Obří zakázky pro Siemens. Rakouským drahám dodá až 540 nových jednotek

Jednotky Mireo pro rakouské dráhy. Foto: Siemens MobilityJednotky Mireo pro rakouské dráhy. Foto: Siemens Mobility

Nové jednotky budou vycházet z platformy Mireo.

53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal82

Tak tomu se říká výběrko. Škoda, že se takto nekupovala třeba Pendolina či Railjety. Ty nízké počty jsou proste špatně. V poslední době se to ale zlepšuje.

Mates

A k čomu by bolo ČD 540 Pendolin alebo RailJetov?

Pavel

Stále platí, že nové vozy v Rakousku znamená zánovní vozy v Česku? Nebo se pletu?

oja

V Rakousku toho už moc nezbylo, co by se v ČR dalo použít. Navíc ty zbylé IC vozy si podle mě ÖBB spíš nechají na posily do víkendových špiček. A jednotky z Rakouska do ČR nepůjdou – nekompatibilní trakce.

Dušan

Na prodej by – teoreticky – pořád mohla být řada Bmz 61 81 21-90, kterých má OBB stále v provozu cca. 47 ks a je to řada, kterou už ČD vlastní, tuším v souhrném počtu 88 ks – viz níže:
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/A/OeBB_Bmz-2190-5.php
Vše novější s podvozky SGP-300R si OBB pravděpodobně nadále ponechají:-)

oja

Jo, jak říkám – teoreticky by být mohla, ale je otázka, jestli si to ÖBB radši nenechají.

Twix

Další CityShuttly se v Dunajské Stredě ještě užijí 🙂

M@trixX

Tam budu uz coskoro Alstom Lint 41.

Twix

Pravda, zapomněl jsem na Lea.

Mates

Ich koniec nastane už 1.10. Naviac neviem s čím by tam jazdili, keď samé OBB majú problém s nedostatkom Herkulesov.

Tonda Sehnal

Shodou náhod jsem byl včera v Lipsku a jel se projet Mireem na tamním S-Bahnu.
Divný, přijel vlak, přijel úplně potichu. Vešel jsem dovnitř, přehledný a prostorných interiér, o nic si člověk nerozbíjel hlavu, nezakopával o žádné technologické bedny, když seděl na sedačce, nehleděl do sloupku mezi okny… Když to jelo, bylo slyšet jen odvalování kol. Žádný hukot klimatizace, trafa, měničů, žádné uřvané dveře, uličky normálně průchozí bez překážkové dráhy…

Říkám, prostě divný, protože někteří z tuzemských výrobců sveřepě tvrdí, že nic takového vyrobiti nelze… 🤔🤷

Y.K.

No ta truc-sedačka v Mireu za bezbariérovými hajzlíky je trochu (dost) divná, ale jinak jo, souhlasím. 🙂

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Jinej svět.
Jinak pozorování z Lipska potvrzuji.

Mirek

Ví se, zda budou jezdit 200 nebo 230 kmh?

oja

Vzhledem k tomu, že jde primárně o soupravu pro regionální provoz, je 230 silně nepravděpodobných. Německá Wiki uvádí „maximální rychlost: 160 (již objednáno), 200 (lze objednat)“. Takže to bude něco podobného jako Stadler KISS. A vzhledem k tomu, že jde o kratší soupravy (dosud max. 4 vozy), tak ani nelze předpokládat, že by měly zaskakovat za railjet expresy a že by jim 200km/h nestačilo. Ta dálková verze ÖBB bude spíš pro „vedlejší“ dálkové taky, třeba Graz – Salzburg a Graz – Linz, kde ani těch 200 nevyužijí.

Ventura35

Siemens Mireo tvořený vozy s klasickými podvozky, nikoliv články se společnými podvozky, zajímavé!

Tonda Sehnal

Využívá obě technologie. Mirea pro BEG mají Jacobsy.

MK

Nemají Mirea Jakobsův podvozek? Na tom obrázku to vypadá na stejné rozložení jako mají Panteri nebo Desira ML

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Úplně jinej vesmír…

MHD

Ano, souhlas. V jejich vesmíru je za slunce Siemens/SGP u nás Škoda.

David

No jinej vesmír je hlavně velikost objednávky. Žádné paběrkování s desítkami zakázek po desítkách kusů.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Desítkami? My umíme i jednotky kusů.

Anonymní alkoholik

Tak oproti Polsku pořád dobrý. Tam jsou schopní objednávat i po jednom kuse. Naposled si třeba Lubušské vojvodství objednalo dvě hybridní jednotky od FPS (3kV/diesel) do regionálky. A ještě předtím Pomořské vojvodství jednu obyč jednotku Newag Impuls (byť s opcí na 9 další). 😀

Jiří Kocurek

Tramvaje v Olomouci 🙁

Anonymní alkoholik

Sakraaa. Na to jsem úplně zapomněl…

VTT

Tak ono je rozdíl, kdyby si Pomořany objednaly jeden kus a nikdo jiný ne a nebo kdyby si objednaly jeden kus, ale zároveň třeba Podlaské vojvodství by jich chtělo 10 a k tomu Velkopolské 50.

FigoCZ

Ta jednotka vypadá minimálně ze předu jak ten Sirius pro LE

Mates

Ja by som doporučil návštevu očného lekára.

Igor

Brzy asi budu čekat vyhraná výběrka v ČR. Mohlo by to být super.

IGCT

Kéž by, ale je to silně vysoce nepravděpodobné.

Kamui

Co s tím budou dělat? Vždyť v Rakousku už mají prakticky všechny soupravy nové.

Bobek

Tak CityShuttly už nejsou nejmladší…

Jiří Kocurek

Jsou z roku 1980-1989 a jinde jezdí vozy až 50 let stré, takže by mohly ještě jezdit. Jen se jim teda vymyslí nízkopodlažní vložák, dá se tomu nová číselná řada a budem tvrdit, že to je nový vlak.
K tomu vyšlem PR oddělaní, aby šlo hejtovat autobusy a všem říkat, že na cestu Tattendorf-Neurißhof je záchod ve vozidle nezbytný.

oja

Zjevně jste nepochopil koncepci rakouské regionální dopravy.

Jiří Kocurek

Zkuste si představit, že to napsal imaginární rakušan a odkazoval se na ČR.
A že je to celé nadsázka.

M@trixX

1980 je 43 rokov. Kym teraz objednane vlaky zacnu jazdit, budu mat 46 alebo kolko, a to im do 50 naozaj vela chybat nebude.

Lukas

„ÖBB v tiskové zprávě uvedly, že jednotky budou určeny i pro dálkovou dopravu“. Napriklad aby, doufam, mohli ÖBB konecne prestat pouzivat City Shuttle vozy na kategorii IC.

Kubrt

Ajaj, asi jim žádný český šotouš neporadil, že tramvaje jsou pro dálkovou dopravu nevhodné. Proč? Protože proto 😉

Twix

Asi nejen CityShuttly, i takové IC Linz – Graz složené ze stárnoucích Bmz bez řídicího vozu je zralé na náhradu elektrickou jednotkou, stejně tak na IC Salzburg – Graz nejspíš nebudou soupravy DB navěky. Ve Vídni ještě jezdí několik 4020 a ty jedničkové Talenty ani po lehké modernizaci už také nejsou nejmladší, ale i přesto je těch 540 ks obří počet.

oja

Tak Salzburg – Graz a -Klagenfurt jezdí ty DB soupravy proto, že to je přímý vlak někde z hloubi Německa (tedy EC) a je tam nějaká vyrovnávka výkonů. Ano, jezdí i vnitrostátní IC, ale to proto, že je potřeba je vrátit do Salzburgu anebo by jinak stály odstavené. Takže tady je v první řadě otázka, co bude s těmi přímými vlaky z/do Německa, než co je vlastně bude vozit. Tyhle jednotky (v dálkové verzi) se na méně významných IC jako náhrada stávajících vagonů s lokomotivou a řídicím vozem (bez něj jsem je nikdy neviděl, ale třeba Graz – Linz už… Číst vice »

oja

Kde jezdí na IC CityShuttle krom řídicích vozů? (dobrá, na některých spojích možná +1 vložený) A „lepší“ řídicí vozy ÖBB nemají. Jo, je možná, že celá ta IC na vedlejších tratích tímhle nahradí.

Lukas

IC 515 Innsbruck – Graz. Podle toho jaky je den v tydnu, nekdy jedou dohromady i tri. Na 5:50 cesty je tohle aboslutne nevhodny vuz, predevsim v lete.

oja

O.k., tak to je ale skutečně výjimka. A s trochou nadsázky se dá říci „co brbláte, zrovna na téhle relaci (resp. jejích částech) na to jsou cestující zvyklí“ 🙂 Na RExech (Salzburg – ) Schwarzach – Saalfelden – Wörgl tuším těch CityShuttlů ještě jezdí dost a DB soupravy Graz – Salzburg taky nejsou o moc pohodlnější.

Lukas

Mezi Innsbruckem a Grazem ale take bydli lidi. Rakousko neni jen Viden a NÖ 🙂 a ano. da se jet i s EC Transalpin, ktere ma o poznani lepsi svycarske vozy.
Na REX Wörgl-Salzburg obcas jezdi City Shuttle, pravda. Ale taky vidam Talenty a Siemens Desiro ML s polepem Salzburger Verkehrsverbund.

Mates

Tak to ani omylom. Doporučujem si pozrieť zloženie vlakov na tratiach mimo okolia Viedne. Staré súpravy CityShuttle vo verzii PushPull s rušňami 1144 sa vyskytujú všade po Rakúsku. Treba započítať pribúdajúcich cestujúcich a rozvíjajúcu sa regionálnu dopravu, výhľad rastu do budúcna a sme doma.

libcha

Zajímavé, nečekal jsem, že zrovna Rakouské dráhy by teď potřebovaly masivní obnovu vozového parku regionálních a nadregionálních elektrických jednotek.

PeDazOl

To bude asi proto, že nechápete jejich střednědobé záměry a dodací lhůty.

Bartol

ÖBB je specialista na unifikaci jak nikdo jiný. Když vypadne jednotka s provozu, snadné najdou náhradu. Ne jak u ČD když vypadnou dvě jednotky typu Interpanter anebo Pendolino a není čím jezdit. Údržba lehčí a levnější, nepotřebuji potom stovku různých náhradních dílu na sto různých jednotek.

Hodně podobně jako Ryanair.

Lukáš

Když u OBB vypadne třeba Taurus, nebo nedej bože Railjet, klidně pošlou do Česka 1016 bez varování . Anebo City shuttle pouze do přechodové stanice.

oja

Tak on je dost rozdíl mezi tím, nahradit na pár týdnů jednotku, která je poškozená nebo se zdržela na opravách, nebo operativně v aktuálním turnusu nahradit dálkovou soupravu, která zrovna někde uvízla. Oni nemají v každé stanici dva záložní railjety. Ano, stalo se mi, že EC Záhřeb – Vídeň mělo několik hodin zpoždění, takže by bývalo nestihlo obrátku ve Vídni, tak z Vídně poslali náhradní soupravu. To bylo opravdu všechno možné, co dali po Vídni dohromady a bylo schopné jet.

Lukáš Chytil

A jak by se 1016 do Česka mimo Znojmo dostala? Předpokládám, že bylo myšleno 1116.

M@trixX

Okrem obnovy vozoveho parku (4020, cityshuttle, 5047) chcu aj zvysovat kapacitu a skracovat intervaly.