Odjezdy spojů MHD se v Praze nově zobrazují přímo na zastávkových přístřešcích

Autobusová zastávka Staroměstská s informačním panelem. Pramen: THMPAutobusová zastávka Staroměstská s informačním panelem. Pramen: THMP

Zobrazují se i ikony, které cestujícím napoví, zda jde o nízkopodlažní či klimatizovanou soupravu.

67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marta Foltýnová

Minulou sobotu jsme se osobně přesvědčili, jak vypadají novinky v pražské MHD v praxi. Autobus č. 125, který nás měl ráno odvézt na hostivařské nádraží k vlaku, odjezd dle jízdního řádu 8.38, odjel kvůli zastávkám na znamení
o víc než 2 minuty dřív. Naštěstí jsme to stihli. V Praze byla opravdu výborná doprava, to ale kvůli hloupým intervencem a nápadům Hřiba a dalších náplav bohužel padlo. Odjezdy na tabuli jsou fajn. Mně by ale docela stačilo, kdybychom se mohli spolehnout na jízdní řád.

Frantík

Tohle mělo být standard při výměně přístřešků. Samozřejmě by tam mohla být nějaká generalizace (někdo by asi radši viděl „abstrakce“) aby se data, co se do toho pouštějí, dala stále vyvíjet.

Martin Lér

Data jedou dle otevřeneho standardu GTFS/GTFS-RT.

Filip Jirsák

Takže se to mělo zbytečně cpát i do přístřešků, kde je odjezdová tabule na vhodnějším místě? Nebo se tím měla blokovat výměna/výstavba přístřešku v případě, kdy tam ještě nebyly potřebné náležitosti (třeba přivedená elektřina)?

Nebo netuším, co jste tím vlastně chtěl říci. Protože on to jinak je standard pro nové přístřešky, pokud tu tabuli nejde umístit na vhodnější místo. Vyměnit software, aby uměl zobrazit případnou novější verzi dat, asi na tom bude to nejmenší.

qwertz

Nějaký klaun by tu zase mohl napsat něco o tom, jak je PID nejlepší MHD v Evropě. Akorát že v tomto stejně jako jiných příkladech asi tak 10 let pozadu za jinými MHD v Česku.

Air Traveller

tak objektivne mezi nejlepsimi je.

absence nejake blbiny zobrazujici odjezdy na tom nic nezmeni.

PetrK

ukazovat odjezdy je blbina? ty jsi divný člověk

Air Traveller

je to blbina 🙂

obesli jsme se desitky let bez ni, a nijak to nikomu neublizilo a uspesne jsme fungovali a vsichni dojeli, kam potrebovali.

existence teto vecicky je prijemny bonus, nicmene prazskou mhd tizi mnohem vetsi problemy … nekde jinde.

XXyy

Pražská MHD je nejzaostalejší

Michal Bartoníček

To zase taky ne. Karviná, Orlová nebo Prostějov jsou daleko horší.

Michal Bartoníček

Záleží, kdo hodnotí, jak hodnotí, jaká jsou kritéria, metodika hodnocení.
Ale zrovna od vás bych tu objektivitu chtěl vidět. 😄

Air Traveller

tak to neni nejaky muj osobni nazor, ale vseobecne a globalne prijimane ohodnoceni prazske mhd 🙂

Honza V.

Tak zatím z těch údajů dole to vypadá, Olomouc začala se zastávkovými displeji až 8 let po Praze a od té doby už je vůbec neinovovala, a pár dalších měst začalo zhruba 15 let po Praze. Ve všech těchto městech je to jenom pár významnějších zastávek nebo úseků, nikde nemají pokrytou celou síť. Dá se diskutovat o tom, které město má ty displeje lepší nebo horší, kde lépe zvolili místa, kam je umístit, a jak je na tom které město s kvalitou a spolehlivostí zobrazovaných dat. Tak hluboce se o to ovšem potěmkinovští chlubilové nezajímají. V Praze mi hlavně připadá… Číst vice »

TrBus

Až na to, že v Českých Budějovicích je mají od roku 2010 na všech páteřních relacích a pokrývat celou síť je nesmysl, zejména tam kde jede spoj jednou za hodinu to ztrácí smysl.

Honza V.

Na páteřních relacích to asi nemá smysl, tam jezdí jeden vůz za druhým. Ale kde něco jezdí jednou za hodinu, tam už je důležité, kdy to jede.

Frantisek X

Takže pro jednoho tam a pro druhého onam. 🙂 Zase, na těch „páteřích“ je tomu tak především ve špičkách, zatímco po zbytek času se stejně čeká (zvlášť, když je těsný ne-/přípoj). A v těch špičkách to pořád neumíme odfiltrovat od kolon aut, takže i tam je dobré vědět… Ovšem, dokud nejsou znatelnější zpoždění (či naopak náskoky), stačí i papír na sloupku.

Leinad

Podstatné je umět rychle informovat o výpadku či změně trasy spoje.
Na nádraží či terminály lze postavit informátora s amplionem, pid je občas využívá. Na zastávce v polích není slušné někoho nechat čekat do nekonečna, protože autobus má objížďku.

Antonín

Měl jsem v minulých dnech možnost cestovat po Rakousku a rozhodně pražská MHD je mnohem lepší – např. v 2. největším městě Rakouska – Grazu neexistuje noční doprava a mezi 23 večerní a 5 ranní nejede nic, kromě pátku a soboty, kdy jedou 3 spoje, nejpozdější po 2. hodině a pak už až ráno po 5 (Praha na většině linek po celém městě 30 minut celou noc, do mnoha míst se dostanete celou noc i s 15, někdy dokonce 10 minutovým intervalem). Denní interval od rána do večera – žádné špičky, tramvaje celý den stejný 10 – 15 minut (Praha… Číst vice »

XXyy

To bude možná tím, že rakušáci jezdí hodně auty, ale to se tady nesmí říkat

qwertz

Proč to srovnáváte s Rakouskem? Porovnávejte s ostatními městy v ČR.

Michal Bartoníček
qwertz

Groteska. Zeptali se ve 20 městech na svete, co si myslí o jejich MHD a Pražáci si odhlasovali, že ta jejich je nejlepší. My ostatní, co jí občas musíme použít, ji máme za trest.

jva

Blbé na tomto provedení je, že panel je rovnoběžný s nástupní hranou, tedy čitelný jen pro část nástupiště. A pokud je to „frekventovaná zastávka“, může být cesta k požadované informaci i o (s nadsázkou) ostrých loktech.

Honza V.

Pokud standardní nástupiště má 65 m, tak je potřeba mít hodně dobré oči, i když je to umístěné kolmo a uprostřed délky.. Ale ono to zase tolik lidí nečte, tlačenice bych se nebál. Část lidí si radši najde kvalitnější a komplexnější informace v mobilu a jiní lidé zase považují za zbytečné se dívat, jestli budou čekat dvě minuty nebo pět minut, protože tím to stejně neurychlí.

Martin Lér

Ty informace jsou stejné jako v mobilu (Google, Lítačka, Seznam). Jinak nedělejte ze zastávky bojiště, pokud nemám extrémní bagaz, prostě se tam projdu.

Filip Jirsák

Pokud ten panel nejde umístit standardně (samostatně), pořád lepší takhle než vůbec.

Frantisek X

A esteticky lepší takto, než na samostatném krakorci (jako by těch sloupů v ulicích, no…). Z větší dálky se většina stejně půjde podívat blíže.

Honza V.

K čemu je dobrá informace, že čtvrtá 207 mi z té zastávky jede za 24 minut? Pokud ten čas budu chtít nějak využít, tak mě stejně bude zajímat, v kolik to má jet. Pokud si odskočím do trafiky nebo do občerstvení s tím, že to jede za 24 minut, tak mi ten údaj je na houby, pokud si předem nespočítám, v kolik to tedy má jet. Ostatně pokud u nějakého spoje visí pět minut údaj, že jede za jednu minutu, a pak údaj najednou zmizí, aniž by vůz projel, tak to taky moc důvěru nevzbuzuje. Občas tyhle tabule ukazují hodně… Číst vice »

Jan T.

Ten panel je univerzální, takže někde ukazuje 5 různých linek a někde jednu, která může končit předčasně v jiné zastávce. Ale hlavně vám může napsat, že je někde nehoda, výluka nebo něco a nemusíte tupě stát na místě a čekat jestli to teda ještě dnes přijede nebo ne.

Honza V.

Data DPP dodneska neumí korektně pracovat s operativními odklony, odřeknutými ani předčasně ukončenými spoji, a i přenos dat z řádně jedoucích spojů má nepřijatelně velkou nespolehlivost a chybovost, což souvisí i s tím že přesně zjištěné a zdokumentované chyby prostě nikdo neřeší. Pokud je nějaká mimořádnost, tak většinou všechny tyhle tabule u DPP i u Správy železnic stejně ukazují nesmysly. Až narazíte na nějaký operativní odkloněný spoj, schválně se dívejte ve vyhledávačích i v mapě PID, co se vám u něj bude objevovat. Na mapě PID možná ještě uvidíte, kudy se kolečko kutálí, ale na displejích po trase se zasekne… Číst vice »

Petr

Tak ještě vtipnější je, když je nějaký spoj, kvůli vysokému zpoždění, tzv. srovnán do času a obrátí na dřívější konečné. V mapě PID pak začne couvat 😅

Leinad

Nebo srovnán není, ale mapa se chová, že jo. Z červeného kolečka se stane couvající zelené, druhá zastávka už je obsloužená ale první ještě ne.

Martin Lér

Proto se připravuje řešení, jak o tom aspoň korektně informovat textově.

Honza V.

Vzhledem k tomu, jaké nesmysly občas tyhle displeje ukazují, jsou to spíš vyhozené peníze. Investovat je třeba hlavně do kvality těch dat.

Jan T.

Tak dejte nějaký příklad, já vyloženě nesmysly ještě neviděl. A bavíme se o panelech, které berou real time data z provozu, ne nějaké staré, které ukazovaly jen podle předem daného JŘ.

Honza V.

Tabule které by ukazovaly pouze odjezdy podle jízdního řádu, byly možná začátkem 80. let Pragotrony na Hájích a na Želivského. Jak je dodnes typické, fungovaly jen chvíli. Novější displeje snad braly všechny stejná data od Xanthusu, real time bych tomu úplně neříkal, spíš náhodný generátor čísel.

Honza78

Tohle mělo být už tak před 20 lety.
Dnes kdy jsou tyto informace dostupné v různých aplikacích v mobilu a všechny autobusy v Praze už jsou nízkopodlažní, mi to přijde zbytečné.

Twix

Ano přišlo to dost pozdě ale užitečné to pořád je, aspoň na frekventovanějších zastávkách. I když apku mám, trvá to než mobil vylovím, odemknu, zadám odkud kam chci jet… tohle je uživatelsky přívětivější. Nejvíc se to hodí pokud mi někam jede jedna linka přímo a druhá nedaleko, že bych to taky došel – takhle hned poznám kterou tam budu dřív, aniž bych musel v apce hledat dvakrát (na papíře i víckrát pokud něco z toho je souběh linek).

Nikolaj M.

Jsou aplikace (například CG transit, ale i jiné), které umí vyhledávat více tras současně – lze zadat více počátečních i koncových zastávek. A pak si takové vyhledávání uložit, takže je dostupné na jeden klik.
A pak každá aplikace umí Odjezdy z dané zastávky, takže opět není potřeba více vyhledávání.

Čas od sáhnutí do kapsy po zjištění odjezdů je cca 10 sekund…

Jinak jsem ale pro panely, jen mám pocit, že zrovna vaše argumenty pro jsou dost zavádějící.

digi

Tak jasně pokud na začátku investujete čas aby jste si aplikaci nastavil a máte stejně trasy tak ok fungovat to může.. A za aplikace platíte, tohle je zadarmo… A s aplikací máte v telefonu šmíráka, přečtěte si TOS…

Twix

Je to asi na každém co mu vyhovuje – já mám aplikace rád a při cestování je dost používám. Ale pokud si mám vybrat jestli to budu 10 sekund lovit v telefonu a nebo jestli se projdu k displeji a potrvá mi to třeba 20 sekund, pořád je pro mě komfortnější to druhé.

Honza V.

No nevím. Na těchto tabulích nenajdete dokonce ani pravidelný čas odjezdu. Nemůžete si konkrétní odjezd rozkliknout, abyste viděl, kam ten spoj jede, kde zastavuje a v kolik tam bude. Nezjistíte tam ani žádné návaznosti při spojení s přestupy. A pokud jedete nějakou jednoduchou cestu bez přestupu, tak vám stejně ta informace z displeje k ničemu nepomůže. Je to určitě hezká dekorace, ale jestli přínos odpovídá nákladům, to je otázka. Tam, kde jezdí jedna tramvaj za druhou a všechny jezdí stejným směrem, já to asi malinko samoúčelné.

Twix

Pokud chci vědět pravidelný čas odjezdu, kudy to jede a kdy to tam bude, vytáhnu tu aplikaci a nebo si dojdu k papírovému jízdnímu řádu. To všechno samozřejmě k dispozici je. Většině lidí ale bude stačit pohled na displej, protože trasu linky přibližně tuší a pravidelný čas odjezdu je buď nezajímá, nebo si ho zjistili ještě než na zastávku šli. Za mě je v pořádku mít ty základní informace ihned viditelné pro všechny a ty pokročilejší pak dostupné v aplikaci a na papíře.

Jan T.

Když sem přijede turista třeba jen na den tak asi nebude nadšený si instalovat zase další aplikaci do telefonu nebo zkoumat který web nabízí zrovna aktuální informace. Prostě přijde na zastávku a vidí co jede.

Leinad

Netřeba vypisovat ručně víc zastávek. Pidlítačka umí místo zastávky zadat adresu. Ale i když zadám jméno zastávky a mám povolenou chůzi, tak počítá s možností jít pěšky z blizké okolní zastávky.

Honza V.

Na frekventovanějších zastávkách je to zrovna celkem zbytečné.

Twix

Asi záleží co se myslí tím frekventovanější. Ve větších uzlech by měly stát větší displeje mimo přístřešek, jak se píše v článku. Tohle je řešení pro druhý level.

Michal Bartoníček

Aplikace v mobilu už mě poslední dobou vytáčejí. Nedržím mobil v ruce neustále. Musím v tom množství vyhledat správnou stránku, správnou aplikaci a v té aplikaci zadat příslušný povel. Celé to trvá dle složitosti aplikace 20 až 30 sekund a mezitím myslím na další věci. Pohlédnu na displej a vidím. A já se tak můžu věnovat záživnější činnosti.

Nikolaj M.

Při čekání na zastávce člověk ani neví, po které záživnější činnosti sáhnout první 🙂

Telefon dokáže sloužit jako skvělý pomocník prakticky na cokoliv v každodenním životě. Ale člověk musí chtít.

Luboš Beneš

Pokrok nelze zastavit….

Vlastimil Kocurek

V Č. Budějovicích máme cca 15 let.

Tomáš V.

Zase jste neměli kartu OpenKrad a další věci. Bohužel společnost tyhle korupční aféry šíleně brzdí.

Honza V.

A v Budějovicích určitě neměli zastávkový sloupek od firmy Xanthus za 420 000 Kč za kus.

MajsterN

Tam to ukazuje i odlety

Danny

Ouch

Luboš Beneš

Ty se tam nemohou vejít, co jich je….

Michal Bartoníček

V Olomouci i v Brně na důležitých zastávkách okolo 10 let.

Pavel

Olomouc od r. 2008, Ostrava 2015, Opava 2017

Honza V.

V Praze byly první zastávkové displeje umístěny v květnu 2000, od roku 2003 se to na nové a rekonstruované úseky umisťovalo standardně. Problém je ovšem nízká kvalita dat. U vás v Budějovicích to máte na kolika procentech tramvajových zastávek?

Luboš Beneš

Tramvaje pro jistotu dávno zrušili.

Twix

To je pravda, ale ten první špatně čitelný a ojedinělý pokus na Malostranské bych moc nepočítal a třeba tomu co je na trati do Řep bych asi úplně neříkal displej… a v tom roce 2003 to vzniklo na Barrandově, ale pak zase dlouho nic, ne?

Honza V.

Hradčanská, Otakarova, Staroměstská, Podbaba, Strossmayerovo náměstí, Nádraží Vysočany, trať do Braníka, z autobusových mě napadá třeba Nové náměstí v Uhříněvsi, Zbraslavské náměstí a spousta míst ve středočeském regionu. V nedávné době pak třeba Nádr Zahradní Město, úsek do Holyně a na Dědinu. Barevné LCD displeje vypadají graficky nejmoderněji, ale za denního světla jsou marné. LED-dot displeje jsou úspornější a lépe viditelné než prosté LED, jen je problém, že brzy začínají jednotlivé body selhávat a nikdo to neřeší. Elektronický papír je zase zatím příliš drahé, takže ty displeje jsou mrňavé.

Twix

Díky za výčet zastávek, na mnoha jsem zdá se dlouho nebyl. Ale neplatí i tak co jsem psal, tj. Barrandov 2003 a pak dlouho nic?

Luboš Beneš

V Budějovicích by chtěl žít každý a jezdit tím trolejbusem co jede 2x do hodiny…MHD snů. Prostě 5 vesnic spojených trolejbusem.

Jirka-původní

Nějaké foto těch ikon by nebylo ? Díky

R.L.m.

Jsou celkem dobře viditené na tom úvodním obrázku při jeho zvětšení: https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/panel.jpg

Honza V.

V zásadě stejné jako u dosavadních displejů, nebo ne?