Obří tendr Českých drah. Poptávají až 90 vozů pro rychlost 230 km/h

První dokončený čelní vůz pro ComfortJet. Pramen: České dráhyPrvní dokončený čelní vůz pro ComfortJet. Pramen: České dráhy

V aktuálním tendru jde o rámcovou smlouvu, jejíž předpokládaná hodnota je osm miliard korun.

(Aktualizováno 13:10) České dráhy vypsaly největší tendr na pořízení vozidel od uzavření smlouvy na ComfortJety v roce 2021. Aktuálně poptávají až 90 vozů pro rychlost 230 km/h, které bude možné spojovat do pevných devítivozových netrakčních jednotek. Těch může tedy být celkem až deset. Zadání se tak ComfortJetům velmi podobá.

V aktuálním tendru jde o rámcovou smlouvu, jejíž předpokládaná hodnota je osm miliard korun. Dopravce slibuje objednání minimálně 27 vozů, tedy tří souprav.

Požaduje jejich schválení pro provoz na tratích České republiky, Slovenska, Maďarska, Německa (včetně vysokorychlostních tratí), Rakouska, Polska a Dánska. Počítá se přitom se spojením s lokomotivami Vectron230 v režimu push-pull, což odpovídá ComfortJetům.

Termín pro podání nabídek byl stanoven na 21. října.

„Už v současné fázi provozu ComfortJetů máme pozitivní ohlasy od cestujících i našich partnerů. Je zřejmé, že provoz moderních vlaků na bázi netrakčních jednotek a moderních lokomotiv má velký potenciál pro další rozvoj mezistátní dopravy a spojení Česka s okolními státy. Proto jsme se rozhodli vypsat soutěž na dodávku dalších deseti devítivozových jednotek. S jistotou plánujeme objednat tři vlaky a sedm vlaků představuje opce. Jejich nákup uskutečníme ve chvíli, kdy se objeví další příležitost pro jejich provoz,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

České dráhy mají u konsorcia Siemens-Škoda objednáno celkem dvacet devítivozových netrakčních jednotek označených obchodním názvem ComfortJet. Kontrakt z roku 2021 má hodnotu 12,5 miliardy korun. Turnusováno má být 17 souprav, tři budou záložní.

Ze zadávací dokumentace aktuálního tendru

Předmětem Rámcové dohody je úprava postupu při uzavírání dílčích kupních smluv na:

a) výroby a dodávky až 90 ks osobních železničních vozů s rychlostí nejméně 230 km/h umožňujících spojení do netrakční pevné soupravy s tlakotěsnými mezivozovými přechody, plně způsobilých k provozu na železničních tratích normálního rozchodu 1 435 mm na území Evropy (souhrnně dále jen „vozy“ nebo samostatně „vůz“), a to konkrétně následujících druhů vozů:
• Afmpz – řídící vůz 1. třídy, s kapacitou minimálně 44 míst;
• Ampz – vůz 1. třídy s kapacitou minimálně 55 míst;
• BRmpz – jídelní vůz (sedadla u stolů) s oddílem 2. třídy, s kapacitou minimálně 26 míst ve 2. vozové třídě a minimálně 18 míst v bistru;
• Bbmpz – multifunkční vůz 2. třídy s 3 místy pro PRM cestující, WC PRM a místy pro děti s kapacitou minimálně 50 míst;
• Bmpz = vůz 2. třídy s kapacitou minimálně 80 míst,
• Bdmpz = vůz 2. třídy s prostorem pro přepravu minimálně 12 jízdních kol s kapacitou minimálně 60 míst a se standardním UIC mezivozovým rozhraním

Tagy čd České dráhy tendr ČD na 90 vozů
83 komentářů