Od Kývalky po Holubice v šesti pruzích. Rozšíření dálnice kolem Brna má klíčové razítko

První den provozu bez omezení na D1 v úseku Brno-centrum - Brno-jih. Foto: ŘSDPrvní den provozu bez omezení na D1 v úseku Brno-centrum - Brno-jih. Foto: ŘSD

Ještě letos začne proměna křižovatky Brno-jih a soutěž na křižovatku Černovická terasa.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dosáhlo zásadního posunu v přípravách rozšiřování dálnice D1 kolem Brna na šest jízdních pruhů. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) dnes vydalo souhlasné závazné stanovisko se souborem staveb, které mají umožnit rozšíření dálnice mezi Kývalkou a Holubicemi. První úsek prošel rozšířením už v minulých letech a letos byl zprovozněn.

Vyplývá to z oznámení na úřední desce ministerstva. Ministerstvo stanovilo pro přípravu, stavbu i samotný provoz téměř stovku podmínek, které jsou podobné těm, jaké se u staveb dálnic běžně dávají.

Vzhledem k tomu, že jde o rozšíření již hotové dálnice, plán se nesetkal v regionu s razantním odporem, jak bývá často u podobných staveb běžné. To ukázalo i lednové veřejné projednání. Díky modernizaci se lidé dočkají větší ochrany před hlukem.

Šest pruhů a nová křižovatka na západě Brna. Nebudeme brzdit, říká ŘSD o rozšíření D1

Ministerstvo muselo vypořádat přes stovku různých připomínek. Výrazně proti byla vyjádření od devíti spolků, jednoho občana a obce Troubsko, která byla podle ministerstva prakticky shodné. Požadovali přepracování celé dokumentace a namítali nehospodárnost s veřejnými finančními prostředky. Požadovali, aby se do hodnocení stavby promítla i plánovaná stavba rychlotratě VRT Jižní Morava a posoudil se provoz po železnici až do Istanbulu.

Celý projekt rozšíření D1 od Kývalky až po Holubice je rozdělen do sedmi staveb. Jedna je již hotová, druhá začne letos. Plány na šestipruh kolem Brna jsou desítky let staré, projekt dostal souhlasné stanovisko EIA už před dvaceti lety. To ale vypršelo a musí se dělat znovu.

Nově je v plánech křižovatka Troubsko, která bude i přípravou na silnici I/73 ve stopě takzvané Hitlerovy dálnice. Zástupci ŘSD upozornili, že je potřeba i bez ohledu na to, zda se nakonec tato silnice postaví nebo ne. Má výrazně zlepšit napojení západní části Brna na D1.

Zkušenosti z první stavby rozšiřování D1 podle šéfa brněnského závodu Davida Fialy ŘSD využije Při plánování opatření při rozšiřování dalších úseků. Jde například o šířku provizorního rozšíření pro provoz v jednom jízdním pásu.

Zatímco při první etapě docházelo při provizorním rozšíření pásu o 75 centimetrů k pravidelným kolapsům dopravy, s rozšířením na metr jich výrazně ubylo.

Jednotlivé projekty rozšíření D1 popisují detailněji informační letáky stavby:

Kývalka- Brno západ – 8 km, zahájení 2027, 3,534 miliardy Kč

Brno západ – Brno centrum – 5 km, zahájení 2027, 8,5 miliardy Kč

Brno centrum – Brno jih – dokončeno letos v dubnu, 1,027 miliardy Kč

Brno jih – stavba začne letos v září / říjnu, 4,386 miliardy Kč.

Připojení průmyslové zóny Černovická terasa – 2,5 km, 2,384 miliardy Kč, zahájení 2025

Brno jih – Brno východ 6,2 km, 3,589 miliardy km, zahájení 2027.

Brno východ – Holubice – 6,8, 4,2 miliardy korun, zahájení 2028

Tagy D1 EIA Ředitelství silnic a dálnic rozšíření D1 u Brna ŘSD
33 komentářů