Obří tramvajová zakázka. V Brně začala soutěž na prodloužení trati na sídliště Kamechy
Tramvaje mají na novou trať vyjet v roce 2027, součástí bude 320 metrů dlouhý tunel.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) dnes vypsal jednu z největších zakázek v Česku na stavbu tramvajové trati. V soutěži s předpokládanou hodnotou 2,5 miliardy korun hledá zhotovitele prodloužení tramvajové trati z konečné stanice Ečerova v Bystrci na sídliště Kamechy.
Vyplývá to z dnes zveřejněného dokumentu ve věstníku veřejných zakázek. DPMB podle něj předpokládá zahájení stavby letos na podzim, dokončení pak do prosince 2027. Jediným kritériem v soutěži bude cena. Brno počítá s tím, že na stavbu přispěje výrazně Evropská unie z Operačního programu Doprava. „Podíl dotace by měl být 85 procent celkových způsobilých výdajů. Žádost jsme podali v lednu, v tuto chvíli čekáme na dokončení procesu schválení dotace,“ řekla mluvčí DPMB Hana Tomaštíková. Administrátorem zakázky je MT Legal.
Součástí 1,4 kilometru dlouhého úseku bude i 320 metrů dlouhý tunel. „Obytná čtvrť Kamechy se stále rozvíjí a rozrůstá. Z hlediska dopravní obslužnosti jsou obyvatelé odkázáni na individuální dopravu nebo autobusové linky, což pro mnohé představuje i několik přestupů. Prodloužení tramvajové trati bude znamenat přímé spojení z centra města a navýšení kapacity spojů,“ uvedla loni po získání územního rozhodnutí primátorka Markéta Vaňková.
Trasa povede podél ulice Vejrostovy až k Teyschlově ulici, kde se zanoří do tunelu. Konečná bude u křižovatky ulic Hostislavova a Kamechy. V rámci stavby vzniknou tři nové zastávky: Ruda, Říčanská a smyčka Kamechy.
320 metrů dlouhý tunel
O tramvaji na sídliště Kamechy se ve městě mluví desítky let. Městští radní schválili tunelovou variantu v červnu 2020, čímž se obloukem vrátili k variantě zvolené už v roce 2015. Mezitím v roce 2018 tunel zavrhli jako příliš nákladný s poukazem na geologické podmínky. Nechali si přitom zpracovat novou studii proveditelnosti.
Z celkových 320 metrů tunelu bude 242 metrů ražených. U obou portálů se pak zbylé tunelové metry vybudují vyhloubením jam, vytvořením betonové konstrukce a následným zasypáním.
Brno v posledních letech proslulo tramvajovými tunely. V téměř půl kilometru dlouhém tunelu v Žabovřeské (úsek Pisárky – Komín) jezdí tramvaje již přes rok. Původní trať musela ustoupit stavbě silničního okruhu. Už předloni došlo k otevření o sto metrů delšího tunelu na trati ke Kampusu Bohunice.