Odboráři chtějí podmínit státní dotace na krajské vlaky uznáváním režijek
Odborové sdružení železničářů (OSŽ) požaduje po ministerstvu dopravy, aby podmínilo výplatu dotací jednotlivým krajům na zajištění regionální železniční dopravy podmínkou
Odborové sdružení železničářů (OSŽ) požaduje po ministerstvu dopravy, aby podmínilo výplatu dotací jednotlivým krajům na zajištění regionální železniční dopravy podmínkou uznáváním jízdních výhod pro železničáře, tedy takzvaných režijek.
Jde o částku zhruba 3,5 miliardy korun, kterou ministerstvo posílá krajům. V jejich rozpočtu jde o necelou třetinu toho, co ročně vydají na regionální vlaky. „Podle nás by měl stát podmínit čerpání těchto prostředků respektováním celostátní koncepce rozvoje železniční dopravy a jízdních výhod železničářů. Dnes ten příspěvek kraje dostávají v tomto ohledu prakticky bez jakýchkoliv podmínek,“ řekl serveru osz.org šéf OSŽ Martin Malý.
Ministerstvo ve svém vyjádření nápad odborářů neodmítlo ani nepotvrdilo. Podle mluvčího Františka Jemelky ale není pravdou, že by peníze krajům šly už dnes bez podmínek. „Základní podmínkou je, že kraj musí vynaložit odpovídající část finančních prostředků. Aby stát vynaložil svých zhruba 30 % prostředků, musí kraj vynaložit z rozpočtu kraje alespoň svých zhruba 70 %,“ dodal Jemelka.
Podle něj ve vlacích objednávaných kraji bude muset platit jednotný státní tarif, kraje musí zajistit určitou minimální úroveň dopravní obslužnosti na každé spolufinancované dráze. „Pro spolufinancování regionální železniční dopravy je na období let 2020-2034 uzavřena smlouva mezi státem a kraji. Pokud by měla být smlouva doplněna o další podmínky, bylo by to možné v případě souhlasné vůle smluvních stran. Ministerstvo je otevřeno jednání s cílem předejít jakýmkoliv zbytečným komplikacím na železnici, které by negativně ovlivnily komfort cestujících,“ dodal Jemelka.
Odboráři chtějí podle vyjádření Malého pro deník Zdopravy.cz využít toho, že stát chystá novou koncepci veřejné dopravy. Proto chtějí podle docílit i toho, aby kraje respektovaly i jízdné dopravců, nikoliv jen vlastního integrovaného systému. Mezi požadavky je i vybavení odpovídajícím zabezpečovacím zařízením. „Kraje by měly brát také v úvahu elektrifikaci a neobjednávat pod dráty diesely,“ řekl Malý.
Problematika uznávání režijek v krajích se začala řešit hlavně na konci loňského roku poté, co Jihomoravský kraj požadoval za režijkáře od Českých drah v jejich vlacích doplatek. Odboráři kvůli tomu hrozili stávkou, k ní ale nakonec nedošlo.