Obří zakázka na železnici. SŽ vypsala soutěž na tunely u Budějovic, limit je 21 miliard

Zahájení prací se plánuje na začátek příštího roku, dokončení pak v roce 2032.
Správa železnic (SŽ) po dlouhých letech příprav dala na trh jednu ze svých vůbec největších zakázek. Aktuálně vypsala tendr na zbudování posledních 18 kilometrů IV. koridoru u Českých Budějovic (Nemanice – Ševětín).
Půjde o novostavbu tzv. na zelené louce, jejíž součástí budou i dva dlouhé tunely. Vlaky při cestě na sever z Budějovic vjedou do Hosínského tunelu (3120 metrů) a následně do Chotýčanského tunelu (4775 metrů). Druhý jmenovaný bude nejdelším tunelem na české železnici. Jeho severní konec podejde u Ševětína dálnici D3, která se bude muset na krátkém úseku ubourat a znovu postavit.
Zahájení prací se plánuje na začátek příštího roku, dokončení pak v roce 2032. Nejvyšší přípustná nabídková cena v tendru je 21,343 miliardy korun. SŽ už má pět z osmi potřebných stavebních povolení.
Náročnou stavbou NemaŠe se završí budování IV. koridoru mezi Prahou a Budějovicemi. Napřímení trati a vynechání objížďky přes Hlubokou nad Vltavou by mělo vlakům ušetřit devět minut. Traťová rychlost bude 200 km/h. Stará jednokolejka přes Hlubokou bude opuštěna, zářez se využije pro uložení vytěženého materiálu z tunelů.
Stát přitom nedávno opustil plán na využití projektu PPP. Stavba se tak bude financovat klasicky ze Státního fondu dopravní infrastruktury.