Odložte zavádění ETCS, je moc drahé, napsaly České dráhy ministerstvu

Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhyVectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy

České dráhy požadují po ministerstvu dopravy, aby zvážilo odložení startu ostrého a takzvaného výhradního provozu vlaků pouze s evropským zabezpečovačem ETCS

137 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

Konečně. Ve Švédsku to udělali, protože se vzbouřili dopravci. A nakonec se možná podaří i vymyslet něco lepšího a rozumnějšího, tedy i levnějšího.

Y.K.

To máte odkud? Ve Švédsku přechod na ERTMS běží na plné pecky.

jan

Tak hlavně ať na tom začnou jezdit moderní stroje, co to mají z výroby.
pak moderní stroje jezdící po koridoru.
stroje jezdící hlavně po koridoru bez avv.
My máme sice termín 2025. A někteří chtějí aby do toho termínu jezdily s etcs i šukafony jezdící do uzlu. Což samozřejmě je jako by termín nebyl žádný. Nesmyslné termíny nejsou termíny, jak to v česku bývá.

jan

A podle mě by bylo dobré kriteréum zavádění váha soupravy..

Anonym03

Ano, píčovina jménem ETCS už se začíná vážným způsobem řešit. Na tom si někdo udělal slušný byznys, kam se hrabe AŽD…

Michal

Lapší,když opět zavedete koněspřežku !! Bude jezdit na čas a ekologové se /snad/ neposerou !!

Ketchup1970

Koňským trusem budeme hnojit produkci žamoiónů🙂

Martin

Prosim vas, co je to selhani trhu, co se tu pise v diskusi, trh selhat uz z principu nemuze, je to uplny nesmysl,…
Pokud dojde na extrem, kdy poptavka je vysoka a nabidka temer zadna, tak cena bude vysoka a naopak… trh mohou pokrivit pouze dotace, zasah vyssi moci, apod…

Leinad

Trh může fungovat jedině když je řízený. (V anarchii by se slušnější snažili o výměnný obchod, ale jiní by nerespektovali „vlastnictví“)
A selhat může několika způsoby – monopol. Neúplné informace (při hádání bab na tržnici se dohodnou na jiné částce, než kdyby každá napsala na klávesnici cenu pro burzu). Neplacení za externality.

Martin

Rizeny trh je socialismus, ne nemuze fungovat jako rizeny,…

Monopol a Oligopol ci podobne abnormality souviseji prave se zasahem do volneho trhu, ktery dovoli vzniknout monopolu, vetsinou takova firma ma prave politicke zajmy…

Anonym03

Říkat naší ekonomice socialistická je opravdu trochu přes čáru. Poslední zcela neregulovaná tržní ekonomika tu byla za císaře pána. Regulace je i zákoník práce třeba.

Leinad

A souhlasím, tady došlo k tomu, že infrastukturník bez konkurence (SŽ) nařizuje dopravcům ať si to povinně pořídí do určitého data. Při tom je tu vendor-lock(do starých mašin se ETCS montuje obtížně), monopol (i kdyby to uměl Franta v depu, musí to projít schvalovacím procesem, kde velcí výrobci nechtějí aby to prošlo).
Výrobci jsou přetížení, kapacitu navyšovat nebudou (co by s ní dělali po dni spuštění).

Y.K.

Vendor-lock – ani náhodou, není to zařízení fixované na jediného výrobce Monopol – ne (mono znamená jedna). V Evropě to budou desítky a desítky firem co umí instalovat ETCS a výrobou se zabývá také poměrně slušné číslo firem. Schvalování je zákonný požadavek, nemá to s obchodním vztahem ani monopolem nic společného. Problém ETCS v ČR jsou specifická vozidla v malých sériích, ke kterým má dokumentaci jen Škoda a případně opravny. Těch vozidel je málo, takže veškeré náklady na vývoj, práce a schválení se rozloží do mála kusů. Navíc teď díky snaze ČSOB a politiků typu „bez Eura se žije blaze“… Číst vice »

ene bene

Pán myslel ČNB a napsal ČSOB, že?

Y.K.

Ano! 😀
Dobrý postřeh.

Otmar

SŽ si to nevymýšlí samo. Je to politické zadání jako mnoho jiných záležitostí.

Y.K.

To jo, protože bez toho „politického zadání“ by nebyly TEN koridory na 160 km/h a naše hlavní tratě by vypadaly jako úsek Praha-Beroun či pravobřežka.

Ketchup1970

Trh předpokládá férovou soutěž rovnocenných sil účastníků. Tskový trh je ale pouze v učebnicích a v raném kapitalismu . Jinak se bojuje s větší či menší neférovostí. Připadají nám snad O2 , T-m a Vodafone jako skvělý příklad férové trhu ?

ros

Už jen to,že tam je časový termín, bourá nabídku a poptávku- proto ,že smlouvu musím uzavřít.

Tuzemák

„Na**t a rozmazat milé ČD! My Vám za to nemůžeme, že desítky let provozujete šrotiště a nejste schopni průběžně obnovovat svůj vozový park. S pozdravem Vaše ministerstvo dopravy.“

Zhruba takovou bych očekával odpověď od MD. Zvlášť po té sérii půšvihů, zrušeném nákupu motorových jednotek, věčných rekonstrukcí Šukafonů všech verzí je to od nich doslova drzost!

Tuzemák

PS: Lázně Kynžvart, vykolejila Regionova s 5 lidmi, nikdo nebyl zraněn. (ČT24)

Vendys

Tuzemák

Nevím jestli si to psal v hospodě, ale evidentně máš trochu vypito.
Vezmi si mokrý hadr na čelo.
Jinak řadu let se strojový park obměňuje a vcelku úspěšně
a to na hooodně tratích, tak co tady pindáš za blitku, pivní mozku.
Krom toho, ty Tvoje šukafony, nevidím důvod v čem jsou jako špatné.
Fungují spolehlivě a naprosto dostačují na lokální tratě. Jestli chceš
z hospody jezdit pendolínem, tak jdi bydlet jinam,
ale před tím, než se budeš stěhovat, tak si dej pár facek !!

Tuzemák

Ááá tady jsem ťal do modrého (a ješté hulváta). Že ta „úspěšná“ obměna není moc teda vidět. Bohužel ve svém okolí jen samá Regionoha a vyplyšený Béčka. Těch pár nových jednotek to fakt nevytrhne. Bohužel jinak žádný jiný nový vozy. Modří se za pravdu o svém vozovém parku zlobí, ale vy budete prohrávat jednu soutěž za druhou. Soukromníci vytáhnou ty svoje klimatizovaný a tichý „šroty“ ze západu, co jsou i ke svému věku pořád 100x lepší a modernější než Regiošuky a Béčka. Ze Šumavy vás pěkně vypakovali co? Mají je i snahu nahrazovat i novými/novějšími vozy. Co dělají dráhy? Ruší… Číst vice »

ušatá

A vy na to dáte ČD peníze, stejně jako MD? Prostě peníze na železnici se po desetiletí nedávají a cpou se do silnic a toto jsou výsledky. Zničená krajina, klima, zdraví lidí, ale máme zabetonovanou krajinu a máme svobodu v ježdění, tedy dalším poškozování, protože auta a silnice jsou svaté!

Tuzemák

Technická. Já a každý daňový poplatník ty prachy už dávno dáváme do Černé Díry a ne zrovna málo. Nové/zánovní jednotky lze financovat i na úvěr rozložený do 20-30 let. Tůhle tady jeden blekotal něco o tom, jak se máme z krize profinancovat. Lze jistě i s výrobcem dojednat kontrakt na nekolik set vozů a to v době krize. Taky srazí cenu za kus. Dále přestat vyhazovat prachy za zbytečný rekonstrukce šrotu. Dobrých 10 let už mohlo být dávno splaceno. To je jen lehký náčrt možností finacování. Pokud na tohle nejsou na modrém pobřeží schopni přijít, lze začít šetřit i zde.

TomikV

No a je to tu, ETCS hned tak nebude. Ne že by snad v nejbližší době mělo šanci být … Škoda, že když se již dalo, nezavedlo se u nás PZB – Punktförmige Zugbeeinflussung (bodové ovlivňování vlaku), je dost pravděpodobné, že by bylo na tratích u nás krapet bezpečněji. A škoda, že když ČD již v roce 95 min.století předložily studii pro zavedení ETCS na trase z Prahy do Drážďan, se tato nekonala a to z důvodů vyloženě pochybných. Tak že po prohlášení ČD, je asi jasno, hned tak se tu pod dohledem ETCS jezdit nebude (tedy snad krom několika… Číst vice »

Vašek

A je to tady! Modla, ke které se vzhlíží, jako všeléku na všechny mimořádné události se hroutí jak domek z karet. Musí tedy vše zachránit monitoring licencí strojvedoucích a zvýšená kontrolní činnost.

Jiří Kocurek

Hurá! Radujte se! Zabezpečovač nebude! Zabezepčovač je MODLA! (a už zase jel vlak proti stůj) MODLA NENÍ POTŘEBA (a už zase jel vlak proti stůj)

Petr

Ten pracovník co podepsal ten dopis, se toho nebojí. 🙂

Dušan

Proč by se bál, když ČD vybrali někoho kdo je ve výpovědní lhůtě ?:-)))))) A dali mu k tomu zlatý padák za podpis:-)))

Y.K.

Poměrně zajímavé sledovat tu argumentaci NYNÍ, když ETCS u nás na koridorech má několikaleté zpoždění a tak mnoho vozidel mělo být teoreticky vybavenou už dávno, řekněme dva roky zpět. Když se to nechá na poslední chvíli, nelze se divit, že je poptávka enormní.

Zajímavé by bylo, kdyby po závazných termínech nebyly dostupné ani národní ani EU fondy pro retrofit. Trochu přitlačit na pilu.

Y.K.

Jinak samozřejmě chápu, že to je pro dopravce enormní zátěž, ale vydírat by se mělo jinak. Ne žádat o odklady.

Jiří Kocurek

Jak? Generální stávka a nenechat jezdit ani Metrans, který už ETCS má? A pak to všecko svalovat na zlou kamionovou dorpavu, že se všecko vozí kamionem?

Dalibor

Chtělo by to teda vyčíslit cenu člověka…. aby se vědělo, kolik mrtvejch je „levné“ a kolik u bude „drahé“.
Pak by se to mohlo srovat s náklady na ETCS…poslední 2 v médiích velmi propíraný nehody by ETCS umkělo „ochránit“ (Ano ETCD na tratícj vzod Perink a okolí je blbost, ale použil jsem to jen jako argument bezpečnosti)

Jakub Kosmider

Proč nové vlaky nejsou kupovany s ETCS již před x lety, vědělo se o tom přece …?

Jirka

Protože se tady na vše kašle až do doby, než se to musí nutně řešit. Divím se, že to řeší už 4 roky dopředu.

PetrK

Protože by to mohlo dopadnout jako s Pendolinem, které sice ETCS mobilku z výroby má, ale jen jako drahé těžítko – stará verze nekompatibilní s traťovou částí. Takže se spíše vyčkávalo…

Dušan

I to je samozřejmě blábol, neboť to Pendolino má minimálně mobilku BL2 dle SRS 2.2.2 z roku 2005 a dalo by se i s touto verzí jezdit u nás i třeba na Slovensku bez problémů – je za tím čistě bussines, třeba trať Bratislava – Púchov taky dneska používá neinteroperabilní verzi traťové částí ETCS a jak tam jezdí Vectrony a 350-ky zcela bez problémů:-))

Martin V.

Pendolino s ním koupeno bylo, ale zas to bylo moc brzy, takže teď je nekompatibilní a tudíž k ničemu. 🙁

Vlastnitví

Bude zajímavé sledovat vývoj v této záležitosti. Musíme si uvědomit, že stát stojící za MDČR je zde v roli garanta bezpečnosti provozu na železnici, zároveň je ale zřizovatelem a vlastníkem jak SŽ v podobě státní organizace, tak vlastníkem nejen ČD a ČD Cargo v podobě akciové společnosti se 100% podílem vlastnictví státu. Takže úředníci MDČR rozhodují jak o investici do traťového zařízení ETCS, tak zároveň v podstatě o mobilní části ETCS na vozidlech vlastněných dopravců. Proto je zcela absurdní, že firma vlastněná státem volá a vyzývá svého vlastníka o odklad zavedení ETCS pro jeho nákladnost. Kdo jiný by na to… Číst vice »

Prag

Asi na to ministerstvo ty vyčleněný finance nemá? Nebo máte jiný informace, že se někde váleji zbytečný miliardy?
Ona ta výzva je v podstatě hlavně o tom, aby se našly 😀

Vlastnitví

Výzva k najití finančních zdrojů přichází po dlouhé době od firmy, kterou vlastní organizace, MDČR, které rozhodlo o instalaci ETCS? To skoro takhle napsané vypadá, že ani MDČR vůbec netušilo, co to všechno stoji v době kdy závazně rozhodlo o instalaci ETCS na dopravní cestu dalšího svého podniku SŽ. Je už docela pozdě, ale někdo, investigativní novinář, by se měl začít vážně ptát! Pod křídly státu, MDČR, SŽ, a díky dopravcům, kteří ale vůbec netlačí na první dva uvedené máme na síti provozované dopravní cesty SŽ radiové pokrytí pokrytí GSM-R. Pokrytí je velice tristní, vlaky jsou z neznámích důvodů odhlašovány… Číst vice »

Prag

Asi že jedna věc je vybavení trati (startost SŽ) a druhý vybavení vozidel, starost dopravců. A ceny mobilek místo aby klesaly tak nrchy ještě pár let porostou, jak to nikdo nebude stíhat vyrábět a montovat. Taková revoluce přece nemůže bejt zadarmo.

Vlastnitví

A to je přesně to v čem s Vámi nesouhlasím, protože to neplatí obecně. 1. Ano vybavení tratí je starostí SŽ = řízeno a vlastněno státem prostřednictvím MDČR a fondu SFDI, kam zase dáva peníze stát 2. Ano vybavení hnacích vozidel ve všech jejich podobách je obecně starostí dopravců, jenže v případě dopravců ČD a ČD Cargo (podle článku si stěžuje ČD) se domnívám, že je taktéž vlastněno a řízeno státem včetně politického zaměření a řízení, prostřednictvím MDČR. Sice se jedná o navenek a.s., ale vliv státu je díky 100% držení akcií snad jasný. Nehrajme si zde na fondy pana… Číst vice »

Luděk S.

Moc drahé? No to je snad v pořádku, ne?

Petr Šimral

V tomto případě ne. Neplatí stát státu prostřednictvím EU, ale zde jde z velké části o peníze dopravců…

Dušan

Hm a kolik k dnešnímu datu do mobilek na svých vozidlech řádově investoval METRANS ? Desítky milionů, stovky, miliardy ?

Haha

Tak na nových mašinách ETCS „už prostě je“.

Dušan

Ano, ale „už prostě je“ i v té kupní ceně, která by třeba byla – 15 mega, kdyby na té mašině „prostě nebylo“:-)))

Y.K.

No je, ale není tam zadarmo. 🙂

Petr Šimral

Zatím nižší stovky miliónů. A druhé nižší stovky miliónů to budou do dvou let, takže pak už to budou významně vyšší stovky miliónů 🙁
Je potřeba říci, že od roku 2017 nešla koupit normální lokomotiva bez ETCS, ale nebyla vyvinuta vozidlová část verze 3.4 nebo 3.6, takže se musela koupit verze 2.3.0.d a nyní se postupně ještě bude vyměňovat. To je další věc, která zvyšuje náklady.

Luděk S.

Tak snad dotace, ne? To by tak hrálo, abychom se na téhle akci nakonec nenapakovali úplně všichni!

Petr Šimral

Myslíte ty dotace, kde se bláznům slibuje 85% a ono je to nakonec 40%? A těch 60% si dopravci natisknou kde?

X 1

Zeptejte se Andreje. On tam má na ministerstvu takovou “ošialenů” babu.
A taky ten Kalúsek. Ten ví kde jsou ty motýle, lokomotive a peníze.

Nebo zkusit pana Rittiga. Ten už taky něco tisknul pro Dopravní podnik v Praze. 😉

cestující

Doneslo se mi, že ve Švýcarsku ustupují od ETCS. Nevíte, co je na tom pravdy a proč od ETCS odstupují, pokud to tak je?

David

O tom jsem tedy nic neslyšel. Švýcarsko již pod výhradním provozem ETCS běží celé od roku 2017. ETCS L2 je pak nainstalováno na tratích, kde se jezdí víc jak 160. Řeší se momentálně brzdné křivky po implementaci Baseline 3. Dochází totiž k častěji k automatickému brždění a zpožděním okolo 20s.

Dušan

To se ale týká výhradně vlaků využívajících brzdný model Gamma (= Giruno, ICE4…), čili jsou u nich detailně popsány brzdné charakteristiky na rozdíl od vlaků s brzdným modelem lambda a pak se to týká pouze tratí s ETCS Level 1 Limited supervision (Vmax = 160 km/h) čili levnější verze ETCS Level 1 s omezeným dohledem, nikoliv verze Level 2, která je použita prakticky ve všech tunelech s Vmax = 250 km/h. To jen abychom měli jasno:-))

cestující

díky všem za odpovědi a informace

cestující

Ekonomové a další lidí znalí tržního hodpodářství budou napítat, ale vidít to spíše tak, že jde jen o chamtivost a využívání situace si naplnit kapsu. Aby takhle zdražoval ETCS (netýká se to jen ETCS) je stračné.

Luděk S.

To je snadný. Dřív se třeba pořídili dlaždičky za 10000 metr, štětka k záchodu za 500, eth zásuvka za 2000. Jenže pak do toho začaly šťourat různý neziskovky. Tak jsme museli přejít na sofistikovanější řešení.
Krabičky do kterých nikdo nevidí, software, 8 přejezdů se závorami za 400 milionů. Zase takhle se to dá rozjet fakt ve velkým. Ne jako ty amatéřiny dřív.

Dalibor

Jo to je ta neviditelná ruka trhu.

Prag

Obrovská poptávka. To je jak s těma respirátorama z jara, najednou to všichni chtěji a přitom za pár let klesne poptávka na zlomek současný, takže se nevyplatí na to budovat moc velký výrobní kapacity. Nebo se ta cena zvýšenejch kapacit výroby musí rozpustit do kratší doby.

mgr.pavel

Možná jsem naivní a v ETCS se zas tak nevyznám, ale.. co je na těch mobilních zařízeních tak drahého? „Jen“ velký přetlak poptávky nad kapacitami výrobců? Proč není víc výrobců? Proč to nemůže vyrábět stát či EU, pokud trh selhává (zřejmě nejen v ČR?)? Pokud je to zařízení fakt tak drahé samo o sobě, nenapadlo někoho udělat assesment odhadu ceny a dopadu na dopravce už v době návrhu ETCS?

Ondřej

Je potřeba asi docela dost know how, a než by ho nějaký nováček získal, tak ta největší vlna zájmu už bude pryč. Nicméně si nemyslím, že by odložení nějak významně řešilo, jen tu vlnu posune někam dál a možná mírně zmírní, pokud to tedy neodloží o víc než 5 let.

Kubrt

Těch primárních výrobců je tuším 8, pak jsou „zástavbáři“ do vozidel, těch bude mnohem více. Těch 8 mi nepřipadá tak málo, vzhledem k druhu výrobku. Teze o selhávajícím trhu se ve spojení s ETCS objevuje často; nejsme ekonom, tak tomu asi nerozumím, ale v čem konkrétně spočívá to selhání trhu? Nějaký státní podnik (EU ne, to je sdružení států) by to vyrábět mohl (pokud by nějak získal know-how), ale co by to přineslo? Šel by pod tržní ceny? Co na to řeknou ostatní výrobci?

mgr.pavel

Já právě nevím, jestli jde o selhání trhu; je cena vyšroubovaná nahoru, protože výrobci nestíhají? Pak o tržní selhání jde. Nebo cena odpovídá složitosti zabezpečovače? Pak mi (jako laikovi) přijde jednak přehnaná (ale opakuji, jsem laik), a druhak si výši těch nákladů měli uvědomit při návrhu ETCS („je vůbec reálné, aby si tak drahou věcičku zvládli dopravci ufinancovat?“) a také při navrhování harmonogramu („dokážou dopravci najít dostatek peněz na zabezpečení svých X mašin v následujících Y letech?“)

Martin

Podle me je vysoky previs poptavky nad nabidkou, ETCS bude cim dal vice zadane jak jednotlive stat jej zavadeji a budou zavadet, proto cena roste,…

Jan

S rozjezdem výroby ve větších seriích by naopak měla cena klesat, vývojové náklady se budou lépe umořovat. Byla zmíněna komplikace při instalaci do různých druhů starých lokomotiv, ale to už je snad na těch „instalatérech“, ne na výrobci. Tohle by si zvládli po zaškolení instalovat ČD svojí kapacitou. Traťová část je snad více univerzální a levnější když se bude pokládat na tisících kilometrech tratí.

Bespi

On je prave problem s tou instalaci na stara vozidla … jsou nutne velke upravy. Tj. „samotna krabicka ETCS“ tvori minimum ceny upravy stareho vozidla.

Proto je v mnoha pripadech vyhodnejsi stare vozidlo poslat do srotu a koupit nove. Nicmene pokud se trva na provozu derivatu 810 a podobneho muzea i na koridorech tak je vysledek jaky je … .

Martin

Termin by mel byt stanoven tak, aby doslo k prirozene obmene vozoveho parku, druhou veci je, ze jsme asi jedinou zemi, ktera neumozni zajizdet regionalnim vlakum do stanic na tratich s ETCS… Proste na MD sedi urednici co jen prepisuji a prekladaji lejstra z EU, misto, aby je prizpusobili nasemu prostredi… a jeste si dame kratsi terminy do plneho zavedeni… Ale musime si uvedomit, ze od 90 let je zeleznice na okraji zajmu, ted se nam tu kupi spousta problemu, ktere se mohli resit drive, jako jsou nove trate, VRT, obnova vozoveho parku, rekonstrukce stanic a terminalu s prestupnimi vazbami,… Číst vice »

Martin V.

Pokud by obměna vozidel byla opravdu přirozená (jak píšete), tak by tu nejezdily n-té reinkarnace orchestrionu. Teď je vynikající příležitost poslat stará vozidla do šrotu a koupit nová včetně ETCS. Dokážete si představit, že by si někdo do staré Škody Favorit dnes montoval ABS, airbagy a klimatizaci? To je naprosto bizarní představa. A podle mě je ETCS naroubovaný do 40 let starých vozidlech podobně absurdní.

Prag

Uvědomte si že velikost té série je ale konečná a až se vybaví stávající vozidla, poklesne poptávka na počet nově pořizovaných vozidel za rok, čili cca o řád. To je klasická situace kdy trhy přestávaj fungovat, respektive fungujou brutálnim zvýšenim cen jak zjara u respirátorů. Budovat vyšší výrobní kapacity s využitim jen po krátkou dobu se ekonomicky nevyplatí nikomu (nebo jen s tou mastnou cenovou prémií).

Martin

Trh nemuze prestat fungovat, neni to mozne,…

Poptavka samorejme klesne, ale s ni i cena pujde dolu, navic stale vyrobce bude dal vyrabet komponenty pro nove vlaky a nove trate nebo jejich servisovani…

Jestli se vyplati vyssi vyrobni kapacity je jen otazkou firmy, spousta firem funguje tak, aby pokryla poptavku, navysi kapacitu a naopak…

bkp

Zvýšená cena kvůli převaze poptávky NENÍ selání trhu.

Vít Jůza

Pokud je zvýšená dlouho a hodně a ještě nedošlo k poklesu a k závodům, kdo dodá za 20 tisíc, a kdo za deset, tak to je selhání trhu.

Kubrt

Ne nezbytně; každý výrobek má nějakou „minimální cenu“, pod níž se ho nevyplatí vyrábět (poskytovat službu atd.), cena (čehokoliv) nemůže limitovat k nule. Tím neříkám, že OBU ETCS jí dosáhlo.

Zdeněk

Ale kdepak – neviditelná ruka trhu umožňuje prodávat za cenu (i mnohem) nižší než jsou náklady. Ovšem tohle už je nad rámec chápání dnešních manažerů pracujících ve státních firmách 😉

Dušan

Výrobců je sice 8, ale z toho 2 výrobci (= konkrétně se jedná o francouzský ALSTOM a německý SIEMENS) mají 90% trhu a těch zbylých 6 má 10% trhu = takže fyzicky se jedná o duopol – viz níže:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Oligopol#Duopol

Kubrt

Díky; proč se těm ostatním nedaří získat větší podíl na trhu?

Jan

To mě taky zajímá. Zrovna konkurence z východu by měla mít aspoň nižší náklady na lidi a tedy i na vývoj.

Dušan

Hlavní důvody: a) požadavek zakázkové reference objednatele ETCS, týkající se vybavení určitého počtu drážních vozidel – to je parametr, který ti malí obvykle nedokážou splnit nebo jen velice obtížně, b) nabízená cena – ALSTOM se SIEMENSEM realizují vzhledem k množství zakázek obrovské úspory z rozsahu a malí nedokážou cenově konkurovat a obvykle ani nabízeným servisem, který je spojen s předmětnou zakázkou, c) technické podmínky zakázky – BOMBARDIER realizuje v ČR zakázky pro dieslovou trakci na vozidlech ČD Cargo nebo pro CZ loko, ALSTOM se SIEMENSEM pouze trakci elektrickou, takže do zakázek se aktivně nehlásí, tím pádem mají šanci ti malí…… Číst vice »

Kubrt

Díky; takže to ale není na věky zabetonované. Při požadavování realisitických referencí mají „malí“ šanci na malé zakázky. Pokud tedy bude vůle/tlak ze (na) strany dopravců ty „malé zakázky“ na instalaci ETCS realizovat.

Dušan

Neříkám, že to je zabetonované navěky, ale pro ty ostatní mimo SIEMENS/ALSTOM existují bohužel významné překážky – vemte si třeba situaci v Norsku s BANE NOR, kde cca. 450 vozidel vybaví nikoliv švédský BOMBARDIER, co sídlí ve Stockholmu a kde by se to logicky nabízelo, ale francouzský ALSTOM a proč ? protože cenová nekonkurenceschopnost.
To samé soutěže ČD a ČD Cargo – Bombardier nabídl pouze diesly s tím, že do elektrik vůbec nejde, když tam vítězí duopol SIEMENS/ALSTOM.
Stejně tak Vectrony od SIEMENSE jsou vybavovány ETCS ALSTOM na základě neveřejných dohod mezi těmito dvěma subjekty – to je realita.

mgr.pavel

Hm, pokud dva největší výrobci válcují ostatní nízkou cenou, tak jak píšete, proč tedy všude zní „ETCS je drahé“?

Nerozporuji to co píšete, situaci fakt moc neznám. Jen si všímám těch protichůdných vyjádření z různých stran..

Dušan

Jenže i ta „nízká cena“ znamená minimálně 8-9x násobek stávajícího národního VZ – i když Vám to místo THALESE bude chtít dodat SIEMENS/ALSTOM – v tom je ten problém.

Martin

a) i d) To je bohuzel problem zadavatele, ze preferuji svym pozadavkem jen velke pretizene vyrobce…

b) To je v rozporu s tim co se deje, Alstom a Siemens generuji uspory z rozsahu a mali nedokazou konkurovat? To plati pri cenove valce, kdy jdou s cenami dolu pod naklady malych vyrobcu, ale tady je to naopak ceny diky poptavce jdou nahoru, tudiz mali vyrobci budou levnejsi…

Tomas

Mozno preto, lebo Siemens a Alstom predavaju spolocne najviac novych lokomotiv (Vectron je velmi uspesny) aj vlakov v ramci EU trhu (ich spojenie zastavila EK kvoli tomu, ze by vznikol prakticky monopol na trhu) – do nich davaju rovno aj svoje ETCS. Konkurencia je slaba, lebo su to aj nepomerne mensie firmy. Thales mal dlho problemy so svojim ETCS, Bombardier aj so svojim ETCS bude uz buduci rok patrit pod Alstom (fuzia firiem prave prebieha) Stadler sa rychlo spojil s Talianmi (Mermec), aby bol ako tak konkurencieschopny a nemusel ist do tendrov s ETCS od svojej priamej konkurencie. Ostatnych vyrobcov… Číst vice »

Dušan

Souhlasím, jenže idea DUOPOLU tkví v tom, že předražený systém si koupí zákazník za situace, kdy mu bude ze strany EU výhodně dotován, takže cena, kterou zaplatí zákazník, bude relativně nízká, jenže realita začíná být spíš obrácená – dneska traťovinu + mobilky máte financovat z programu Cef Transport Blending Facility a to je kombinace EU-grantu + půjčky z EIB a míra dotace se pohybuje od 40-45 % u traťoviny a u sériové realizace u retrofitů 29% pro národní retrofit a 43% pro mezinárodní a to ještě je vztaženo k zafixovaným předem určeným částkám, za které to v reálu neuděláte. A… Číst vice »

CDP

No ČD se musí bránit, protože pak by bylo méně projetých návěstidel. Poslední ještě čerstvý zásek,osobáky proti sobě u Jablonného nad Orlicí. Strojvůdce projel stůj.

karel

Ale tam jezdí Leo express blbečku

David

Ale on nepíše, že to byly vlaky ČD.

MajsterN

To je jedno, ten kdo ETCS brzdí, at už kdokoliv, ma na každém incidentu (malou) morální spoluvinu. Pak se to taky nemusí nasadit nikdy, když se budeme furt dokola na něco vymlouvat.

Navic v těchto dnech argumentovat proti zabezpecovacce.. no nevim.

Martin

U Jablonného nad Orlicí ČD žádné vlaky neprovozují pane odborníku. Jednalo se o vlak společnosti Leo Express.

Petr

Pokud vím, tak se to týká Leoše… Docela úsměvné od někoho, kdo má přezdívku CDP a neví takovou věc…

Ludva

No tak to je trochu omyl tam jezdí Leo.

Adamgolias

Zná li někdo odpověď, prosím poucte mě . To se bude montovat i do pracovnich stroju , muv , t211 a jinych , pohybujících se po vyloučených kolejích? Dekuji ,

Jirka

Všechno, co se pohybuje svlastní silou i mimo vyloučené koleje mít ETCS musí. Dvoucestný bagr, který se nakolejí na vyločené a po dokončení práce zase pojede po cestě pryč samozřejmě to mít nemusí.

Hasler

Ne nutně. Stačí, když pracovní vlak na místo doveze lokomotiva s ETCS a po vyloučené koleji již může jezdit posun lokomotiva bez ETCS.

Hojakar

Mělo by to být přesně naopak..termíny naopak zprisnit, zabezpeceni bez výjimky na všechny tratě a všechny vlaky s výjimkou opravdu historických vlaku typu parní….když si to může dovolit malý dopravce nasadit na jedné regionální trati (svetskova) proč by nemohly CD….

Petr Tříska

Vy si myslíte, že ty regiosprintery na svestkovce jsou vybaveny a jezdí pod dohledem ETCS? Ne.

Zapa

Není AŽD jedním z výrobců ETCS?

Petr

Není, jenom kupuje ETCS od výrobce a integruje a instaluje to do vozidel.

Jan

Zrovna tady by mohla být možnost vyrobit si vlastní implmentaci levněji a dělat si to všechno sám. Buď má tedy ETCS tak komplikované specifikace, že z toho tak či tak vypadne zařízení za x milionů, což je samo o sobě blbě anebo nemá AŽD dost lidí aby si to vyvinula sama. Protože poptávka tady určitě je.

Prag

Předevšim má extrémně komplikovaný a drahý certifikace. A kdybyste s tim začal teď tak se to pravděpodobně před opadnutim toho boomu ani nestihne, takže čistá ztrátovka.

Zdeněk

Ale ale, když se chce, tak všechno jde. Jenže jednodušší je hledat důvody proč něco nejde. Tohle by nám čechům šlo velmi dobře, hlavně těm zodpovědným zaměstnancům státu a státních firem.

Petr Tříska

AŽD vyrábí pouze tratovou část ETCS, nikoliv mobilní část.

David

Tak určitě. A instalaci promítnout do ceny za dopravní výkon ať to kraje zatáhnou a zároveň ať zvýší jízdné pro cestující na dvojnásobek. Tahle země bezpochyby má na to provozovat všechny lokálky za jakoukoli cenu, protože díky pravidelným přebytkovým rozpočtům nevíme co s penězma. A cestující si už taky začínají stěžovat na příliš nízké jízdné. Proto se od nás taky celá Evropa učí, jak dělat železnici 21. století.

Hojakar

Takže počkáme až opravdu bude velký průser? Když máme na obrovské slevy na jízdné tak máme i na zabezpečení…Celá Evropa se od nás učí jak dělat železnici??? Tak to byl vtip století… My máme 100%zajistene železnice, jen moderní lokomotivy a vagóny, vlaky jezdí na 100% přesně atp.ze ano? Byl jste někdy např.v Rakousku nebo Švýcarsku?

Kubrt

Sensor ironie ON.

Leinad

Pokud jede vlak jen po trati vybavené ETCS, ať ho má.
Pokud jede po trati bez ETCS a vjíždí do koridorové stanice, tak naopak by ho nevyžadoval.

Kolotuk

Proc mafie kolem CD, MD a AZD nepusti ostatni evropske vyrobce ETCS do soutezi?

Radek

AŽD vlastní ETCS nemá, je tuším od Alstomu. A proč lokální partner? No protože jde o instalaci do starších vozidel, kterou někdo musí nakreslit a schválit. A ten někde nebude Alstom, to je mimo jeho rozlišovací schopnost.

Leinad

To jako že ČD nemají xleté opce na dodávku vlaků, ale vždycky parkusove výstřely?

Prag

na každou nutný výběrko a 60% výběrek se před uzavřenim ruší. Jsme transparentní a protikorupční, tak jaký opce 😀

Prag

A na to jste přišel jak, že někdo nepouští do soutěží? Oni se spíš na poptávkový parametry vůbec nehláseji.

noerf

Žesnad podporuje zavedení ETCS na páteřních tratích, Regiojet či Leo jsou nebo budou u dálkových tratí připraveni, ČD to chtějí odsunout, což při částce, kterou dopravce dostává v rámci objednávky ze strany MD, krajů působí směšně (zejména porovnám-li ceny v poptávkových soutěřích a ceny zadané přímo ČD). Nemyslím si, že je nutné, aby regionální vlaky museli mít při vjezdu ETCS, protože v některých stanicích je individuální kolej k příslušnému nástupišti mimo traťové (průjezdné) koleje, kde bude ETCS zcela určitě. Hlavně o tomto termínu se ví již dlouho a ČD nedávno vysoutěžili z mnoha soutěží instalaci ETCS do 146 lokomotiv, které… Číst vice »

Ludva

A kde jste přišel na ten nesmysl, že Leo a RJ budou připraveni? I v článku se jasné píše, že se na totváří pesimisticky.

Martin

Vsak nedavno tu stalo, ze Jancura zrusil jiz treti vyberko na Persany. Bylo mu nabidnuto uz za 18.5 melounu ma jednu lok! A puvodni ceny na testovani byvaly ololo 6.5 mega…..

MajsterN

Ale ma objednané nové traxxy.
Možná, ze počítá s kompletní výměnou.. Resp. spis je odsune tam, kde zatím nebude ETCS, než do toho investovat. Urcite do budoucna vychází moderní loko vyhodneji, pokud jde zaplatit.

noerf

Leo v jednotkách Stadlar má ETCS úrovně 2.
Regiojet má objednáno 15 traxxů MS3 (dodávka maximálně během dvou let), čtyři traxxy MS2e a takže bude mít 3 roky na to vyřešit, zda-li do lokomotiv 162 dá ETCS a předělá je na dvojsystémové, nebo si pořídí další trojkové traxxy, na které má opci, či si dočasně pronajme Vectrony. A Pesy mají ETCS mít také.

Dušan

LEO, dostal CEF-dotaci a ETCS soutěžil s tím, že vyhrála TELEMATICA + ALSTOM BELGIE (Charleroi), ale soutěž dosud nebyla uzavřena, přičemž vítěz byl oznámen již dne 25.06.2018 – viz níže:
https://www.profilzadavatele.cz/profil-zadavatele/leo-express-a-s_1509/dodavka-a-instalace-mobilni-casti-etcs-na-jednotky-spolecnosti-leo-express-a-s_17614/

David

No tak určitě. A na provozní ošetření nebo do myčky budou ty regionální vlaky bez ETCS vozit silniční podvalníky. Jo, taky řešení.

a8n

Lokomotivy pro lehkou traťovou službu (na přetahy) už byly vynalezeny.

Jan Neruda

Nařízené slevy stojí 6 miliard ročně. Kdyby je slovutné Ministerstvo na rok až dva zrušilo, bylo by na ETCS do všech vlaků. Jde o bezpečnost a životy.

Jiří

Nejdřív jsem si řekl, že Váš návrh je blbost. Ale když si vezmu, že ČD říkají, že potřebují 10 mld. pro svůj vozový park, tak to máme 1,75 roku. Takže 2 – 3 roky bez slev a máme (tedy dopravci) mají po starostech.

Jarda

Problém je v tom, že ETCS vám nevyhraje volby.

Greta

A kdo je pěkně prosím příjemce kompenzaci za slevy? Nejsou to dopravci? Takže naopak, ponechat slevy ještě dva roky a dopravci budou mít na ETCS.

Kubrt

Dopravci jsou na tom víceméně stejně, jako pred slevami, hlavním beneficientem slev jsou „slevovi cestující“.

Jan Matoušek

Nejste příbuzná paní ministryně Maláčové?

Dúchodce

Tady je zas blbých ekonomů. Bez slevy sedím doma a se slevou jedu prázdným vlakem jako pátý cestující. a pro koho je to výhodné? Leoš mi vrátí moje jízdné na další jízdu, stačí mu jen doplatek státu. A když tak pojedu 10 krát, kdo na tom vydělá?

mgr.pavel

Beneficientem slev je student či důchodce, co si za pár korun projede republiku křížem krážem. Dopravci jsou jen „proxy“, místo průtoku toho peněžního tunelu.

Vít Jůza

Naopak: studenti a důchodci jsou místem průtoku, a peníze končí u dopravců.

Kubrt

Ne; dopravce je na svém, jen původ těch peněz tvořících jeho tržbu je jinde. Kdo ušetří svou kapsu, je cestující.

Dúchodce

Cestující ušetří a co ušetří investuje do další jízdy. Jel jsem rychlíkem do Olomouce a půl vlaku byli důchodci se slevou, kteří by byli asi doma. Jel jsem i příměstským, dotovaným autobusem jako jediný cestující. Doprava je služba státu a nezrušíme ji, když si sama na sebe nevydělá.

Frantisek

Ale stát nebude mít na příspěvky na ně, protože v kompenzaci na ně nepřidá a výkony se tím nezlevní. 😉