Odblokováno. „Salámová“ metoda ukončila válku archeologů na D11, ŘSD výrazně ušetří

Většinu prací provede sdružení, které soutěž napadlo.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) překonalo jednu z posledních překážek pro zahájení stavby posledního úseku dálnice D11. V takzvaném dynamickém nákupním systému včera uzavřelo smlouvy na záchranný archeologický výzkum pro úsek z Jaroměře do Trutnova.
Stejně jako u úseku D35 z Hořic do Úlibic zahájení prací dlouho blokovaly spory o to, kdo je vítězem soutěže na archeologické práce v celé délce. ŘSD nakonec použilo stejnou metodu na D11 jako na D35. „Salámovou“ metodou rozdělilo úsek na tři menší části a zhotovitele vysoutěžilo v takzvaném dynamickém nákupním systému. Výsledkem jsou již tři podepsané smlouvy. O dokončení výběru informoval na síti X generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
První dva úseky bude mít na starost sdružení Eurovia CZ a Archaia za cenu 141,1 milionu korun, třetí úsek za 54,5 milionu korun sdružení Samson Praha a Labrys. Celkem tak ŘSD zaplatí 195,6 milionu korun
Zakázková válka mezi archeology. ŘSD nemůže začít s průzkumem pro dálnici do Trutnova
Běží hodnocení nabídek
Stát tak nakonec výrazně za průzkum ušetří. V původní soutěži vítěz (Samson + Labrys) požadoval 283 milionů korun, druhé sdružení vedené Eurovií 414 milionů korun. Výběr vítěze v červenci zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže „Je to pro nás kritická komplikace v přípravě obou staveb. Nesetkávali jsme se s tímto problémem. Nesetkávali jsme se s tím, že by tyto zakázky končily na ÚOHS, je to poprvé. Firmy na to mají právo, ale pro nás je to nepříjemná skutečnost, která nám časově velmi komplikuje situaci,“ uvedl Mátl v květnu.
ŘSD plánovalo zahájení stavby D11 ještě letos, na 19,6 kilometru dlouhý úsek má pravomocné povolení. Běží ještě hodnocení nabídek. Nejlevnější nabídku na stavbu necelých 20 kilometrů dálnice podalo sdružení Eurovia CZ, MI Roads, Metrostav TBR a M-Silnice, dálnici by postavilo za 9,087 miliardy korun.
Stavbu dlouho blokovaly spory s jedním z majitelů pozemků Petrem Holubcem, ty jsou již minulostí. Stavba má podle dosavadních předpokladů začít příští rok, hotovo má být v roce 2028. Půjde o další dálniční úsek s tunelem. Vznikne v oblasti Kamenného vrchu, levý tubus bude dlouhý 780, pravý 756 metrů.