LOT 3a leaderboard

Od čtvrtka platí nové placené zóny i na Praze 3 a 7. Auta z carsharingu mají místa zdarma

Parkovací automat, foto: TSKParkovací automat, foto: TSK

Do nového systému zón placeného stání se od čtvrtka připojí přes 25 tisíc parkovacích míst v Praze 3 a 7.

Do nového systému zón placeného stání se od čtvrtka připojí přes 25 tisíc parkovacích míst v Praze 3 a 7. Na rozdíl od obyvatel jiných městských částí nepůjde pro obyvatele o velkou změnu, za parkování zde platí už delší dobu. Změnu pocítí hlavně návštěvníci těchto čtvrtí. V červenci se má do systému připojit ještě Praha 4, další rozšiřování přichází do úvahy až po komunálních volbách.

Obyvatelé obou městských částí nemusí kvůli přechodu na nový systém dělat nic, jejich povolení k parkování automaticky přechází na elektronický systém. Změní se ale systém značení: ke klasickým modrým přibudou fialové zóny, které značí místa, kde mohou parkovat návštěvníci a rezidenti dohromady. Naopak končí zcela zelené zóny jen pro návštěvníky. Svislé značení všech parkovišť je hotové, někde ale chybí ještě samotné „čáry“ na asfaltu,

Díky novému vyprojektování zón došlo k zásadní změně i v parkování u přechodů. Nově bude vždy volné místo 5 metrů před přechodem pro chodce pro zvýšení jejich bezpečnosti. Zmizelo tak zhruba jedno procento parkovacích míst, ta se ale našla jinde. Kompletní plán nových zón je na městském webu Parkujvklidu.cz

V Praze 3 bude pod zónou placeného stání celkem 14 850 míst na ulicích, z toho 9 860 míst bude v modrých, 4 300 míst ve fialových a 790 míst ostatní (invalidé, zásobování a jiná). V Praze 7 bude v zóně 9 620 parkovacích míst, z toho 6 460 stání v modré zóně, 2 090 stání ve smíšené (fialové) zóně 520 míst v návštěvnické (oranžové) zóně 550 míst ostatní

Změna systému pro obyvatele znamená ještě jednu  změnu. Podle zákonů už od 1. února nesmí mít za předním sklem svoji kartu potvrzující zaplacené rezidenční parkování. „Čistě podle zákona tam už nesmí být, protože končí její platnost a neplatná karta může být policistou vyhodnocena jako objekt, který může omezit výhled z vozidla,“ řekl vedoucí oddělení organizace dopravy pražského magistrátu Libor Šíma.

Místo pochůzkářů zkoumajících platnost papírových karet a lístků  bude ulicemi projíždět vůz s kamerami, který ověří, zda mají lidé zaplacené parkování nebo ne. Strážníci se tak budou moci více zaměřit na problémové lokality a notorické neplatiče.

Od zítřka dojde k malé změně i v městských částech Praha 13, Praha 16 a Praha 22. I když na většině jejich území nebude dosud parkování zpoplatněno, systém parkovacích zón se zavede na exponovaných místech. V případě Prahy 13 jde o parkování u polikliniky Lípa v Nových Butovicích a před Úřadem městské části, v případě Prahy 16 u zdravotního střediska v ulici Sídliště, v Praze 22 v Uhříněvsi před úřadem městské části a v nejbližším okolí.

K rozšiřování má dojít ještě na Praze 4. Město se s městskou částí už dohodlo na ostrém startu systému od 1. července. Právě Praha 4 je jedním z posledních útočišť bezplatného parkování v Praze. Podle Petra Horského z firmy M.O.Z. Consult, která zóny projektuje, by mohlo z ulic Prahy 4 zmizet až pět tisíc aut. „Na některých místech je parkování zcela neregulované a živelné. Aby mohlo dojít k označení zón, bude nutno dočasně provést zákazy parkování, nebo využit jarní blokové čištění,“ dodal Horský.

V případě Prahy 4 by mělo vzniknout navíc nové parkoviště P+R v Kongresovém centru. Do Rady města míří materiál, který počítá s pronájmem 300 míst v Kongresovém centru. Denní sazba bude 80 korun, přes noc 500 korun. Město s velkou pravděpodobností bude parkoviště dotovat nebo na něm nevydělá. Za jedno státní zaplatí 1705 Kč bez DPH měsíčně.

Velkou změnou je i náběh systému bezplatného parkování pro auta v takzvaném carsharingu. Podle nového modelu budou smět auta stát kdekoliv po Praze na zónách placeného stání, aniž by museli provozovatelé platit parkovné.

Bude se to ale týkat jen aut, která budou v registrována v městském systému carsharingu a která.  může kdokoliv z veřejnosti využít. Bezplatné parkování se bude týkat jen při „čekání“ na využití auta. Pokud auto řidič odstaví a dál ho bude podle systému používat, bude platit parkování jako návštěvník. Aktuálně je v Praze registrováno v systému takzvaného plovoucího carsharingu zhruba 250 vozů.

Tagy carsharing parkovací zóny Praha 3 Praha 4 Praha 7 Zóny placeného stání ZPS
16 komentářů