce, kde rozhledové poměry absolutně neumožňují řidiči vidět vlak.
Kolega má pravdu, vlaky tam opravdu jezdí každy den, někdy i dvakrát denně. Také tomu nefunkčnímu PZZ nerozumim
Jezdí tam posunovač který vyleze z vlaku, zablokuje dopravu a vlak projede.
Napsal jste to správně: „přes okružní jezdí vlaky SKORO každý den“. Teď je tedy plán jezdit NĚKOLIKRÁT denně. Ano, uznávám že do Budvaru asi vlečka vždy byla jen od Kněžských Dvorů. Protože je mi víc než 50, ubezpečuji Vás že byly doby kdy se do Ferony jezdilo KAŽDOU noc. Návštěvy které u nás spaly se vždy divily jak v tom hluku z přejezdu dokážeme spát. Ale my už byli zvyklí. Nešlo o to že byl hluk celou noc, ale že v rozmezí mezi půlnocí a třetí ráno vždy začal vyzvánět přejezd, pak houkala lokomotiva… no, pokud bydlíte 80m od přejezdu,… Číst vice »
Takže říkáte, že jste bydlel u trati a jezdily tam vlaky? Kdo by to byl čekal.
Kdo bydlí v industriální zóně musí s tím počítat a brečet může doma ne tady.
Honzo, než napíšeš příspěvek, podívej se do mapy, stoupni si ke zdi, třískni do ní hlavou a pak piš.
To není „spalovna typu ZEVO“, ale jen ZEVO, tedy zařízení na energetické využití odpadu. Spalovna spaluje bez využití energie a taková se u nás nevyskytuje.
Jinak na západ od nás je běžné, že se komunální odpad prakticky neskládkuje a po dotřídění se energeticky využívá. U nás stále cca polovina končí na skládkách. Nebál bych se, že by neměli co vozit.
https://www.zevoplzen.cz/
https://www.psas.cz/spalovna-zevo
„Na silnice se to určitě nevejde.“
Na silnice se „to“ vejde, jak ukazuje stávající praxe z ostatních spaloven. Ale samozřejmě svoz odpadků z lokálních sběrných míst do spalovny po železnici je žádoucí.
Praxe naopak ukazuje že je problém aby “se to vešlo” na koleje. Po silnicích běžně jezdí všechno na co na poloprázdných kolejích “nezbyde kapacita”.
Konkrétně v jižních Čechách by toto neměl být problém- jedná se o objemy odvozitelné stávajícími manipulačními vlaky.
Tak nějak mám pocit, že vlakem tam toho nakonec moc nedojede. Znám firmu, která měla v EIA odvoz třetiny vyrobků po železnici a po 10 letech není ani vlečka ani pokus o ni.
EIA a závazné stanovisko příslušného orgánu je něco poněkud odlišného. Mám takový pocit, že nevíte o čem píšete.
Spíš bych řekl, že Vy. Každý takový projekt a jeho vliv na životní prostředí právě bere do úvahy i dopravu. Takže se sepíše jak se bude vozit ( kdyby tam nekdo napsal jen kamiony tak to neprojde) Potom úřady rozhodují zda je vliv velký ( jde to do EIA) nebo nevýznamný a rozhodně úřad. Proces podobný, tak jestli chcete slovíčkařit tak jinde. Každý bystrý pochopil
EIA je to co nechává zhotovit investor a závazné stanovisko vydává příslušná dotčena pinstituce. EIA hodnotí záměr, ale závazné je to co je v závazném stanovisku a následných podmínkách rozhodnutí příslušného orgánu. Není to žádné slovíčkaření, ale buď o nepochopení z vaší
strany, nebo záměrná manipulaci a podpásový pokus o dehonestaci oponenta. EIA ke podklad pro finální rozhodnutí, ale není to vlastní rozhodnutí.
Podle Vaší mluvy bych Vás šacoval na úředníka. Nepostradatelného. Jasně, že je to jak píšete, jenže pak příspěvky každého budou mít kilometr. Zjednodušení pro zdejší diskuze je vhodné a každý ( skoro to chápe) Zde nebylo důležité jakými procesy to prolęzá, ale výsledek, který se pak od procesu silně liší.
Došli vám argumenty jak vidím. Ne, úředník nejsem. Zjednodušení neznamená změnu významu a kontextu. A výsledkem je, že co je v EIA není to samé jako co je v závazném stanovisku. Podle vašich způsobů tipuji na trolla. Pochybuji totiž, že někteří chápou, že něco uvedeného v EIA ještě neznamená, že úřad vyhotovil rozhodnutí a promítl do něj všechny skutečnosti z EIA. Zjednodušeně i pro ty co argumentují něčím, čemu sám nerozumí. Co je v EIA je jedno pokud z příslušného rozhodnutí neplnění, že je to závazné.
„Došli“ vraťte se do školy, asi jste často chybėl a radši plevelíte diskuse.
V tom prvním příspěvku šlo o to jak se skutečnost liší od EIA i od rozhodnutí úřadu. Škoda že jste to nepochopil. K tomu Vrátu jsou EIA uvedeny počty dopr. prostředků, v rozhodnutí úřadu to bude podobné a ve skutečnosti zřejmě jen kamiony. Škoda, že jste to nepochopil .
Dle EIA se počítá s 8vagony denně max a cca 40 náklaďáků
Háček bude v těch lokálních sběrných místech. Lidé budou protestovat, aby na jejich nádraží jezdily náklaďáky přesypávat odpadky do vagónů.
Spalovna odpadu je skvělý nápad, dovoz po železnici je trochu problematičtější, protože se poslední dobou zrušily některé výhybny a v rámci optimalizace se snížily po kraji počty staničních kolejí. Navíc na stávající vlečce přes úvrať na většině přejezdů nefunguje zabezpečovací zařízení a rozhledové poměry jsou minimální (troufnu si tvrdit, že v některých případech i hodnotou dané daných právními předpisy).
Jinými slovy to má potenciál pozvednout úroveň místní železnice.
Škoda, že v Plzni se nepovedlo to samé. 🙁 Do Chotíkova se dá těžko vlečka postavit.
jo, tenkrát byla hlavní starost všech aby nebyla vůbec, a když už ne tak aspoň ne na jejich katastru
To je ale ve Vrátě taky, místní jsou samozřejmě proti.
Když se chce, všechno jde. Ostatně vlečka nemusí končit přímo u spalovny.
Překládka navíc je skvělý nápad. Na to jistě někdo skočí.