LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

„Odměna“ za roky péče. Unikátní lokomotiva zmizí z Jaroměře do depozitáře Národního technického muzea

Lokomotiva Ringhoffer č. 2 v Jaroměři. Foto: Rainerhaufe / Wikimedia CommonsLokomotiva Ringhoffer č. 2 v Jaroměři. Foto: Rainerhaufe / Wikimedia Commons

Lokomotiva má zmizet z Jaroměře do konce dubna. Národní technické muzeum neuvedlo, jaké s ní má plány.

Zpět na článek
98 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jirka

Za dobrotu na žebrotu, jak jinak v tomto státě. Kdyby to byl vrak, zájem by o něj nebyl.

petr

tak to už ji nikdy v pohybu neuvidíme!!.jako ostatní vozidla.. .to je hotový….co jednou depozitář schvátí,to už nenavrátí…amen

JAn Šmejkal

Není pravda, že se otevírá několikrát za rok. V sezoně je otevřený pátek – neděle plus tátní svátky. To u mě není několikrát za rok.

Vladimír

V komentáři se píše že akumulátory jsou vlastnictvím Jaroměřských nadšenců.Tak si je vyndejte a ten zbytek ať si ti chrapůni z NTM nabouchají do palice.

Jouda

Jak NTM tak Čepro a jejich ředitelé. Typická ukázka pohrdání , nadřazenosti a přehlížení úsilí někoho jiného ….jako jedinci většinou tihle lidé nic nedokázali, nemají žádnou předchozí zkušenost na vlastní pěst něco vybudovat, ale jako správci státního majetku vystupují, jako by jim to patřilo. Vidlemi přehrabují imaginární miliony sem a tam , přičemž vlastní rukou tomuto státu nikdo nikdy ještě nevydělal ani korunu. Jen si myslím, že na pozice ředitelů státních institucí mají chodít lidé po předchozí praxi někde v soukromé firmě. Protože jedině pak můžou objektivně hodnotit a vážit si práce a úsilí jiných. Ještě že se podařilo mimořádně… Číst vice »

V.N.

Tato situace nemohla jinak skončit. To je to samé , jako bydlet v pronajatém domě. Pronajatý dům dát bez vědomí majitele na své náklady do pořádku a pak se divit , že dostanu výpověď a vlastník mi nic neuhradí.
Pokud investuji do cizího majetku, vždy je třeba si tuto investici právně ošetřit , abych o své peníze nepřišel. Pokud to neudělám , můj problém…

Bmo

Nějakých 26 let žádný problém nebyl…

Anatol J.

Aniž bych chtěl jakkoli ponižovat význam a úsilí jaroměřáků, jednu ne úplně hezkou vzpomínku na tuto lok a spolek mám. Před mnoha lety, kdy jsme jeste s kamarády byly studenty, jezdil ještě parní vlak do Náchoda atd, tak jsme tehdy slušně poprosili a projevili zájem, jestli by nešla udelat exkurze a nějaká krátká projížďka s touto lok…čistě ze zájmu a jako doplněk výuky na VŠ….. S tím, zebychom se nějak složili, a nezáleží na termínu, třeba přidružit k nějaké jiné akci kdy bude fira atd … No…odpověď šokovala….jakékoli ježdění bylo zamítnuto….a za možnost vyfocení na tocne nám oznámili mnohatisícový poplatek….tehdy… Číst vice »

Tetrix

Moje zkušenosti s tímto spolkem jsou přesně opačné, vždy ochota a žádné poplatky. Přeji muzeu v Jaroměři návrat lokomotivy a hodně spokojených návštěvníků, určitě letos opět přijedu na návštěvu.

Michal

S mašinou dělal spolek krátké vyhlídkové jízdy pro děti. Ty byly vážně super. Že jí vlastní NTM je v podstatě dobrá zpráva. Pokud má ale skončit v depozitáři tak by snad bylo lepší jí zatím nechat tam kde je.

Cyklista

Proč ten bulvární nadpis? Když vás nechám bydlet ve svém bytě zadarmo a vy ho zvelebite, tak už vás tam musím nechat zadarmo bydlet napořád? Vzniklo věcné břemeno?

Jaaa

Doufám, že nový ministr kultury odvolá celé vedení NTM v čele s ředitelem. Když to není schopen udělat Zaorálek.

Tohle systematické rozvracení 20 let fungujících velmi přínosných projektů je neodpustitelné.

Marcel

Nějak nechápu tuto absurdní realitu. Nadšenci opravili a pečovali o něco co bylo zapůjčeno? A teď si to majitel vzal?

Miroslav Zikmund

Absurdní realita – máte pravdu. Začíná to tím, že ČEPRO dostalo místo zaplacení akumulátorovou lokomotivu, jíž prokazatelně pro vlastní činnost nepotřebovalo … pak se nějak dostala do Jaroměře. Jak to bylo s placením nájmu ČEPRU nebo naopak, jak byla smluvně řešena oprava … bez dokladů nemá smysl tohle hodnotit. Pak někdo v ČEPRU zjistil (konečně), že mají v inventáři majetek, který nepotřebují a nikdy potřebovat nebudou – mají snad vlečku, kde by se lok uplatnila ? Tudíž zjistili, že účetně nemá lok hodnotu – nedává smysl, snad měla soužit na úhradu dluhu – a tak se rozhodli, že jí jako… Číst vice »

Marcel

Dekuji za objasnění

Marcel

Velký propletenec, soud by nebyl od věci

Jarda K

Soud? V této povedené republice??? 🙂 🙂 🙂

Jan Veselý

V Jaroměři byla dříve, než patřila čepru.
Absurdní je, aby ji získali do Jaroměře, tak museli sehnat 8,5 miliónů, ale do NTM to šlo zadarmo.

Marcel

Nějaká smlouva? Nic takového nebylo?

Jan

ale i kdyby byla, (a někdy byla, viz Conrad Vorlauf) NTM na to kašle. Když to chce zpět, tak si to vezme !!!

lakes

Tak super, vše je de iure v pořádku. Pouze de facto se poněkud opomine, že zachování předmětu předcházelo vložení nějaké činnosti nadšenců. Ještě by se mělo připomenout, že těmito činy NTM zdárně pošramotilo povědomí sponzorů, kteří „v dobré víře“ přispívali na dobročinnou věc – např. i na „Condráda“.

Jan

naprosto přesně. Jsem jedním z nich.

Miroslav Zikmund

O tom, zda to je „de iure“ v pořádku měl řešit nezávislý soud, počínaje okamžikem, kdy se ČEPRO stalo vlastníkem mašinky …

Marek

Celé NTM je bohužel zkostnatela instituce jako vystřižená z 19. století. Při poslední návštěvě jsem si tam pripadal jako vetřelec. A nedejbože na něco sáhnout! Tohle není technické muzeum pro 21. století.

Dominik

Jestli chcete interaktivní muzeum, tak si zajeďte do Techmanie v Plzni, ale jinak si nepamatuji, že by bylo v muzeích nějak hodně obvyklé osahávat vystavené exponáty, až na vyjímky.

Jan

ale to je v muziích normální. Lidé by co není přivařené, odnesli nebo poškodili. viz. zmíněná techmanie- Více než polovina modelů nebo pokusů je nefunkčních nebo poškozených. ale funkční stroje a pojízdné , nebo na kterých se pracuje na zprovoznění, je brát těm spolkům které na tom pracují je podlé. Oni na tom odpracují hodiny a hodiny, dají do toho um a peníze a srdce a nekdo jim to vezme a pak to ani nedodělá. To je přesně případ Conrada Vorlaufa. Teď se na něj v Chomutově jen práší a nikdo jej již nikdy nedodělá, jen se rozkradou a poztrácejí… Číst vice »

Vašek

Komu patří ten štokr, co jste si dovezli na práci a kdo si na něj brousí zuby? Přivařte ho ke kolejím.

BND 30

Patří Jaroměři.

Vašek

Docela mám pocit, že se u nás doslova hazarduje s obětavostí a ochotou lidí. Nedivil bych se, kdyby po těchto zkušenostech zájmovci už ani nehnuli prstem. Jaký by asi mělo úspěch se soudit o vložené prostředky a odměnu za odhadnutý počet odpracovaných hodin? Znalec by to jistě dokázal spočítat.
NTM nejde o to, aby mělo funkční exponáty. Nejlépe vše někam ukrýt, aby k nim nikdo nemohl.

BND 30

To je dědictví devadesátých let. Nadšení z nové doby a možností otupila ostražitost. Můj spolek na to také „dojel“. Už hospodařit jen na svých vlastních věcech a je klid.

Karl vB.

Situace popsaná v článku je jistě pro všechny fandy železniční techniky v Jaroměři nepříjemná, napadá mně ale jedna všetečná otázka a (možná trochu pokulhávající) přirovnání: Napadlo by někoho z účastníků zdejší diskuse zvelebovat nájemní byt ve kterém bydlí pouze na nájemní smlouvu na dobu určitou, formou investic do výměny vodo- a elektroinstalací, nových podlah, výměny oken ap. – vše BEZ předchozího projednání a odsouhlasení s pronajímatelem a následné oboustranné písemné dohodě o umoření účelně vynaložených nákladů slevou z nájmu? Myslím, že asi ne. Přitom by se jednalo o nepoměrně menší náklady, než byly ty na zprovoznění popisované lokomotivy. Vztahy Čepra… Číst vice »

mgr.pavel

Aby ta analogie seděla, musel by majitel bytu vyhodit nájemníka a byt přesunout do archivu, kde by se na byt jen prášilo, a nebyl nijak k užitku.

Karl vB.

Z textu:
„S Čeprem měli nájemní smlouvu do roku 2023.“

Jan Veselý

A do roku 2023 si měli sehnat peníze na koupi, ale najednou to šlo dát někomu zadarmo.

medical_examiner

Je pravděpodobné, že v Praze je mnoho bytů, které jsou ale z různých důvodů prázdné…

Gwann

vlastník si se svým majetkem může dělat „co chce“ . to tady nikdo nezpochybňuje, ne?

ale pokud to je vlastník placený z našich daní, tak se snad může stát terčem nelibosti, jak s tím veřejným majetkem nakláda, ne? zvláště, když jsou jistě zkušenosti, co za umělce to je…

státní instituce obecně mají obrovské depozitáře plné sbirkovych předmětů. na které se akorát práší…i když by se na ně někdo i rád dival…mnohdy by i prostory byly…ale…

medical_examiner

Na to se vám každý z vysoka 💩, dělat přestavby na cizím majetku…

MarSei

„Je ve vysokém zájmu Čepra, aby měl lokomotivu ve vlastnictví subjekt, který zajistí její údržbu a zachování v dobrém stavu i pro další generace.“ A spolek v Jroměři celých 25 let dělal co? Díky komu je lokomotiva v provozuschopném stavu, díky NTM nebo snad dokonce díky Čepru? Přisopěla společnost Čepro na opravy snad něco ze svých peněz? Vážený pan mluvčí si zřejmě vůbec nevidí do … no – úst 🙂 Nehledě na to, že NTM a dobrý stav je dost absurdní přirovnání.

MarSei

„Co se v Chomutově ocitne, zmrzne a už nikdy neprocitne… “ A u NTM to platí dvojnásob. Co si ti hajzlové ještě zabaví? Je milé, že depozitář bývá otevřený, ale k čemu to je, prohlížet si tam hnijící stroje, které nejsou, a s přístupem NTM už ani nikdy nebudou, v pohybu? Ať spolku z Jaroměře všechny ty hodiny práce na lokomotivě proplatí a teprve potom, ať si lokomotivu odvezou. HANBA!

Dominik

Zabaví?
Je to jejich stroj a spolku ho zapůjčil předchozí majitel, ne NTM.

medical_examiner

Co v takové zadnici světa, která má pouze ten význam, že je tam přestup…

Martin

Celé vedení NTM je banda idiotů. Jde jim jen o to,aby naštvali lidi. Vůbec je nezajímá lidská prace a ochota dělat,místo toho aby lidi podporovalo tak na ně úplně sere,když nějaký zaprděný úředník vezme exponát a spoustu nevyčíslitelných hodin práce jen tak. Jo a že je depozitář v Chomutově otevřený,je sice hezké,ale kdo má na to sílu s celou rodinou se tam jet podívat třeba ze Vsetína,Břeclavi atd….

Dominik

Ať je to sebevíc smutné, tak spolku to zapůjčil předchozí vlastník, nikoliv NTM. A holt NTM, jakožto nový vlastník se rozhodl, že si vůz stáhne k sobě. Nevidím na tom nic nelogického, ani zavrženíhodného, ano chápu smutek, když do toho dali tolik úsilí, ale to je tak vše.

Miroslav Zikmund

Nelogické to není, ale zdejší diskuse to nevyřeší, tím spíše že neznáme obsah dokumentů, jak se detailně ČEPRO k mašince dostalo … „na úhradu dluhů“ je dost zjednodušující věta ….
Celý případ by měl posoudit nezávislý soud a to od okamžiku, kdy se ČEPRO stalo vlastníkem …

Kedul

Tak to je fakt hrůza, když byla u nás v ŽOSce, tak jsme se na ní pěkně nadřeli…

Jarda Š.

Muzejnictví by mělo být především vystavování pro veřejnost, ne skladování věcí v depozitářích. Co NTM nechce samo vystavovat, to by mělo z depozitářů zapůjčovat jiným muzeím, která to vystavovat chtějí.

Robil

Kluci, je mi vás líto . Dokážu si představit ten pocit zmaru a bezmocnosti. Ale , bohužel ,život jde dál. Exponátů máte dost, tak vám držím palce v další činnosti.

milan

Státní instituce v této zemí páchají nedoceněné dobro. ANO bude hůř.

mgr.pavel

Takže Čepro říká, že v rámci CSR aktivit ve snaze zachovat údržbu stroje, ji odeberou nadšencům, co se o stroj výborně starají? A strčí exponát do depozitáře, aby jej nikdo neviděl?

No, tak takto si CSR teda rozhodně nepředstavuji.

Jaaa

Výmluvy.

Dave

NTM je zlo, stačí se jen podívat na přebujelou organizační strukturu.
Jinak upřesním, že depozitář v Chomutově je otevřený od června do října každý víkend vč. pátku, nikoliv jen několikrát za rok.

Jáchym Tandler

Takže vlastně skončí v zastřešeném šrotišti.

Franz

„Skvělé“ NTM ji umístí do depozitáře v Chomutově a tam bude hnít a hnít…

medical_examiner

Nebo ji sežere červotoč…

Asdfg

Škoda že v článku není zmíněno že NTM ji dostane zadarmo, ale muzeu byla nabídnuta za 8 500 000,-.

martin.k

Ach ju 🙁
Takže místo aby byly exponáty přístupné veřejnosti v Jaroměři, budou schované v depozitáři v Chomutově a tam postupně budou chátrat jako ostatní..

petr

co jednou NTM schvátí,to už nenavrátí!!to si pamatujte…..vykašlat se na všechno…..

Gwann

ne, počkat po volbách na nového ministra kultury a začít otravovat doufejme nového ministra kultury, aby tenhle řádek vyvetral.

otázky pro NTM:
– co uz udělali pro stavbu železničního muzea na masarycce a kdy ho plánují otevrit
– kolik vozidel stáhli k sobě a jak je opravuji/provozuji
– jak spolupracuje NTM s SZ/MD ohledně umožnění provozu historických vozidel i v budoucnosti
– jak se staví NTM k rozšiřování sbírek o různé vyrazovane železniční unikaty

myslím, že tenhle seznam otázek bude stačit…

medical_examiner

To ano. Třeba 150.203 bude po včerejší indispozici zralá na výslužbu…

Pavlíkov, Modřejovice

Strach z toho, že by unikát mohl změnit majitele. Už to hrozilo Elině…. Nikdy nevíte, jaký vykuk se zmocní vedení aktivit spolku. Autoveterána, nebo historický letoun ohlídáte snáze.

Jan

Ale, ale. Tohle většinou dělají srdcaři, kteří by něco takového nedopustili. Vždyť oni sami na tom makají hodiny a hodiny aby to bylo a jezdilo a nějaká kancelářská krysa, která o tom ani nic neví, jim hází klacky pod nohy? Jen aby měla excelovskou tabulku odškrtanou, že mu to stojí v depozitu a práší se na to ?? Žádný vykuk by na tom zadáčo nedělal ani minutu.

Pavlíkov, Modřejovice

Mě toto také mrzí. Historický letoun má brumlat po obloze, autoveterán zavoní spáleným olejem na silnici, párovka má odstřikovat přebytečný strojní olej z mazníků někde na trati. Jenže u kolejových historických vozidel se motá kvanta lidí – historický letoun si dovolí provozovat jeden konkrétní zbohatlík, o něco menší pracháč si ohlídá autoveterán. U toho kvanta lidí si nejsem jist čistými úmysly všech, když mnohdy ani nejsou schopni táhnout za jeden špagát. Pokud zde STOPROCENTNĚ nehrozí nebezpečí zcizení, tak je celá aféra zbytečná. Když ale podezření existuje, nejsou ošetřeny majetkoprávní vztahy, pak je na místě velmi vysoký stupeň obezřetnosti! Kdo může… Číst vice »

MiK

Ono tady jde spíš o to, jakým způsobem se k lokomotivě NTM dostalo.

Gwann

kolik zapujcenych lokomotiv bylo NTM ukradeno. děkuji.

BND 30

Samozřejmě, že žádná, ale mohla by být…a to Pavlíka děsí…

Jaaa

Ale no tak. U obrazů nebo šperků, které se taky dlouhodobě zapůjčují a které lze zcizit řádově snáz, podobné ofrky potřeba nejsou. Natož u mnohatunového stroje.

Tohle je prostě nějaký zvrácený úmysl NTM a měla by co nejdříve následovat úplná výměna vedení a hloubkový audit. Tihle lidi to jen tak z plezíru nedělají.

Vít Jůza

Jestli není větší problém, jací vykukové se zmocnili nebo ještě zmocní NTM a jiných státních institucí.

Jan

No přesně. Nějakého hodně velkého vykuka by ještě mohlo napadnout …. no ani se mi to sem necce raši vůbec psát. třeba by se toho chytili, jestli už je to náhodou nenapadlo !!! Ale to by bylo rovnou na kulku do palice !!!

Jakub

Tý, to hoši přehnali. Tohle dělat neměli. Tady se někdo 25let stará o lokomotivu, dává do toho prachy a potom mu to seberou. Aspoň nikdy nezapomenu, že žiju v ČR.

Jan

Tohle je bohužel osud spolků, které nemají vlastní stroje, nebo si je nemohly pořídit z fin. důvodů. Další rána jsou ta stupidní pojištění prakticky nepojistitelných věcí, která zvedají ceny do astronomických výšin. bohužel to způsobí že to již nikdy nikdo neuvidí v pohybu s tímhle přístupem !!

Ketchup1970

Něco jako Hsystem a Smetka. Sami si to dostaveli a teď to musí vrátit …

Jan Šlezingr

A byla tam nějaká smlouva?

Nerozumím tomu, proč někdo vráží svoje peníze do cizího, aniž by to bylo smluvně ošetřeno, co se stane když…..

Tj. buď Čepro porušilo nájemní smlouvu, nebo byla smlouva blbá….

Osoba odborně nezpůsobilá

Autor popsal několika slovy pregnantně stav ve vedení jinak vážené organizace, kterou NTM má právo být, avšak právě stávající a bohužel už dlouholeté vedení je spíše skvrnou na jeho štítu – neschopnost (nedostatek kompetence dohání zvýšenou leností), neochota a arogance, politikaření. Výsledky jsou přitom katastrofální – 464.102 na špalcích, Letenský kolotoč za plotem, BS80 ze Zbýšova pod zámkem, výtopna v Kořenově bez parní zubačky, Conrad Vorlauf, žel. muzeum na Masaryčce dvě stě let na papíře… To jsou přesně ti, jež by v soukromém sektoru (a velmi pravděpodobně i jinde v řádně fungujícím veřejném) dávno chcípli hlady. Hromada výmluv, nepochopení povahy… Číst vice »

Jméno

Otisky předků na strojích bych úplně nezesměšňoval. Pokud stroj není vrak, tak bych je nechával v původní podobě, bez renovace laku novodobou technologií. Vždy se divím, jak jsou některé veterány (např. autobusy) v krásném silnovrstvém laku, ve kterém je rozhodně jako kdysi nové nepamatuji.

Hradecká Ušatá

Tak toto platí u silničních vozidel. U lokomotivy, která sloužila dejme tomu 70 let a byla několikrát během provozu rozebrána, zmodernizována, přelakována a polovina dílů vyměněna to neplatí. Většina parních lokomotiv co má NTM byla před předáním do sbírek zkompletována a opravena barvou z rezatého vraku. A to jim to ještě natřeli přiznivci parních lokomotiv bez nároku na odměnu.

Robil

Do kamene tesat!

Kalanis

To je bohužel představa muzejníků o uchovávání věcí. Protože věci se podle nich mají uchovávat pokud možno nedostupné a když se na to má sahat, tak v bavlněných rukavicích a pokud možno co nejméně… Aby se to nerozbilo. To je hezké u věcí jako knihy, střepy ze středověku, atd. Ne u techniky. Technika se má hýbat! Předvádět, co umí! Tak je jí nejlíp! Ale to ta banda nikdy nepochopí.

medical_examiner

To nepochopí.
Možná to pochopí, až se vyšehradský most ze samé péče odporoučí do Vltavy…

Frantík

Například jak to dělají v pražském muzeu MHD 🙂

Jan

Ksandr je neshopný a měl by odstoupi, stejně tak veškeré vedení železničních sbírek

BND 30

Mělo by se přejmenovat. Železniční skladiště.
Jenom hromadí a nic. Co z této činnosti má národ, který má tato instituce v názvu, má?
Tomu Chomutovu říkají prezentace?
To je proti například Jaroměři opravdu skok. Jen mám pochyby zda vpřed.

Dneska všichni vědí blahem nad Slovenskou strelou… mě tak napadá hodně rypavá myšlenka, jestli ji nemělo radši NTM zachránit…než ji takhle nechat zdevastovat…

MildaIV

Politickou odpovědnost za NTM nese ministr kultury. Obraťte se otevřeným dopisem na něj, ať se k tomu vyjádří. Je před volbama, tak tu jeho odpověď múžete náležetě ocenit.

medical_examiner

A pak se pochlubit, co vám Za-Orálek odepsal…

Gwann

NTM nepřekvapilo…
Tak snad po volbách se změní vítr v různých státních institucích…a začnou fungovat tak nějak normálněji.

občan

S pirátama?

Kuna

Určitě s Pirátama a Stanem; lepší než se současnou Babišovou kleptokracií.

exttmis

To mě vždycky dostane, tyhle řeči o spásných stranách. Tak jo, už se taky těším, jak začne země konečně vzkvétat 🙂

BND 30

Takže Zelení ? 🤣

Gwann

a jaký máte recept, aby byl ukončen škůdce na politický jmenované židli? defenestraci? usnesení ulicního výboru?

BND 30

U nás se tomu naivnímu, romantickému pokusu říkalo volby.

Gwann

také to vidím jako jedinou moznost….snad to jednou vyjde…

Petr

Kdyby to fungovalo, dávno by byly volby zakázané. 😀

Gwann

už mi to tu chybělo…a konečně to je zde. nic se nezmeni, nic raději nezkousej….

to máte psychickou poruchu nebo jste očkování?

mgr.pavel

Hele skoro kdokoliv bude lepší, než psychipatický komunistický agent StB, dotační podvodník a chronický lhář Babiš.

Budoucí demokratická vláda Česko „nespasí“, ale vylepší v mnohém.

medical_examiner

Když budete na podzim 2041 přemýšlet hlavou, tak se s tím vzkvétáním začne hned 1.1.2042.

Miky

Jasně! Je to na baterky, takže bez emisí zlého CO2 a za války v průmyslu hodně pracovaly ženy, takže vyrobeno gender-friendly.

Jan

Zrovna u Pirátů vidím zájem o rozvoj železniční dopravy (narozdíl o Kolovratníka) i o zachování technických památek, ať už jsou to lokálky nebo lokomotivy. A jejich důraz na transparentnost a efektivity by mohl nakopnout i takovou instituci jako NTM. Pokud se cítíte být zapáleným odborníkem v dané oblasti tak není nic jednoduššího než se připojit do některého z expertních týmů Pirátů. Většinou tam jsou nadšenci a často také nečlenové strany. Ono nadávat umí každý, ale zasadit se o změnu k lepšímu to už udělá málokdo. Já tedy Piráty vidím jako občanskou aktivitu lidí, kteří nechtějí o věcech jen číst z… Číst vice »

Gwann

ano, nalodte se. i když, raději ať si skarohlidi zůstanou brumlat na růžku…