Autobusy

Odbavení kartou a wi-fi. Královéhradecký kraj hledá dopravce na deset let

Autobus SOR společnosti CDS Náchod. Foto: CDS
Autobus SOR společnosti CDS Náchod. Foto: CDS

Královéhradecký kraj vypíše v nejbližších dnech osm zakázek na výběr dopravců, kteří budou provozovat regionální autobusy od roku 2020. Předpokládaná hodnota soutěží je 7,7 miliardy korun bez DPH.

Nově vysoutěžené smlouvy nahradí stávající kontrakty s 12 dopravci, které byly uzavřeny provizorně v režimu jednacího řízení bez uveřejnění. Vyhlášení soutěže schválili radní, kraj o zakázce informoval v tiskové zprávě

Vysoutěžení této zakázky se připravovalo již v roce 2015. Původně měla pokrývat desetileté období od ledna roku 2017. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ale v roce 2016 pozastavil předběžným opatřením pokračování v tendru v hodnotě okolo 5,5 miliardy korun a v roce 2018 jej s definitivní platností zrušil,“ vysvětlil první náměstek hejtmana Martin Červíček odpovědný za oblast dopravy a silničního hospodářství.

Kraj rozdělil zakázku na provoz do celkem osmi oblastí: Broumovsko, Náchodsko, Novoměstsko, Rychnovsko, Trutnovsko, Královédvorsko, Hradecko a Jičínsko včetně přesahu do sousedních krajů. Vítěz soutěže má začít jezdit od třetí celostátní změny jízdních řádů v roce 2020. Smlouva bude desetiletá. Pokud by došlo ke zdržení v soutěži, nejzazším přípustným termínem pro uzavření smluv je 31. 8. 2021.

„Od nových smluv s dopravci si slibujeme především zkvalitnění poskytovaných služeb tak, abychom mohli k využívání veřejné dopravy přesvědčit větší část veřejnosti. Součástí zadávacích podmínek jsou mimo jiné požadavky na maximální stáří autobusů, minimální počet nízkopodlažních vozidel, jejich vnitřní teplotu a čistotu, lepší informační servis ve vozech i na zastávkách, připojení k wi-fi v autobuse nebo požadavky na odbavení cestujících i pomocí bankovních karet,“ uvádí náměstek Martin Červíček.

Nejvýše přípustná cena zakázky je 7,716 miliardy korun bez DPH při maximálním navýšení výkonu o 20 procent, tedy při 22 083 695 kilometrech. V průběhu platnosti uzavřené smlouvy je totiž možné zvýšit či snížit rozsah výkonu v každé dílčí části zakázky až o 20 procent. Referenční rozsah dopravního výkonu je stanoven na 18 403 079 kilometrů. Součet maximální výše nabídkových cen v jednotlivých částech je pro jeden rok 677,2 milionu korun bez DPH. Zakázka počítá s nasazením 248 autobusů.

Kraj očekává, že ročně by měl doplácet dopravcům po odečtení výnosů z jízdného 436 až 466 milionů korun. „Chtěl bych ale upozornit, že se jedná o odhady pro případ, že nabídka dopravců v jednotlivých částech veřejné zakázky se bude blížit maximální možné výši. Skutečné náklady a dopad na krajský rozpočet budeme znát po vysoutěžení,“ dodal Martin Červíček.

13 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • A do kdy je termín pro podávání nabídek, nebo kdy se počítá s jejich posuzování a vyhlašování?
    Ikdyž se ve článku hovoří o nejzaším termínu pro uzavření smluv konec srpna příští rok, tak výše uvedené musí mít už nějaký rámec.

  • Odbavení kartou ano
    Ale wifi?
    Chápu ve vlaku, kde je horší signál … Možná v dálkovém autobuse …
    Ale v regionálním? Každý blbec má mobil za 10 litrů a potřebuje wifi?
    ještě že nechtějí u každé sedačky USB-zástrčku …

  • Wi-fi dává asi smysl na delších trasách. Ale třeba v MHD, kde už taký bývá mezi podmínkami, je to úplná hovadina. Navíc veřejná wi-fi je nejlepší platforma pro šíření virů, takže se jim osobně vyhýbám jako čert kříži 🙂

  • Kdejaký deb… má mobil za x tisíc ale na vlastní připojení mobilního internetu je mu líto peněz a proto loví bezplatné wifi.

  • Posedlost mít všude wifi už fakt nechápu. Za chvíli bude wifi povinná i na veřejných záchodech, páč bez podívání na fejsbůček se ani nevyprázdníte.

    • Proč to brát jako posedlost, navíc nutně negativní? Pokud jedu autobusem delší trasu, klidně jen půl hodiny, tak nevidím důvod, proč chytrý telefon nepoužít – a je jedno, jestli si budu číst zprávy, učit se cizí jazyk nebo se dívat na ten „fejsbůček“. A k tomu potřebuji internet. Je otázka, jestli je zapotřebí Wifi, když takový uživatel s velkou pravděpodobností má datový tarif, ale na druhou stranu proč ne? S wifi je to jako s pohodlnými sedačkami. Když autobusem jet potřebuji, tak si cestu klidně odstojím u tyče nebo odsedím na dřevěném prkně, ale pohodlná sedačka mi stejně bude příjemnější. Stejně tak se bez wifi dost dobře obejdu, ale s ní to je prostě příjemnější.

      Když už používáte analogii s veřejnými záchody – pokud musíte jít na veřejný záchod, bude vám v zásadě stačit mísa, papír a alespoň elementární čistota. Ale pokud si můžete vybrat jít za úplně stejné peníze na jiný veřejný záchod, který se blýská čistotou, je na něm příjemná vůně, toaletní papír nepřipomíná smirek, máte si tam kde odložit svršky a zavazadla, hraje tam příjemná hudba, teče teplá voda – a ano, je tam i ta wifi – půjdete na ten první?

      • Asi tak. Veřejná hromadná doprava má smysl pouze když jí využívají cestující. Cílem je nalákat jich co nejvíc a ta WiFi některým cestujícím zpříjemňuje pobyt ve vozidle a ty ostatní nijak neomezuje. V ceně vozidla je pak zcela zanedbatelná. Takže proč ne.

        • WiFi mi asi taky nevadí. Co mi ale vadí jsou neomezené hlasové tarify, kdy mnoho spolucestujicich si zpříjemňuje cestu nepříjemným hulákáním a řešením zhusta i intimních záležitostí ve vlaku i autobusu. A když se jich sejde víc na jednom místě, to je pak panečku kultůra cestování, kterou slyšíte i přes narychlo použitá sluchátka a hudbu v nich.

          • To by se muselo leda zakázat používání mobilů na veřejnosti, resp. volání… ale aspoň se zase dozvíte, kdy puberťačka byla na gyndě, jestli má zrovna menses nebo jak jí to udělal po škole Evžen z Horní Dolní… ano, wifi může některé lidi přilákat, ale spíš o tom pochybuju – toto asi lidi z aut moc nepřitáhne, zvlášť když regionální BUS jede 10 km třeba 30 min.

Newsletter

Partneři


Výběr editora