Odběr krve v nemocnici potvrdil přítomnost alkoholu u strojvedoucího ČD

Srážka vlaků na Balabence. Foto: HZS SŽSrážka vlaků na Balabence. Foto: HZS SŽ

České dráhy už dříve uvedly, že pokud se u strojvedoucího laboratorně potvrdí přítomnost alkoholu, s dotyčným se rozloučí.

187 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

Dostal vyhazov za alkohol. Pokud je tady dále v diskusi jako vždy nějak banalizováno, jsou vymýšleny desítky kdyby, tak pořád zůstává rozhodující naměřený alkohol.

Leinad

Nejsem si jistý, kolik opilců by do toho šlo.
Ale byl bych pro to, aby byla možná obhajoba „ale já sem v pohodě“ a důkaz by byl – zaplatí si přezkoušení, udělá testy z předpisů, test na rychlost reakce, periferní vidění, rozhodnost,… vedení vlaku na simulátoru. 😃 to samý by mohlo být i pro řidiče a další.

Jan

ČD se se strojvedoucím rozloučí. Tak by ho tedy teď mohl zaměstnat KŽC, protože dostal vyhazov kvůli nim přece.

Vlastimil Kocurek

Dostal vyhazov za alkohol.

Filip Jirsák

Ze prvé to, že byl strojvedoucí opilý, je už prokázané. Jestli strojvedoucí KŽC projel návěstidlo stůj vlastní vinou, to stále ještě není jisté – pořád ještě to mohla být technická závada na vlaku, nebo porucha zabezpečovacího zařízení. Je to nepravděpodobné, ale zcela vyloučit se to nedá. Takže se řeší to, co už je jisté, ne spekulace. Za druhé je to přeci jen každé něco jiného. Ti dva strojvedoucí se pravděpodobně zakecali, ale byla to nedbalost – nekecali s vědomím „můžeme něco přehlédnout, ale to neva“. Naproti tomu ten opilý strojvedoucí lezl na mašinu s vědomím, že je opilý (nebo si… Číst vice »

Martin Uxa

Tak teď už zbývá těm dvěma šikulům z AZD poděkovat. Díky nim nachca_nej fíra nestihl udělat podstatně větší průs_er.

Bobik

Dotaz do pléna, asi hlavně na Brama, ten s tím jezdí – jak moc může zacvičující tomu zacvičovanému na Mravenci „šáhnout do řízení“, tj. jak velkou šanci má snažit se něco zachránit, když to zacvičovaný podělá? Já jen, že v diskusi se taknějak objevuje spekulace Mravenec projel klacek, byli tam dva = oba to museli přehlédnou. Jenže co když to není pravda? Párkrát zaznělo, že ten střep v nižších rychlostech blbě brzdí, nikde jsem nenašel jak daleko za ten klacek dojeli a co když si zacvičující toho stůj všiml, akorát s tím nemohl nic dělat (neměl jak), jen řvát na… Číst vice »

nowas

Museli jet z Vysočan na výstrahu, tak snad oba ví, jak daleko je to ke stůj a kde je. Pokud nebyla nějaká technická závada. Ale to by asi v tomhle případě bylo moc náhod najednou 🙂 Hlavně když sjeli ze Satalic v pohodě na Vysočany a neskončili v letu ve šroťáku na Klihařské.

Filip Jirsák

To, že na následujícím návěstidle může být stůj, ví strojvedoucí předem (z předchozího návěstidla), takže musí jet tak, aby před návěstidlem se „stůj“ stihl zastavit. Pokud by strojvedoucí v zácviku jel tak rychle, že by zastavit nestihl, byla by to chyba i zacvičujícího, že ho tak rychle nechal jet.
I kdyby zacvičující nedokázal fyzicky zasáhnout do řízení strojvedoucímu v zácviku (to už by ale musel zacvičovaný bránit řízení vlastním tělem), pořád je záchranná brzda v prostoru pro cestující, obvykle ne moc daleko od kabiny strojvedoucího. Navíc strojvedoucí v zácviku nevidí řízení poprvé, aby ve zmatku nevěděl, jak má brzdit.

Leinad

Ví nebo má vědět? Prokázalo se to, ze nebyl padáček a jiné okolnosti?

vbb

Padák je, když se na návěstidle náhle rozsvítí stůj, i když trať za ním je volná.
Tady to stůj naskočilo v okamžiku, kdy toto návěstidlo projel slon (zcela legálně), a stůj na něm zůstalo.
Předpoklad, že by se tam nějakou poruchou rozsvítil volnoznak, je vysoce nepravděpodobný.

Vlastimil Kocurek

Z hlediska cestujícícho:
Co to tu píšete za litanie, naměřili mu alkohol, vyhazov a konec.
Mě jou úplně jedno všechny vytáčky, apologetika, a cokoliv jiného, mě zajímá jen to, že když cestuji, tak aby strojvedoucí nebyl pod vlivem alkoholu.

Filip Jirsák

Škoda, že jste si nejprve nepřečetl komentář, na který reagujete. Nebo aspoň jeho kousek.

Ajziboňok

Nejsme nikdo svatý..ano kdyby si dal o jeden lahvový prášek na spaní má max 0,5. Tohle byla prasárna hrubého zrna s 1,9 či 1,75 vylézt za kopyto může jen hovado. Takže pokládám za zbytečné o něm debatovat.

nowas

Jeden lahvový prášek? Láhev jo, ale tvrdého.

banán

Nezodpovědný,hloupý člověk který již nikdy nesmí do kabiny lokomotivy.Svým jednáním ohrozil spoustu lidí

Kandelábr

A kde je napsáno, že na tu mašinu vlezl opilý?

Jan Sůra

Nashle

Baldrick

Ale on může mít i pravdu, že fíra nastoupil střízlivý. Před pár lety kolovala po netu příhoda z Pardubic, kde řidiči MHD zavolali dispečera na svého kolegu, který u nádraží běhal po odstaveném voze jen v trenkách a choval se dost divně. Dostal dýchnout a měřák málem shořel. Divné bylo, že ten samý člověk ráno při nástupu nadýchal nulu. Pak se ukázalo, že si během přestávky u nádraží koupil lahev tvrdého a vypil ji. Prostě zkrat, ruplo mu v bedně, nebo já nevím, jak tohle nazvat. Co my víme, jestli to samé neudělal i ten z elefanta…

Jan Sůra

Rozumím, fíra měl čistě s sebou na stanovišti placatku nebo ho rovnou někdo přinutil se napít. Nebo si skočil z mostu do krámu a vrátil se na stanoviště? Pro vás platí to samé, má tolerance s těmi, co tolerují ožraly v dopravě je nula.

Petr David

V čem vidíte tolerantnost k chlastání, když někdo napíše, že se dá pít i uprostřed směny?

SYN

Placatka by to nespravila, to by musel „začínat“ na jednom promile a vyhnat to rychle na ty (necelé) dvě. Teda pokud nevážil padesát kilo i se sedačkou…

Petr K.

Nikde to napsáno není, myslíte tedy, že se opil až na mašině?

Vlastimil Kocurek

NAměřili mu alkohol, to znamená vhazov, a vaše úvahy jsou totáoně zbytečné ??

Leinad

Jo, jsou teorie, ze prej měl flašku v kabině. 🙂

banán

To je příběh který nevymyslíš.Jeden fíra vlastní nepozorností projede na červenou,narazí do jednotky a záhy se zjistí že fíra který nehodu nezavinil měl 2 promile v žíle.Měl jsem dojem že strojvedoucí při nástupu na směnu prochází testem na alkohol

Pája

Tak ale nevíme jak dlouho čuměl na návěstidlo

Vid

To je dost těžké, když strojvedoucí dost často nastupuji na místech, kde strojmistr ani nikdo jiný není. Třeba ve stanici. A už se strojmistrem nemusí mluvit ani po telefonu, stačí se přihlásit na směnu přes tablet.

David

Asi uz tusim, proc drazni inspekce dava dychnout firovi i u nehod na prejezdech – vi o nich sve.

nowas

To je standardní postup.

hedonism.bot

Chápu nyní správně, že cílem cvičení nyní je zajistit co nejvíce viníků, což jistě do budoucna zajistí nemožnost opakování podobné nehody?

Petr Šimral

To chápete špatně. Viník je pravděpodobně jasný (píši pravděpodobně, protože ještě by to mohla být například technická závada).
Strojvedoucí ČD není viníkem této nehody. Ale dopustil se s vysokou pravděpodobností jiného konání s trestní zodpovědností, na které se přišlo díky této nehodě.

hedonism.bot

Můj problém s celou věcí spočívá v tom, že se neřeší spíš neřeší jak je možné, že je na drahách taková firemní kultura, kde fíra který je na plech považuje za horší zlo nepřijít do práce, než tam přijít ve stavu ve kterém tam nakonec přišel. A to v zemi, kde obzvlášť je tolerance k těžkému alkoholismu vysoká, prostě vůbec není dobrý.

Y.K.

To nemá nic společného s dráhama. Tak alkoholismus postupuje kdekoliv. Otázka je jen jak dlouho jedinec dokáže kličkovat sítem kontrol. Jak si lidi v rozjeté závislosti přihnou, rovnou ztratí soudnost si za to nesednout (jedno jestli auto nebo vlak nebo letadlo).

Každopádně to kontrolní síto by zjevně potřebovalo přitvrdit (ve smyslu dopadu kontrol, aby to nebyla jen formalita, ale opravdu tah na rizikové jedince), není to první případ.

David

Mě by se líbily i policejní akce s alkohol testery i na dráze.

Možná železnice nepotřebuje tolik ETCS, ale hlavně testery v každý kabině

Apollo 17

A čemu by to pomohlo? Naboural strojvedoucí bez alkoholu a žáden alkohol tester by to nevyřešil (narozdíl od ETCS).

Marian Kechlibar

Pomohlo by to tomu, že by se silně snížil počet spiťarů majících tu drzost vlézt na mašinu.

Petr David

Potom testovat všechny řidiče, doktory, stavaře, vojáky, obsluhu lanovek, …

Petr David

Nebo ostatní, co ručí za lidské životy mohou chlastat?

tarten

Zřejmě nevíte, že i v některých fabrikách je dávno úplně normální při vstupu dávat namátkově fouknout.

Petr David

Vím, ale psal jsem o profesích, které přímo ručí za životy lidí, tedy nejsou to pouze strojvedoucí.

medical examiner

A když ještě byla armáda armádou, tak se taky dýchalo…

medical examiner

Že jo. Napřed dýchnout, a pak teprve možno někam jet…

hroch.obojzivelny

Ne. Byl vyhlášen suchý týden. Prostě se bude týden foukat, všichni to vědí, tak se pít prostě nebude. Pak se to vyhodnotí a publikují se výsledky, jak ta prevence pěkně vyšla. Noviny o tom napíšou, všichni si řeknou: „Včera nám to skončilo, už je vod toho pokoj,“ a zavře se nad tím voda.

Jirka 1963

Domlouváte se,jak je možné,že zácvikář projel stůj.Nedávno jsem měl jednoho a za dvě hodiny ho vyhodil,co minuta se musel podívat do mobilu.Tak letěl.Asi by měl absťák.

Ferda

Tyhle hospodské báchorky, ty miluju…

Jirka 1963

Ne ,to je realita

Železniční Slídič

Já měl za to, že to byl Elephant, který projel červenou a narazil do motoráku KŽC s opilým strojvůdcem…
Blbý…

Pavel Nocar

Asi špatně slídíš.

Železniční Slídič

Ne, jen bych neměl číst články pozdě v noci…

Jíra

A jaký to teda byl lék na ty játra se už ví? Amundsen, Fernetin, Zubrowkin nebo Becherin?

Matěj

Tipuju Tuzemákin nebo Konzumní líhin

Vašek H.

Možná Pražský Vodkin nebo z Миловиц od rusáka Самогонин…

medical examiner

No…buď byl silný (třeba s 90% účinné látky), nebo ho bylo hodně…

Petr

Ne oddílové, ale vjezdové.

David Peca

Musím se fakt smát tomu, co jsou někteří komici schopní napsat. Ani se vám nedivím, že se stydíte podepsat.

Pezos

Hlavně ten, co včera pod jedním článkem psal, že už ví, že test skončil nulou 😛

Lukáš Chytil

Jo, to byla mezi fíry rozšířená fáma. Taky jsem se nechal napálit.

Martin

Vime kolik ta vyšla, jsem zvědavý na diferenci Drager vs krev.

Detepak

Prý krev ukázala 1,76 promile.

Martin

Díky za údaj, více méně to štymuje, desetinku oboural cestou na krev.

czhunter

Protože „chlastal/nechlastal“ je binární volba která je mnohem jednodušší k řešení – má pouze dvě možnosti a žádnou jinou (já jsem už včera psal, že možnost že nechlastal je extrémně nízká – to by musela být souhra mnoha okolností rozhodně ne jen „léky na játra“ jak někdo kdesi prý a možná napsal) Proč se strojvůdce s kolegou nevěnovali řezí je těžká otázka a může mít stovky odpovědí – třeba koukali na film nebo zpívali karaoke nebo s vybírali vši nebo zkoušeli jak daleko jde dojet poslepu nebo se převlíkali na travestishow, nebo nebo … tisíce možností a žádná není o… Číst vice »

czhunter

A to jsme tedy je vyjmenoval ty důvody nepozornosti – samozřejmě tam mohl být technický problém – ne/málo funkční brzdy, špatná návěst, nějaká zvláštní opticko/meteorologický nebo i psychologický jev (ano, i takový věci jako třeba „motion induced blindness“, kdy vám specifický pohyb specifických barev proti pozadí způsobí, že tu věc nevidíte (mozek ten objekt prostě úplně vymaže) – – ale to je samozřejmě velmi nepravděpodobné, protože jinak by se tam těch nehod muselo stávat hodně, ale vyloučit by se to nemělo. To nicmény ty důvody nereukuje, ale jen rozšiřuje. Samozřejmě ta verze první na ráně – kombinace nepozornost + mizerné… Číst vice »

Starej

Dozvime se taky co mel onen strojvedouci ke snidani? Kdy se naposled vyprazdnil a jaky barvy ma trenky? Dekujeme. Uz to zacina byt trapny …

Jiří Kocurek

Trapné je především srovnávat porušení zákona (nadýchal výrazně přes 1 promile při řízení drážního vozidla) s barvou trenýrek.

nowas

„Dozvime se taky co mel onen strojvedouci ke snidani?“ To se tak nějak nabízí samo. 🙂

udavač

Na pouhý „zbytkáč“ je to docela příliš – to by musel být hodně veselý večer.

SYN

Aspoň tedy nápoj…

Pohádkár

Tohle všechno a ještě více!! bude v závěrečné zprávě DI, za půl roku

Petr Šimral

Za půl roku nebývají ani přejezdy. Počítejte spíše více, než rok.
V současnosti nejstarší ještě nezveřejněná Závěrečná zpráva je ze 4.4.2021 (Světec).

https://di.gov.cz/mimoradne-udalosti/setrene-mimoradne-udalosti-a-zaverecne-zpravy/svetec-

Pohádkár

Přiznávám, byl to trochu optimistický odhad. Ale zase je to v Praze, inspektoři to budou mít přímo pod nosem, tak snad to nebude tak dlouhé …

El Barto

Nejen zde v diskuzích se na to lidé ptali a zajímala je právě tato informace, kterou článek přinesl. Že to nezajímá vás je v pořádku, ale potom je řešení jednoduché – nečíst to.

troglj

Co přesně snídal asi ne, ale pravděpodobně v tom byl alkohol.

Emil

Co měl ke snídani (nebo k večeři), to už víme celkem přesně.

Lkprak

Že by rumové pralinky?

Dejf

i kdyby v nich ještě byl akohol, tak by jich musel sežrat tak 2 lopaty. celkem výkon….

Luboš Beneš

Ano, ale čokoládu vyplivoval.

Jiří Kocurek

Pleněné papriky … https://czvtipy.cz/plnena-paprika/

Jiří Kocurek

Pardon, překlep. Samozřejmě plněné.

Halamus

Brambory s rumem s dvojitou omáčkou, bez přílohy.

Jíra

Jako že je trapný sednout skoro s 2 promilema na stanoviště vlaku, který veze několik stovek lidí? To není trapný. To je něco mnohem horšího. A speciálně tenhle článek nic nerozmazává, ale je přímou reakcí na ty zaručeně pravé báchorky, co se tu šířily, že dotyčný měl v krvi 0,00 a měl to z léků…

Jan Sůra

Ano, je to trapné, řídit vlak pod vlivem a ještě se divit, že se o tom píše.

Železniční Slídič

Viděl bych to na „brambory s rumem“. Až na to že brambory tentokrát vynechal a cpal se jen omáčkou…

Vašek H.

Aspoň neskončil nikdo hrobníkovi na lopatě

medical examiner

S mezizastávkou na nedaleké prosektuře…

medical examiner

Díky Bohu, že to dopadlo takhle.
Jinak by jste podobné nepodstatnosti musel páčit z ÚSL FN Bulovka…

Vena

To vyřeší vyšetřování, ne my tady v diskuzi.

A je to věc pohledu, obojí je špatně, ale…. Strojvedoucí KZC možná udelal chybu (špatně…), ale určitě nelezl na mašinu s tim, že ji chce udělat. Zato strojvedoucí ČD zcela vědomě seděl na mašině opilej, což už je tedy potvrzené. A vlastně tak zcela vědomě vedl vlak s tim, že svým jednáním ohrožuje sebe a hromadu lidí okolo. Tohle je naprosto nezodpovědné, neakceptovatelné…

Tomáš

Pokud teda ten dotyčný, co to tu šířil, nepovažuje alkohol za lék, tak ta zaručená informace o nadýchání 2 promile po lécích teda definitivně padá?

Železniční Slídič

To byla čistá konspirace několika zdejších diskutérů a zoufalé přání místních pijanů! Nic víc!

Libor

Takže se to rozpadá na 2 prakticky nezávislé případy?

1) Pochybení strojvedoucího KŽC, vedoucího k MÚ.

2) Strojvedoucí ČD, dělající zácvik (tj. zodpovídající za bezpečnost jízdy vlaku?), pod vlivem alkoholu, čímž způsobil trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky?

nowas

Vám se to rozpadlo úplně. Zácvik byl u KŽC.

Air Traveller

Ne. od začátku to jsou dva nezavisle pripady.

Strojvednouci KZC v zacviku, ktery projel navestidlo a narazil do vlaku ČD – případ 1

A náhodou se zjistilo, že ten fíra ČD, který jinak s tou nehodou samotnou nemá od počátku nic společného, je pod vlivem – případ 2

Bobik

Tak je otázka, jestli se to na dráze bere jako na silnici, tedy ten, co nafuněl, je viníkem, i kdyby jel po hlavní a vy jste mu z vedlejší nedal přednost. To úplně přesně nevím, jak se k tomu bude přistupovat. Pokud jako na té silnici, tak je to jeden případ.

Air Traveller

To není žádná otázka 🙂

To co říkáte, je nesmysl – takhle to opravdu nefunguje (to jste slyšel někde v hospodě od kamarádů, že? ).

Pokud budeme mít vámi popsaný případ – ožralý jel po silnici po hlavní, a vy do něj bouchnete z vedlejší, tak viníkem zůstáváte vy se všemi důsledky (škody jdou z vašeho povinného, pokuta za nehodu, a body za prvotní přestupek, který způsobil nehodu – pokud se za daný přestupek body udělují).

Ožralý pak bude řešen samostatně jakožto řidič pod vlivem.

Bobik

Jo, máte pravdu, dohledal jsem si to. NSS se ve svých judikaturách řídí principem, podle kterého je viníkem dopravní nehody zásadně ten, kdo se dopustil toho jednání, bez kterého by k dopravní nehodě nedošlo.​
Takže moje chyba, omlouvám se.

Filip Jirsák

Zrovna v případě hlavní × vedlejší se bude posuzovat i to, zda by řidič na hlavní nedokázal srážce zabránit nebo zmírnit následky, pokud by byl střízlivý a včas by reagoval. To je důvod, proč se dělá test na alkohol u všech účastníků nehody. Nicméně v případě najetí zezadu do vlaku to samozřejmě nepřipadá v úvahu, protože ten strojvedoucí ČD nemohl vědět, že na něj něco jede zezadu, i kdyby měl reakce jak pilot formule 1.

Matfyzák

a i kdyby dotycny vedel, tak by s tim stejne nic moc nemohl udelat, protoze pred sebou mel STUJ

Lukáš Chytil

Viník je stále strojvedoucí, co to do toho Ešusu napral.
Když budete stát na parkovišti a někdo to do vás narve, tak taky nebudete viník, i kdyby jste měl 5 v žíle.

nowas

Na silnici přece ale není automaticky viníkem ten pod vlivem. Jen mu lze přičíst nějaké vlivy na následky – nedostal přednost a byl zpitej, střízlivej by reagoval rychleji…

Pavel Skládaný

Ano, stalo se neštěstí. Koník spadl z Kašpárka.

Bram

To přeci řeší Drážní inspekce, tak jí nechme pracovat a počkejme si na její Závěrečnou zprávu. Ta bude sice až za několik měsíců nejdříve, ale do té doby nemá smysl dělat předčasné závěry. Až bude Závěrečná zpráva, tak si to převezme dál Policie ČR, ale dá se už teď předpokládat, že věc bude mít pro strojvedoucího motoráku (toho dohlížejícího, ne toho v zácviku) soudní dohru – velká hmotná škoda plus zranění lidé. A proč se řeší opilý strojvedoucí?!? Protože opilost je nejen u strojvedoucích problém, jde o profesionála, je na to stejný metr jako na řidiče autobusů či na řidiče… Číst vice »

Nose Peak

Protože mu v tom nikdo (a nic) nezabránil, i když mohl a měl. Skoro to vypadá, že na dráze se nějakým návěstidlem nenechají omezovat…nedobře se nám ta statistika vyvíjí, nedobře: https://di.gov.cz/files/uploads/statistiky/2024/STATISTIKA_WEB_2024_08.xlsx

tarten

Já tam vidím letos méně MU než loni.

Nose Peak

Je tam o pětinu víc projetí návěstidla…kazej to lebensmüde skokani a točvolanti na přejezdech…

Petr

Neni to s návěstidly tak, že na širé trati (tj. pokud nenásledují výhybky a proti němu tak nic nemůže být) může strojvedoucí po červené pokračovat podle rozhledu (což tady očividně selhalo)? Nebo se to už změnilo.

qěcy

Není. Platí to jen u bílých návěstidel.

vbb

Tohle nebylo na širé trati (navíc vámi popisovaná situace je možná jen na autobloku, ale ne už na AHr nebo Hr / Hl).
Tady projel vjezdové návěstidlo odbočky.

medical examiner

Nemáte na mysli permisivní stůj u autobloku?
To je sice problém, ale nikoliv v tomhle případě…

nowas

Až to vyšumí, tak by ho mělo KŽC zaměstnat za odměnu. Dobře jim mediálně přikryl jejich průšvih. 🙂

dizgrafy

„We laugh because it’s funny and we laugh because it’s true.“🙂

Pája

Zajímavá úvaha. Ale pokud pije pravidelně, měl by to nejdříve- i ve vlastním zájmu – řešit.

nowas

Tak to byla nadsázka. Ale s tím mediálním pokrytím to zatím funguje. Vlastně i směrem k SŽ. Kdy bude v pražském uzlu ETCS? Proč ne od ledna, když je tam nejhustší provoz v republice? Je na Balabence přenos kódu?

vbb

Kódování tam je (ale v tomto případě jel v obsazeném úseku, kde kód samozřejmě nebyl).
813 má Mirel (což je ale v obsazeném úseku houby platné).

Petr

Má jenom KBS.

vbb

Dle mých info má VZ Mirel, nejen KBS.

nowas

Ale než projel to stůj, tak jel v „neobsazeném“ úseku. Vysočany jsou funglovka. Tam není přenos kódu? Resp. ten traťový úsek mezi Vysočany a tím projetým návěstidlem.

qěcy

LVZ je tam mnoho let a stále funguje. Jenže mravenec KFC prej LVZ nemá.

Bram

Má ho v podobě Mirelu. V pondělí, kdy jsem s jednotkou 813.202 jel naposledy, ho ještě měla a silně pochybuji, že o dva dny později tomu bylo jinak.

Petr Šimral

Na Balabence přenos kódu je. Nicméně vozidlo nebylo vybaveno mobilní částí národního zabezpečovače.

A proč není v uzlu Praha povinné ETCS od 1.1.2025? Pokud vynechám i ostatní důvody, tak je to i proto, že by to vygenerovalo vybavení velkého počtu vozidel, na což jaksi nejsou kapacity. Prostě za tři roky 3000 instalací neuděláte i kdyby na tom makala celá Evropa.

Liquid

Na mravenci je mirel, kóduje to. Ale kód začíná tam, kde k události došlo, a načte se až v podstatě ve chvíli, kdy člověk to (projeté) návěstidlo v tom oblouku vidí.

Bram

Přesně tak.

Lukáš

Nevím co je horší. Zda to, že čtyři oči nevidí stůj na návěstidle nebo to, že má někdo alkohol v krvi….

Jarda

Oboje. Tři dementi se sešli na jedný hromadě…..

Petr

Nejen stůj na návěstidle, ale tam je tak dobře vidět, že museli vidět i ten vlak před sebou (teda je tam víc kolejí, nemuselo jim dojít, že je to ta jejich). (Protože jsem tam pravidelně jezdil, vím, že návěstidla jsou tam hustě a vlaky tam stojí naštosované, než je pustí na Hlavní nádraží.) Nebo jestli začli brzdit, když ho spatřili (a došlo jim, že nejede, zatímco oni ano a že teda nabourají) a jenom už bylo pozdě. Teda určitě brzdili, jen blázen by nebrzil, ale je otázkou jak daleko od toho elefantu. Ale co spekulovat, tohle všechno se dočteme v… Číst vice »

Liquid

Nechci aby to znělo že někoho omlouvám, ale v tomhle místě na první pohled člověk často opravdu moc nerozliší, na které koleji co stojí. Už jsem tam párkrát málem dostal infarkt, když to na zlomek vteřiny vypadalo, že je něco na mojí.

Air Traveller

tak hlavne ze nekteri meli zarucene a potvrzene zpravy z tajnych “zdroju”, ze krev vysla negativne …

Pája

Fámy byly, jsou a budou. Oceňuju, že to tenhle článek rozčísnul, aby nebyly dohady. Jezdit pod vlivem opravdu ne.

Surio Mario

A já oceňuji, že Zdopravy popisuje situaci z pozice nezávislého pozorovatele, bez vlastních subjektivních názorů a bez nesmyslných clickbaitových titulků.

Filip Jirsák

To nebyly fámy, ale lži. Někteří diskutující tvrdili, že viděli výsledek testu krve. To nebylo, že by naletěl nějaké fámě, to byla vědomá lež.

Halamus

Stačí udělat padělek lejstra, kde bude negativní výsledek a ukázat ho pár lidem, fáma jede.
Anebo takové padělané lejstro vyfotit, čím horší kvalita fotky, tím „lépe“, případně originál „zfotošopovat, a pověsit na sockosítě.

P_V

Zpráva říká že alkohol v krvi byl. Nepíše kolik. Věta „Rozbor tak potvrdil výsledek dechové zkoušky“ může být jen nevhodnou novinářskou floskulí. Nevíme zda tím básník chtěl sdělit informaci binární nebo i kvantitativní. Ale kvantitativní těžko, je málo pravděpodobné že by z krve naměřili přesně stejně, aby se tomu dalo říci „potvrdil“.
Mohl tam mít jen 0,2 a zbytek co nadýchal mohly způsobit ty léky. Nebo ne. Takže víme stále prd.

Nocni_spoje

a zadne povodne nebyly!

Air Traveller

Hele, čeho tou relativizací průseru chcete docílit? Vyšla krev negativně? Nevyšla. Zbytek je jen pokus o relativizaci.

Je úplně jedno, jestli mu krev potvrdila 1 nebo 2 nebo půl promile. Bez ohledu na to tam neměl co pohledávat – pod vlivem nezpochybnitelně byl a nebyly to žádné prášky ani margotka, jak se tu bulíci snažili vsugerovat ostatním.

Jediný pro co hraje roli kolik toho v sobě měl, je kvalifikace trestného činu a výše trestu.

nowas

Minimálně to má vliv na reputaci ČD, jestli jim „jen“ nastoupil na směnu strojvedoucí se zbytkáčem, nebo se jim pravidelně na mašině prohání dlouholetej notor.

Jiří Kocurek

Jak píše dole Bram, nejhorší případ je takový, který přijde ráno +- s nulou a hned ze startu směny vysosne několik deci tvrdého, aby mu bylo „dobře“.
Nejmenovaný známý skončil selháním slinivky břišní, nedožil čtyřicíctky, nikdo z nás tomu ze začátku nevěřil, že tak mladý může. To pro ilustraci, kam ta cesta vede.

Ivan

Proč si „inteligenti“ jako vy pořád „myslí“, že tzv. zbytkáč je nějak méně nebezpečný??

nowas

A kde se přesně píše, že je míň nebezpečný?

Frantík

A i kdyby to byly prášky, není furt pod vlivem alkoholu ?

Jiří Kocurek

A za 0,2 promile by mu napařili tresťnák. Teď ještě spiknutí policie vůči dráze.

P_V

Stíhání se začalo rozšiřovat na trestňák ještě před tím, než byl znám výsledek z krve. Možná to znali předem, možná tak učinili jen preventivně mozkovým myšlením. Máme nedostatečné informace, můžeme jen činit domněnky.

Air Traveller

Bude lepší, když nebudete činit ani ty domněnky.

roman

Když dvakrát nadýchate skoro dvě promile tak je to celkem logický krok. Zdravotní důvody můžete vyloučit, protože strojvedoucí prochází pravidelnou zdravotní prohlídkou.

Jiří Kocurek

Výsledek krevního testu byl možná znám policii, ale nebyl zveřejněn.

Luboš Beneš

Protože i policisté vědí jak vypadá opilec. A na to nepotřebují žádnou mašinku, ta to jen upřesní.

roman

které léky způsobí 1,9 promile v dechu? rád bych se jim vyhnul, protože v zaměstnání probíhají kontroly na alkohol.

Jiří Kocurek

A když ne léky, tak která je to nemoc. Takovou fakt nechci, raději prevenci.

nowas

Cukrovka.

roman

To by měl v kartě a nejspíš by ani nemohl vykonávat prací strojvedoucího.

nowas

Samozřejmě neléčená, tedy neodhalená. To ale u strojvedoucího není moc pravděpodobné. Na druhou stranu jako těžkej alkoholik těma prohlídkama taky v klidu prošel.

tarten

To se neví, jestli v klidu nebo s odřenejma ušima.

Baldrick

Bývávalo, že cukrovka v jakékoli podobě znamenala automaticky stopku na drážní vozidla včetně trolejbusů. Před pár lety se ale podmínky zmírnily a řídit mohou i cukrovkáři, pokud mají nemoc bez výkyvů glykemie a kompenzovanou jen léky (nepotřebují inzulín).

A. Mikulka

Absolutní stopku znamenala vždycky jen cukrovka 1. typu. Dvojka jen při vstupce, při periodě to už nevadilo, když to bylo kompenzované bez inzulínu a bez hypoglykémií. Na metforminu a podobných bude tak čtvrtina fírů po padesátce.

Baldrick

Cukrovkář může nadýchat pár desetin, ale o celých dvou promile jsem nikdy neslyšel. Musel by mít extrémně vysokou glykemii a v takovém stavu už poznáte, že je něco špatně, protože pijete litry vody a furt máte žízeň a hlavně – usínáte i vestoje, ta únava je strašná. Mluvím z vlastní zkušenosti.

medical examiner

Takže by zkrátka jeho stav byl spíše povážlivý než přechodná indispozice?

Y.K.

Tak to je moudro z diskusí (a že je to ve úplně všech a kdekoliv, pod články kde se tato nehoda objevila, jak napoví krátké vyhledávání spojení cukrovka a dechová zkouška). Můžete odkázat na nějaý odborný text, který tento mechanismus podporuje (nad běžné fyziologické hladiny alkoholu)?

Jirka P

Tady máte, vy jeden „moudro“:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31141143/

Luboš Beneš

Léky žádné, nemoc se jmenuje alkoholismus. Při neléčené cukrovce se vylučuje aceton, ale to jste stejně nezpůsobilý pro vysoký cukr….a netuším jestli ten aceton ovlivní měření.

nowas

„netuším jestli ten aceton ovlivní měření.“ V dechu jo. V krvi už ne.

Tomáš R.

To vy nevíte? Rumofavin, Fernetin a Whiskynal.

Wondon

Bohužel se to Vám podobným nedá jinak česky říct „jděte už do prdele“ Omlouvám se za jadrný výraz, ale neznám nic vystiznejsiho😨. Ještě malou poznámku, kvůli takovým “ lidem “ stojí svět za …

Michal M

A tobě zdraví slouží? Zejména hlavinka?

Jan Sůra

V krvi byl. To je to důležité. S tímhle neustálým zlehčováním drážního ožraly si pokračujte jinde, tady jste skončil.

David Peca

Lidi lžou, to celý.

Vesper

Strojvedoucí měl test odmítnout. Sice by také dojezdil a platil pokutu, ale nehrozilo by mu teď trestní stíhání a riziko, že půjde bručet.

Bobosu1

To je zajímavá úvaha. Můj názor je, ale jiný strojvedoucí neměl pít alkohol, případně, pokud se to stalo, neměl dorazit do práce.

***** Petr

Strojvedoucí s dvojkou v žíle tam hlavně neměl vůbec byt

medical examiner

Hlavně pokud to nebyl takový špičkový alkoholik jako ten houbař s 8,83 promile, který ačkoliv měl být už po druhé po smrti, prý stál na nohou…

rodilyslavkovak

Tak přece by se nevykrucoval jako nějakej točvolant, co chlastá a záměrně jezdí na červenou. Na dráze jsou spolehliví a prověření lidé. A když se stane chyba, je to chyba systému!

nowas

Tady ale nějaká chyba systému bude, protož jestli dojel bez problému s 2 v žíle z Milovic do Prahy, tak to žádnej občasnej konzument nebude.

Surio Mario

Kdysi mi jeden personalista říkal, že největší problém jsou tiší alkoholici, co si přinesou lahev na pracoviště. Vědí, že jim při příchodu hrozí kontrola, tak přijdou ve stavu, aby vypadali střízliví, a namátková kontrola si je nevybrala. A pak se během hodiny opijí do němoty, jenže v průběhu směny už se kontrola nedělá. A kolegové bohužel leckdy mlčí, protože alkohol naše společnost toleruje a proč by tedy práskli Frantu, že je zase už v 9 dopoledne nalitej jak žok.

nowas

„A kolegové bohužel leckdy mlčí, protože alkohol naše společnost toleruje a proč by tedy práskli Frantu“ Možná někde v kanclu. Ale strojvedoucí? Vždyť jezdí po stejných kolejích a může je takový člověk přímo ohrozit. A kontrola se dá samozřejmě udělat i během směny.

Surio Mario

Člověk, se kterým jsem mluvil, byl z fabriky. A tam ta podivná solidarita s opilci fungovala. Nejspíš v tom duchu, že nalitý Franta si v nejhorším případě urve ve stroji svoji ruku, ne kolegovu. U fírů by nejspíš ostatní na opilce reagovali jinak, ale zase je tu problém, koho on za směnu potká? Vzpomeňte na smrťák pendolina v Bohumíně. Tam nalitého fíru potkala stewardka a nepoznala nic – šel, nemotal se, na pozdrav něco zahučel, ani ji nenapadlo, že není otrávený ranním vstáváním, ale že je pod vlivem.

A. Mikulka

Dělal jsem u dopravního podniku. Byl tam dilenskej, kterej byl nonstop nalitej. A vedoucí provozovny řekl „Toho přece nemůžu v 55 vyhodit, už by ho nikdo nezaměstnal“. Zemřel nějak těsně před šedesátkou na infarkt v práci.

Filip Jirsák

V ČR je bohužel obecně velká solidarita s lidmi, kteří porušují zákon. Třeba když někdo upozorní na dopravní přestupek (třeba v nějaké internetové diskusi nebo na sociální síti) – překročení rychlosti, zakázané předjíždění, špatné parkování, zakázaný vjezd na přejezd – okamžitě se tam objeví spousta lidí, kteří tomu, kdo na to upozornil, nadávají do udavačů a podobně. Zjevně si vůbec neuvědomují, že to příště mohou být oni, kdo pojedou proti tomu, co předjíždí v zákazu; budou vjíždět na hlavní silnici, kde se někdo přiřítí 150 km/h; neuvidí přes špatně zaparkované auto apod. Souvisí to i nízkou úctou k zákonům, protože… Číst vice »

Petr-S

S AVV ta jízda velký problém nebyla.
Nota bene mu asi až v Milovicích směna nezačala.

Jiří Kocurek

Za dřívbylolípu by dal flašku strojmistrovi, tehdy se nechlastalo! Navíc je točvolantům inteligenčně nadřazený, tak proč by pro něj měl platit ten samý zákon?

Air Traveller

to je opravdu logika …

jburget

Ptám se, jak přesně musí probíhat v zaměstnání dechová zkouška na alkohol. Kdo může zkoušku provádět, musí být u zkoušky svědek, jaká je doba platnosti kalibrace dechového přístroje? Zaměstnavateli dává zákon možnost kontrolovat, zda zaměstnanci dodržují zákaz požívání alkoholických nápojů na jeho pracovištích a v pracovní době i mimo tato pracoviště a zákaz vstupu na pracoviště zaměstnavatele pod jejich vlivem. Toto právo zaměstnavatele vychází z ustanovení § 106 odst. 4 písm. i) zákoníku práce, kterým je zaměstnanci uložena povinnost podrobit se na pokyn oprávněného vedoucího zaměstnance písemně určeného zaměstnavatelem zjištění, zda není pod vlivem alkoholu. Oprávněný vedoucí zaměstnanec může být… Číst vice »

kámo

Tady se jde podle tohoto zákon č. 65/2017 Sb. s odkazem na další právní předpisy. VYŠETŘENÍ PŘÍTOMNOSTI ALKOHOLU A JINÝCH NÁVYKOVÝCH LÁTEK § 19 Zákaz požívat alkoholické nápoje nebo užívat jiné návykové látky Osoba, která vykonává činnost, při níž by mohla ohrozit život nebo zdraví svoje nebo jiné osoby nebo poškodit majetek, nebo ve vztahu k níž jiný právní předpis stanoví zákaz požívat alkohol nebo užívat jiné návykové látky, nesmí požívat alkoholické nápoje nebo užívat jiné návykové látky při výkonu této činnosti nebo před jejím vykonáváním, a to tak, aby zajistila, že tuto činnost nebude vykonávat pod vlivem alkoholu nebo… Číst vice »

jburget

Tak to mě nenapadlo hledat dál. Děkuji moc za osvětlení!!!

roman

Strojvedoucí neměl vůbec nastoupit na směnu. Sice by mu hrozilo áčko a odebrání prémii ale neměl by na krku trestní stíhání a měl by práci.

***** Petr

Třeba věděl do jakého bordelu nastupuje a střízlivý se na to nemohl dívat 😜

Y.K.

Bohužel to není vtipné.

Bram

Stačilo by, kdyby do práce zavolal, že má teplotu, zimnici a k tomu průjem a nic by mu ani po návštěvě doktora nikdo nedokázal. Jenže to je dobré akorát pro toho, kdo to jednou na nějaké oslavě přehnal a je mu jasné, že má v sobě zbytkový alkohol a do práce nemůže, ne pro nějakého notora. U notora je naopak dobré, když se co nejdříve prozradí.

roman

Tohle nebyl zbytkový alkohol, musel pít těsně před směnou nebo v průběhu směny.

Bram

Proto píšu, že to není dobrá rada pro notory.

Michal M

Tak když jste alkoholik a nametenej jste každej den…