Obří zakázka na dopravce. Vysočina vypsala soutěže na 15 let v hodnotě 22 miliard korun

RegioPanter v Kraji Vysočina. Pramen: ČDRegioPanter v Kraji Vysočina. Pramen: ČD

Jedna soutěž už počítá s nasazením akutrolejových jednotek i na neelektrifikované tratě.

Na české železnici začala jedna z největších soutěží na dopravce v historii. Kraj Vysočina začal vybírat, kdo po roce 2029 a 2031 bude provozovat vlaky v závazku veřejné služby. Jde o výkony, které dosud bez soutěže zajišťují České dráhy.

Kraj vypsal dvě nabídková řízení: jedno výrazně větší v elektrické trakci už počítá s nasazením akutrolejových jednotek i na neelektrifikované tratě, druhý soubor se týká výhradně motorové trakce. Celková odhadovaná hodnota kontraktu na 15 let je 21,967 miliardy korun. Po soutěži Prahy a Středočeského kraje na zajištění provozu jednotek EMU 400 jde o aktuálně druhou největší soutěž na české železnici.

Dokumentaci k oběma souborům zveřejnil kraj na svých stránkách. Smlouvě na dopravce vzešlého z otevřeného nabídkového řízení bude v případě elektrické trakce předcházet přechodná s Českými drahami. Smlouva s ČD končí v roce 2029.

Přímý vlak Hlinsko – Slavonice. Vysočina počítá s 15 novými jednotkami včetně BEMU, řeší soutěž

Na motorové vlaky začne platit od prosince 2029, bude na deset let s opcí na prodloužení na dalších pět. Bude se týkat linek Havlíčkův Brod – Žďár nad Sázavou – Nové Město na Moravě – Tišnov, Jihlava – Okříšky – Třebíč včetně spěšných vlaků Třebíč – Brno, Okříšky – Znojmo. Pokryje také víkendové spěšné vlaky Havlíčkův Brod – Znojmo a běžný provoz na trati Jihlava – Tábor a Velké Meziříčí – Studenec a vybrané vlaky na trati Havlíčkův Brod – Humpolec. Hodnota zakázky je 8,6 miliardy korun.

Zakázka na provoz elektrických vlaků má odhadovanou hodnotu 13,362 miliardy korun. Týká se provozu linek Kolín – Havlíčkův Brod – Jihlava a Hlinsko v Čechách – Havlíčkův Brod – Jihlava – Telč – Slavonice. „Tratě Kostelec u Jihlavy – Slavonice a Havlíčkův Brod – Hlinsko v Čechách budou do té doby na základě státní koncepce elektrizovány,“ uvedl kraj v tiskové zprávě.

Akutrolejové jednotky čeká nasazení na linky Havlíčkův Brod – Zruč nad Sázavou, Humpolec – Havlíčkův Brod – Žďár nad Sázavou – Nové Město na Moravě a Žďár nad Sázavou – Velké Meziříčí.

,,Nasazením osmi bateriových vlaků podpoříme ekologický způsob dopravy,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Vladimír Novotný, který zároveň doplnil, že z dotace z modernizačního fondu Ministerstva životního prostředí budou proplaceny nejen tyto bateriové vlaky, ale také sedm nových elektrických jednotek. O získané dotace budou ve výsledku poníženy celkové náklady na zajištění železniční dopravy, které Kraj Vysočina hradí.

Zakázka se bude soutěžit v režimu brutto, veškeré riziko tržeb půjde za krajem. Hodnotit se bude podle nabízené ceny za kilometr. Ve vlacích má být přednostně nabízen krajský tarif Veřejné dopravy Vysočiny.

Tagy BEMU Kraj Vysočina
3 komentáře