Obří zakázka na dopravce. Vysočina vypsala soutěže na 15 let v hodnotě 22 miliard korun

Jedna soutěž už počítá s nasazením akutrolejových jednotek i na neelektrifikované tratě.
Na české železnici začala jedna z největších soutěží na dopravce v historii. Kraj Vysočina začal vybírat, kdo po roce 2029 a 2031 bude provozovat vlaky v závazku veřejné služby. Jde o výkony, které dosud bez soutěže zajišťují České dráhy.
Kraj vypsal dvě nabídková řízení: jedno výrazně větší v elektrické trakci už počítá s nasazením akutrolejových jednotek i na neelektrifikované tratě, druhý soubor se týká výhradně motorové trakce. Celková odhadovaná hodnota kontraktu na 15 let je 21,967 miliardy korun. Po soutěži Prahy a Středočeského kraje na zajištění provozu jednotek EMU 400 jde o aktuálně druhou největší soutěž na české železnici.
Dokumentaci k oběma souborům zveřejnil kraj na svých stránkách. Smlouvě na dopravce vzešlého z otevřeného nabídkového řízení bude v případě elektrické trakce předcházet přechodná s Českými drahami. Smlouva s ČD končí v roce 2029.
Přímý vlak Hlinsko – Slavonice. Vysočina počítá s 15 novými jednotkami včetně BEMU, řeší soutěž
Na motorové vlaky začne platit od prosince 2029, bude na deset let s opcí na prodloužení na dalších pět. Bude se týkat linek Havlíčkův Brod – Žďár nad Sázavou – Nové Město na Moravě – Tišnov, Jihlava – Okříšky – Třebíč včetně spěšných vlaků Třebíč – Brno, Okříšky – Znojmo. Pokryje také víkendové spěšné vlaky Havlíčkův Brod – Znojmo a běžný provoz na trati Jihlava – Tábor a Velké Meziříčí – Studenec a vybrané vlaky na trati Havlíčkův Brod – Humpolec. Hodnota zakázky je 8,6 miliardy korun.
Zakázka na provoz elektrických vlaků má odhadovanou hodnotu 13,362 miliardy korun. Týká se provozu linek Kolín – Havlíčkův Brod – Jihlava a Hlinsko v Čechách – Havlíčkův Brod – Jihlava – Telč – Slavonice. „Tratě Kostelec u Jihlavy – Slavonice a Havlíčkův Brod – Hlinsko v Čechách budou do té doby na základě státní koncepce elektrizovány,“ uvedl kraj v tiskové zprávě.
Akutrolejové jednotky čeká nasazení na linky Havlíčkův Brod – Zruč nad Sázavou, Humpolec – Havlíčkův Brod – Žďár nad Sázavou – Nové Město na Moravě a Žďár nad Sázavou – Velké Meziříčí.
,,Nasazením osmi bateriových vlaků podpoříme ekologický způsob dopravy,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Vladimír Novotný, který zároveň doplnil, že z dotace z modernizačního fondu Ministerstva životního prostředí budou proplaceny nejen tyto bateriové vlaky, ale také sedm nových elektrických jednotek. O získané dotace budou ve výsledku poníženy celkové náklady na zajištění železniční dopravy, které Kraj Vysočina hradí.
Zakázka se bude soutěžit v režimu brutto, veškeré riziko tržeb půjde za krajem. Hodnotit se bude podle nabízené ceny za kilometr. Ve vlacích má být přednostně nabízen krajský tarif Veřejné dopravy Vysočiny.