Odmrazujte čidla horkou vodou, radí Alstom, jak na zasněžené rychloměry ETCS u České Třebové
Rychloměr se obalí sněhem, chová se jako by byl rozbitý a vlak zastaví.
Od začátku letošního roku postupně zaváděný výhradní provoz pod zabezpečovacím systémem ETCS čelí podle ministra dopravy Martina Kupky jen drobným porodním bolestem. Problémy se daří odstraňovat a systém nezaznamenal větší komplikace.
V posledních dnech však Správa železnic zaznamenala zvýšený počet tzv. tripů, čili samovolných zastaveních vlaků zabezpečovačem, zejména v okolí České Třebové.
„Kolem České Třebové bojujeme s počasím. Odometrie na sběrnici pod lokomotivou trpí nízkými teplotami. Rychloměr se obalí sněhem, chová se jako by byl rozbitý a vlak zastaví,“ popsal konkrétní komplikace na úterní tiskové konferenci předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec. Systém v takové situaci vyhodnotí informaci jako chybu a vlak nouzově zabrzdí.
Náběh ETCS však podle něj u ČD probíhá podle očekávání.
Mobilní část zabezpečovače ETCS dodává do hnacích vozidel společnost Alstom. Jeho mluvčí komplikace pro Český rozhlas potvrdila a nabídla i neotřelý způsob řešení.
„V období testování systému ETCS v Česku jsme neměli možnost čelit podobným klimatickým podmínkám jako v době zavádění systému v lednu letošního roku. Záležitostí se intenzivně zabýváme. Problém lze omezit užitím horké vody nebo použitím odmrazovacího přípravku,“ řekla pro ČRo mluvčí Alstomu Judita Urbánková.
Ministr Kupka na tiskové konferenci uvedl, že jeho úřad jedná s Alstomem na nápravě, která by měla trvat maximálně tři měsíce. „Záleží nám na tom, aby se to podařilo zvládnout v tom opravdu nejbližším období dvou tří měsíců,“ upřesnil ministr.
Výhradní provoz pod ETCS je na další části koridoru, první týden neukázal zásadní problémy
Úsek Česká Třebová – Přerov byl prvním, na kterém výhradní provoz ETCS začal na začátku roku fungovat. Od 8. ledna se k němu připojil úsek mezi Bohumínem a Břeclaví.
Do konce ledna budou následovat ještě další úseky a na konci měsíce bude pod kontrolou nového systému 622 kilometrů tratí. Od 15. ledna bude výhradní provoz v úseku mezi stanicemi Česká Třebová a Břeclav s výjimkou brněnského uzlu a od 22. ledna úsek Praha-Běchovice – Česká Třebová.