Obří zakázka na elektrobusy. Paříž objednala u pěti výrobců autobusy za 825 milionů eur

Elektrobus Solaris v Paříži. Foto: SolarisElektrobus Solaris v Paříži. Foto: Solaris

Do roku 2025 mají ve francouzské metropoli skončit dieselové autobusy.

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Roman

Až 2025 ? V Ostravě je to už realita

Petr

Co je proboha realita? Realita tam je, že ostravský dopravní podnik neustále lže, třeba o tom, že jezdí jen na CNG- realita-skoro čtvrtina autobusů jezdí na naftu atd. A je rozdíl mezi elektrobusem ve Francii, napájeným elektřinou z JE a elektrobusem v Ostravě, který bude jezdit většinou na uhlí.

roman

V pravidelným provozu není žádný autobus na naftu

Poudy

Další skvělá zpráva, doufejme že nám se v Praze podaří rozjet trolejbusy ve větším rozsahu, nové tram tratě a co nejdříve začít se stavbou metra D. Máme co dohánět…

Jiří Kocurek

Stavba Metra D už začala.

Josef

Nezacala,zatim se dela jen geologicky pruzkum.Na Radlicke radiale uz ho taky cca pred 10-ti lety udelali.

MrMarkus

Těším se, až někdo projde ty plány v Paříži a porovná to s Prahou. Nedávno jsem si pročítal nějaký dokument od PRE, jak plánují zajistit své distribuční síti v Praze stabilitu i při masivním rozvoji elektromobility. Řešila se tam hodně hlavně odpolední špička, kdy se k běžné poptávce komerce a přímého odběru v dopravě přidá ještě dobíjení vozidel rezidenty. Řešení začíná až od úrovně dynamického řízení tj. ne podle předem připravených cyklů, ale dle skutečné poptávky a situace vůbec. Předem připravené cykly a motivace skrze tarify vedou akorát k přetížení na začátku toho nejlevnějšího cyklu a to se právě ve… Číst vice »

Pavel Bláha

Pro řízení odběru podle zatížení sítě máme už léta spínání HDO (nevím, jak je to ve Francii). Každopádně není důvod, aby rezidenti dobíjeli za nízký tarif při odpolední špičce. I teď je spínání NT pro elektromobil po 18h.

MrMarkus

HDO je právě to statické řízení, které se ukazuje že nestačí. Po té 18 hodině by nastal kolaps, to se právě stalo ve Francii. Statické řízení je navíc poměrně plošné, jde o cyklus na úrovni regionu. Dynamické řízení také pracuje v podobné čase, ale rozloží zátěž. Jde na jemnější úroveň, v extrému až na úroveň trafostanice, ideální třeba pro ulici s autoservisem/autosalonem, kde bude k dispozici větší množství nabíjecích stanic (už současný problém, který byl nad úroveň myšlení manažerů některých automobilek a pak se hasí problém a diví ceně …). Já tu běžně spíše dělám (ďáblova) advokáta vodíku, ale ten… Číst vice »

Daniel Jablonecký

450 ks na Paříž se mi zdá dost málo. Já vím, je to první etapa, ale i tak.

Panoramix

Asi tak, RATP píše na svém webu, že pokrývají region Íle-de-France (tedy geograficky něco jako Praha + Středočeský kraj) pomocí 5200 autobusů. Výměna se týká tedy sotva desetiny tohoto počtu. Je to pořád běh na dlouhou trať, ať to prezentují jakkoliv.

David

Otázka je kolik z těch autobusů jezdí čistě po Paříži. Tipuji, že právě tam budou tyto autobusy směřovat.

původní Jakub P bez tečky

JJ, po vlastní Paříži jsou busy spíš doplněk – linek sice není úplně málo, ale intervaly spíš delší, počítá se s tím, že většinu cest MHD pokryje metro nebo RER vlaky. Tipuju, že převážná většina z toho počtu bude jezdit mimo vlastní město. A taky už tam nějaký elektrobusy jezdí a není to úplně vzácnost ho potkat, takže nějakej základ už taky maj.

Honza

Nevím jestli je to realita nebo pouze můj dojem, ale pařížské metro je všechno jen ne bezbariérové (řada stanic má klasické schody) a bezbarierový provoz suplují právě autobusy a jejich síť se s metrem překrývá, což není všude ve světě pravidlo. Předpokládám, že hodně elektrobusů bude právě ve vnitřním Paříži, kde je tlak na elektromobilitu asi největší.

původní Jakub P bez tečky

jj, bezbariérové jsou některé stanice na nejnovější lince 14 (možná všechny, nevím), ale zbytek sítě metra je extrémně bariérovej, i eskalátory jsou jen na minimu stanic, většinou klasická pevná schodiště a při přestupech se hodně chodí nahoru a dolů, jak se spojovací chodby proplétají mezi jednotlivými tratěmi. Takže busy opravdu slouží jako bezbariérovej doplněk a pokrývají stejnou oblast. Ale není tam zas žádná oblast (v samotné Paříži), kterou by metro nepokrývalo a byla závislá jen na busech. Pokud je člověk schopen se tím metrem pohybovat, má ho téměř odkudkoli v dochozí vzdálenosti. Proto si myslím, že jich nemusí mít zas… Číst vice »

Daniel

Ono je otázkou, co je vlastně míněno Paříží. Velká Paříž má cca 8 mio obyvatel, ale Paříž jako taková má jen okolo 2. Samotná Paříž je něco jako by Praha končila za Vinohrady a Smíchovem. Např. business čtvrť La Defense už Paříž čistě právně není.

Potulný wechtr

To se nám to hoduje, když nám jiní půjčují. 🙂

Adam H

Bohatá Paříž může čerpat dotace z EU na nová vozidla? To dává smysl., teda ne…