Od Kývalky po Holubice v šesti pruzích. Rozšíření dálnice kolem Brna má klíčové razítko
První den provozu bez omezení na D1 v úseku Brno-centrum - Brno-jih. Foto: ŘSD

Ještě letos začne proměna křižovatky Brno-jih a soutěž na křižovatku Černovická terasa.
Prosím, jak je to myšleno s posledním odstavcem?
„Zatímco při první etapě docházelo při provizorním rozšíření pásu o 75 centimetrů k pravidelným kolapsům dopravy, s rozšířením na metr jich výrazně ubylo.“
Tedy že když se jízdní pruh zvětšil o 1m lidé využívali i levý jízdní pruh?
Já to chápu tak, že právě šíře levého pruhu je něco, co budí psychologický efekt „nevlezu se tam“ a tak to pošlou do pravého, což pak dokáže vytvořit zbytečně špunt. A tak širší pruh umožňuje plynulejší průjezd. Ale to nejde přece u všech šířek dálnic, nebo ano?
Hůř. Lidé se bojí předjet, protože je málo místa, ale stejně zůstanou za každou cenu v tom levém pruhu.
doufam, ze pred zacatkem rozkopani od Kyvalky do centra SUS JMK opravi ten tenkodrom z Troubska pres Strelice a Orechov do Prstic…jako alternativni objizdna trasa, jinak tam bude jen mrzeni, hlavne na kopci od Bobravy do Orechova
Ne. budou to dělat souběžně. 🙂
to bude ale opravdu krasne 😀
pokud je kolona na dalnici, nemas to co objizdet pres dediny, kdyz tam nebydlis, to stejny pres Bosonohy a Popuvky na druhou stranu. Klidne bych tam dal zavoru s vyberem 1000 kč za průjezd, pak si to smejdi rozmysli
Tak prosím pane 😉
to je neco jako, koupili si dum u silnice a jezdili jim tam auta 😀
Dej Čechům tři pruhy, a stejně pojedu ve dvou. V pravém může být cyklostezka nebo stánky s polskýma jahodama.
Pojedou.
Na úvodní fotce jsou pravé pruhy značené jako odbočovací / připojovací…
Nemáte pravdu. Je to stále opakovaný mýtus. Tři pruhy slouží primárně pro to, aby se doprava rovnoměrně rozdělila na tři stupně rychlosti – pravý pruh převážně pro kamiony cca 90 km/h, prostřední pruh smíšený provoz pomalých osobáků, autobusů s rychlostí cca 110 km/h a levý pruh pro rychlý provoz 130 km/h. Každý se zkušeností z D1 ví, jak delší třetí (stoupací) pruh pomůže plynulosti dopravy.
Každý že zkušenosti ví, kolik řidičů se u Hranic či před Prahou vrací do pravého pruhu. Mýtus…
souhlasím že Češi neumí ve třech pruzích jezdit, většina totiž považuje pravý pruh jen pro kamiony. To ale stejně neumí ani v Rakousku… Na nejvytíženějších úsecích českých tranzitních dálnic ale kamiony spolehlivě pravý pruh zaplní, takže třetí pruh bude/je v ten moment naprosto nenahraditelný.
Ano, v úseku Lipník-Hranice ten provoz zatím není nijak extra silný, ale buďme tam za ty 3 pruhy rádi, jedna z mála výjimek, kde se myslelo fakt dopředu, když se tu spojují na obou stranách dvě dálnice do jedné.
Není pravda, že “Češi neumí jezdit ve třech pruzích”. Je to stále opakovaný pseudoargument proti rozšiřování dálnic na 3+3.
Nikde jsem nepsal nic proti rozšiřování, jsem rozhodně pro i přestože dost lidí neumí po dálnici jezdit, musíte umět číst… Jasně, nelze to paušalizovat na Čechy, ale obecně potkáte spoustu řidičů, kteří se prostě drží prostředního pruhu zuby nehty, a do pravého neuhnou ikdyž je prázdný, protože „ten je přece pro kamiony“ a nebo „však mě stále můžeš předjet zleva“. Toto se ale stává spíše ve slabším provozu. V silném provozu moc mezer v pravém pruhu není. Ve finále možná za větší problém považuju to že se neumí snad více řidičů připojovat, že to klidně pošlou do průběžného v 50km/h… Číst vice »
Přečtěte si něco o tzv. souběžně jízdě. Na úseku mezi Prahou a Mirošovicemi lze z důvodu hustoty provozu aplikovat toto pravidlo prakticky neustále.
https://www.bezpecnecesty.cz/cz/bezpecnost-na-silnicich/bezpecna-jizda-v-aute/predjizdeni-zprava-podjizdeni
I při uspořádání tři (a více) průběžné pruhy platí to, že se jezdí v pravém pruhu. Každý další pruh slouží pouze pro předjíždění, objíždění nebo odbočení. Takže i ten rychlý provoz 130 km/h musí jezdit v pravém pruhu.
Naopak to co šíříte vy je mýtus odporující pravidlům silničního provozu, kterému podléhá stále mnoho řidičů, a důsledkem čehož je právě to, že mnoho řidičů při uspořádání 3+3 stále jezdí pouze v prostředním a levém pruhu.
Zvýšená kapacita a finanční prostředky které jdou k tomuto uspořádání tím akorát vyhodíte z okna.
Nastudujte si prosím tzv. souběžnou jízdu. Pokud je v Česku dálnice 3+3, tak je to v drtivé většina z důvodu hustého provozu na dané komunikaci, kde se režim souběžné jízdy uplatňuje. Opravdu málokdy vidíte mezi Prahou a Mirošovicemi prázdný pravý pruh. Schválně se podívejte i na streetview z D1 u Lipníka, kde najdete v pravém pruhu spoustu osobáků. Režim 3+3 skutečně výrazně zvyšuje kapacitu dálnice, tak tu nešiřte mýtus, že tomu tak není.
Já NIDKE neříkám, že 3+3 nerozšiřuje kapacitu! Pouze upozorňuji na to že, i v takovém uspořádání stále platí že se musí jezdit v pravém pruhu. Rozporuju vaše prohlášení „aby se doprava rovnoměrně rozdělila na tři stupně rychlosti“ – tohle zkrátka v zákoně o provozu není a stále platí že se jezdí vpravo. Pokud chcete rozdělit dálnici na tři pruhy kde v levém chcete jezdit 130 km/h, tak jde asi těžko o souběžnou jízdu. K souběžné jízdě může dojít v případě kolon, a v případě kolon asi těžko někdo docílí jízdy rychlosti 130 km/h. Přečtěte si prosím ještě jednou co jsem… Číst vice »
Píšete, že mnoho řidičů jezdí v pravém a prostředním pruhu, a to není pravda. Pravý pruh je prázdný opravdu zcela výjimečně. Režim 3+3 má smysl, funguje dobře a je škoda, že není v v ČR víc takových úseků.
S rychlým provozem 130 km/h byste příliš neuspěl, protože např. v návratových špičkách ve sváteční dny kdy nejezdí kamiony se D1 pravidelně přepíná do módu pravý pruh osobáky cca 120-130 a levý pruh 150-160 km/h.
Zmiň na tomto webu tři pruhy a stoprocentně se najde někdo kdo to prohlásí za zbytečné protože „češi neumí jezdit ve třech pruzích“ Jojo, to jsou ty klišé… kdyby aspoň napsal „průměrní češi“ nebo tak něco… vždyť je přeci evidentní že nejmíň jeden je na jízdu ve třech pruzích absolutní expert, tak vysoký že může dokonce hodnotit všechny ostatní….
Dokud je v pravém místo, nejspíše není takový provoz, aby to vadilo. Jasně, je otravné, když musím středo-pruhoviče předjet přes dva pruhy do leva a zase zpět, ale nezpomalí mě to.
A když je doprava hustá, tak se pruhy zaplní všechny. Vpravo jsou kamiony, a tak středo-pruhovič může tím středním pruhem v klidu pokračovat. Ale kapacitu to navýšilo.
Přesně tak. Ano, v ideálním světě, rozuměj na poloprázdné dálnici, skutečně platí, že se jezdí zásadně vpravo, ale to lze v českých podmínkách aplikovat skutečně maximálně u toho Lipníka na D1. Všude jinde je taková hustota dopravy, že je silný provoz ve všech třech pruzích a jedná se o souběžnou jízdu. Ale to místní teoretici nikdy nepochopí.
Myslím, že tragédií právě rozšířeného úseku je to, že se rozšířil na 3+3 podle více než deset let starého projektu, přičemž doprava je nyní už na 4+4. Není a nebude to dostatečné. Dost tristní výsledek po dvou letech útrap a kolapsů. Nešlo to naplánovat velkoryseji? Nešla vymyslet i Šmejkalka líp? To je aktuálně taky velká paráda…
Tak jak by řekl náš profesor – ring volný. Stačí se třeba zamyslet, něco namalovat a můžete se tu pochlubit, jak to dělat jinak…
4+4 si dokáže každý snadno představit. Na mnoha fórech se již v průběhu stavby čile diskutovalo, jestli půjde do budoucna v daném úseku využit alespoň odstavný pruh jako pseudo připojovací/odpojovací v celé délce mezi exity “centrum” a “jih”. Co se týče Šmejkalky. Nestálo za to postavit nejprve novou polovinu mostu napravo ve směru na Brno a posléze zbourat původní levou polovinu mostu (směr na Prahu), místo které by se postavila nová levá polovina? To vše za zachování provozu nejprve v obou polovinách původního mostu, a poté jeho pravé části? Ano, nový most by měl mezi jednotlivými směry velkou prostorovou mezeru,… Číst vice »
Stávající dálnice by se na nový most napojovala esíčky s omezenou rychlostí nebo byste předělal dálnici kdoví kam?
Zkuste o své představě přesvědčit památkáře.
Souhlasili by vlastníci pozemku s novým mostem nebo byste vyvlastňoval?
Celý nový most by šel přesunout ke stávajícimu jako to teď dělal pokud se nepletu Strabag v Německu, ale to stojí zase peníze.
4+4 zde vyznacit pujdou. Mosty jsou s velkorysou volnou sirkou 16,75m
To jo, ale na 5+5 to již bude málo.
Vážená redakce, tady se vám opět rozlézá Halásek. Plus ještě jako Lumír Kalas.
Možná se mýlím, ale tohle mi připadá jako vynikající vtip, nevím proč vás mínusují?
Není to málo, Antone Pavloviči?
Když vidím, jak všichni stejně jezdí v levém (nejen tady, zkuste si to před Vídní od jihu po A2), tak si myslím, že dvojpruh je naprosto luxusní řešení.
Pokud se do tohoto konkrétního úseku zapojují dálnice od Ostravy, Bratislavy, Vídně a Prahy, a úsek dále slouží jako náhrada jižní část brněnského městského okruhu, tak je požadavek na 4+4 adekvátní. I sám Radek Mátl v jednom rozhovoru připustil, že se rozšíření provádí podle starých plánů a objevují se názory, že 3+3 nemusí stačit.
Moje osobní zkušenost z A2 je sice už pár let stará (teda, jel jsem tam minulý týden ve čtvrtek, ale to bylo po půlnoci a málem jsem se na té dálnici osamělostí bál, zvláštní) ale na výjezdu z Vídně to bylo asi takto – vpravo náklaďáky, vprostřed ti co „chtěli dodržovat“ (jet poblíž ale přecejen „pod“ legálně povolenou rychlostí) a vletu převážně letci co celkem výrazně porušovali. Samozřejmě při předjíždění se každý z těchto kategorií potřeboval posunout „o jedno výš“.
Tvrzení že dvoupruh je „naprosto luxusní řešení“ je ohýbání pravdy, nevím zda pdvědomé či uvědomělé…
Nedržte se při zemi pane kolego. Aby byla D1 průjezdná v příštích 30 letech je potřeba minimálně 6+6 pruhů, musíte do složitých výpočtů zahrnout i dopravní indukci. No a kdyby to náhodou nestačilo, vždy lze jeden pruh přidat.
Proto je bohužel potřeba začít přemýšlet i opačným směrem. I když jsem sám motorista, který měsíčně služebně najezdí cca 2-3000 km, tak prostě vím že ten růst automobilové dopravy a s tím spojené betonování krajiny prostě udržitelný není. Za mě tedy vidím kompromis v tom, že by se silniční síť měla dostavět tak, aby odpovídala současnému provozu, ale zároveň by se měla zavést taková regulace, aby se ten provoz do budoucna nezvětšoval.
Musí to být 6+6? Co třeba nad ty stávající 3+3 přistavět tranzitní „patro“, tedy další 3+3 bez mimoúrovňových křížení pouze pro ty, kteří potřebují po D1 kolem Brna pouze projet rovně? 😉
a když se to rozšíří na 4+4, tak to bude indukovat dopravu na 6+6… spíš by se stálo zamyslet nad tím, kde se ta doprava bere a ulevit ji ať už jinými trasami, VHD, či snížením potřeby jízdy po dálnici vůbec, možností je víc.třeba JMK úspěšně zařízl jihozápadní tangentu, což nepovažuji za jedno z nejpříčetnějších rozhodnutí.
Přesně, ale nad tím se není třeba zamýšlet. Hlavním problémem tu je katastrofální stav železnice. Po modernizaci tratí na Vyškov a Kyjov, a po přesunu nádraží, se dálnici výrazně uleví. Možná i tak, že by rozšíření nebylo potřeba vůbec.
Poslední věta je zbožné přání, ne realistický odhad…
To není ani odhad, ani přádní, jen jedna z možností, se kterou je třeba počítat.
Poita je, že skutečným problémem tady je nezmodernizovaná železnice, a dokud se nevyřeší, nemá velký smysl plánovat další pruhy na dálnici.
Víte, alternativní cesty… určitě jste promyslel to zda je efektivnější využití prostoru 32m široká dálnice 3+3 nebo dvě 26m široká dálnice 2+2? Nebo že by na signifikantní snížení provozu stačila nějaká optimálně trasovaná krajovka 1+1, což je ale pořád ještě 10,5m návíc (k té ev. nerozšířené 26m široké 2+2) a tedy pořád ještě v součtu víc? Ono v Česku zatím nestojí dálnice která by překročila mez stoupající kapacity a dostala by se do fáze „jeden pruh navíc už nic neřeší“ ne tento sta neleží u 2 ani 3 pruhů v jednom směru… VRT – tam částečně souhlasím ALE finančeně je… Číst vice »
Ale tady se nebavíme o VRT, ale osobní vlakové dopravě, která na východ a západ od Brna prakticky neexistuje. Tratě tam jsou, finanční náročnost na jejich modernizaci je poměrně malá, jen se to neustále odsouvá ve prospěch silnic a dálnic, které přitom problém nevyřeší bez ohledu na to, kolik si těch pruhů vymodlíte.
One more lane will finally fix it, bro. 😀
No more tracks will fix it bróóó, no more tracks by SŽ comming to Prague sůn 🙂
Jsem rád, že se vyhodnocuje i šířka jízdních pruhů z hlediska vlivu na průjezdnost úseku při dopravních omezeních. Bylo by to budoucna fajn navrhovat dálnice v takové šíři, aby zvládly provoz 2+2 v jednom pásu dálnice v jakš takš rozumně širokých pruzích aby se před nimi netvořily kolony. Oproti stávajícímu stavu to bude rozšíření o kolik? O max. metr?
Nové dálnice se tak již budují 🙂
No… moderní (=podle aktuálních projektů) dálnice v režimu 2+2 jízdní pruhy se pravdu staví tak že v případě uzavírky (oprava…) jednoho pruhu se dá zachovat provoz ale v omezené variantě „1,5+1,5“ kdy „rychlejší“ pruhy (samozřejmě rychlejší nejsou, mají stejné omezení na 80kmh) jsou s omezenou šířkou a jsou přístupné vozidlům pouze typu „osobák“… Konkrétně je v takovém případě šířka jednotlivých pruhů 3,25+2,5+2,5+3,25m (tedy mínus šířka dělících zábran mínus případně „nerovnosti“ těchto bariér). Šlo by teoreticky ještě dále zvyšovat „vyasfaltovanou šířku“ každého jízdního pruhu ale není to efektivní, už tak dosahuje (až překračuje) šířka odstavného pruhu běžný jízdní pruh, to už… Číst vice »
Podle kategorie dálnice. Původní D1,D2,D5,D11 i nové bývalé eRka (D4,D6,D7,D35,D48…) mají šířku zpevnění jednoho pásu 10,75m (včetně D1 od Kývalky po Přerov), na komfortnější pruhy co byly zde u Brna je potřeba 12,25m, nezbytné minimum na 2+2 co bývalo na D1 mezi Kývalkou a Mirošovicemi při modernizaci je 11,5m – tuto šířku mají standardně novější úseky hlavních dálnic (třeba D1 Lipník-Polsko, D3 Tábor-Rakousko, D11 Poděbrady-Jaroměř, D8 Lovosice-Německo a také D1 Mirošovice-Kývalka po modernizaci).
Ale 11,5m je pořád ještě dostatečné jen na omezené pruhy nižší šířky (2,5m) že? Takže spíš 1,5+1,5 než 2+2 ne? ostatně je to vidět i na tom že je rychlost omezená na 80kmh čili i míň než „normální“ silnice 1+1…
Nikdo v tomto vlákně nepsal o plnohodnotných 2+2, myšleno samozřejmě provizorní zúžené 2+2 pro reko. 11,5m (D27,5) umožní 3,15+2,5m, při nedávném rozšíření D1 u Brna se šlo na 12,2m se šířkou pruhů 3,25+2,75m což už je výrazně lepší a řidiči se tolik do levého nebojí jet. D27,5 má za mě význam stavět hlavně tam kde je betonová vozovka, která se opravuje na celé polovině a využije se tak ono zpevnění 11,5m… Kdekoliv jinde s asfaltovým povrchem dostačuje klasická nová kategorie D26,0 se zpevněním 10,75m, kde se při opravách vyjezdí režim 2+1/1 – tady dává smysl mít širší jen mosty a… Číst vice »
Mohu poprosit o detailnejsi informaci k zahrnuti krizovatky Troubsko, kterou zminujete? V planech ani letacich soucasti rozsireni neni, stale figuruje jako soucast I/73 dekuji
něco je na forum.ceskedalnice.cz
Zatím máme jenom EIA, takže pokud vím, nic detailnějšího než toto ani neexistuje: https://apdos.roadmedia.cz/Upload/Stavby/487/infoletak_s73-troubsko-kurim.pdf
Údajně je představa taková, že se společně s rozšířením D1 a napojením I/73 postaví i samotná již čtyřpruhová I/73 od D1 po MÚK Žebětín včetně (současná světelná křižovatka u prasat). Tím se zajistí komfortní napojení Bystrce na D1 a odlehčení Kníničské.
Bylo by to krasne, ale I/73 v takovem rozsahu soucasti zkapacitneni D1 nebude, Jen Ty casti krizovatky primo pod dalnici, da-li pan buh…
Není zbytečné přetíženou infrastrukturu posilovat, nebylo by lepší všem nakázat ať začínají cestu 10 km za Brnem? ( A tam se prostě zhmotní? ) 😀
SŽ s láskou…:)
Dálnice určitě nejsou přetížené. Jen jezdí moc prázdných kamionů a osobních aut s jedním člověkem. Protože pak taky můžeme plánovat dálnice pro SUV, kde bude půl člověka. Nebo může mít každý řidič právo na dempr či tank a silnice musí mít 4metrové pruhy, aby nebyly pošlapávány práva řidiče – jednotlivce.
Jak jste došel k „moc prázdných kamionů“?
Neřekl bych, že jsou prázdné, jen často vozí proti sobě stejné zboží, nebo zboží, které lze vyprodukovat u nás.
Pst, nebo vás ukamenují. Kamioňáci vám vozí TP a bez nich byste nepřežil. Vlastní zahrádka se zeleninou je nepřípustná.
Jezdim v aute vetsinou sam, ale stejne mohu “svezt” maximalne nekoho jako spolujezdce – kufr i druhou radu mam obvykle plnou veci, ktere potrebuji k praci… ale chapu, ze z venku mohu vypadat jako “bezby frajirek” co si jen tak jezdi po ČR ✌️
Ale udělejte prosím raději rovnou osmipruh. Současná salámová metoda, kdy má jeden pruh navíc provždy vyřešit dopravní komplikace jaksi nefunguje, protože se ty nové pruhy plní rychleji, než ŘSD stíhá stavět.
A osmipruh bude navazovat na okolní čtyřpruhy, to je výborná úvaha, hlavně ve směru ke zúžení 8-4
Z D1 do Troubska, cisterny do Střelic-stále přes Jihlavskou kolem kampusu? Megalomanský rampy,obchvat tu s kruháčem, hned vedle bez, prostě kočkopes.
Jo je to nutné. Ale brněnskou únikovou hru budeme mít do r. 2031😕
Snad budou ostatní rozšířené úseky funkčnější než ten letos s velkou slávou dokončený. Dnes celý den kolony na 30 min a ještě teď je na Prahu kolona kamionů šinoucí se 30km/h. Ach jo, popojíždět v koloně je děs, ničím si spojku i motor.
Už jsem tu kritiku slyšel, předpokládám, že jde o tzv. meziúsek a směr do Prahy, ale upřímně nevím, proč to ve směru rovně po D1 přes MUK s I/52 stojí, myslíte že to je kvůli dopravě, která se od Pisárek připojuje směr Praha? Nebo je tam ještě nějaká akce za připojením od Pisárek, která to brzdí?
odpověď je jednoduchá: úzké hrdlo Brno-západ – Kývalka a nedostatečné kapacita na MUK Brno-centrum (I/52). Stačí se podívat na mapu provozu (mapy.com nebo google) kde kolona končí/začíná.
Bývalo to i dříve, nyní se to zvýraznilo tím že se výrazně zvýšila kapacita toho meziúseku
Víceméně to je tím sjezdem/nájezdem od Pisárek. Dost podobná situace bývá opačným směrem před Rohlenkou, kde je v odpoledních špičkách tak velký přísun vozidel z Brna, že se kolona vytvoří až ke křižovatkám s D2 a někdy asi i dále. Jen jsou zde i další nuance, které to odlišují, ale ve výsledku je to obojí jen malá propustnost uzlů, která pak způsobuje tak velké kolony, i když se to na první pohled člověka, který zde nejezdí častěji, nemusí vůbec zdát.
On je takový maly problém, ze to není 3/3, ale 2+1/2+1. Nejlépe tedy jezdit v rychlém -pravem- pruhu, alespoň na Prahu.
Což je dočasný stav daný tím, že navazující křižovatky ještě nejsou přestavěny.
A proto je to třeba 2 km a docasne stat dalsich x let?
Aha, myslel jsem, že každé rozšíření okamžitě po zprovoznění vyřeší dopravu a odstraní kolony, jak je nám slibováno.
kaštani jedoucí z D2 na Prahu se stejně nepochopitelně okamžitě cpou do průběžného pruhu, přitom je čeká dalších 1,5km pravého přídatného pruhu, kterým můžou i legálně podjet než se připojí… Toto vyznačení je naopak velmi logické s ohledem na navazující úseky a hlavně extrémní množství dopravy co sjíždí na D2…
Funkčnost rozšířeného úseku je celkem logicky poplatná tomu, že na obou koncích navazuje na křižovatky ve stávajícím stavu.
A disfunkčnost je dána tim, že „jezdi vpravo se moc nenosí“.
Ale on to ani není normální pravý pruh, do kterého by někdo, kdo se nenapojuje/nesjíždí na D2/Vídeň, ani neměl vjíždět. A vzhledem k tomu, že na šestipruh nejsou připraveny mimoúrovňové křižovatky, je tohle řešení pro plynulost provozu nejlepší.
tento rozšířený úsek je funkční dobře, tyto kolony vznikají jinde, u sjezdu Brno-západ na připojení od kampusu směr Praha…
Dříve extrémně dlouhé kolony od Velké Bíteše až do Brna jsou minulostí, tento špunt byl odstraněn zprovoznění. Vznikají jen krátkodobější hlavně ráno na úzkém hrdle u Kývalky…
A nebude to zase jen prodloužený odbočovací pruh doufám…