Obyvatelé Regensburgu odmítli v referendu návrat tramvají, město přidá autobusy
Vizualizace tramvaje v Regensburgu. Foto: Stadtbahn Regensburg
Starostka výsledek označila za promarněnou příležitost.
Starostka výsledek označila za promarněnou příležitost.
Mají rozum… jen u nás panuje tramvajová epidemie. Kde se dá nacpat, tam se nacpe, že jsou náklady na výstavbu a provoz astronomické, netřeba řešit. Stačí, když pár jedinců, co o tom rozhoduje, si doma jezdí s tramvajemi po pokojíčku a už se to bere jako jediný způsob dopravy po Praze. Nikdo kolem nich nechce bydlet, protože to prostě hlučné je, ale všude je budeme rvát. Nehledě na to, že se tím ruší tisíce parkovacích míst a lidé bydlící v Praze prostě někde auta potřebují parkovat.. nebo se očekává, že rodina s dětmi bude chodit k autu dva kilometry, protože… Číst vice »
Co třeba Francie?
Rezno ma cca 152 tis. obyvatel, není to velkoměsto
Je. https://cs.wikipedia.org/wiki/Velkom%C4%9Bsto
… a zde ještě pádnější zdroj https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/59/Entwicklung_deutscher_Gro%C3%9Fst%C3%A4dte.png
Nám se to může zdát divné, ale v západní části Německa klasické tramvaje ve městech do 200 tis. obyvatel zas tak moc časté nejsou. Dokonce město Mülheim an der Ruhr (170 tis. obyvatel) zrušilo tramvajovou trať:
https://www.youtube.com/watch?v=ji0MUJMsXQc
https://ibb.co/GMS913y Nedalo mi to a pokusil jsem se vytvořit vlastní ideový návrh, jak bych si základní tramvajovou síť v Regensburgu představoval. Obytná zástavba na okrajích města není vysoká, ale i přesto si myslím, že by takové oblasti mohly být obslouženy cestujícími. Kromě sídlišť Königswiesen Süd, Ganghofersiedlung, Prüfening, Rennplatz a Wutzlhofen považuju za důležitou i lokalitu univerzity. Podle mého tato oblast bude generovat mnoho cestujících. Tramvaje obsluhují i 5 zdravotnických zařízení. Samozřejmostí je spojení s centrem a hlavním nádražím. Takovou třešničkou na dortu je obec Neutraubling, která má 14 tis. obyvatel. Myslím si, že bude mít s Regensburgem dost silnou dopravní… Číst vice »
Tak to paní starostka neměla dávat do referenda. Je zastupitelská demokracie, ale v referendu zpravidla hlasují ti, kteří do voleb místních zastupitelů vůbec nechodí.
Jak píše někdo dále, do referend chodí ti, co jdou hodit hlas PROTI:
To je pouze zbavování se odpovědnosti zastupitelů za rozhodnutí. Touto cestou progres nevede.
A teď si představte těch mínusů a křiku, kdyby u nás např. obyvatelé celého kraje nebo jen měst na trase hlasovali v referendu o lokálce do Lhoty a řekli ne! Nebudeme ji z krajských peněz financovat. Radši nám tam pošlete autobus. Pojede častěji a blíž k domům.
Jo, ale z těch lidí v kraji sem moc lidí nechodí. Ta zloba proti celému světu a to, že jejich jedinou preferencí není nižší valivý odpor a lepší vsakování vody, je úplně mine.
To je ovšem nepříjemné. Požádáte poddané, aby svým hlasem stvrdili Váš názor – a ono to dopadne přesně opačně. Co na to říct? Odsouzeníhodný případ nevděčnosti a nedostatku úcty k vrchnosti.
No já to vidím trochu jinak – jednou mají poddaní možnost se k něčemu vyjádřit a přijde jich jen polovina (a to ještě díky tomu, že byly volby do EP)
No, to jsme ale pořád u téhož. Pokud chci, aby mi někdo odkýval svou vizi, tak je pro mě správně pouze odpověď ANO. Odpověď NE je špatně, a nepřijít (odpověď JE MI TO JEDNO) rovněž není správná.
Anebo chci skutečné demokratické hlasování a pak respektuji všechny tři možné odpovědi.
*mou vizi, samozřejmě.
A starostka to nerespektuje a dělá dál kroky vedoucí k zavedení tramvají?
Co to melete?
V Regensburgu tramvaje zrušili přes 60 lety , podobných měst v Německu jsou desítky
Ano – a většina současných voličů si je už nepamatuje, a tudíž je nechce…
Ano, je tam mnoho měst, která by si zasloužila lepší druh dopravy, než jsou autobusy.
No a mají co chtěli. O tom se prostě referendum nevypisuje.
Hlasovat mohli jenom občané Regensburgu, ale dotýká se to všech, kteří tam dojíždí.
Lidé se nerozhodují podle faktů, ale podle pocitů, takže BüI měli jednoduchou práci. Ani nemuseli používat žádné validní argumenty, stačilo hulákat okolo sebe.
Zrovna tramvaj coby MHD se týká zejména obyvatel města, kteří tam žijí.
O. K., na rozdíl např. od polohy vlakového nádraží (zdravím do Brna) nebo obecně čehokoliv týkající se příměstské/meziměstské dopravy.
Báli se, že jim přestanou dojit krávy.
Spíše bych tipoval obavy z „překážení autům“ a „ohrožení všech“ (byť mají jasně danou dráhu a nejsou mohutnější než autobusy, jen – a to tak halt je – hůře brzdí a nevyhnou se mimo koleje).
Taky kvůli těm tramvajím nedají domy dál od sebe, takže místo nějakýho bus pruhu, kde mohou jezdit i hasiči budou jen koleje… No a taky výrazně déle rozkopané centrum.
Trampas sjizdný pro auta se dneska umi, s asfaltem ani nemusí moc hlučit.
Nicméně pokud by to bylo sjízdné pro auta, pak by odpadla jedna z výhod tramvaje – totiž samostatná jízdní dráha, na kterou nemají vliv případné kolony aut.
To ale umí i buspruh, podle mě toto je prostě falešný marketing.
Dobře, je pravda že bus je trochu širší (dle norem jsou 3 metry, minimum 2.75) a případné zatravnění taky může být výhodou.
V Česku nebývá zvykem, že by velká města vypisovala referenda o svých velkých investicích. V Německu jsou taková referenda běžné? Nějak nechápu, proč Regensburg takové referendum vyhlásil.
V Německu je to opravdu běžné, ale pouze když jde o investici, kterou má v režii město, ať už jdou finanční zdroje odkudkoliv. Erlangen teď měl také referendum o Stadt-Umland-Bahn, prakticky stejné jako Regensburg. Dokonce i před 13lety bylo referendum o Stuttgart 21, ačkoliv jej má v režii stát
Holt lidé jsou jen lidé a vědecké závěry jsou vždy vedlejší, důležitý je “dojem”.
Vědecký tramvajismus/vlakysmus? Dobře vy!
Pro redakci: pokud smažete první komentář, nebylo by lepší smazat celé vlákno? Ono to fakt vypadá divně, protože pak to působí, že jsou všechny další navazující komentáře mimo téma. Děkuji.
Toho už jsem si v diskusích opakovaně všiml. Když cenzura, tak pořádně.
Alespoň plně vynikne absurdita řešení exonym. Užijte si to.
Nic absurdního v tom nevidím. Jen to má už trochu moc velký objem.
Ne, mělo by to být jako v redditu, kde se smazaný příspěvek nahradí příspěvkem „smazán“ od uživatele „smazán“.
To je tak,když plebs rozhoduje.
Ten rozhoduje i ve volbách. Jak se vám tedy líbí naše vláda a parliament? Nebo ty nevybral plebs? A co na Slovensku, nebo v Maďarsku? Tam obojí plebs vybral? 🤔 Nebo je to plebs jen v případě, že to dopadne jinak, než se vám líbí? 🤔 Ono se tomu říká demokracie a v té platí, že i když se vám výsledek hlasování nemusí líbit, je nutné ho respektovat. A dehonestovat někoho za jiný názor je totalitní praktika…
Ale kdeže. Když rozhoduje plebs, nazývá se to diktatura proletariátu.
V referendu nerozhoduje plebs, ale všichni. Přesněji řečeno, svůj hlas může dát každý bez rozdílu. Tomu se říká demokracie.
Existuje ešte cena Ropák?
To město se jmenuje Regensburg. Co uvidíte na ceduli, až přijdete do města? Regensburg. Nic jiného.
v Drážďanech je taky na ceduli Dresden, ale neříkáš tomu tak.
Říkám. Proč bych neříkal, když se tak jmenuje?
Je libo szegedský guláš? S kremskou hořčicí? Nebo snad linzké cukroví na meißenském porcelánu?
Sám víte, že přídavná jména jsou něco trochu jiného a na skloňování v češtině jsou daleko citlivější.
Takže jste nikdy nebyl ani v Paříži, Berlíně, Vídni, Londýně nebo Benátkách? No, tam možná jo, nad Jizerou.
Řezno jako jedno z center franské, resp. východofranské říše mělo pro sousední Čechy význam již v 9. století. Roku 845 do něj přišlo 14 blíže neznámých českých knížat, aby zde společně se svými družiníky přijali křest. Izolovaný akt je významný tím, že 14 velmožů jednalo společně a současně nezávisle na velkomoravském Mojmírovi I. orientovanému na Pasov. Událost připomíná pamětní deska na kostele sv. Jana.
Zrovna Rezno je tak zname historicky pro Cechy, ze si sve ceske oznaceni zaslouzi.
Budiž. Ale není důvod, abych ten český název používal. Dost lidí se taky třeba brání českému jménu krále Velké Británie. Takže žádný Karel III., ale Charles III.
Jojo, odrodilci a nevzdělanci často míchají do svého jazyka cizí slova, když něco neumějí říct svým jazykem.
Počeštíme tedy lokomotivu?
Víte, oni ti „odrodilci“ většinou nemají čas studovat jazyk český, jim to přijde pod ruky a musejí s tím pracovat.
Čekat s mezisítí, až vyjde ve slovníku jazyka českého, tak … jste ten příspěvek nenapsal. Internet mám na mysli.
PS: „Tele“ je sice české slovo, „fon“ už ale česky není.
A netuším, který odrodilec přinesl „ananas“ a který „víno“. Dělo se to celé věky, a stejně jako řeku, tohle nezastavíte.
Vyhazováním lidí z národa už tuplem ne.
Jakože lidé nevzdĕlaní používají cizí slova, které kvůli absenci svého vzdělání nemohou znát? Asi zázrak. 😉
To vidím na dnešní mládeži. Polovina věty česky, polovina anglicky.
Vy does not vypadáte like a nejostřejší pencil v penále….
Velké Británie? Co to je? To jsem v Doveru na ceduli taky nikde neviděl.
Dostal jste mě. 😀 U států dělám výjimku. A výjimka, jak se říká, potvrzuje pravidlo. 🙂
Napřed si zjistěte, jaká jsou pravidla. Pak si můžete vymýšlet svoje výjimky.
Nápodobně.
Spíš jenom pindáte nesmysly.
Zrušení exonym se tady už zkoušelo za protektorátu. Nějak se to celé neujalo.
Ale pokud opravdu říkáte Nürnberg, Venezia a Paris (vysloveno samozřejmě Pari, s přízvukem na druhé slabice a guturálním r), budiž vám přáno.
Ale já jsem vůbec nepsal o zrušení exonym. 😀 Jen píšu, že je nebudu používat.
Ano, říkám Venezia. Protože mi není jasné, jak se k městu dostal nepochopitelný český název Benátky. Totéž Győr v Maďarsku. Co znamená Ráb? Proč oba názvy nejsou aspoň trochu podobné originálu jako u dvojice Paris = Paříž?
Venezia, Benacia, Benátky – tipuji na postupné komolení. Ráb má původ zřejmě v latinském a německém pojmenování (proti tomu například Wien, maďarsky Bécs). U měst, kde se střidalo „panstvo“, je těžké stanovit originál. Jiným případem je umělé počešťování neforemnými překlady či zvukově podobnými slovy jiného významu. Hodně záleží na citu, co ještě ano, a co již ne. I proto je často umožněna volba.
Jméno Liberec také není moc podobné originálu.
Ať žije Bratislava 😀
Ale vážně, chce to trochu pokory ve středoevropském prostoru, ve kterém po staletí žijeme, přejímáme jeho vlivy a někdy sami ovlivňujeme.
A byl jste někdy v Liberci, nebo spíše v Reichenbergu? A to město na západě Čech je pro vás Cheb, nebo Eger?
Győr je Ráb z německého Raab
Ke zkomolení „Venezia“ na konci došlo známou proměnou „ti“ na „ci“ a zapsáním „zi“, zatímco česká varianta zůstala u původního „t“, alternace „B“ a „V“ na začátku je rovněž častým známým jevem (např. Basil-Vasil), tu je původnější italská verse.
S tím r bych nesoulasil, obecně se u slov přizpůsobují samohlásky (třeba v příjmení Hugo se /y/ vyslovuje jako /i/ dle kodifikace).
To nie jest czeskie tylko łacińskie
Město se jmenuje Liberec. Co uvidíte v Německu na ceduli u silnice před hranicemi u Žitavy ? Uvidíte Reichenberg ( Liberec ) .
Liberec je české město. Proč bych se měl jezdit dívat na cedule do Německa nebo vůbec do zahraničí? 😀 Uvažujte trochu.
Blahoslavení chudí duchem…
Blahoslavení chudí duchem se dá přeložit do dnešního jazyka jako, „“blahoslavení ti, kteří jsou skromní“. Stejně jako se překládá Regensburg jako Řezno. Tak pozor na to, když něco používáte, tak byste měl znát význam slova.
Ale jinak napsat v českém textu Regensburg, Paris, Reichenberg apod. je špatně. Pokud existuje český ekvivalent, tak to českého textu patří on.
Výborně, těšte se na zprávy o Běláku, Celovci atd:-)
Nemusí se to přehánět. Ale výhodou českých exonym je i to, že se docela přirozeně skloňují, což jako autor snad oceníte. 🙂
Bělák a Celovec asi ne, ale Řezno, Zhořelec a Plavno klidně.
Jako autor ocením, když budou lidé diskutovat k tématu.
Zvyklosti a trendy v používání/nepoužívání exonym jsou také celkem relevantní téma s úzkým vztahem k dopravě. Nezvykle zvolený název do titulku mohl leckoho zaujmout víc ne že někde nepostaví něco, co tam nechtějí postavit.
Znovu říkám, těším se, až budou zavedeny přímé vlaky Praha – Celovec – Bělák.
A je s podivem, že místní jazykový koutek neřeší nepřechylování jmen dam:-)
Já se těším!
Tak si to blahoslavení užijte. 🙂
Naopak, Liberec byl ještě poměrně nedávno osídlen většinově Němci. Název je pak opět postupnou zkomoleninou toho německého, byť složitější.
Oh yes, teď se make clear, že Vy are not a troll, ale genuinely omezený small czech člověk. Přeji Vám nice day.
Když pojedete po dálnici A6 z Norimberka východním směrem, uvidíte na cedulích napsané Prag.
To jsem zvědavý, kam dojedu. 😄
Podle vzoru hrad?.. jo vím, Řezno a to se zase skloňuje podle vzoru město.
A Pětikostelí nebo Stolečný Bělehrad taky používáte?
Stoličný když už. A pak taky Linec, Solnohrad, Štýrský Hradec, Innomostí, Celovec a Bělák.
Jenom drobná oprava: řeka se sice jmenuje Inn, ale město Inomostí.
No prosím. 😀 Fakt bude lepší se držet vlastních názvů, které ta města mají. Pak si ušetříme ty trapné chvíle, kdy i ten český název pisatel uvedl špatně.
No prosím, to dokazuje pouze jaksi úroveň vaší obecné neznalosti, kdy je ještě obecným zvykem použít exonymum a kdy už ne.
Neexistuje jediný důvod, proč by se společnost měla řídit zrovna vaší neznalostí.
Takže si mám našprtat všechny české názvy zahraničních měst? Branibor nad Havolou? Kálev? Drač? Mraky lidí ani neví, kde to je, natož, že i taková města mají svůj český název. Ukazuje to snad jejich neznalost?
Ten obecný zvyk použít exonymum se dost rozplývá, protože ne všechna města mají český název.
“…Ten obecný zvyk použít exonymum se dost rozplývá…”
Ani ne, jen se vyvíjí v závislosti na kulturním dosahu a známosti. Tak jako Němec už nikdo neřekne Brnu Brünn (ale Praze Prag furt jo), tak se u nás běžně nepoužívá Celovec (kterej se ještě za první republiky používal běžně).
České názvy mají tu výhodu, že organicky zapadají do českého jazyka – zvláště do jeho mluvené formy – a proto se používají. Použití cizího slova je vždycky obtíž (a nejlépe takové ty umělé snahy nordistů vnutit českým mluvčím neskloňování jména Oslo).
Pak mi určitě pomůžete i s názvy Solingen a Eberswalde. 🙂 Velice děkuji.
Jak to, že ne? Vždyť desítky procent voličů to nejen vyžadují ale chtěji naordinovat i nám ostatním svůj omezený pohled na svět.
To tak nějak chtějí všichni všem. Ucelený pohled na svět má jenom pánbůh.
Nicméně někdo víc rozumí tomu a někdo zase onomu. A někdo ničemu…
Ve Vašem případě by bylo lépe zdržet se diskuse úplně. Pak si ušetříme ty trapné chvíle…
Nápodobně.
Víte, co? Mám pro Vás zajímavou hru. Vemte si mapu Evropy a najděte všechna německá města, pro která používáme (dle Vás nesprávný) český název. A pak zkuste najít všechna česká města, která měla před odsunem německého obyvatelstva název německý. Schválně, kolika se dopočítáte…?
To by Vás mohlo zaměstnat tak do Mikuláše.
Tuhle bohulibou zábavu přenechám vám. Po Mikuláši se ozvěte, jak jste dopadl. 🙂
„Nyní se musíme postarat o to, abychom společně vyřešili dopravní problémy, které máme v Regensburgu…
Chtěl asi říct – vyřešit problémy, které jsme naší „protitramvajovou“ iniciativou způsobili. Bla bla bla.
Oni je nechtějí řešit problémy společně, oni chtějí, aby to někdo vyřešil za ně, ale současně tak, jak se to líbí jim. Nasr… se říkávalo, jenže přemíra korektnosti vede do pekel.
Když by se rozhodli pro tramvaj, tak jsi nejspíše do 5 let nevyjede… 18m trolejbusy můžou mít za zlomek ceny už příští rok. Navíc parciální, takže můžou hezky obsloužit něco o par km vedle.
Určitě těch problému mají víc, než aby se na nějakých 10 let zadlužili jen kvůli tramvajím.
Jak jste přišel na ty trolejbusy?
Trolejbusy můžou mít za rok, ale bez drátů, takhle rychle to asi nepostaví ani v Německu. Takže když už elektrifikovat tak elektrobusy, ty opravdu mohou nahradit spalovací busy ze dne na den (tedy po vybudování několika nabíjecích míst) a nemusí přidávat dráty nebo koleje do centra.
Zhoršení plošné obsluhy města, které logicky způsobí u tramvají soustředění linek do menšího počtu kolejových tras než u nekolejových autobusů či trolejbusů, pravděpodobně dost významně ovlivňuje negativní pohled na zavádění nových tramvajových systémů i ve městech velikosti Řezna, zejména když dosud nekolejová MHD místním vyhovovala.
U autobusů nastává v případě takto velké poptávky po čase obdobný problém jako u IAD. Přeplněná infrastruktura, snížení spolehlivosti a hlavně zbytečný růst nákladů včetně těch nepřímých. Totéž, proč busy byly vytlačeny z centra Brna nebo mají být vytlačeny z jihu Prahy.
O tom, že pohodlí jízdy v moderní tramvaji je přece jen jinde, než v busu, ani nemá smysl mluvit.
A zjistil jste si už někde, jak je Řezno velké a jak konfigurované, že v jeho případě používáte argumenty odvozené z Prahy či Brna?
Prahu a Brno bych nepoužíval, ale Heilbronn nebo (už těsně „od sousedů“) Basilej ano.
Obojí města srovnatelně nebo i méně lidnatá než Regensburg.
Zjistil – a prostě jde o poptávku, ta je tím kritériem. Zaklínat se výhradně plošnou obsluhou území… a jsme u IAD a roštu, což jak jsme zjistili, je prostě špatně.
Referendum není žádná protitramvajová iniciativa.
A co se případného trolejbusu týká, tak dopravní cestu už mají, jen pověsit troleje nad buspruhy.
Referendum ne, ale ten chlápek z „iniciativy Gleisfrei Regensburg“ ano.
Nejspíš má pro své přesvědčení nějaké smysluplné důvody, a tak se snaží je prosadit.
Důvody má, o smysluplnosti se dá s úspěchem pochybovat.
Jeho důvod k tomu je následující: Mám Mercedes a jestli mi někdo ubere místo na silnici, tak budu zlej.
Je to dezinformátor, všechny jejich argumenty byly do jediného vyvráceny, ale byli prostě hlučnější
A nejste tím desinformátorem spíše vy?
Ale řekněme si rovnou – pitomci jsou všude na světě
Trolejbusy jsou v Německu kulturně odepsané a vox populi by se z takového návrhu zvencnul. Obecně mají problém s přiznáváním chyb, ta tramvaj je typická ukázka (jediný zcela nový dosud zrealizovaný provoz v rámci renesance tramvají je Saarbrücken), zato existující a fungující provozy vesměs rozvíjejí.
No a zrovna Saarbrücken je taky jen jedna dlouhá trasa (i když prodloužená příměstsky na sever a jih) bez dalšího rozvětvení (srov. s tím, jak to mělo vypadat v Regensburgu + to samé i v – rovněž referendem odmítnutém – Wiesbadenu).
Proč jsou kulturně odepsané?
Pro část německé společnosti je trolejbus (byť parciální) přežitkem hitlerovských dob, má to ošklivé dráty a jsou s tím pořád problémy (na východě to pak podpořila i dlouhodobá neschopnost Škody dodat kloubák) a raději mají třeba progresivní udržitelné elektrobusy, můžou mít i dynamické nabíjení z troleje 🙂
V Praze bylo slovo „trolejbus“ považováno za naprosto nepřípustné skoro 50 roků, jen z krátkou nesmělou výjimkou v 1. polovině 90. let minulého století. Naštěstí je to už snad definitivně za námi, jen jsme ještě nedospěli do situace, že i kompetentní pochopí, že i v Praze může být využití parciálních trolejbusů smysluplnější a výhodnější než výstavba nových úseků TT – a třeba i jen jako rychleji a levněji realizovatelná 1. etapa budoucí výstavby TT.
Takže trolejbusy v Solingenu nebo Eberswalde jsou výjimečným případem? Místo jednoho drátu je tam jen jeden. Řekl bych, že pokud se někomu nelíbí dráty nad hlavou, je jedno, jestli je jeden nebo dva.
Co se týká vozidel, myslím, že výrobců trolejbusů je na západ od nás dost.
(Omlouvám se za použití německých názvů měst, české neznám.)
Ano, jsou.
Když se ptají, tak musí být připraveni na obě odpovědi.
Město asi bylo, iniciativa Gleisfrei Regensburg zjevně tlačí svoje.
Gumokoly?
Zdá se že ano, tak to z článku vyplývá. Odmítnutí projektu tramvaje přinese nutnost posílení gumokolové dopravy a zahuštění provozu na silnicích.
Tak si příznivci tramvají mohli založit iniciativu „Gleise für Regensburg“
Tak pardon, ta iniciativa se jmenovala „Mobilität in Regensburg“.
Tady se musím obyvatel Regáče zastat, ono se v tamní geografii blbě vymysli tramvaj aby měla smysl. Jedna linka obslouží jen zlomek směrů, cílů a obyvatel, a přitom to furt bude venkovská tramvaj s desetiminutovým intervalem, větší síť by generovala ještě řidší linky…. To by prostě bylo ekonomické fiasko, a jen ekologický srdcař by ty miliony do toho dal. Regáč není Štrasburk. Na druhou stranu, i ty současné autobusy tam jsou dost příšerné, v úzkých ulicích není kam namalovat buspruhy, auta smějí do centra všude a i když jich není početně moc, řeší to tam mnohé semafory, které bůhvíproč musejí… Číst vice »
Když si to tak blbě namalovali, že je to vlastně jen jedna linka s rozvětvením, tak se nesmí divit. To je jen „na druhou stranu“ k mému komentáři vedle.
A jak byste to namaloval vy? Regensburg není žádný Wuppertal, aby šel obsloužit jednou páteřní trasou. A roztrhat tam celou síť, kde by jedna nová trať nahrazovala jednu současnou linku busu s nevalným intervalem by zas bylo … Jak jsem psal výše.
Udělal bych to víc do tvaru X, aby se výhody rychlé dopravy napříč městem projevily ve víc směrech. Vzít jednu tu nejblbější trasu skrz centrum a dát na ni obě linky nebylo moc vizionářské.
Zrovna na tohle by referendum být nemělo. Město velké jako Plzeň a nemá žádný kapacitní druh dopravy, to je prostě hodně špatně. Čekal jsem, že jsou Němci chytřejší.
No, nic neplatí navěky, tak to za nějakých 10 až 15 let mohou zopakovat. Obyvatelstvo se trochu obmění a snad dojde k poznání, že je to pro město téhle velikosti maximálně vhodné.
Je velká škoda, že si je zrušili. Takhle se z tramvajové dopravy těší menší města jako Cottbus, Frankfurt/Oder, Gera, Jena, Halberstadt nebo Plauen.
Vzal jste mi komentář z pusy. Město Plauen (cca 70k obyvatel) tramvajemi žije a o cestující nemá nouzi. Jejich provoz stojí za návštěvu, zajímavý je jejich místní zvyk nechávat v konečných stanicích otevřené dveře a nechat cestující čekat na odjezd ve vozech. No, řekněte, kdo to má 😉
Dyg on Ostrava. Tramvaj cislo 5 na smycce Vresinska. sorry za ten prizvuk… 🙂
Fakt?
Co jste vyjmenoval jsou všechno města na východě, kde tramvaje spojují centra s sídlišti na okrajích – Regensburg je rozprostřený daleko více rovnoměrně a navržené tramvajové linky se několika koncentrovanějším sídlištím spíše vyhýbaly… snad tedy příště.
Ano, ten prvotní návrh asi nebyl nejlepší, ale nikdo neříká, že se síť nemůže v budoucnu rozvíjet. Časem by přibylo více směrů, ale je třeba v nějaké trase položit základy toho provozu. Jako ve městě Olsztyn v Polsku, kam se taky tramvaje po čase vrátily.
A než nastane ta budoucnost, tak budou obyvatelé chodit pěšky?
Ne, linky budou samozřejmě přizpůsobeny nové páteřní dopravě.
Ano, když se demokracie nerozhodne podle liberála, tak má být demokracii sebrán mandát.
Pamatujete si na soutěž Nejslabší, máte padáka? Tam se naplno projevily principy demokracie. Když se dva nebo více hlupáků spojí, tak chytrý člověk prohrává. Je úplně fuk, jestli jste chytrý, máte vzdělání, znalosti. Když potkáte bandu hlupáků, kteří vás ze soutěže vyšachují, protože je jich většina, tak jste za hlupáka vlastně vy sám. Demokracie má totiž i tu stinnou stránku, že dává takovým hlupákům prostor.
Tyhle nedostatky samozřejmě vyřešil upgrade na lidovou demokracii:-))).
A stinné stránky má všechno, neb není růže bez trní. Prostě si nelze vybírat zda demokracii ano, nebo zda demokracii občas a v něčem, bo to pak není žádná demokracie.
Navíc kdo je či není ten hlupák je vždy otázkou … a příklad s tím Nejslabším je dost mimo, bo ten dle vás chytrý snad předem věděl, do čeho leze a byl s tím srozuměn. Účast povinná pokud vím nebyla a exhibice v TV fakt není nějaká základní lidská potřeba.
V té soutěži to bylo obzvlášť zajímavé – nejprve se chytrý člověk hodil i těm hloupějším, protože jak odpovídal správně na otázky, tak se do „banku“ přičítaly peníze.
Ale když pak nastala situace, kdy zbyli poslední 3 soutěžící a 1 z nich byl výrazně chytřejší, tak ti zbylí 2 se „domluvili“ na jeho vyřazení.
A je pravda, že žádný volební mechanismus žádné takové „odpadávání kandidáta (či jiných volebních variant) po jednom“ nemá.
Ale většina si nese následky své rozhodnutí. Jenom právě „demokracie“ si má stát za tím, aby ty negativní následky pro menšinu nebyly nesrovnatelné.
Ono to je dost složité. Zkuste teorii her (matematickou disciplínu, ne něco pro děti). Diktátorské rozhodoání jedním chytrým může vést k překvapivě špatným výsledkům.
To se nedá posuzovat jen podle velikosti.
Olomouc a Liberec jsou stejně velká města. V Olomouci tramvaj je páteřní dopraní prostředek, v Liberci smysl téměř nemá (vnitroměstská linka).
Dá i nedá. Málokteré malé město si může dovolit živit tramvaje. Takže na velikosti opravdu záleží.
Co se týká Liberce, tam je to celé špatně. Tramvaje mají primárně vést do panelových sídlišť, ne mezi domečky v Hanychově a na Masarykově ulici. Je to stejně špatný koncept jako trolejbusy v Košicích.
A to Řezno má taková sídliště, jako je třeba Povel v Olomouci, kam je vhodné zatáhnout tramvaj? Nebo je to spíš taková rozptýlená zástavba, jako v Hanychově?
Něco mezi.
Tady pozor, v některých z těch měst tramvaj vyloženě živoří, typický příklad je Halberstadt, který je neskutečnou anomálií, že ten provoz ještě existuje. Ty tramvaje dnes jsou tam v zásadě živoucím historickým omylem a provoz podle toho vypadá (např. jedna linka nahrazena v neděli busem atd.). Ostatní bojují se střídavými úspěchy, Plavno je v tom asi nejlépe a Jena hodně modernizovala a vyrostla. Gera je takový věčný zápas, zda to myslí vážně, nebo ne (se střídavými výkyvy).
Podle čeho jste ty střídavé úspěchy zaznamenal?
K těm živořícím provozům bych přidal ještě minimálně Görlitz a Gothu.
Naumburg je akutně ohrožený a možná tam tramvaje zruší.
Však Naumburg je tak jako tak brán jako „historický provoz“ vč. nenárokovosti na nízkopodlažnost.
Byť O. K., s každodenním provozem.
Nicméně díky za info, které se ke mně nedostalo a až nyní jsem si dohledal mj. zde https://www.mdr.de/nachrichten/sachsen-anhalt/halle/burgenland/strassenbahn-naumburg-nahverkehr-mobilitaet-102.html
Ano, nedělám si vzhledem k rozsahu provozů nároky na úplný výčet 🙂
Já jim rozumím, tramvaj je hlučná a nebezpečná, podle mě trolejbus je mnohem lepší a levnější řešení.
Hlučná a nebezpečná? Doporučuju návštěvu třeba Vídně nebo jiných nových provozů – tramvaj „líže asfalt“, nehlučí a je součástí města. Dokonce i v Brně jezdí tramvaje (i ty staré nebezpečné) skrz pěší zónou a za ty léta nikoho nepřejeli.
V Brně jezdí šaliny.
Tím se celý problém řeší 🙂
Kde by se tam vzaly? 😀
Jo, tak si v Praze přijďte poslechnout do Spálené ulice, jak je tramvaj nehlučná.
A jako bonus broušení kolejí mezi 22. a 6. hodinou v místě, kde budou koleje v horizontu deseti dnů vyměněny.
(facepalm)
Tohle jste opsal. Říkali to u Baťů ve 30. letech minulého století. Nakonec se opravdu v „jejich“ městě rozjely trolejbusy, ale až roce 1944. Jenže tehdy stačilo několik málo kusů vozidel pro střed mnohem menšího města.
Je super, že vedení města ctí výsledky referenda, byť se jedná o výsledek těsný.
Ale souhlasím se starostkou, je to promarněná příležitost.
Pokud je referendum platné, zúčastní se dost voličů, potom je závazné, i když je výsledek těsný. Samozřejmě jen ve věcech, o kterých se v referendu smí rozhodovat. A ano, je to promarněná příležitost.
Promarněná příležitost je to zjevně jedině pokud jde o (pravděpodobné) „podojení evropského vemene“ – jinak města této velikosti a uspořádání, pokud už tramvajový systém dávno (historicky) nemají, a tedy nemohou jen ten stávající rozvíjet a modernizovat, na vybudování zcela nového tramvajového systému dnes už rozhodně minimálně ekonomicky nárok nemají „ani náhodou“ (m.j. třeba i proto, že jejich vývoj s tramvajemi ani většinou nepočítal).
Nežijeme v době před 100 roky, dnes je situace dávno zcela jiná a tomu odpovídají i požadavky na formy VHD.
Regensburg má 170 tis. obyvatel. To není rozhodně málo.
Mmch. „západní“ Němci v době překotné automobilizace byli schopni zrušit tramvaje i ve čtvrtmilionovém Kielu (aby o to složitěji plánovali jejich návrat) nebo ještě o něco lidnatějším Wiesbadenu (kde byl návrat tramvají – v podobě protažení jedné trasy z nedalekého Mainzu – odmítnut v referendu).
A ukázkou opačného stavu než vy popisujete budiž cca 128tisícový (tzn. menší než Regensburg) Heilbronn vč. průjezdného, vlakotramvajového modelu.
To je právě ono – to už jsou meziměstské spoje.
malo to sice nie je, ale pri 880 milionoch to je tak 10 tisic na domacnost, ktore tym ci onym sposobom odtecu na daniach, ci uz iba miestnym, alebo aj niekomu dalsiemu cez dotacie. No a to uz sa obcan pyta, ci mu to za to stoji…
Město se 170 000 obyvateli a tomu odpovídajícími přepravními proudy nemá nárok na tramvaj? Fakt? Hele, na metro to ještě taky není. Tak co byste navrhoval?
To je takové to „buď autobus“ (spolu s auty) „nebo metro“ (nepřekážející autům); často se to objevuje v některých diskusích k současným tramvajovým plánům v Praze. Jak vystřižené z 1970. let; inu, aut je příliš a „všichni je chtějí“.
No…, metro snad ani ne. Pamět bohužel neslouží jak bych chtěl, ale někde ve skriptech nebo odborné literatuře se zmiňují rozvahy k penězům, počtu obyvatel, geografii atd., atd. kdy je co nejefektivnější. A u metra se zmiňuje, samozřejmě s ohledem k dalšímu, 0,5 – 0,75 mil. duší jako práh. Jinak 170 tis. lidí již na tramvaj asi je, jen nevím jak je na tom Regensburg s místem, řekou, sklony… Jistě drahý to bude vždycky, ale jde o to, jak až moc.
0,5 mil. na metro mi připadá velmi málo, pokud to město nemá nějakou zvláštní strukturu.
Norimberk své metro začal budovat v roce 1967, kdy neměl ani půl milionu obyvatel. Dodnes je asi tak poloviční oproti Praze, a přitom má tři kapacitní linky metra, (pří)městskou železnici a tramvaj.
Norimberk je podle mě výjimka (navíc metro obsluhuje i vedlejší Furth).
Já Řezno neznám, myslel jsem to obecně, a proto jsem to také napsal tak, jak jsem to napsal: samozřejmě záleží na konfiguraci města a s ní souvisejících přepravních proudech, které mohou (spíše výjimečně) zdůvodnit (i ekonomicky) výstavbu nového tramvajového systému, ale obecně platí to, co jsem napsal. A pokud jde konkrétně o Řezno: zmiňujete „tomu odpovídající přepravní proudy“ – máte k tomu snad nějaké relevantní bližší podklady, nebo je ta tím jen vaše snaha můj obecný názor za každou cenu rozporovat? Ono totiž soustředění dosavadních několika autobusových tras do jedné či dvou tratí tramvajových skutečně nemusí být uživateli vůbec (oprávněně)… Číst vice »
Závazné referendum je, pokud splní podmínku závaznosti. Ta může spočívat jak na mezi účasti, tak na mezi % hlasů odchylujících se od 50 %. Záleží na tom, jak se to schválí v zákoně o referendu.