Obří zakázka na dvoupodlažní vlaky. SBB shání až 200 jednotek s kapacitou přes 500 cestujících

Souprava DPZ pro provoz v S-Bahn Curych. Foto: SBBSouprava DPZ pro provoz v S-Bahn Curych. Foto: SBB

Nové vlaky jsou určeny pro provoz v oblasti Curychu a Ženevského jezera.

Švýcarské spolkové dráhy (SBB) se chystají na velkou generační obměnu vlaků pro provoz v příměstské železnici v Curychu a také na západě země v kantonu Vaud v oblasti kolem Ženevského jezera.

Dopravce vypsal veřejnou soutěž na pořízení celkem 116 dvoupodlažních jednotek. I když dopravce neuvedl odhadovanou cenu, je jasné, že půjde o zakázku v řádu miliard franků. Součástí zakázky je i opce na pořízení dalších 84 jednotek.

Nové jednotky mají dorazit na začátku 30. let a nahradí v provozu především soupravy označované jako DPZ a HVZ-D.

Dopravce současně již oznámil rozdělení počtu vozidel do jednotlivých provozních souborů. Pro S-Bahn v Curychu bude využito 95 jednotek, 21 pak zamíří na západ země, konkrétně pro provoz RER Vaud a linku RE33 Martigny – Annemasse.

Nové jednotky nabídnou větší kapacitu než stávající soupravy DPZ. Podmínkou je přes 500 míst k sezení v jedné jednotce, bude možné spojit dvě jednotky do jedné supravy. Delší být nemohou, v Curychu se k nástupištím nevejdou vlaky přesahující 300 metrů.

Oproti starším vlakům mají být nové jednotky pohodlnější i pro ty, co jedou na velmi krátké vzdálenosti a nehodlají opustit prostor pro nástup a výstup. SBB na nákupu spolupracuje s dotčenými kantony a Spolkovým úřadem pro dopravu.

Dvoupatrové vlaky DPZ s lokomotivou a řídicím vozem jezdí v Curychu od roku 1990. Po 20 letech prošly vozy modernizací, došlo ke vložení jednoho nízkopodlažního vozu do každé soupravy. Dál budou v provozu po nákupu nových jednotek ještě vozy druhé generace curyšského S-Bahnu označené jako DTZ (RABe 514, výrobce Siemens) a Regio-Dosto (RaABe 511 = Stadler KISS) od Stadler Rail.

Tagy SBB Švýcarsko
25 komentářů