Odklad do roku 2024. Brno nepovolí opravu Pisáreckých tunelů jindy než o letních prázdninách
Oprava za více než čtvrt miliardy měla proběhnout v létě, soutěž ale nabrala zpoždění.
Vedení Brna odmítlo povolit jednu z největších chystaných dopravních uzavírek jindy než o letních prázdninách 2024. Jde o kompletní zavření obou tubusů Pisáreckého tunelu, tunelu Hlinky a navazující části komunikace Bítešská na silnici I/23. Opravu plánuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), odhadovaná cena je 291 milionů korun.
ŘSD původně plánovalo, že k opravě dojde v létě, kvůli průtahům s výběrem zhotovitele ale k akci nakonec nedošlo. Proto navrhlo přesun opravy na jiné měsíce. Město ale návrh odmítlo. „Uzavření části silnice I/23 by totiž vedlo, zejména s ohledem na plánované objízdné trasy, k tak velkým komplikacím, že by nebylo objektivně možné řadu lokalit dopravně obsloužit,“ řekl brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.
Vedení města nastalou situaci posuzovalo ve spolupráci s koordinátorem uzavírek a s vedením městských společností, které v Brně momentálně staví. „Podzimní termín je nevhodný právě s ohledem na již probíhající práce, které omezují dopravu v místech realizace a zároveň způsobují přetížení ostatních páteřních komunikací,“ sdělil radní Petr Kratochvíl.
Souběh s jinými velkými akcemi
Město odmítlo i jarní termín opravy, protože v oblasti Pisáreckých tunelů začnou další stavby. „Jde nejen o multifunkční halu a související venkovní plochy, ale také o rekonstrukci ulice Bauerovy, dále Mendlova náměstí, kde se budou pokládat sítě a finalizovat povrchy, o přestavbu budovy bývalého Tuzexu, pro město nezbytně protipovodňová opatření či i o další etapu rozšiřování vozovny DPMB, konkrétně o vratnou tramvajovou smyčku,“ dodal Kratochvíl. Podle něj je řada těchto investic financována z evropských dotací a město si nemůže dovolit zpoždění.
„Na základě aktuální situace považujeme za reálné, pokud nedojde ke vzniku jakéhokoli havarijního stavu, který by vyžadoval jejich okamžité uzavření, uskutečnit uzavírku a provést obnovu technologických částí tunelů Pisárky a Hlinky v letních měsících roku 2024,“ shrnul stanovisko Petr Kratochvíl.
Ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala uvedl, že rozhodnutí města berou na vědomí, dále situaci komentovat nechtěl. Oba tunely čeká v říjnu krátkodobá uzavírka kvůli pravidelné údržbě. Server iRozhlas.cz v srpnu uvedl, že za zpožděním zakázky jsou spory o vítězství. Proti sobě stojí dražší nabídka Doprastavu, Eltoda a Imosu s kratší dobou uzávěry a levnější od Spelu, Intesysu a OHL ŽS. Dražší nabídka byla za 280 milionů a 35 dní, levnější za 235 milionů za 65 dní.