Od Kývalky po Holubice v šesti pruzích. Rozšíření dálnice kolem Brna má klíčové razítko

První den provozu bez omezení na D1 v úseku Brno-centrum - Brno-jih. Foto: ŘSDPrvní den provozu bez omezení na D1 v úseku Brno-centrum - Brno-jih. Foto: ŘSD

Ještě letos začne proměna křižovatky Brno-jih a soutěž na křižovatku Černovická terasa.

Odebírat
Upozornit na
guest
35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Myslím, že tragédií právě rozšířeného úseku je to, že se rozšířil na 3+3 podle více než deset let starého projektu, přičemž doprava je nyní už na 4+4. Není a nebude to dostatečné. Dost tristní výsledek po dvou letech útrap a kolapsů. Nešlo to naplánovat velkoryseji? Nešla vymyslet i Šmejkalka líp? To je aktuálně taky velká paráda…

Hasler

Tak jak by řekl náš profesor – ring volný. Stačí se třeba zamyslet, něco namalovat a můžete se tu pochlubit, jak to dělat jinak…

Petr

4+4 si dokáže každý snadno představit. Na mnoha fórech se již v průběhu stavby čile diskutovalo, jestli půjde do budoucna v daném úseku využit alespoň odstavný pruh jako pseudo připojovací/odpojovací v celé délce mezi exity “centrum” a “jih”. Co se týče Šmejkalky. Nestálo za to postavit nejprve novou polovinu mostu napravo ve směru na Brno a posléze zbourat původní levou polovinu mostu (směr na Prahu), místo které by se postavila nová levá polovina? To vše za zachování provozu nejprve v obou polovinách původního mostu, a poté jeho pravé části? Ano, nový most by měl mezi jednotlivými směry velkou prostorovou mezeru,… Číst vice »

PetrN

4+4 zde vyznacit pujdou. Mosty jsou s velkorysou volnou sirkou 16,75m

Zlámalík

Není to málo, Antone Pavloviči?
Když vidím, jak všichni stejně jezdí v levém (nejen tady, zkuste si to před Vídní od jihu po A2), tak si myslím, že dvojpruh je naprosto luxusní řešení.

Radoslav

One more lane will finally fix it, bro. 😀

J.K.

No more tracks will fix it bróóó, no more tracks by SŽ comming to Prague sůn 🙂

Čaky

Jsem rád, že se vyhodnocuje i šířka jízdních pruhů z hlediska vlivu na průjezdnost úseku při dopravních omezeních. Bylo by to budoucna fajn navrhovat dálnice v takové šíři, aby zvládly provoz 2+2 v jednom pásu dálnice v jakš takš rozumně širokých pruzích aby se před nimi netvořily kolony. Oproti stávajícímu stavu to bude rozšíření o kolik? O max. metr?

Pepa

Nové dálnice se tak již budují 🙂

PetrN

Podle kategorie dálnice. Původní D1,D2,D5,D11 i nové bývalé eRka (D4,D6,D7,D35,D48…) mají šířku zpevnění jednoho pásu 10,75m (včetně D1 od Kývalky po Přerov), na komfortnější pruhy co byly zde u Brna je potřeba 12,25m, nezbytné minimum na 2+2 co bývalo na D1 mezi Kývalkou a Mirošovicemi při modernizaci je 11,5m – tuto šířku mají standardně novější úseky hlavních dálnic (třeba D1 Lipník-Polsko, D3 Tábor-Rakousko, D11 Poděbrady-Jaroměř, D8 Lovosice-Německo a také D1 Mirošovice-Kývalka po modernizaci).

Jirka

Mohu poprosit o detailnejsi informaci k zahrnuti krizovatky Troubsko, kterou zminujete? V planech ani letacich soucasti rozsireni neni, stale figuruje jako soucast I/73 dekuji

Ing. Vladimír Bílý

něco je na forum.ceskedalnice.cz

Pepaan

Zatím máme jenom EIA, takže pokud vím, nic detailnějšího než toto ani neexistuje: https://apdos.roadmedia.cz/Upload/Stavby/487/infoletak_s73-troubsko-kurim.pdf

J.K.

Není zbytečné přetíženou infrastrukturu posilovat, nebylo by lepší všem nakázat ať začínají cestu 10 km za Brnem? ( A tam se prostě zhmotní? ) 😀

SŽ s láskou…:)

Radoslav

Dálnice určitě nejsou přetížené. Jen jezdí moc prázdných kamionů a osobních aut s jedním člověkem. Protože pak taky můžeme plánovat dálnice pro SUV, kde bude půl člověka. Nebo může mít každý řidič právo na dempr či tank a silnice musí mít 4metrové pruhy, aby nebyly pošlapávány práva řidiče – jednotlivce.

J.K.

Jak jste došel k „moc prázdných kamionů“?

Petr David

Neřekl bych, že jsou prázdné, jen často vozí proti sobě stejné zboží, nebo zboží, které lze vyprodukovat u nás.

Radoslav

Ale udělejte prosím raději rovnou osmipruh. Současná salámová metoda, kdy má jeden pruh navíc provždy vyřešit dopravní komplikace jaksi nefunguje, protože se ty nové pruhy plní rychleji, než ŘSD stíhá stavět.

Pepa

A osmipruh bude navazovat na okolní čtyřpruhy, to je výborná úvaha, hlavně ve směru ke zúžení 8-4

Bob

Z D1 do Troubska, cisterny do Střelic-stále přes Jihlavskou kolem kampusu? Megalomanský rampy,obchvat tu s kruháčem, hned vedle bez, prostě kočkopes.

Ing_kralik

Jo je to nutné. Ale brněnskou únikovou hru budeme mít do r. 2031😕

Tomáš Veselý

Snad budou ostatní rozšířené úseky funkčnější než ten letos s velkou slávou dokončený. Dnes celý den kolony na 30 min a ještě teď je na Prahu kolona kamionů šinoucí se 30km/h. Ach jo, popojíždět v koloně je děs, ničím si spojku i motor.

martin.janecek

Už jsem tu kritiku slyšel, předpokládám, že jde o tzv. meziúsek a směr do Prahy, ale upřímně nevím, proč to ve směru rovně po D1 přes MUK s I/52 stojí, myslíte že to je kvůli dopravě, která se od Pisárek připojuje směr Praha? Nebo je tam ještě nějaká akce za připojením od Pisárek, která to brzdí?

PetrN

odpověď je jednoduchá: úzké hrdlo Brno-západ – Kývalka a nedostatečné kapacita na MUK Brno-centrum (I/52). Stačí se podívat na mapu provozu (mapy.com nebo google) kde kolona končí/začíná.
Bývalo to i dříve, nyní se to zvýraznilo tím že se výrazně zvýšila kapacita toho meziúseku

Aronek

Víceméně to je tím sjezdem/nájezdem od Pisárek. Dost podobná situace bývá opačným směrem před Rohlenkou, kde je v odpoledních špičkách tak velký přísun vozidel z Brna, že se kolona vytvoří až ke křižovatkám s D2 a někdy asi i dále. Jen jsou zde i další nuance, které to odlišují, ale ve výsledku je to obojí jen malá propustnost uzlů, která pak způsobuje tak velké kolony, i když se to na první pohled člověka, který zde nejezdí častěji, nemusí vůbec zdát.

TopT

On je takový maly problém, ze to není 3/3, ale 2+1/2+1. Nejlépe tedy jezdit v rychlém -pravem- pruhu, alespoň na Prahu.

Ondra K.

Což je dočasný stav daný tím, že navazující křižovatky ještě nejsou přestavěny.

TopT

A proto je to třeba 2 km a docasne stat dalsich x let?

PetrN

kaštani jedoucí z D2 na Prahu se stejně nepochopitelně okamžitě cpou do průběžného pruhu, přitom je čeká dalších 1,5km pravého přídatného pruhu, kterým můžou i legálně podjet než se připojí… Toto vyznačení je naopak velmi logické s ohledem na navazující úseky a hlavně extrémní množství dopravy co sjíždí na D2…

Ondra K.

Funkčnost rozšířeného úseku je celkem logicky poplatná tomu, že na obou koncích navazuje na křižovatky ve stávajícím stavu.

TopT

A disfunkčnost je dána tim, že „jezdi vpravo se moc nenosí“.

Aronek

Ale on to ani není normální pravý pruh, do kterého by někdo, kdo se nenapojuje/nesjíždí na D2/Vídeň, ani neměl vjíždět. A vzhledem k tomu, že na šestipruh nejsou připraveny mimoúrovňové křižovatky, je tohle řešení pro plynulost provozu nejlepší.

PetrN

tyto problémy způsobuje úzké hrdlo mezi Kývalkou a Brnem-západ a nedostatečná kapacita křižovatky Brno-centrum

PetrN

tento rozšířený úsek je funkční dobře, tyto kolony vznikají jinde, u sjezdu Brno-západ na připojení od kampusu směr Praha…
Dříve extrémně dlouhé kolony od Velké Bíteše až do Brna jsou minulostí, tento špunt byl odstraněn zprovoznění. Vznikají jen krátkodobější hlavně ráno na úzkém hrdle u Kývalky…

Koro

A nebude to zase jen prodloužený odbočovací pruh doufám…