Lidé Železnice Zprávy

Odborům se nelíbí změny v Českých drahách, vidí je jako destrukční

Zástupci odborových centrál na železnici. Pramen: OSŽ
Zástupci odborových centrál na železnici. Pramen: OSŽ

Do personální bouře ve vrcholných orgánech Českých drah se v úterý zapojily i železniční odbory. Deset odborových centrál podepsalo společné prohlášení, v němž vyzvalo ministra dopravy Dana Ťoka, aby se až do společné schůzky obou stran zdržel výměn manažerů v čele ČD. Schůzka je naplánovaná na konec července.

Odbory označily poslední kroky ministerstva za skandální; valná hromada nedávno vyměnila pět z devíti členů dozorčí rady. Ťok přitom změnu doprovodil doporučením, že je třeba vyměnit i stávající představenstvo, neboť brzdí liberalizaci dotované železnice. Nová dozorčí rada tak chystá výběrové řízení, kam se ale budou moci přihlásit i stávající manažeři.

„Namísto potřebného a stále nedořešeného síťového efektu a definování základních síťových služeb na železnici se MD ČR svými posledními kroky zabývá věcně nepodloženou obměnou vedení společnosti České dráhy, a to evidentně destrukčním způsobem, přičemž právě ČD jako jediný a poslední dopravce již dnes zajišťují komplexní síťové služby, což je mimo jiné ekonomicky diskriminuje vůči ostatním dopravcům, kteří řeší pouze své podnikání a nikoliv síťovost jako takovou,“ napsali odboráři.

Podle nich se nepotvrzuje ani ohlášené odpolitizování dozorčí rady. Ťok údajně učinil z nových radních vykonavatele své vůle, když je zaúkoloval obměnou představenstva a dopředu určil i budoucího předsedu rady, profesora ČVUT Petra Moose.

Moos včera v České televizi odmítl, že by změny vedení poškozovaly České dráhy, cílem je podle něj příprava dopravce na tržní prostředí. Dráhy by se údajně měly více dívat na příležitosti doma i v zahraničí. Moos avizoval, že vypsání výběrového řízení na nové představenstvo by mohlo nastat do tří měsíců.

Podle odborů to ale není třeba, neboť stávající vedení Pavla Krtka koná, jak má. „A sice upozorňuje na závažné nedostatky v postupu zvoleném MD ČR,“ doplnili odboráři. Podle nich je ministerstvo v otázce liberalizace trhu bezradné, měla by proto vzniknout pracovní skupina, která by zajistila, aby podmínky tendrů nediskriminovaly ČD. Odbory žádají mimo jiné co nejvíce přímých zadání pro ČD. Seznam požadavků zveřejnily na stránkách Odborového sdružení železničářů.

Naopak soukromí dopravci žádají zadávání dotovaných spojů výhradně v soutěžích, a to co nejdříve. Podle majitele RagioJetu Radima Jančura jdou odboráři proti zájmům zaměstnanců. Otevření trhu podle něj přinese větší přetahovanou o zaměstnance a tím i růst mezd. Odbory nicméně oznámily připravenost „využít všech legitimních prostředků k zabránění destabilizace ČD.“

77 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Majitelem ČD je český stát, nikoliv odbory. Vláda disponuje mandátem od Sněmovny a tudíž má plné právo řídit ČD dle vlastního uvážení.

    • Nu a odbory (anebo i lidé jakožto „akcionáři“ státu) zase mají právo kritizovat zjevně špatné kroky státu. Co se vám na tom nelíbí?

  • Odbory přece mají chránit zaměstnace před zaměstnavatelem.

    Nemohou se ozvat ? Přece nechete nevolnictví!

    A že se mezi sebou firmy přetahují o zaměstnace je pravda. Nemají snad zaměstnanci právo na slušnou mzdu – která je nenutí dělat bokovky, aby uživili rodinu? Potom jsou unavení a nervozní – příčina nehod.

    Pokud dopravce půjde do soutěže musí znát cenu ! Jak ji chcete znát na několik let dopředu?? ! A hlavní je opět cena – nejnižší nabídka!

    V době kdy se pořád „rádobyodborníci“ vrtají do všeho to není možné!

    Můžou snad nádražáci za zákony a normy (stejně jako soudci je ovšem musí dodržovat) ! Víte kolik je vyjímek? A výsledek je vidět – nechci mluvit neslušně – ostatně jsou toho plné noviny a TV.

  • Odbory podobně jako ty v OKD, na dvě věci…Ale hlavně platit členské příspěvky, to máte všude kde jsou bafuňi a na ty výkonné už jaksi nezbylo..

  • odborům se nikdy nic nelíbilo z důvodu, že když se něco bude dělit nebo oddělovat tak, jim poteče méně peněz. ČDáci spojte se a požádejte odbory na příspěvek na zahraniční dovolenou, máte na to nárok každý druhý rok a potom napište co křičeli, že mají jiné vydaje a starosti atd.

  • Já jsem asi nedával ve škole pozor, ale jak síťovost ekonomicky diskriminuje České dráhy?

    • ééé… no sitovost by podle soudruhu z Nabrezi a z OSZ mela byt vyberovym kriteriem s hodnotou 70% a je nefer, ze to tak neni.

      V teto optice je „zle“ ministerstvo, ktere chce kopnout Krtka do prdele za trvale sabotovani skutecne sitovosti…

  • Vyházet by hlavně měli ty zastaralé manažery na nábřeží kteří se brání novým myšlenkám a jedou ve stylu „takhle se to dělalo vždycky“. Dále pak potřebuje modernizovat více SŽDC která se špatně stará o stav tratí, železniční most v Praze nechala zchátrat až ke spadnutí a neumí změnit jízdní řády tak, aby reflektovali plánované výluky a místo toho se klidně na koridoru jezdí s pravidelným zpožděním, což pochopitelně neustále naštvává cestující.

    • Jan:
      NAPROSTÝ SOUHLAS- pod to se rád podepíšu – mluvi mi to z duše.. .
      Protože zejména na „takhle se prostě dela(lo) vzdycky“ jsem doslova alergickej!!!!!

  • „Otevření trhu podle něj přinese větší přetahovanou o zaměstnance a tím i růst mezd.“
    O zaměstnance je potřeba se přetahovat, když je jich potřeba čím dál víc, což určitě platilo pro vstup RJ do dálkové dopravy. Ale v situaci, kdy jen jen dopravce převezme provoz od jiného to moc platit nebude. A situace, že ČD je propustí a minimálně část z nich bude ráda za byť i hůř placenou práci u soukromníka, než úplně měnit profesi, se mi jeví jako daleko pravděpodobnější než pohádka o přetahování.

    • Tomas: strojvedoucí se o praci bát nemusí, vlakovy doprovod a provoz pokladen bude záležet na dopravcich, provozni zamestnanci take budou nějak prechazet. Ten kdo bude bez práce jsou placeni odboráři a zbytecni úředníci. Čili ti co nejvice protestují.

    • Tomas:
      haha – uplne mimo misu 😀 Jedine o co se pretahuuji a budou vždycky pretahovat jsou strojvudci… tedy dokud to nebude jezdit na automat bez strojvudce.. (uz aby to bylo..!!!)
      Jinak po zaměstnancích CD nestekne ani pes (cerni, zluti)- takova je realita… mozna par jednotlivcu u oranzovo-zelenych na Sumave… Proc???? Spatne navyky!!!! Neprozakaznicky pristup…
      Pokladni nejsou potřeba – drtiva většina u cernych a zlutych si stejne kupuje listky on-line.. a ten počet se rok od roku zvysuje a zakonite dal zvyšovat bude – s tim jak dorusta nova generace… mobil má každý… je to rychlé bez nakladu na kancelare techniku papiry atd – jen sprava webovek – na to staci 1 – slovy jeden – clovek…
      No a pro stare co zarputile odmitaji naprosto blbuvdorne on-line nakupy listku staci na každý vsi nainstalovat automat – natukam odkud kam chci ject, pipnu kartou a vypadne mi z automatu jízdenka.. (levny mezistupen nez nam odejde zarputila generace na pravdu Bóžííí..)
      variace: (a zaroven jako pojistka kdyby třeba dosel papir muze byt to ze si jízdenku)
      – necham poslat z automatu na svůj email – zdarma/symbolicky poplatek zakomponovany do celkove ceny jizdenky
      – necham poslat (třeba is carkovym kodem) SMSkou na mobil – za drobny poplatek zakomponovany do celkove ceny jizdenky
      tak jednoduche, o tolik levnejsi nez platit zive lidi, kteří si na sebe tim prodejem jízdenek ve vetsine stanic stejne ani nevydelaji…
      Tesim se na reakce starcu – to bude zas krikuuuuu…

      • Pípnu kartou a jízdenka bude uložena v té kartě. A kdyby se to vylepšilo tak při nástupu pípnu a při výstupu taky-terminál jak v mhd.

  • Ano,je to tak,ministr Ťok se rozhodl pomoci soukromým dopravcům zvláštním způsobem-likvidací ČD.Balí to do hávu přípravy na liberalizaci v rámci EU.Divím se panu Mossovi,že se nechal najmout na tak špinavou práci.

    • Liberalizace je tu kvůli dobru a prospěchu zákazníků, nikoliv dopravců. ČD je bolševický monopol, který je nutno zlikvidovat.

  • V zájmu veřejnosti by se měl nejdříve zavést národní železníční tarif a teprve poté uvažovat o povolení pro soukromé dopravce. Inspiraci lze najít u integrovaných dopravních systémů.

    • To, že chybí národní tarif, se plně ukáže, pokud R14 „vyhraje“ někdo jiný než ČD a to už od prosince. Stát sice pár korun ušetří, ale tisícům cestujících denně tím zkomplikuje cestování, protože budou muset řešit nákupy dvou jízdenek. Pardubice – Liberec, to není jako Plzeň – Most, kde se ztráta síťovosti až tak neprojevila, protože po trase skoro žádné přípoje nejsou. Tady jde o obrovské množství přestupních možností v Pardubicích, Hradci Králové, Staré Pace, Železném Brodě, Turnově či Liberci. Ale zajímá někoho na MD potřeby cestujících?

      • 1. Rychlíky jsou integrovány do IDOL a IREDO, takže lidé v pohodě mohou jet na krajský tarif (v řadě relací výrazně levnější, než tarif ČD, typicky Liberec – Turnov)
        2. Pro přestupy na dálkové spoje v Pardubicích je stejně většinou výhodnější jízdenku rozdělit a koupit si dvě, protože v Pardubicích je na koridoru konkurence.
        3. Několik let bez problémů fungoval prodej jízdenek mezi ČD a Trilexem, takže například cestující ze Staré Paky mohl jet na jednu jízdenku do Hrádku nad Nisou. Tuto dohodu České dráhy zcela bezdůvodně napadly (oficiální argumentace byly řeči o kartelu, který je samozřejmě nesmyslem)
        4. Ty tisíce cestujících, kterým to zkomplikuje, bych chtěl vidět:-)Silná doprava je vždy v rámci jednoho kraje, mezi Starou Pakem a Dvorem Králové je to s výjimkou pátku či neděle vzduchovozič.

        • Zajimava teorie, ale zkusme to pohledem z praxe. Pravidelny cestujici (a jezdi jich dost) z Chrudimi do H. K., ktery nyni jezdi na jednu ctvrtletni tratovou IN25 jizdenku a prestupuje v Rosicich na tento R14, tak to bude mit v pripade jineho dopravce jak ?
          Nyni zaplati rocne 12.098,- … proto nekupuje Iredo, kde by ho to vyslo na 14.256,- za rok (viz kalkulator na webu Oredo) . A to jsem tam zapocital 330,- za aplikaci IN25, kterou vsak vyuzije i na cestovani jinam, treba do Prahy za kulturou.
          O kolik vyhodnejsi bude pro takoveho pravidelneho cestujiciho zmena dopravce ? Varianta, ze to bude drazsi, nez soucasna nabidka CD doufam vubec neprichazi v uvahu…

          • Souhlasím, toto opravdu není výhodné. A kde berete jistotu, že nový dopravce nebude mít svoji verzi IN25?

            • Ano, tak budeme komplikovat cestu tím, že cestující bude mít x inkaret, x slev a x jízdenek.

              To se vám pak obyčejný cestující (např. ten jezdící dosud autem a chtějící vyzkoušet vlak), na nějaký vlak z vysoka vykašle a vlakem budou jezdit jen znalci, kteří budou před každou cestou trávit x minut na webu hledáním a skládáním nejvýhodnějších jízdenek.

              Zavedení národního tarifu i s definovanými slevami za jeho časté použití je naprostá nutnost.

              • Jak vám do této teorie zapadá skutečnost, že například na trati 089 po odchodu ČD a příchodu Länderbahn stoupl počet cestujících o desítky procent? Máte snad pocit, že současná tarifní nabídka ČD je jednoduchá?

                • Pane Sůra, mrzí mě, že jako novinář uhýbáte od otázky…

                  Jedna konkrétní „zapadlá“ trať kdesi u hranic, kde rozhoduje kvalita služeb, četnost a já nevím, co ještě. Ale tato trať rozhodně nemá vliv na celkovou „síťovost“ dopravy na dráze jako takové.

                  To se právě ukáže až na rychlíkových tratích. A nikde netvrdím, že počet cestujících po zavedení soukromníků klesne.

                  Nebo vy si opravdu budete chtít kupovat, když pojedete dejme tomu z Prahy do Loučné nad Desnou tři jízdenky?
                  Nejdříve Praha – Zábřeh na Moravě, pak dejme tomu Zábřeh na Moravě – Šumperk a pak ze Šumperka do Loučné? Vím, že se to dnes dá jet na jednu jízdenku s ČD, případně se dvěma, ale to není podstatné, beru hypotetický stav, kdy na každé trati jsou jiní dopravci.

                  Ne to vlastně není třeba, jako znalec vím, že se dá vlastně koupit lístek do Zábřeha na Moravě a pak si koupit krajskou.
                  Aha, kde se ta krajská vlastně kupuje, dá se koupit na netu? Nebo budu muset utíkat v Zábřehu na pokladnu? A prodají mi ji tam vůbec?

                  • Pardon, ale vy stále hledáte extrémní případy typu Praha – Loučná nad Desnou, jiní Budapešť – Jablonec. Kolik % takových cestujících je? Není důležité, aby vlak sloužil hlavně na každodenní dojíždění do práce? Přijde mi, že neustále hledáte jen důvody, proč něco nejde. A mimochodem, vy si opravdu budete chtít kupovat jízdenku ČD Praha – Loučná, zítra mi ji nabízí za 326 Kč. Když si koupím s ČD Praha – Zábřeh (209) a Zábřeh – Loučná (49), zaplatí 258 Kč. To vám přijde fér takto trestat neznalé tarifu ČD?

                    • Máte pravdu hledám extrémní případy, ale až bude doslova každá trať jiný dopravce, tak už to extrémní případy nebudou…
                      Můžeme jenom doufat, že se to snad do té doby vyřeší.

                      A netahejte do toho prosím tarifní politiku ČD. Já se nebavím o dopravcích, já se bavím o síťovosti, kolikrát vám to mám psát :-).

                    • Ten Jablonec jsem zvolil jen proto, ze to tam znate, jinak muzete zvolit jine mesto + jiny stat a samozrejme nejen smerem od nich, ale i od nas… tedy tech cestujicich nemusi byt malo. Podstatne vsak je, ze to nyni na jeden jizdni doklad bez problemu jde a tak by to melo fungovat i nadale. Nevim proc by mel nekdo vymyslet duvody, aby to neslo ?

                • Honzo, s tou tratí 089 bych byl opatrný, protože sám dobře víte, že trati 089 pomohlo zejména zvýšení TR z 60-80km/h za provozu ČD na 100 km/h za provozu Trilexu. A to z důvodu rekonstrukce SŽDC. ČD odnesly ty výluky a Trilex dostal opravenou trať! Byl zde díky tomu také zaveden nový koncept dopravy. Ano, Trilex nasadil jednotky Desiro míst ČD 810+010+010, to uznávám že byla ostuda, ovšem po zvýšení TR na 100 km/h by zde i Čd stejně nasadily na žádsot kraje jiná vozidla. Takže srovnání s tratí 089 ohledně tohoto je prostě účelovka, jak by řekl Andrej 😀

                  • Pokud se nepletu, tak 100 bylo už i za časů ČD. pro 810. Současně nic nebránilo ČD se přihlásit do soutěže na provoz, to ani neudělaly.

                    • Ano, 100 bylo ovšem jen na malém úseku, kdežto po reko na skoro celém úseku. Určitě nejsme ve při, že 810+010+010 byla megaostuda. Co se týče VŘ, to byla ostuda také, ovšem to byla asi nejhorší doba ČD beze zájmu, která by se dneska snad již neopakovala. Rozhodně ovšem odmítám názor, že podstatným nárůstem cestujících stojí nástup soukromého dopravce. Ty desítky procent to rozhodně nebyly. Netvrdím že Desira nepřitáhla nové zákazníky, ale přitáhla je ruku v ruce se zrychlením dopravy.

            • Ale ten novy dopravce klidne muze mit svoji verzi IN25, jenze to nic neresi, v okamziku, kdy se sejdou dva dopravci, tak ta karta jednoho nebude platit u druheho. Nehlede na zbytecne navyseni poctu karet, kterych uz takhle taham spolu s doklady vic nez dost.
              Pokud trasu Chrudim – Rosice bude obsluhovat dopravce A vysoutezeny krajem, nasleduje prestup a do H. K. pojede s dopravcem B, protoze linku R14 soutezilo MD, ktere si vybralo jineho dopravce… tak logicky dojde ke zhorseni. Jenze cestujici od liberalizace predpoklada zlepseni… coz v praxi znamena nejen lepsi sluzby, ale v nasich zemich predevsim nizsi cenu.
              Dalsi nejasna otazka… jak to bude s prestupem, kdyz dopravce B bude mit zpozdeni ? Bude povinnost dopravce A cekat na zpozdeneho dopravce B alespon v takovem rozsahu, jako je nastaveno nyni ? To je pravdepodobne mysleno tou sitovosti, kterou se argumentuje a zatim z MD na tuto otazku take neprisla odpoved.
              A tento problem muze byt v bledemodrem ve vsech mistech, kde se bude stretavat vice dopravcu, takze na hranicich vzajemne nespolupracujicich kraju a na regionalnich spojich s prestupem na ministerske linky.
              Jak chteji urednici provest liberalizaci bez toho, aby na to doplatil pravidelne dojizdejici cestujici ? Nechtel by nahodou pan ministr pohnout zadkem a pred planovanim liberalizace nejprve toto doresit ?

              • Podíval jsem se, jaké slevy nabízí na rychlíkové lince Plzeň – Most pro pravidelné dojíždějící GW Train Regio (obdobný případ, jako případné vítězství jiného dopravce než ČD na Pardubice – Liberec). Roční jízdenka Jirkov – Žatec (32 km) 8480 Kč. Vy píšete, že za Chrudim – Hradec Králové (31 km) zaplatí za rok s ČD 12 098 Kč. Řekl bych, že by za takový tarif byl cestující mezi Hradcem a Chrudimí celkem rád a neplatil tak vysokou cenu za služby ČD.

                • Ta cena je jiste dobra, ale ja v tom pomerne dlouhem prispevku narazim na to, zda tato cena bude platit na jednu jizdenku v pripade, ze tam budou vysoutezeni dva dopravci A + B ? A zda budou mit povinnost na sebe vzajemne cekat alespon tak, jako je tomu nyni, coz je pro dojizdeni do prace (skoly) take velmi dulezite.
                  Jinak v uplne prvnim prispevku zminuji, ze ta sleva na IN25 plati i pro cesty do jinych smeru, takze to prinasi vyssi okruh vyhod, nez jen pro tu jednu tratovku. Ano, souhlasim, ze GWTR ma lepsi cenu pro tratovku, ale poskytuje soucasne i slevu na cestu do Prahy, kterou lze uplatnit na IN25 ? Tim se ta vyssi cena u CD zase trochu kompenzuje. 😉

              • Bery: IN karty jsou slevy jednotlivych dopravcu za poplatek, pokud si pořídíte kreditovou jizdenku u dopravce Student agency/Regiojet, která je zdarma, tak mate kombinaci vlak/bus s jistotou rozumne ceny na urovni cen CD v úrovni IN25. Na druhe straně mam pocit, ze u skupiny Jihotrans (GWTR, GW Bus, STtrans) ci Arriva to propojeni vlak + bus moc nefunguje.

                • K Čemu IN 25 u GW? Jejich tarif je už v základu v této úrovni..

                • Ten system kreditovych jizdenek ma smysl pro castejsi cestovani, ale neda se pouzit pro kazdodenni dojizdeni, kdy nevim presne v kolik pojedu. Ja treba delam v IT a u jednoho uzivatele se mi trochu nedarilo, takze jsem nejel v 15:00, nestihal jsem v 15:20, ani v 15:40, dokonce ani v 16:00… no nakonec jsem jel az v 18:20… a to bych nedelal nic jineho, nez bych posilal SMS na rezervaci a zase ji rusil. U klasicke tratovky mi to plati na kazdy spoj, takze proste pojedu az se mi to hodi. Navic u tratovky se muzu odpoledne otocit domu a vecer se jeste na chvili otocit do prace, takze 2 zpatecni cesty za den, ale za jednu cenu.

        • ad 1. Kde berete jistotu, že se cca za 4,5 měsíce podaří zaintegrovat rychlíky nového dopravce do IDOLu a IREDO? Ano, časem asi jo, ale k prosinci se to nemusí stihnout.

          ad 2. V některých případech ano, někdy ne. A zejména různé skupinové slevy, síťové nabídky (jednodenní jízdenky) apod. vůbec nepůjde využít.

          ad 3. Do tohoto problém nevidím a taky by mě zajímalo, proč např. v Německu lze obecně za tarif DB jezdit i u soukromých dopravců a u nás to nejde.

          Ad 4. Ano, nejvíce cestujících jezdí v rámci kraje, popř. mezi Pardubickým a Královéhradeckým krajem. Ale pokud nedojde k zaintegrování do IREDO, tak to skutečně bude mít dopad na minimálně stovky cestujících denně, pro které by tyto rychlíky byly tarifně nepoužitelné, protože např. jezdí na časové jízdenky do práce či do školy. Samozřejmě začlenění do IREDO (a IDOL) by situaci zjednodušilo.

          • ad 1. Jistota není nikde. Nicméně je to v zájmu dopravce. Stačí se podívat, za jak dlouho se GWTR integrovalo v Ústeckém a Plzeňském kraji.
            jinak bych počkal, jak dopadne soutěž. zapomínáte ještě na jiný faktor: to, co přinese soutěž, může znamenat úsporu prostředků, kterou objednatel může použít na navýšení objednávky a častějšímu provozu.

            • jistě jednoduše odloupil který byl vyvinutý pro ČD. Stejne jako platby platebníma kartama.

          • Kdyby to slo resit jen integraci do Iredo, bylo by to jeste dobre, jenze tratovka Iredo nemusi byt levnejsi, nez soucasna tratovka CD s IN25, takze ani integrace do Iredo v tomto pripade neni resenim.

        • To co jde v IDS, nemusí jít obecně, v rámci IDS jsou trochu jiné podmínky. To ostatně dokazuje to, že co IDS, to jiný systém.
          Jinak se zapomíná na to, že jsme země ve středu Evropy. ČD na rozdíl od jiných dopravců prodávají a uznávají mezinárodní jízdenky. To znamená vyšší náklady jak na odbavovací systém, tak na kvalifikaci personálu a potažmo tedy i na náklady firmy. Takže to není jen o národním tarifu, respektive o podílování vnitro tržeb., ale i o mezinárodní přepravě.

            • Proc to nejde hledaji urednici v cele s ministrem. Zaklad jejich prace ma byt, ze fungujici system se ma rozsirovat a nikoliv osekavat. Kdyz pojede cizinec z Budapesti do Jablonce n. Nisou… bude mu stacit jeden doklad ? A budou ten doklad uznavat vsichni dopravci na trase ? To je vec, ve ktere musi mit MD preci jasno jeste driv, nez se pusti do nejakych soutezi. 😉

              • Takže ještě celoevropské jízdné. Skvělé, ať to může napadnout více státních monopolistů:)

                • Ja o voze, Honza o koze ? 😉
                  Tohle vazne nebylo o jizdnem, ale o platnosti dokladu z jineho statu na nasem uzemi, coz nyni bez problemu funguje…

                • No ale dnes to s ČD funguje. Z Jablonce do Budaspšti i v eshopu ČD koupíte jednu jedinou jízdenku na celou cestu. Úmluvu COTIF o mezinárodní železniční osobní přepravě Česká republika podepsala a ratifikovala, takže by MD mělo zabezpečit její naplňování a to nejen národním dopravcem. Vzhledem k tomu že zde přispívá ještě jiný Vašek. Budu dále používat jméno Vendelín

                  • Prosím pěkně: Co to je ten „Národní dopravce“?
                    Je to nutně následník CK Státních drah (kkStB)?
                    U ČD mi dost vadí, že, ač jsou ztrátové (stejně jako vždy byly kkStB), sponzorují kdejaký fotbal či jinou zábavu.

                    • Zcela zjevně se v ekonomice dopravy a ČD dobře orientujete.

                • Jak tady čtu pane Suro Vaše komentáře tak pro mě jste se naprosto odkopal. Nyní se snad už ani nemůžete pokoušet tvářit že jste nezávislý novinář. Nevim proč tomu tak je ale pro mě z Vašich komentářů doslova čiší jak ČD nesnasite.Sorry jako….

              • Ano a ještě třeba jízdné mezi Vladivostokem a něčím třeba… Lednicí na Moravě, Nebo ještě exotičtěji, z Cape Townu do Skutče, což teoreticky lze absolvovat vlakem. Bude-li a je-li vůle dopravců se dohodnout, tak se dohodnou, ovšem zde to spíš vypadá že se nedohodnou dokud se nebudou ochotny dohodnout ČD, nebo dokud neskončí jejich monopol a nebude dost stykových stanic mezi ostatními dopravci aby se to vyplatilo, tam se možná domluví na integraci i s autobusy.

                A co se týká výhodnosti, pokud Jančura v základu jezdí za to co ČD se slevou IN25, neměl bych takový strach že případný traťový lístek jakéhokoliv jiného dopravce bude dražší než ten ČD.

                Příčinu toho proč jsou ČD tak drahé bych viděl v tom, mimo jiné, že pořád provozují zbytečně těžké vlaky.

                • Jenze nyni mezinarodni dohody jsou a funguje to. Neni snad potreba hledat duvody, aby to fungovat prestalo… nebo se snad chceme vracet na stromy ? Ja bych treba od liberalizace ocekaval zlepseni a to ve vsech smerech. Jenze postup MD naznacuje spise pravy opak, kdy neni nic z jejich strany pripraveno, maji maslo na hlave, ale hrnou se do liberalizace zcela bezhlave… protoze barak se preci stavi od strechy a to dava smysl.

            • Neříkám, že to nejde, ale soutěžní podmínky musí být férové. A když se tam dá povinnost všem uznávat a prodávat mezinárodní jízdenky, tak musí být vymyšleno podílování tržeb na tratích pojížděných současně více dopravci. A to není úloha ČD, ale MD.

              • Proč se musí uznávat mezinárodní jízdenky? Jde o vnitrostátní dopravu.

                • Nikoliv… jde o zeleznicni dopravu a nejen ze zahranici k nam, ale i od nas ven. Bavime se o zakladnich principech, ktere je nutne podchytit pred zacatkem „liberalizace“. Nebo snad chtete stavet zeleznou oponu ? BTW ony slevy pro studenty a nove opet i pro duchodce maji take platit pro vsechny obcany teto kategorie z cele EU bez rozdilu.
                  Honzo, predpokladam, ze jako novinar toto chapete a intenzivne sijete do toho zatuchleho rybnicku na MD a ne ze zde budete obhajovat, proc to v budoucnu nepujde, kdyz nyni to bez problemu jde. 😛

        • – tarif IREDO tedy není žádná sláva, je dražší než IN25
          – pro relaci HK-Pce má zřejmě větší smysl VYDIS, který na rozdíl od IREDO zahrnuje i místní dopravní podniky
          – při přestupu v Pce většinou není výhodnější rozlomit jízdné pokud je celá cesta v režii ČD
          – že to hodně lidem zkomplikuje cestování je naprosto evidentní – situací, kdy při cestě z Prahy/Brna není kvůli zpoždění jisté, jestli v Pardubicích stihnu nahoru R nebo Os jsem zažil nepočítaně
          – na druhou stranu si nedovedu představit komu z cestujících by rozdělení dopravců R a Os mohlo nějak prospět, a za ty potenciálně ušetřené peníze MD maximálně někde postaví víc modrého zábradlí

          • Souhlasim, pro jistotu jsem se tu pokusil nastinit i nejaky modelovy priklad. Zatim jsem take nenasel jedinou smysluplnou vyhodu pro cestujiciho, pokud dojde k rozdeleni na vice dopravcu… Bohuzel.

      • A zajimaji nekoho na CD potreby cestujicich?

        Ne, jedou si svoji usmudlanou propagandi zalozenou na pseudovyhodach, ztratove konkurenci s Jancurou a sranim na zakazniky tam, kde konkurence nehrozi.

        Soutezit vsechno, jen to pujde-je to pro dobro samotnych CD…

        • ano, ale pro všechny musí platit stejné podmínky. pak to má ještě jedno hledisko a to provozně ekonomické, dle kterého má smysl aby jeden dopravce provozoval větší celky a ne jen vybrané tratě.

          • vašek: zeleznicni doprava se vyplati od vzdalenosti cca 300 km. Kolik je v ČR takovych tras? Druha vec je pocet prepravovanych osob. Uzemni celky si mohou vybirat jednotlivé dopravce. Nicmene na koridorovych tratich ma byt provoz nedotovany a dopravce necht urcuje trh a poptavka cestujicich.

            • Pak nechápu, proč jezdí vlaky z Prahy do Kralup nebo Lysé nad Labem přeplněné.

              • Protože v Praze už před zavedením placeného parkování byl problém kam všechna ty auta dát, natož s ním. To samé je např. v HK, tam vlaky taky jezdí celkem slušně plné.
                Integrace do IDOLu je na prd protože v IDOLu lze přestupovat pouze s jízdenkou nahranou v IDOL kartě (jen pro info: vydání idol karty trvá měsíc) jediní komu se IDOL karta vyplatí jsou důchodci nad 70 kteří můžou jezdit v Libereckém kraji zdarma.
                A co se týče tarifu IREDO, tak záleží odkud kam jedete, ne vždy je krajský tarif výhodnější než tarif ČD ( a to i bez Inkarty), vychází to cca 2/3 pro IREDO a 1/3 pro ČD. A pokud máte nějakou Inkartu tak se skóre výrazně posune na stranu ČD.

            • „zeleznicni doprava se vyplati od vzdalenosti cca 300 km“, co je to za blábol?! Komu se vyplatí, ve srovnání s čím a z jakých důvodů??

              • V ekonomickem srovnani a to napr. s USA, kde je zeleznice diky vzdalenostem ziskova (alespon ta nakladni, protoze Amtrak taky zadna slava neni, nebo alespon nebyl).
                Jenze u nas mame zcela jiny problem… a to prepravit ohromne mnozstvi lidi ve stejny cas na pomerne kratkou vzdalenost, coz lepe nez zeleznici realizovat stejne nejde a pak je ziskovost druhorada.

      • Rychlíky Plzeň – Mosz jsou plně integrovány do systému DÚK i IDP a je kam přestupovat..

    • Tak ponechám-li stranou, že soukromí dopravci už tu prostě jsou, tak st ptám, proč být přízemní a mít národní železniční tarif? Proč do toho nejde zakomponovat i autobusy (a třeba i MHD)?

      • Soukromníci sice jsou, ale faktický monopol mají zatím jen na pár tratích menšího významu (Šumava, Plzeň-Most a pár lokálek Svoboda nad Úpou, Vrbno p. Pradědem atp.), pořád má jinak cestující možnost procestovat republiku s jednou jízdenkou, bez nervů, když vznikne zpoždění a nestihne přípoj.
        Celonárodní tarif se zaintegrováním všech druhů veřejné dopravy by byl ideální – dosavadní ostrůvky PID, IDJMK, ODIS by mohly být základem pro budoucí propojení a sjednocení.

      • Hlavně proč si ten clearing mají řešit dopravci mezi sebou? Když MD doplácí min. stovky milionů na provoz dálkových linek, proč nemůže převzít jednotné jízdné (komplet od A do Z) na své triko, ale tlačí do toho „svého“ dopravce?

        • Třeba proto, že jim to v konečném důsledku přináší cestující, teda pokud o ně někomu jde?
          Příklad – cesta Praha – Nový Jičín. Nepojedu s ČD, protože proti LE tam jsou zbytečné přestupy do Suchdola. Ale nějak se musím dostat ze Suchdola do Jičína – pojedu buď místní autobusovou dopravou, nebo vlakem ČD. Ano, já vím, ČD by chtěly abych celou cestu jel s nimi, ale v tomto případě fakt ne. I cargo pochopilo, že lepší návoz, než nic.

          • No a právě tuhle funkci vám dle mého názoru lépe zajistí národní tarif nařízený smlouvou o dopravní obslužnosti nebo koncesí, než turbulence ve vedení ČD…

    • Tak hlavně aby ho stát zavedl u svých státních ČD. Pak už topůjde samo.

    • …ktere CD sabotuje uplne stejne-zkuste si koupit ve vlaku listek PID…

      Jste hodny, ze se snazite, ale fakta hovori v neprospech CD tak silne, ze jejich obhajoba je ukol krajnr nevdecny….

      • Jak nekoupení lístku sabotují ČD? Snad mají nějakou smlouvu s objednatelem. Buď to v ní je, nebo není. Plnění nad rámec smlouvy logicky není v zájmu dopravce, na tuhle změnu stačí poučit úředníky a nemusíme kvůli tomu ještě 7x vyměnit vedení ČD.

      • A třeba v Olomouckém kraji je možné jezdit ve vlacích ČD na krajský tarif.

        Jak píše již předchozí komentář, vše záleží na objednavateli.

        Takže řeči o nějaké sabotáži jsou úplně mimo mísu…

    • Milan: Vsichni zeleznicni dopravci mimo CD uzavreli dohodu o moznosti uznavani jizdenek a tuším, ze na pokladnach Regiojetu lze koupit listky na vlaky Arriva.

      • Netuším co znamená „uzavreli dohodu o moznosti uznavani jizdenek“, aktuální praxe je taková, že eshop jízdenky jiných dopravců nenabízí.

Newsletter

Partneři


Výběr editora