Přelomová soutěž ukáže jak hluboce to úředníkům (ne)vyšlo – kdo zaplatí problémy, když to nevyjde ? Ale aspoň ČD budou mít v šachu výrobce, aby dělal pořádný věci. Snad. Uvidíme.
Mykola
9 měsíců
Mě nepřijde nazývat obří soutěží něco,kde se jen licituje o mzdy personálu. Autobusy v ústeckém kraji kdysi taky za mohutných ovací byly vysouteženy na nízkou cenu a pak neměl je kdo řídit. Co jsem četl i na tomto webu v zahraničí je při soutěži podmínka minimální mzdy pro personál.
Jouda
9 měsíců
Panebože to už si snad někdo dělá pr… !!! Ne ? Jak bez pruvodciho ? To už si tam opravdu budou někteří cestující dělat co chtějí. Průvodčí je tam i pro lepší pocit bezpečí pro ženy, maminky , určitě nezmůže vše, ale jako určitá autorita to je. V případě konfliktu už může dopředu volat policii, zatímco fíra nemusí ještě desítky kilometrů tušit, že se něco děje. Podává informace o pripojich, může se s dispečerem spojit a domluvit u zpožděneho vlaku domluvit čekání. Prostě toho proboha je !!!! Dále, kraj hodnotí jen a jen cenu. Smutné. Ani si nezjistuji, jak tristní… Číst vice »
Klidně i o vteřiny. Dojíždíme ke stejnému nástupišti, kde máme přípoj. Průvodčí dává souhlas k odjezdu. Zastavíme, vyskočíme a s ostatními cestujícími rychle otevíráme dveře. Tentokrát neujeli.
České dráhy, akciovku jako každou jinou, někdo nutí, aby provozovaly ztrátové provozy? Samozřejmě, že ne. Naopak, měly by děkovat státu, že jim svůj majetek naservíroval na stříbrném podnose a ony na něm teď mohou vydělávat – třeba pokytováním komerčníc služeb dalším dopravcům, kterým stát nic do kolíbky nedal. Toto je nefér.
Nicméně, údržba vůbec není předmětem tohoto výberového řízení.
Tak ty máš dost…..právě že je stát nutí tím, že je nabádá aby se chovaly tržně ale na druhou stranu jim určuje od koho si mají co kde nakupovat a za kolik. Běžná praxe třeba v opravnach DPOV. Ty mě opravno vydelas svým tržním přístupem zisk, a já ti řeknu u koho a za kolik nakoupíš komponenty, vybavení a s kým budeš kooperovat. Dráhy se musí chovat tržně, ale jiné dopravce k sobě pustit musí a rovnou rekneme za kolik. V tom já tedy fér hru nevidím. A když tedy hodí do soutěže cenu podobnou jako konkurence, tak je ihned… Číst vice »
“ Dráhy se musí chovat tržně, ale jiné dopravce k sobě pustit musí a rovnou rekneme za kolik.“
Tedy do svých „zařízení služeb“, tedy zařízení monopolního charakteru (např. čerpací stanice) a obvykle zřízených v době do 31. 12. 2002, tzn. před vznikem samostatné a.s., že.
A co jako, že to vzniklo před a.s.? Pokud stále voláme po tržním chování, tak se vším všudy, dohodnou se dostanou se má čerpačku, nedohodnou, mají smůlu.
„To jako“, že to pak bylo neoprávněně vloženo do majetku „jednoho z mnoha dopravců“ namísto aby to bylo ponecháno k dispozici kterémukoliv z dopravců v provozování správcem infrastruktury.
Monopolní postavení (v kterémkoliv oboru) je samo o sobě dost netržní.
Jak? SŽ to od nich normálně odkoupí, pokud tedy ČD budou chtít prodat, vzhledem k tomu, že to je akciovka, tak asi jiná cesta není, a jakýkoliv bezúplatný převod by někdo mohl napadnout jako chování, které se neslučuje s řádným hospodářem.
A odkdy ŘSD případně Krajská správa a údržba silnic vlastní a provozuje benzínky?
Čerpačky jsou potřeba pro provozovatele drážní dopravy, to nemá nic společného s provozovatelem dráhy. Takže vložení do ČD a.s. rozhodně nebylo neoprávněné, naopak tento majetek dostali zcela oprávněně, protože je potřeba k provozování drážní dopravy, nelogické například bylo prvotní přidělení výpravčích a nádražních budov pod ČD, to mělo být od začátku pod SŽDC. Navíc většinou se nachází v obvodu dep.
Pro provoozvání dopravy není nutné ten majetek vlastnit. Od začátku to mělo být pod SŽ a to včetně dep a odstavných nádraží. Tak aby měli všichni dopravci stejný možnosti a šance. A ne že jeden dopravce dostane zdarma všechny potřebný (i nepotřebný) vozidla, prostory, infrastrukturu.. A navíc i dosyp ze státního…
A proč by to mělo být pod SŽ? Depa nejsou nutný k provozování dráhy, to jak si dopravce zařídí zázemí, po tom je provozovateli dráhy houby, jasně u čerpaček to je sporné, protože samozřejmě má i SŽ vozidla, která potřebuje k provozování dráhy. Ano, zbrojení se dá vyřešit vícero způsoby, ale stále větší smysl dává to, aby čerpačky vlastnil dopravce než provozovatel dráhy. A depa nutná jsou, nejen kvůli údržbě. Ten jeden dopravce je ale ve vlastnictví státu a k majetku přišel při dělení, protože bylo logičtější (krom nádražních budov a výpravčích), aby jej vlastnil on, než aby jej vlastnil… Číst vice »
Byl bych si celkem jistý, že ty benzínky u silnic a dálnic nedostali jejich provozovatelé od státu zadarmo, ale buď si je koupili nebo pronajali nebo si je postavili a pokud ta benzínka stojí na pozemku státu/kraje ve správě ŘSD nebo KSÚS, tak za to provozovatel bezpochyby platí nájem. V tom si myslím, že je mezi benzínkami u silnic a na dráze celkem velký rozdíl.
Ani ne, jelikož ČD a.s. nejsou žádným soukromým subjektem, ale dopravcem ve vlastnictví státu, takže stát ten majetek akorát převedl sám na sebe. Však i ČD jistě platí řádný nájem, tam kde mají něco v pronájmu.
Proč si lžete do kapsy? Hlavním argumentem ve sporu o „vrácení“ majetku (zejména některých pozemků a budov) zní od ČD že JSOU akciová společnost, a žádný státní subjekt!
Stát je „jenom“ akcionář…
Tak když tady někteří požadují aby SŽ jako správce infrastruktury mělo provozovat čerpačky, tak na silnicích by to mělo dělat ŘSD (případně Krajská správa a údržba silnic), ne?
Na silnicích je neprovozuje ŘSD, ale jiný státní podnik: Čepro (síť EuroOil, ke kterému si nově přikoupili i RobinOil). A k tomu i síť dalších, privátních: Benzina Orlen (Unipetrol), OMV, MOL, ONO, …
Čistě teoreticky nikdo a nic nebrání tomu, aby si kdokoliv z nich otevřel čerpačku na železnici.
Jistě, ale jenom těch benzínek které ještě nejsou prodané… On to stát dokonce DĚLÁ, vlastni síť EroOil. Ale teda žádná z benzínkových sítí není v monopolním postavení, vždycky je někde poblíž nějaká jiná, takže tam to venkoncem nehraje moc roli. Ale však ono se to nakonec poddá, ČD si do budoucna holt budou tu benzínku muset udržovat za svoje, a důsledně se pohlídá aby na to nemohly čerpat žádnou dotaci, za tu se pak kdyžtak postaví nová ve skutečném majetku státu a ne žádné akciovky… DTTO nádraží, všude kde se stavějí nová tak pokud si je ČD nezaplatí, tak nová… Číst vice »
A co kdyby sis před takovým traktátem článek přečetl? Jednotky vlastní kraj a udžuje Škoda, která na to má subdodavatele ČD. K čemu potřebuješ další zázemí?
Průvodčí nebyli doteď zrušeni, takže se o tom stále jen uvažuje a kraj chce vědět jaký je to reálně cenový rozdíl i pro další uchazeče (od ČD tu informaci už asi má). To mi přijde jako důležitý vstup.
Požadavek na zajištění přípoje lze zajistit i pokud zrovna není průvodčí v dosahu nebo ve vlaku není vůbec – zavoláním na infolinku dopravce. Několikrát jsem již využil, pokud jsem zrovna neměl průvodčího na dosah, a informace o tom, zda připoj počká nebo ne, mi přišla SMSkou.
To mi připomíná prosinec 12/2011, ranní (dle nynějšího číslování) R 651, tehdy s příjezdem do Brna hl. n. v 8:36 h, toho dne s více než 40min. zpožděním. Ve vlaku několik cestujících směr Ostrava, průvodčí jim říká, že rychlík v 9:02 h jim v Brně ujede, ale že můžou jet v 9:18 h rychlíkem do Olomouce a že jim bude uznána cesta oklikou. Přesně v těch 9:18 h příjezd do Brna hl. n., lidé spěšně utíkají z 5. nástupiště na cca 3. na ten rychlík a ten už v tu chvíli (v čase pravidelného odjezdu) ujíždí. Také mi to připomíná… Číst vice »
Ale za počkání/nepočkání kolikrát ani nemůže dopravce, jako správa železnic, protože obligátní odpověď na dotaz, zda spoj počká zní pokud zpoždění nezvýšíte, nebo spoj pustí i přes původní slib, že počká (například špatná komunikace mezi dispečery SŽ).
A ten druhý případ, a on cestující nemá pusu aby se průvodčího zeptal sám a jen nečekal.
Mnoho cestujících dosud neví, že může průvodčího o přípoj požádat. Zejména z důvodu častých odposlechnutých odpovědí, že neví zda počkají nebo ne, ale MYSLÍ, že asi jo.
S těma přípojema je to většinou tak: záleží zda vlak A reálně přijede dřív než uplyne čekačka vlaku B.
Volání dispečerům atd. většinou má za následek akorát potvrzení informace v jizdním řádu (i když často nezveřejněné).
Jenom výjimečně se stane, že průvodčí z nočního vlaku řekne dispečerovi „mám tady školní výpravu na přestup, jestli to necháš ujet, platíš jim taxiky“ a jen v solo motorácích které jsou dávno bez průvodčího by mohl někdo s jistotou říct „nikdo nepřestupuje, nemusíte čekat“(což se dá říct až po odjezdu z předposlední zastávky)
…S těma přípojema je to většinou tak: záleží zda vlak A reálně přijede dřív než uplyne čekačka vlaku B….
Ano, tak je to OFICIÁLNĚ nastaveno. A stejně se událo nemálo případů, že zpožděný vlak přijel s rezervou až o 4 minuty dříve než končila stanovená čekací doba a přípoj byl pryč.
VTT
9 měsíců
Osobně si myslím, že nahrazení průvodčích revizory nemusí být tak špatná věc. Pak se budou moct zaměřovat na místa, kde dochází k největším únikům tržeb.
Neznám situaci u Brna, ale kdyby to tak bylo u Prahy, dali by se revizoři poslat přednostně kontrolovat úseky mezi na hranici pásem B a 1, kde se masově jezdí načerno. Když je průvodčí v soupravě jeden (nebo aspoň jeden na ešus), nemá šanci to zkontrolovat. Kdyby jich občas do toho ešusu naběhlo pět, byla by to jiná.
Možná má JMK plány na něco takového.
Naopak s revizory riziko cesty na černo stoupá, protože pokud člověk potká revizora jednou za měsíc, či méně, tak pravděpodobnost chycení je menší, než u vlaku s trvale obsazeným průvodčím. Navic po čase si lze obličeje zapamatovat a tak se cestující, který by chtěl jet na černo dokáže vyhnout kontrole. DP se sice chlubí, počty kolik cestujících jelo na černo, ale zapomínají, že to není % ze všech cestujících, ale pouze těch, které zkontrolovali. Navíc zaměřit se na exponovaná místa, tak sice na tom místě se třeba počet černých pasažérů sníží, ale na jiném se zas zvýší, když cestující bude… Číst vice »
Jasně, půjdou jednou za měsíc… Nikoli půjde jich naopak více do jednoho vlaku (a velmi často), aby cestující nemohl využít osvědčené metody „nemám jízdenku a nastoupím co nejdál od průvodčího, aby vyšlo dojet tam kde vystupuji.
Armáda revizorů vs průvodčí v každém vlaku, kde je ta úspora? Já neřekl, že půjdou pouze jednou, ale že člověk na ně natrefí třeba jen jednou za měsíc, určitě nebudou chodit každý den do těch stejných vlaků. Ony jsou i jiné triky (samozřejmě na železnici by to dotyčnému prodloužilo cestování), například sledování lidi na zastávce a jak zmerčí revizora jak vystoupí (po čase se dají obličeje zapamatovat, těch revizorů není neomezeně), já taky jezdím MHD tak často, že už revizora poznám z dálky, tak automaticky chystám jízdenku, jiný by to ale naopak mohl zneužít a urychleně vystoupit (když například S2… Číst vice »
No třeba Adamov-Brno jsem průvodčího potkal taky jen 2x ze 4 to taky není nic moc frekvence…
Evžen
9 měsíců
Souhlasím, že průvodčí je k ničemu. Stejně většina z nich po zkontrolování lupenu si sedne do kupé ( zkušenost z EC/IC/SC )
Udělal bych povinně místenkové vlaky, QR kody a sbohem.
A co jiného je příměstský vlak? Jezdím jedním takovým skoro denně, průvodčího v těch stovkách cestujících zpravidla vůbec nepotkám, a zatím dobrý, žádný kolaps ještě nezachraňoval, žádnou služny mi neposkytl. Fakt si myslím, že na načítání karet je relativně kompetentních lidí, co tuhle práci dělají, škoda.
Kamil Novotný
9 měsíců
Vzhledem k tomu, jak se na GŘ tváří po prohraných soutěžích, že se vlastně nic neděje, tak bych to přál RJ, ať se tam na GŘ ČD už konečně někdo probere. No RJ, ať se ukáže.
Škoda, že nemůžu být vulgární. Ale zkusím to slušně . ČD vydávají na odstraňování těchto výtvorů a obecně boj s vandalismem desítky milionů korun ročně, které ve výsledku platí cestující Jestli nechápete, že za zničenými interiéry vozidel nejsou zaměstnanci dopravců, ale úplně někdo jiný, je marné vám něco vysvětlovat. A fakt žádný dopravce na světě nemůže kvůli skupině imbecilů, kteří se nutně musí vyjadřovat ničením čehokoliv, držet v záloze dvojnásobek vozidel, než je aktuálně potřeba! A jestli máte pocit, že se něco změní tím, že bude ty jednotky řídit člověk v jiném tričku než modrém, je mi vás upřímně líto…
Udělat to samozřejmě jde, ale je to tak drahé, že to nikdo neudělá a myslím, že se nad tím nikdo reálně ani nezamyslel. Druhá – legislativní – možnost by byla jednodušší, ale asi by narazila na nějaká osobnostní práva. Vždy se říká, že každý sprejer má nějaký svůj podpis = tag. Proč není legistalivně možné, že když chytím sprejera u jednoho vlaku, tak mu na základě znaleckého posudku nemohu dát k náhradě všechny soupravy třeba za rok zpět, na kterých bude jejich tag ?
Protože někteří tageři napodobují jiné. A bylo by možné dělat čmáranice tak, aby za ně dostal flastr někdo jiný.
Jo porovnat to i se znaleckými posudky (písmoznalectví) atd. by bylo zajímavé, nicméně nákladné a výsledek nejistý.
Zdravím, mne spíš překvapuje, že to někdo pokutuje. Tomu se nedá moc předcházet, pokud soupravy nemají pravidelné obraty v depu, No a ty nápady bez vl. doprovodu jsou v JMK daleko staršího data. Ted to jen graduje tím, že soupravy jsou přímo kraje. Myslím, že v některé části provozu to čeká v dohledné době i jejich kolegy ve ZK. Náklady na doprovod jsou stále větší a větší. Viz. letošní PKS ČD.A vybavenost souprav tomu odpovídá, že by to šlo i bez vl. doprovodu. Nakolik to bude přínosem se uvidí až se to zkusí na delším vozebnim rameni. Už více než… Číst vice »
Jo, ale pokud vím režimu 0-0S nejezdí Regiopanter na vytížené lince, ale 810 (max 814) někde na lokálce s pár cestujícími.
Já bych řekl, že je potřeba obojí, ono se ještě dost jízdenek prodá i v pokladně, takže byste musel přidat vlakový doprovod, aby vše stihli odbavit, pokud byste zrušil pokladny.
Nebo rozšířit automaty. Stanici s automatem (třeba mistního ids) brát tarifně jako „obsazenou“, nebo ve vlaku s automatem by byla povinnost jít k tomu automatu.
To už platí teď, že na 0-0S by cestující měli přednostně využívat automatů ve vozidle, ale většina přesto chodí k strojvedoucímu. Jo, po zkušenostech s Arriváckým automatem v Kolíně, či s automatem GWTR ve vlaku z Číčenic mohu říct jediné, zlatá pokladna obsazená člověkem. V Kolíně jsem nakonec skončil u kasy s SJT jízdenkou, protože prostě automat si postavil hlavu a zasekl se, a v tom vlaku to bylo prozmenu tak uživatelsky nepřívětivé, že mi chvíli trvalo než jsem se v něm vůbec zorientoval. A co si o automatech myslí cestující jsme mohli vidět ve stanicích, kde chvíli byly, u… Číst vice »
Je na pováženou jestli je vhodné, aby vlaky velikosti větší než Regionova jezdily pouze se strojvedoucím. Vzpomeňme na nehodu v Olomouci, kde se průvodčí aktivně podílel na evakuaci z hořící soupravy.
BTW v letectví je nekompromisně stanoveno, kolik sedaček pro cestující může v letadle být na jednoho stevarda.
Železnici nesrovnávat s letectvím. Dnešní příměstská doprava připomíná spíš rychlodrážní tramvaj s hajzlama. Intervaly velmi krátké na to, aby byly ekonomicky udržitelné dlouhodobě v obsazení vlakovou četou. K úniku tržeb dochází v souvislosti s moderními kanály odbavení méně a méně i když je vlak narvanej a průvodčí to nestihnou ve špičce projít. Mnohde se také kvůli rychlému nárůstu prodeje online jízdenek nebo vlastnictví kuponů rušily nebo zkracovaly provozní doby pokladen. Pokladní prostě nemají komu lístek prodat stejně jako průvodčí. Ohledně nehody v Olomouci – kolega byl velmi bystrá vyjímka. Navíc tam mohl bejt kdokoliv jinej nebo by naopak mohl jiný… Číst vice »
Ale v metru taky nikdy průvodčí nejezdil. Sice se ze začátku jezdilo s pomocníky strojvedoucích, ačkoliv u nás u dávno fungoval jednomužná obsluha hnacích vozidel, ale průvodčí v metru nebyl nikdy.
Nikdy nejezdilo, vždy tam byl minimálně vlakvedoucí s dopravními povinnostmi. Že jste ho neviděl „v akci“ bylo dané tím, že v Čadci se dlouho dobu zastavovalo jen z dopravních důvodů (hlavně pro nástup českého a výstup slovenského vlakvedoucího), ale protože tam nemohl nastoupit žádný cestující, tak vlakvedoucí neměl důvod procházet vlak.
V povinně místenkovém není moc důvodů k prohlížení dokladů (prodané místenky = obsazená sedadla => je to ok) nicméně komerce není jen o lustraci, ale i o dalších službách cestujícím.
Co se stane, když v Pendolinu zmáčku „přivolání“ (prakticky nic, raději bych chtěl některého průvodčího)
Martin H.
9 měsíců
Bohužel co se týká personálu, krajský úředník se dívá pouze na to jak ušetřit. Podle zpráv které jdou kolem nás to ovšem nevypadá, že by měl vůbec tušení o aktuální situaci v tomto ranku. Co se strojvedoucích týká, tak bez ohledu na firmu je zaměstnanců s touto kvalifikací po čertech málo, což znamená, že sehnat levnou pracovní sílu je prakticky nemožné. U vlakových čet bych si dovolil upozornit, že absence přinese obrovské náklady na odstraňování následků vandalismu a hlavně bezpečnostní riziko. Stačí si sednout do pozdně večerních, zejména víkendových spojů z Brna, kde se to jen hemží incidenty a čety… Číst vice »
Mi nepřijde, že třeba v pozdně večerních spojích MHD by to byla nějaká kovbojka.
Dobrý, občas je někdo vožralej nebo dělá trochu bordel, ale neřekl bych, že ty vlaky bez čet shoří. Navíc ještě vůbec není jasný, jak to dopadne (budou krajský volby, vlakama jezdí dost lidí)
A upřímně nevim, jak velkou bezpečnostní roli průvodčí plní. Na 560 a bymácích se našli tací, kteří třeba kradli kohoutky z hajzlů, sem-tam někdo ve vlaku párá sedadla průvodčí-neprůvodčí.
Se zdravotní indispozicí strojvedoucího zavřeného v kabině vlakvedoucí nezmůže nic ani teď, ale pro tyhle případy je nutná „bdělost“
Stačí se mrknout na srážku vlaku s kamionem v Olomouci. Nebýt vlakvedoucího, velmi pravděpodobně by tam uhořeli lidé. A váš druhý odstavec je úplně mimo mísu, zjevně netušíte nic o kvalifikaci a náplni práce vlakových čet…
Ta srážka hlavně je důsledkem ingorance (samozřejmě nad rámec řidiče kamionu, ale úkolem bezpečnostních opatření je, tato rizika eliminovat) chybějících závor.
Dále: ta jízda bez průvodčích se zde týká závislé trakce, tzn. kde nehrozí požár naftového motoru vlaku.
Nehoda v Olomouci hlavně ukázala chytrý nápad „zamykat nouzový východ.“
Být vlakvedoucí zrovna v jiné části vlaku, nedostal by se k tomu. Dostat trochu silnější ránu, nemusel by se tak rychle probrat, se zraněnou dlaní by třeba nebyl schopen rychle odemnkout.
Na 854 běžně bývá čelo k soupravě odemčené. A jinak byly vymyšleny třeba zámky s možností nouzového otevření, někdy i navázané na požární čidla.
Nezapomeňte, že průvodčí vedle revize jízdenek kontroluje nástup a výstup a dává souhlas k odjezdu. A když nebude průvodčí, bude pro strojvedoucího problém když bude nástupiště v oblouku.
To je věc dopravce.
Smlouva neříká, že tam musí být strojvedoucí, vlakvedoucí, vozmistr nebo posunovač. Nicméně pokud je technologicky potřeba, tak si ho dopravce dá do kalkulace.
Zatímco MHD s relativně malou kapacitou projíždí hustě obydlenou zónou s rychlým dostupem všech složek IZS, relativně nízkou rychlostí, tak vlak, vyjma městských a příměstských oblastí projíždí vysokou rychlostí oblasti i kilometry vzdálené od nejbližší zástavby a pomoci, mnohdy velmi nepřístupným terénem. Jediné co má společné šalina a vlak je to, že jedou po kolejích, všechno ostatní je úplně jiné. Srovnávat MHD s vlakem je naprosto hloupé, byť to k tomu svádí….
Jasně. Autobus veze třeba 400 lidí jede 160 km/h a má 6 dílů. Jeho brzdná dráha je kolem tisíce metrů a běžně se pohybuje v zářezech, odřezech a tunelech stovky metrů až kilometry od nejbližších silnic. Vlastně jo, je to úplně stejný. Vidím to na první pohled…
Vy jste vůbec nepochopil pointu, viďte. Já mám sice pro zaláskované šotouše do vláčků jistou míru pochopení, ale není nekonečná. Takže polopaticky.
Ve vlaku jeden průvodčí stejně nemá přehled. Jestliže např. z Židlochovic přijde průvodčí až v Modřicích, jaký přehled asi má? A co na věci mění, kolik je tam lidí?
Já chápu, že váš svět není příliš složitý a rozlehlý, ovšem zkuste napřed myslet, než si začnete hledat nepřítele, případně léčit nějaké své komplexy. 😉
Inu, vcelku běžně v Brně dva vozy a 36m délky… bez kamer jakžtakž šance v prvním voze, ve druhém nula… s kamerama může být i ve vlaku. Nevím, nemám na to jednoznačný názor, samozřejmě nemluvím o dálkovém vlaku ale o příměstském osobáku kde se zastavuje každou chvíli, obrat cestujících vysoký, jízdy krátké (často 15-20min) a kolikrát i dvoupatrové vozy… to by byl přímo zázrak „oblítat“…
Jeden průvodčí ve vlaku dobrému vandalismu stejně nezabrání. Stejně jako předřečník nemám pocit, že by se večer ve vlacích dělo něco strašného, i když průvodčí není na blízku. Stejně jako v metru, kde taky nikdo nehlídá. Jak průvodčí pozná, že strojvedoucí kolabuje? A v případě nehody? To si snad všimnou i ostatní.
Jak vlakvedoucí pozná, že strojvedoucí kolabuje? Třeba tak, že vlak neočekávaně zastaví na nezvyklém místě. Můžu vás ujistit, že pokud vlak zastaví, ale bude v činnosti klimatizace/topení a hlavně Wi-Fi, nikdo si ničeho ani nevšimne. To nemluvím o tom, co bude v případě třeba technické závady, kdy strojvedoucí bude mít plné ruce práce s řešením celé té situace a na jakékoliv informování cestujících, nebo pomoc, nebude mít absolutně kapacitu.
…. a komu? Jestli je ta pomoc taková, jakou jsem několikrát zažil, že ani ve vylidněném vlaku se ani po hodině jízdy neobjeví, protože důležitější je dávat celou cestu souhlas k odjezdu z jedněch a těch samých dveří, protože vykecává se známým/ou, pak za takovouto „pomoc“ pěkně děkuji. Ono je potřeba se na to dívat z více úhlů a současně objektivně připomínám, že ne všichni jsou tací. To zvláště zdůrazňuji, aby nenastoupili „vysvětlovači“ s tím, že tomu známému za celou dobu ne a ne najít vhodné spojení, atd.
No, hlavně dnes je povinnost při jakýchkoliv změnách zavedeného systému dělat posouzení rizik dle nařízení 402/2013.
Pokud fakt dojde na „odstranění“ čet z vlaku, jsem upřímně zvědav, jak to novému dopravci vyjde a jaká zavede „kompenzační opatření“ (protože negativní vliv na bezpečnost je u takové změny zřejmý)…
A neměl by tohle dělat zadavatel a hlídat to třeba MD nebo DÚ, který by měl zadavatele upozornit, že takto zakázka vypsaná být nesmí ? Jestliže chceme garantovat nějakoý stupeň bezpečnosti dopravy, musí to grarantovat nějaký státní úřad (s nezávislými státními úředníky), který bude moci objednateli výběrové řízení zrušit nebo ho nechat výběrové řízení upravit ? Protože s dopravci se zadavatelé bavit nechtějí (a teť už v režimu VŘ ani napřímo nemohou) a VŘ má být soubojem myšlenek a cen a ne soubojem toho, jak „vochcat“ podmínky ……..
Můžete nějak blíže vysvětlit onen monopol a žádanou konkurenci? Kraj vybírá více dopravců a ti mezi sebou budou na těch tratích soutěžit? A jakým způsobem zde dojde k ušetření státních peněz?
Tak prosím poučit. Případný vítěz vyhraje cenou. Dostatek strojvedoucích mají z účastníků řízení aktuálně pouze ČD, které ty jednotky provozují aktuálně a vlastně ani ty ne, nicméně jsou při své velikosti schopny nahrazovat chybějící lidi přesčasovou prací. Ten nový dopravce bude muset sehnat lidi a já se ptám, kde? Samozřejmě že se bude snažit přetáhnout lidi od ČD (kvalifikovaný a zaškolený personál se hodí), ale vzhledem k obrovskému počtu strojvedoucích, kteří chybí na trhu práce, bude muset těm lidem zaplatit slušné peníze, jinak půjdou jinam a ten dopravce vyhraje cenou. A za druhé, co se stane v případě velmi reálného… Číst vice »
… nezkokabuje. I nový dopravce pro jednotky zaměstnance sežene. Část od ČD, něco ze Slovenska, některé nově proškolí. Mzdy budou bídné, kvalita strojvedoucích různá, ale jezdit se bude.
Hm. Když myslíte. Dobře vidět to bylo při nástupu Arrivy na Valašsku. Potřebovali podstatně menší počet lidí a měli obrovské problémy. Teď je situace na trhu práce ještě podstatně horší. A co se týká třeba cizinců, ne že by to nešlo, ale to nebude zdaleka tak jednoduché a rychlé jak si představujete. Navíc to kritérium ceny v situaci, kdy spousta nákladních dopravců platí líp než v osobce a stále shání lidí…
Tohle se jednou musí vyzkoušet bojem, ale mám pocit, že i případný maxiprůšvih nikoho kompetentního zajímat nebude – viz Arriva v roce 2019, kdy Kremrolík sice uvažoval, že by Arrivě nějaké výkony vzal, ale smlouva to jaksi neumožňuje.
Taky by mě to zajímalo, co by se dělo, kdyby z důvodů nedostatku personálu vyjela v Jmk jenom polovička spojů a řešení by se táhlo do ledna, února, března ……
A proto budeme donekonečna ždímat veřejné rozpočty? V jiných krajích jej taky ČD mají a přesto tam jiní dopravci jezdí ke spokojenosti všech. I s personálem.
Evidentně máte přehled o trhu práce, finančním ohodnocení profese u jednotlivých firem. Mimo jiné ty odřeknuté stovky spojů v Pardubickém kraji po vítězství nejlepší nabídky taky jasně ukazuje, že tohle je ta správná cesta. Jsem rád, že je to tak jednoduché…
Proč chtějí rušit průvodčí, když je plno stanic (namátkou Šakvice, Adamov, Slavkov) obsazeno pokladními, mi hlava nebere. Průvodčí toho zabezpečí víc a stačí mít pouze informace/pokladnu v okresním městě.
Pro mínusující: podejte mi prosím argument, proč je pro vás důležitější ponechat pokladnu a ne průvodčího, buť by úspora mohla být menší než v případě zrušení průvodčích (vyšší požadavky na školení)?
Protože je hloupost to takto stavět. Svědomitá, tarifně znalá a ochotná pokladní je pro mě mnohem důležitější než průvodčí, který má vše na háku, znalosti má minimální a jeho ochota cokoli řešit je na bodu mrazu. Krom toho nepochybuji o tom, že ti revizoři budou jezdit až se bude za nimi prášit, takže lidé si ten lístek vždy raději koupí a ti, co si ho nekoupili dosud si ho nekoupí i nadále. Navíc ve dvou revizorech jdoucích proti sobě uniknout je téměř nemožné.
To je zcela falešné dilema. Protože ty pokladní se budou rušit ve stejném termínu taky. Jediný smluvní požadavek na pokladnu v JMK je Brno hl.n. Nic víc. Zbytek si zajistí Kordis pomocí „kontaktních center“.
Mně to teda jako změna pro cestujícího přijde. Dnes zakoupí jízdenku na pokladně, nebo (při zavřené/neexistující pokladně) tu stejnou za stejné peníze ve vlaku. Nově – pokud nebude mít z předprodeje, tak musí ve vlaku v automatu, a to výhradně kartou.
Ano, podíváme se všichni na nomenklaturní seriál Okres na severu a budeme mít jasno v tom, že v jiném než okresním městě, ať je jakkoli velké (Havířov pozdravuje menší Karvinou) už lidé nežijí.
vasek.beroun
9 měsíců
Nový dopravce nemusí řešit údržbu, průvodčí ani vlakvedoucí. Zbývá přesvědčit strojvedoucí, aby jezdili zadarmo.
Nerozumím mínusům. Čemu nerozumíte na tom, že už teď zajišťuje úklid dodavatel, tedy Škoda? A bude ho pravděpodobně zajišťovat i nadále. Můžete mě to prosím vy co jste dali 👎 objasnit, s čím na mém příspěvku nesouhlasíte?
Jihomoravský kraj si objednal vlaky včetně veškeré údržby. To znamená i té denní, jako odsátí wc, vytření podlah apod. Výběrové ŕízení vyhrála Škoda Transportation. Je naprosto irelevantní, kdo to pro ně bude provádět. Protože i když konkurs na dopravce (Dispo+fírové) vyhraje KŽC, Metrans a Polské dráhy, tak veškerý úklid, údržba a opravy jdou za Škoda Transportation. Škoda trans. se nemůže, v případě stížností na čistotu nebo technický stav, odkazovat na nikoho jiného. Pro dopravce a Jmk je partnerem pouze Škoda Transportation. Pokud by byla Jmk vybrána verze, bez průvodčích, tak veškerá bezpečnost cestujících jde na bedra Jmk resp. toho kdo… Číst vice »
Jarek
9 měsíců
Stroje, údržba, nic. zajištěno Takže pokud jsou peníze strojvedoucích a dispečerů +- stejné tak ta soutěž je jen o tom kolik odteče do managmentu.
Tipl bych si že vyhraje ta firma, která nemá přebujelý úřednický aparát, poté zbývá více peněz pro provozní personál a tudíž dokáže nabídnout nižší ceny. Ostatní zařídí JMK. Strojvedoucích ze zahraničí v ČR již pracuje nemalé % a i z ČR se nechají přetáhnout za vyšší mzdu.
noerf
9 měsíců
Jsem zvědav na účastníky soutěže. Tipuji Arriva, ČD, Regiojet a uvidíme, zda-li někdo dalšíl.
Na trhu ještě působí GW train regio a Die Landebahn. Je reálné, že by se přihlásil SK dopravce s personál Em, který by byl z části slovenský a tedy hůře placený?
Jedná se sice o relativně velký soubor, takže z osobních dopravců mají asi výše uvedení 3 nejlepší startovní pozici (i když je pravda, že ČD tady už jezdí a mají svůj personál, takže jak Arriva, tak i RJ by museli najímat), ale těch dopravců je přece jen trochu více:
Přelomová soutěž ukáže jak hluboce to úředníkům (ne)vyšlo – kdo zaplatí problémy, když to nevyjde ? Ale aspoň ČD budou mít v šachu výrobce, aby dělal pořádný věci. Snad. Uvidíme.
Mě nepřijde nazývat obří soutěží něco,kde se jen licituje o mzdy personálu. Autobusy v ústeckém kraji kdysi taky za mohutných ovací byly vysouteženy na nízkou cenu a pak neměl je kdo řídit. Co jsem četl i na tomto webu v zahraničí je při soutěži podmínka minimální mzdy pro personál.
Panebože to už si snad někdo dělá pr… !!! Ne ? Jak bez pruvodciho ? To už si tam opravdu budou někteří cestující dělat co chtějí. Průvodčí je tam i pro lepší pocit bezpečí pro ženy, maminky , určitě nezmůže vše, ale jako určitá autorita to je. V případě konfliktu už může dopředu volat policii, zatímco fíra nemusí ještě desítky kilometrů tušit, že se něco děje. Podává informace o pripojich, může se s dispečerem spojit a domluvit u zpožděneho vlaku domluvit čekání. Prostě toho proboha je !!!! Dále, kraj hodnotí jen a jen cenu. Smutné. Ani si nezjistuji, jak tristní… Číst vice »
Přesně, je to nesmysl. A očividně si toho jsou vědomí i v Brně, pokud za 2 roky nebyli schopni vydat konečné rozhodnutí.
Soutěž se dnes uzavírá, tak těžko mohli už vybrat vítěze.
Já měl za to, že o této věci se rozhoduje nezávislé na soutěži/dopravci. Asi jsem se mýlil.
Zažil jsem NĚKOLIK konfliktů „u vlaku“ (shodou okolností jeden byl i v JMK). Průvodčí byli max. 15 m od místa konfliktu, ale nijak nezasáhli.
V Brně (coby centrálním bodě JMK) na sebe přípoje zásadně nečekají.
Naopak v rámci IDS JMK čekají autobusy na vlaky i vlaky na autobusy (kdy to druhé jmenované se děje navzdory tomu, že autobusy jezdí bez průvodčích).
Brno potvrzuju, co může ujet, to ujede. Klidně o minutu.
Klidně i o vteřiny. Dojíždíme ke stejnému nástupišti, kde máme přípoj. Průvodčí dává souhlas k odjezdu. Zastavíme, vyskočíme a s ostatními cestujícími rychle otevíráme dveře. Tentokrát neujeli.
Za to ale může malé nádraží.
České dráhy, akciovku jako každou jinou, někdo nutí, aby provozovaly ztrátové provozy? Samozřejmě, že ne. Naopak, měly by děkovat státu, že jim svůj majetek naservíroval na stříbrném podnose a ony na něm teď mohou vydělávat – třeba pokytováním komerčníc služeb dalším dopravcům, kterým stát nic do kolíbky nedal. Toto je nefér.
Nicméně, údržba vůbec není předmětem tohoto výberového řízení.
Tak ty máš dost…..právě že je stát nutí tím, že je nabádá aby se chovaly tržně ale na druhou stranu jim určuje od koho si mají co kde nakupovat a za kolik. Běžná praxe třeba v opravnach DPOV. Ty mě opravno vydelas svým tržním přístupem zisk, a já ti řeknu u koho a za kolik nakoupíš komponenty, vybavení a s kým budeš kooperovat. Dráhy se musí chovat tržně, ale jiné dopravce k sobě pustit musí a rovnou rekneme za kolik. V tom já tedy fér hru nevidím. A když tedy hodí do soutěže cenu podobnou jako konkurence, tak je ihned… Číst vice »
“ Dráhy se musí chovat tržně, ale jiné dopravce k sobě pustit musí a rovnou rekneme za kolik.“
Tedy do svých „zařízení služeb“, tedy zařízení monopolního charakteru (např. čerpací stanice) a obvykle zřízených v době do 31. 12. 2002, tzn. před vznikem samostatné a.s., že.
A co jako, že to vzniklo před a.s.? Pokud stále voláme po tržním chování, tak se vším všudy, dohodnou se dostanou se má čerpačku, nedohodnou, mají smůlu.
„To jako“, že to pak bylo neoprávněně vloženo do majetku „jednoho z mnoha dopravců“ namísto aby to bylo ponecháno k dispozici kterémukoliv z dopravců v provozování správcem infrastruktury.
Monopolní postavení (v kterémkoliv oboru) je samo o sobě dost netržní.
Takže se to vše vyjme z majetku Čd a přesune do SŽ. A Čd budou platit stejně jako ostatní.
Což asi nepůjde , když ČD jsou a.s., leda prodej.
Tak jak chcete rovný podmínky pro všechny ?
Jak? SŽ to od nich normálně odkoupí, pokud tedy ČD budou chtít prodat, vzhledem k tomu, že to je akciovka, tak asi jiná cesta není, a jakýkoliv bezúplatný převod by někdo mohl napadnout jako chování, které se neslučuje s řádným hospodářem.
A odkdy ŘSD případně Krajská správa a údržba silnic vlastní a provozuje benzínky?
Čerpačky jsou potřeba pro provozovatele drážní dopravy, to nemá nic společného s provozovatelem dráhy. Takže vložení do ČD a.s. rozhodně nebylo neoprávněné, naopak tento majetek dostali zcela oprávněně, protože je potřeba k provozování drážní dopravy, nelogické například bylo prvotní přidělení výpravčích a nádražních budov pod ČD, to mělo být od začátku pod SŽDC. Navíc většinou se nachází v obvodu dep.
Pro provoozvání dopravy není nutné ten majetek vlastnit. Od začátku to mělo být pod SŽ a to včetně dep a odstavných nádraží. Tak aby měli všichni dopravci stejný možnosti a šance. A ne že jeden dopravce dostane zdarma všechny potřebný (i nepotřebný) vozidla, prostory, infrastrukturu.. A navíc i dosyp ze státního…
A proč by to mělo být pod SŽ? Depa nejsou nutný k provozování dráhy, to jak si dopravce zařídí zázemí, po tom je provozovateli dráhy houby, jasně u čerpaček to je sporné, protože samozřejmě má i SŽ vozidla, která potřebuje k provozování dráhy. Ano, zbrojení se dá vyřešit vícero způsoby, ale stále větší smysl dává to, aby čerpačky vlastnil dopravce než provozovatel dráhy. A depa nutná jsou, nejen kvůli údržbě. Ten jeden dopravce je ale ve vlastnictví státu a k majetku přišel při dělení, protože bylo logičtější (krom nádražních budov a výpravčích), aby jej vlastnil on, než aby jej vlastnil… Číst vice »
Byl bych si celkem jistý, že ty benzínky u silnic a dálnic nedostali jejich provozovatelé od státu zadarmo, ale buď si je koupili nebo pronajali nebo si je postavili a pokud ta benzínka stojí na pozemku státu/kraje ve správě ŘSD nebo KSÚS, tak za to provozovatel bezpochyby platí nájem. V tom si myslím, že je mezi benzínkami u silnic a na dráze celkem velký rozdíl.
Ani ne, jelikož ČD a.s. nejsou žádným soukromým subjektem, ale dopravcem ve vlastnictví státu, takže stát ten majetek akorát převedl sám na sebe. Však i ČD jistě platí řádný nájem, tam kde mají něco v pronájmu.
Proč si lžete do kapsy? Hlavním argumentem ve sporu o „vrácení“ majetku (zejména některých pozemků a budov) zní od ČD že JSOU akciová společnost, a žádný státní subjekt!
Stát je „jenom“ akcionář…
Co do toho pletete silniční benzínky (kde odběratelů PHM na silnici je daleko víc než na železnici)?
Naopak – ani dříve neprovozovalo benzínky (resp. ne nějak monopolně) kterékoliv ČSAD.
Tak když tady někteří požadují aby SŽ jako správce infrastruktury mělo provozovat čerpačky, tak na silnicích by to mělo dělat ŘSD (případně Krajská správa a údržba silnic), ne?
Na silnicích je neprovozuje ŘSD, ale jiný státní podnik: Čepro (síť EuroOil, ke kterému si nově přikoupili i RobinOil). A k tomu i síť dalších, privátních: Benzina Orlen (Unipetrol), OMV, MOL, ONO, …
Čistě teoreticky nikdo a nic nebrání tomu, aby si kdokoliv z nich otevřel čerpačku na železnici.
Jistě, ale jenom těch benzínek které ještě nejsou prodané… On to stát dokonce DĚLÁ, vlastni síť EroOil. Ale teda žádná z benzínkových sítí není v monopolním postavení, vždycky je někde poblíž nějaká jiná, takže tam to venkoncem nehraje moc roli. Ale však ono se to nakonec poddá, ČD si do budoucna holt budou tu benzínku muset udržovat za svoje, a důsledně se pohlídá aby na to nemohly čerpat žádnou dotaci, za tu se pak kdyžtak postaví nová ve skutečném majetku státu a ne žádné akciovky… DTTO nádraží, všude kde se stavějí nová tak pokud si je ČD nezaplatí, tak nová… Číst vice »
A co kdyby sis před takovým traktátem článek přečetl? Jednotky vlastní kraj a udžuje Škoda, která na to má subdodavatele ČD. K čemu potřebuješ další zázemí?
Průvodčí nebyli doteď zrušeni, takže se o tom stále jen uvažuje a kraj chce vědět jaký je to reálně cenový rozdíl i pro další uchazeče (od ČD tu informaci už asi má). To mi přijde jako důležitý vstup.
Požadavek na zajištění přípoje lze zajistit i pokud zrovna není průvodčí v dosahu nebo ve vlaku není vůbec – zavoláním na infolinku dopravce. Několikrát jsem již využil, pokud jsem zrovna neměl průvodčího na dosah, a informace o tom, zda připoj počká nebo ne, mi přišla SMSkou.
To mi připomíná prosinec 12/2011, ranní (dle nynějšího číslování) R 651, tehdy s příjezdem do Brna hl. n. v 8:36 h, toho dne s více než 40min. zpožděním. Ve vlaku několik cestujících směr Ostrava, průvodčí jim říká, že rychlík v 9:02 h jim v Brně ujede, ale že můžou jet v 9:18 h rychlíkem do Olomouce a že jim bude uznána cesta oklikou. Přesně v těch 9:18 h příjezd do Brna hl. n., lidé spěšně utíkají z 5. nástupiště na cca 3. na ten rychlík a ten už v tu chvíli (v čase pravidelného odjezdu) ujíždí. Také mi to připomíná… Číst vice »
Ale za počkání/nepočkání kolikrát ani nemůže dopravce, jako správa železnic, protože obligátní odpověď na dotaz, zda spoj počká zní pokud zpoždění nezvýšíte, nebo spoj pustí i přes původní slib, že počká (například špatná komunikace mezi dispečery SŽ).
A ten druhý případ, a on cestující nemá pusu aby se průvodčího zeptal sám a jen nečekal.
Mnoho cestujících dosud neví, že může průvodčího o přípoj požádat. Zejména z důvodu častých odposlechnutých odpovědí, že neví zda počkají nebo ne, ale MYSLÍ, že asi jo.
Proč by se měl ptát?
V Obzoru vícekrát psali, že „ČD na sebe čekají, jen soukromník by ujížděl“.
Navíc když šlo o rozdíl nějakých 2 min. v takové „přestupně očekávané“ stanici jako Střelice.
Jestli se vážně musíte ptát, proč by se měl na připoj zeptat, tak další debata nemá význam.
Tuto odpověď ale vlakovým četám zpravidla píší přímo dispečeři ČD, kteří požadavky „filtrují“.
S těma přípojema je to většinou tak: záleží zda vlak A reálně přijede dřív než uplyne čekačka vlaku B.
Volání dispečerům atd. většinou má za následek akorát potvrzení informace v jizdním řádu (i když často nezveřejněné).
Jenom výjimečně se stane, že průvodčí z nočního vlaku řekne dispečerovi „mám tady školní výpravu na přestup, jestli to necháš ujet, platíš jim taxiky“ a jen v solo motorácích které jsou dávno bez průvodčího by mohl někdo s jistotou říct „nikdo nepřestupuje, nemusíte čekat“(což se dá říct až po odjezdu z předposlední zastávky)
Navíc dnes už průvodčí ani netelefonuje, ale posílá dispečerovi smsku s žádostí o připoj.
…S těma přípojema je to většinou tak: záleží zda vlak A reálně přijede dřív než uplyne čekačka vlaku B….
Ano, tak je to OFICIÁLNĚ nastaveno. A stejně se událo nemálo případů, že zpožděný vlak přijel s rezervou až o 4 minuty dříve než končila stanovená čekací doba a přípoj byl pryč.
Osobně si myslím, že nahrazení průvodčích revizory nemusí být tak špatná věc. Pak se budou moct zaměřovat na místa, kde dochází k největším únikům tržeb.
Neznám situaci u Brna, ale kdyby to tak bylo u Prahy, dali by se revizoři poslat přednostně kontrolovat úseky mezi na hranici pásem B a 1, kde se masově jezdí načerno. Když je průvodčí v soupravě jeden (nebo aspoň jeden na ešus), nemá šanci to zkontrolovat. Kdyby jich občas do toho ešusu naběhlo pět, byla by to jiná.
Možná má JMK plány na něco takového.
Naopak s revizory riziko cesty na černo stoupá, protože pokud člověk potká revizora jednou za měsíc, či méně, tak pravděpodobnost chycení je menší, než u vlaku s trvale obsazeným průvodčím. Navic po čase si lze obličeje zapamatovat a tak se cestující, který by chtěl jet na černo dokáže vyhnout kontrole. DP se sice chlubí, počty kolik cestujících jelo na černo, ale zapomínají, že to není % ze všech cestujících, ale pouze těch, které zkontrolovali. Navíc zaměřit se na exponovaná místa, tak sice na tom místě se třeba počet černých pasažérů sníží, ale na jiném se zas zvýší, když cestující bude… Číst vice »
Jasně, půjdou jednou za měsíc… Nikoli půjde jich naopak více do jednoho vlaku (a velmi často), aby cestující nemohl využít osvědčené metody „nemám jízdenku a nastoupím co nejdál od průvodčího, aby vyšlo dojet tam kde vystupuji.
Armáda revizorů vs průvodčí v každém vlaku, kde je ta úspora? Já neřekl, že půjdou pouze jednou, ale že člověk na ně natrefí třeba jen jednou za měsíc, určitě nebudou chodit každý den do těch stejných vlaků. Ony jsou i jiné triky (samozřejmě na železnici by to dotyčnému prodloužilo cestování), například sledování lidi na zastávce a jak zmerčí revizora jak vystoupí (po čase se dají obličeje zapamatovat, těch revizorů není neomezeně), já taky jezdím MHD tak často, že už revizora poznám z dálky, tak automaticky chystám jízdenku, jiný by to ale naopak mohl zneužít a urychleně vystoupit (když například S2… Číst vice »
No třeba Adamov-Brno jsem průvodčího potkal taky jen 2x ze 4 to taky není nic moc frekvence…
Souhlasím, že průvodčí je k ničemu. Stejně většina z nich po zkontrolování lupenu si sedne do kupé ( zkušenost z EC/IC/SC )
Udělal bych povinně místenkové vlaky, QR kody a sbohem.
Tak jestli mají ty EC/IC/SC tak nízkou četnost zastavování, že po projití vlaku už průvodčí nemá co na práci, pak beze všeho.
Udělal byste povinně místenkové příměstské vlaky (o kterých tu je řeč)? A to povinné místenkování by vyřešilo v této věci jakou věc?
Je to velice lákavé uspořit na průvodčím, ale to je opravdu pak tramvaj s WC, průvodčí = servis a bezpečnost
Před několika měsíci jel jeden Os vlak nedaleko Brna s otevřenými dveřmi vozu Bdtn (zřejmě se samovolně otevřely během jízdy).
Dle následného vyjádření Kordisu (kterému byl zaslán podnět) si vlakvedoucí nevšiml otevřených dveří.
Jak to vysvětlíte, když „průvodčí = bezpečnost“?
Průvodčí který nepracoval dobře?
A co jiného je příměstský vlak? Jezdím jedním takovým skoro denně, průvodčího v těch stovkách cestujících zpravidla vůbec nepotkám, a zatím dobrý, žádný kolaps ještě nezachraňoval, žádnou služny mi neposkytl. Fakt si myslím, že na načítání karet je relativně kompetentních lidí, co tuhle práci dělají, škoda.
Vzhledem k tomu, jak se na GŘ tváří po prohraných soutěžích, že se vlastně nic neděje, tak bych to přál RJ, ať se tam na GŘ ČD už konečně někdo probere. No RJ, ať se ukáže.
Ale servis je zajištěn u ČD, takže se jich těžko zbavíš.
A co to má společnýho ? Servis si u ČD nasmlouval výrobce, ne kraj ..
Ten už je dávno nasmluvněný, tak asi si může zkusit ČD nedodržet smlouvu ale to je hodně velké riziko…
Fandím ČD.
Já taky, ale i tak si nemyslím že vyhrají.
U ČD hrozí, že vlaky budou vypadat tak zuboženě jako například Elefanty v Praze. Nechápu, jak takhle počmárané vlaky mohou vůbec pouštět do provozu.
Praha (a některé existence v ní) není celá ČR.
četl jste článek nebo nerozumíte textu? Když servis a úklid zajistí výrobce tak je úplně jedno kdo to bude provozovat.
Z článku vyplývá, že výrobce zajistí údržbu, úklid není údržba.
Klidně ukažte, kde se v textu píše o „servisu a úklidu“.
Škoda, že nemůžu být vulgární. Ale zkusím to slušně . ČD vydávají na odstraňování těchto výtvorů a obecně boj s vandalismem desítky milionů korun ročně, které ve výsledku platí cestující Jestli nechápete, že za zničenými interiéry vozidel nejsou zaměstnanci dopravců, ale úplně někdo jiný, je marné vám něco vysvětlovat. A fakt žádný dopravce na světě nemůže kvůli skupině imbecilů, kteří se nutně musí vyjadřovat ničením čehokoliv, držet v záloze dvojnásobek vozidel, než je aktuálně potřeba! A jestli máte pocit, že se něco změní tím, že bude ty jednotky řídit člověk v jiném tričku než modrém, je mi vás upřímně líto…
Mě je líto vás, který se zřejmě je schopen smířit s tím, že tady jezdí počmárané vlaky. Prostě to jinak udělat nejde 😀
A taky v Berlíně, Vídni, Paříži. Rád bych si přečetl váš návod na řešení.
Udělat to samozřejmě jde, ale je to tak drahé, že to nikdo neudělá a myslím, že se nad tím nikdo reálně ani nezamyslel. Druhá – legislativní – možnost by byla jednodušší, ale asi by narazila na nějaká osobnostní práva. Vždy se říká, že každý sprejer má nějaký svůj podpis = tag. Proč není legistalivně možné, že když chytím sprejera u jednoho vlaku, tak mu na základě znaleckého posudku nemohu dát k náhradě všechny soupravy třeba za rok zpět, na kterých bude jejich tag ?
Protože někteří tageři napodobují jiné. A bylo by možné dělat čmáranice tak, aby za ně dostal flastr někdo jiný.
Jo porovnat to i se znaleckými posudky (písmoznalectví) atd. by bylo zajímavé, nicméně nákladné a výsledek nejistý.
Zdravím, mne spíš překvapuje, že to někdo pokutuje. Tomu se nedá moc předcházet, pokud soupravy nemají pravidelné obraty v depu, No a ty nápady bez vl. doprovodu jsou v JMK daleko staršího data. Ted to jen graduje tím, že soupravy jsou přímo kraje. Myslím, že v některé části provozu to čeká v dohledné době i jejich kolegy ve ZK. Náklady na doprovod jsou stále větší a větší. Viz. letošní PKS ČD.A vybavenost souprav tomu odpovídá, že by to šlo i bez vl. doprovodu. Nakolik to bude přínosem se uvidí až se to zkusí na delším vozebnim rameni. Už více než… Číst vice »
Jo, ale pokud vím režimu 0-0S nejezdí Regiopanter na vytížené lince, ale 810 (max 814) někde na lokálce s pár cestujícími.
Já bych řekl, že je potřeba obojí, ono se ještě dost jízdenek prodá i v pokladně, takže byste musel přidat vlakový doprovod, aby vše stihli odbavit, pokud byste zrušil pokladny.
Nebo rozšířit automaty. Stanici s automatem (třeba mistního ids) brát tarifně jako „obsazenou“, nebo ve vlaku s automatem by byla povinnost jít k tomu automatu.
To už platí teď, že na 0-0S by cestující měli přednostně využívat automatů ve vozidle, ale většina přesto chodí k strojvedoucímu. Jo, po zkušenostech s Arriváckým automatem v Kolíně, či s automatem GWTR ve vlaku z Číčenic mohu říct jediné, zlatá pokladna obsazená člověkem. V Kolíně jsem nakonec skončil u kasy s SJT jízdenkou, protože prostě automat si postavil hlavu a zasekl se, a v tom vlaku to bylo prozmenu tak uživatelsky nepřívětivé, že mi chvíli trvalo než jsem se v něm vůbec zorientoval. A co si o automatech myslí cestující jsme mohli vidět ve stanicích, kde chvíli byly, u… Číst vice »
Ten automat ve vlaku je velice reálný, ostatně když už to mají všechna vozidla MHD v Brně… logické rozšíření systému.
Ale to počmárali lidé ,ne ČD.
Je na pováženou jestli je vhodné, aby vlaky velikosti větší než Regionova jezdily pouze se strojvedoucím. Vzpomeňme na nehodu v Olomouci, kde se průvodčí aktivně podílel na evakuaci z hořící soupravy.
BTW v letectví je nekompromisně stanoveno, kolik sedaček pro cestující může v letadle být na jednoho stevarda.
Železnici nesrovnávat s letectvím. Dnešní příměstská doprava připomíná spíš rychlodrážní tramvaj s hajzlama. Intervaly velmi krátké na to, aby byly ekonomicky udržitelné dlouhodobě v obsazení vlakovou četou. K úniku tržeb dochází v souvislosti s moderními kanály odbavení méně a méně i když je vlak narvanej a průvodčí to nestihnou ve špičce projít. Mnohde se také kvůli rychlému nárůstu prodeje online jízdenek nebo vlastnictví kuponů rušily nebo zkracovaly provozní doby pokladen. Pokladní prostě nemají komu lístek prodat stejně jako průvodčí. Ohledně nehody v Olomouci – kolega byl velmi bystrá vyjímka. Navíc tam mohl bejt kdokoliv jinej nebo by naopak mohl jiný… Číst vice »
Rychlodrážní tramvaj s hajzlama, to sedí.
Průvodčí nepráchází pravidelně školeními a cvičeními, co dělat v krizové situaci?
Tak to znamená zavést turnikety na nádraží?
Vlak velikosti Regiopantera opravdu není a nikdy nebyl tramvaj. Spíš tak metro.
Ale v metru taky nikdy průvodčí nejezdil. Sice se ze začátku jezdilo s pomocníky strojvedoucích, ačkoliv u nás u dávno fungoval jednomužná obsluha hnacích vozidel, ale průvodčí v metru nebyl nikdy.
Proč proboha turnikety?? Jen označovače, a i ty se časem můžou přemístit až do vozidel… dřív nebo později to bude.
Pro jistotu – na nástupištích už teda ty označovače v celém IDSJMK dávno jsou…
Svého času (možná o teď) jezdilo Košický pendolino z Čadci do Českého Těšína bez čety…
Nikdy nejezdilo, vždy tam byl minimálně vlakvedoucí s dopravními povinnostmi. Že jste ho neviděl „v akci“ bylo dané tím, že v Čadci se dlouho dobu zastavovalo jen z dopravních důvodů (hlavně pro nástup českého a výstup slovenského vlakvedoucího), ale protože tam nemohl nastoupit žádný cestující, tak vlakvedoucí neměl důvod procházet vlak.
V povinně místenkovém není moc důvodů k prohlížení dokladů (prodané místenky = obsazená sedadla => je to ok) nicméně komerce není jen o lustraci, ale i o dalších službách cestujícím.
Co se stane, když v Pendolinu zmáčku „přivolání“ (prakticky nic, raději bych chtěl některého průvodčího)
Bohužel co se týká personálu, krajský úředník se dívá pouze na to jak ušetřit. Podle zpráv které jdou kolem nás to ovšem nevypadá, že by měl vůbec tušení o aktuální situaci v tomto ranku. Co se strojvedoucích týká, tak bez ohledu na firmu je zaměstnanců s touto kvalifikací po čertech málo, což znamená, že sehnat levnou pracovní sílu je prakticky nemožné. U vlakových čet bych si dovolil upozornit, že absence přinese obrovské náklady na odstraňování následků vandalismu a hlavně bezpečnostní riziko. Stačí si sednout do pozdně večerních, zejména víkendových spojů z Brna, kde se to jen hemží incidenty a čety… Číst vice »
Mi nepřijde, že třeba v pozdně večerních spojích MHD by to byla nějaká kovbojka.
Dobrý, občas je někdo vožralej nebo dělá trochu bordel, ale neřekl bych, že ty vlaky bez čet shoří. Navíc ještě vůbec není jasný, jak to dopadne (budou krajský volby, vlakama jezdí dost lidí)
A upřímně nevim, jak velkou bezpečnostní roli průvodčí plní. Na 560 a bymácích se našli tací, kteří třeba kradli kohoutky z hajzlů, sem-tam někdo ve vlaku párá sedadla průvodčí-neprůvodčí.
Se zdravotní indispozicí strojvedoucího zavřeného v kabině vlakvedoucí nezmůže nic ani teď, ale pro tyhle případy je nutná „bdělost“
Stačí se mrknout na srážku vlaku s kamionem v Olomouci. Nebýt vlakvedoucího, velmi pravděpodobně by tam uhořeli lidé. A váš druhý odstavec je úplně mimo mísu, zjevně netušíte nic o kvalifikaci a náplni práce vlakových čet…
Ta srážka hlavně je důsledkem ingorance (samozřejmě nad rámec řidiče kamionu, ale úkolem bezpečnostních opatření je, tato rizika eliminovat) chybějících závor.
Dále: ta jízda bez průvodčích se zde týká závislé trakce, tzn. kde nehrozí požár naftového motoru vlaku.
Nehoda v Olomouci hlavně ukázala chytrý nápad „zamykat nouzový východ.“
Být vlakvedoucí zrovna v jiné části vlaku, nedostal by se k tomu. Dostat trochu silnější ránu, nemusel by se tak rychle probrat, se zraněnou dlaní by třeba nebyl schopen rychle odemnkout.
Na 854 běžně bývá čelo k soupravě odemčené. A jinak byly vymyšleny třeba zámky s možností nouzového otevření, někdy i navázané na požární čidla.
Nezapomeňte, že průvodčí vedle revize jízdenek kontroluje nástup a výstup a dává souhlas k odjezdu. A když nebude průvodčí, bude pro strojvedoucího problém když bude nástupiště v oblouku.
To lze řešit instalací kamerového systému.
Mávání odjezdu je ta nejdebilnější modrogumnost v příměstské dopravě.
Např. ve vnějším oblouku ve stanici Curych-Stadelhofen, kde snad všechny (či přinejmenším naprostá většina) vlaků S-Bahn jezdí bez průvodčích? 🙂
To je věc dopravce.
Smlouva neříká, že tam musí být strojvedoucí, vlakvedoucí, vozmistr nebo posunovač. Nicméně pokud je technologicky potřeba, tak si ho dopravce dá do kalkulace.
Vozidla MHD jsou poměrně malá a řidič má o dění ve voze přehled.
Zatimco vlak je velký a průvodčí přehled stejně nemá. Než jo zahlédnu i pět zastávek to stihne projet.
Zatímco MHD s relativně malou kapacitou projíždí hustě obydlenou zónou s rychlým dostupem všech složek IZS, relativně nízkou rychlostí, tak vlak, vyjma městských a příměstských oblastí projíždí vysokou rychlostí oblasti i kilometry vzdálené od nejbližší zástavby a pomoci, mnohdy velmi nepřístupným terénem. Jediné co má společné šalina a vlak je to, že jedou po kolejích, všechno ostatní je úplně jiné. Srovnávat MHD s vlakem je naprosto hloupé, byť to k tomu svádí….
A autobus je jen MHD? Mezi poli nejezdí? A na ten zbytek jste přišel jak? To vysvětlujete sám sobě?
Jasně. Autobus veze třeba 400 lidí jede 160 km/h a má 6 dílů. Jeho brzdná dráha je kolem tisíce metrů a běžně se pohybuje v zářezech, odřezech a tunelech stovky metrů až kilometry od nejbližších silnic. Vlastně jo, je to úplně stejný. Vidím to na první pohled…
Vy jste vůbec nepochopil pointu, viďte. Já mám sice pro zaláskované šotouše do vláčků jistou míru pochopení, ale není nekonečná. Takže polopaticky.
Ve vlaku jeden průvodčí stejně nemá přehled. Jestliže např. z Židlochovic přijde průvodčí až v Modřicích, jaký přehled asi má? A co na věci mění, kolik je tam lidí?
Já chápu, že váš svět není příliš složitý a rozlehlý, ovšem zkuste napřed myslet, než si začnete hledat nepřítele, případně léčit nějaké své komplexy. 😉
Vy už jste zjevně své nepřátele našel. Gratuluji. Líbí se mi, jak odborně píšete o něčem, o čem nemáte ani páru. Byl byste výborný ministr čehokoliv…
Copak, došly argumenty?
Jo, například přehled o tom, co se děje v druhé tramvaji v soupravě. Jestli tam nejede nějaká zavražděná osoba.
Hlavně aby ta osoba měla platnou jízdenku
“Vozidla MHD jsou poměrně malá”
Jo, obzvlášť třeba KT8 nebo souprava tří T6A5 přímo vynikají svou kompaktností
Inu, vcelku běžně v Brně dva vozy a 36m délky… bez kamer jakžtakž šance v prvním voze, ve druhém nula… s kamerama může být i ve vlaku. Nevím, nemám na to jednoznačný názor, samozřejmě nemluvím o dálkovém vlaku ale o příměstském osobáku kde se zastavuje každou chvíli, obrat cestujících vysoký, jízdy krátké (často 15-20min) a kolikrát i dvoupatrové vozy… to by byl přímo zázrak „oblítat“…
Ne MHD, myslím vlakové spoje. Dvě takové fajn směny s poblitým interiérem a zásahem policie jsem nedávno absolvoval…
Jeden průvodčí ve vlaku dobrému vandalismu stejně nezabrání. Stejně jako předřečník nemám pocit, že by se večer ve vlacích dělo něco strašného, i když průvodčí není na blízku. Stejně jako v metru, kde taky nikdo nehlídá. Jak průvodčí pozná, že strojvedoucí kolabuje? A v případě nehody? To si snad všimnou i ostatní.
V metru je v každé stanici dozorčí. To u vlaku dneska není.
Dozorčí je ve stanici, co se děje v soupravě je jen na cestujících.
Jak vlakvedoucí pozná, že strojvedoucí kolabuje? Třeba tak, že vlak neočekávaně zastaví na nezvyklém místě. Můžu vás ujistit, že pokud vlak zastaví, ale bude v činnosti klimatizace/topení a hlavně Wi-Fi, nikdo si ničeho ani nevšimne. To nemluvím o tom, co bude v případě třeba technické závady, kdy strojvedoucí bude mít plné ruce práce s řešením celé té situace a na jakékoliv informování cestujících, nebo pomoc, nebude mít absolutně kapacitu.
Jak často se toto stává?
Budete se divit, ale vcelku stává. Jestli často, je otázka úhlu pohledu…
Nemyslím, že průvodčí dokáže ohlídat vlak proti vandalům.
Ne ohlídat. Ale jen ta přítomnost má jakýsi preventivní efekt. Ne nezabrání všemu, ale pomáhá…
…. a komu? Jestli je ta pomoc taková, jakou jsem několikrát zažil, že ani ve vylidněném vlaku se ani po hodině jízdy neobjeví, protože důležitější je dávat celou cestu souhlas k odjezdu z jedněch a těch samých dveří, protože vykecává se známým/ou, pak za takovouto „pomoc“ pěkně děkuji. Ono je potřeba se na to dívat z více úhlů a současně objektivně připomínám, že ne všichni jsou tací. To zvláště zdůrazňuji, aby nenastoupili „vysvětlovači“ s tím, že tomu známému za celou dobu ne a ne najít vhodné spojení, atd.
Aha. Nějak jsem si nevšiml, že by soupravy metra byly nějak zásadněji poznamenané vandalstvím, než vlaky, kde se vyskytuje průvodčí.
Jasný jasný, ten tvůj “preventivní efekt” je vidět třeba na PID Elefantech
Krajský úředník se dívá na ta kritéria, která má zadaná.
Ten je snad vytváří, ne?
Hlavně má nějaký rozpočet a pritority, co z něho zaplatit.
No, hlavně dnes je povinnost při jakýchkoliv změnách zavedeného systému dělat posouzení rizik dle nařízení 402/2013.
Pokud fakt dojde na „odstranění“ čet z vlaku, jsem upřímně zvědav, jak to novému dopravci vyjde a jaká zavede „kompenzační opatření“ (protože negativní vliv na bezpečnost je u takové změny zřejmý)…
A neměl by tohle dělat zadavatel a hlídat to třeba MD nebo DÚ, který by měl zadavatele upozornit, že takto zakázka vypsaná být nesmí ? Jestliže chceme garantovat nějakoý stupeň bezpečnosti dopravy, musí to grarantovat nějaký státní úřad (s nezávislými státními úředníky), který bude moci objednateli výběrové řízení zrušit nebo ho nechat výběrové řízení upravit ? Protože s dopravci se zadavatelé bavit nechtějí (a teť už v režimu VŘ ani napřímo nemohou) a VŘ má být soubojem myšlenek a cen a ne soubojem toho, jak „vochcat“ podmínky ……..
Holka, 50kg i POPkou toho proti vandalům ubrání… (vytočit z mobilu 158 může i cestující).
Jenže cestujícím je to úplně ukradené.
Proč se toto vůbec děje? ČD mají zkušený vyškolený personál. Ostatní by jej museli někde shánět.
Protože když není konkurence, tak si může monopol diktovat ceny jaké chce… Takhle se bude alespoň porovnávat u koho lze ušetřit státní peníze
Můžete nějak blíže vysvětlit onen monopol a žádanou konkurenci? Kraj vybírá více dopravců a ti mezi sebou budou na těch tratích soutěžit? A jakým způsobem zde dojde k ušetření státních peněz?
Dopravci jsou navzájem v konkurenčním vztahu směrem o objednavateli (což je hlavní zákazník, nikoliv cestující – v našem systému).
Tak prosím poučit. Případný vítěz vyhraje cenou. Dostatek strojvedoucích mají z účastníků řízení aktuálně pouze ČD, které ty jednotky provozují aktuálně a vlastně ani ty ne, nicméně jsou při své velikosti schopny nahrazovat chybějící lidi přesčasovou prací. Ten nový dopravce bude muset sehnat lidi a já se ptám, kde? Samozřejmě že se bude snažit přetáhnout lidi od ČD (kvalifikovaný a zaškolený personál se hodí), ale vzhledem k obrovskému počtu strojvedoucích, kteří chybí na trhu práce, bude muset těm lidem zaplatit slušné peníze, jinak půjdou jinam a ten dopravce vyhraje cenou. A za druhé, co se stane v případě velmi reálného… Číst vice »
… nezkokabuje. I nový dopravce pro jednotky zaměstnance sežene. Část od ČD, něco ze Slovenska, některé nově proškolí. Mzdy budou bídné, kvalita strojvedoucích různá, ale jezdit se bude.
Hm. Když myslíte. Dobře vidět to bylo při nástupu Arrivy na Valašsku. Potřebovali podstatně menší počet lidí a měli obrovské problémy. Teď je situace na trhu práce ještě podstatně horší. A co se týká třeba cizinců, ne že by to nešlo, ale to nebude zdaleka tak jednoduché a rychlé jak si představujete. Navíc to kritérium ceny v situaci, kdy spousta nákladních dopravců platí líp než v osobce a stále shání lidí…
Tohle se jednou musí vyzkoušet bojem, ale mám pocit, že i případný maxiprůšvih nikoho kompetentního zajímat nebude – viz Arriva v roce 2019, kdy Kremrolík sice uvažoval, že by Arrivě nějaké výkony vzal, ale smlouva to jaksi neumožňuje.
Taky by mě to zajímalo, co by se dělo, kdyby z důvodů nedostatku personálu vyjela v Jmk jenom polovička spojů a řešení by se táhlo do ledna, února, března ……
A proto budeme donekonečna ždímat veřejné rozpočty? V jiných krajích jej taky ČD mají a přesto tam jiní dopravci jezdí ke spokojenosti všech. I s personálem.
Možná že by je sehnali právě u ČD.
Mmch. na naprosté většině autobusových výkonů v JMK jezdí nyní jiní dopravci než tam jezdili před 20 lety. Přesto „sehnali řidiče“.
Evidentně máte přehled o trhu práce, finančním ohodnocení profese u jednotlivých firem. Mimo jiné ty odřeknuté stovky spojů v Pardubickém kraji po vítězství nejlepší nabídky taky jasně ukazuje, že tohle je ta správná cesta. Jsem rád, že je to tak jednoduché…
Já se ale bavím o JMK.
Mmch. stejně tak v Pardubickém kraji sehnal dost personálu LeoExpress, že.
To co jste uvedl jsou naprosto nesrovnatelné případy. Objemem i podmínkami. Zejména ten Leoexpress je jako příklad dost úsměvný…
Tipuji, že o vítězi je již dávno rozhodnuto. Kdo čte, rozuměj. Byznys a politika a kontakty….to platí v každé době.
samé důkazy a fakta.
Nic proti, ale z tohoto bude taky pěkný průšvih.
Proč chtějí rušit průvodčí, když je plno stanic (namátkou Šakvice, Adamov, Slavkov) obsazeno pokladními, mi hlava nebere. Průvodčí toho zabezpečí víc a stačí mít pouze informace/pokladnu v okresním městě.
Pro mínusující: podejte mi prosím argument, proč je pro vás důležitější ponechat pokladnu a ne průvodčího, buť by úspora mohla být menší než v případě zrušení průvodčích (vyšší požadavky na školení)?
Protože jen plat pokladní v Horní Dolní je násobně vyšší než tržba ? Bez místa, energií ……. To zvládne i obyčejný terminál ve vlaku 🙂
Protože je hloupost to takto stavět. Svědomitá, tarifně znalá a ochotná pokladní je pro mě mnohem důležitější než průvodčí, který má vše na háku, znalosti má minimální a jeho ochota cokoli řešit je na bodu mrazu. Krom toho nepochybuji o tom, že ti revizoři budou jezdit až se bude za nimi prášit, takže lidé si ten lístek vždy raději koupí a ti, co si ho nekoupili dosud si ho nekoupí i nadále. Navíc ve dvou revizorech jdoucích proti sobě uniknout je téměř nemožné.
To je zcela falešné dilema. Protože ty pokladní se budou rušit ve stejném termínu taky. Jediný smluvní požadavek na pokladnu v JMK je Brno hl.n. Nic víc. Zbytek si zajistí Kordis pomocí „kontaktních center“.
Což znamená, že se pro cestující nic moc nemění.
Mně to teda jako změna pro cestujícího přijde. Dnes zakoupí jízdenku na pokladně, nebo (při zavřené/neexistující pokladně) tu stejnou za stejné peníze ve vlaku. Nově – pokud nebude mít z předprodeje, tak musí ve vlaku v automatu, a to výhradně kartou.
A co to má společného s tím, že je jedno zda prodej jízdenek na nádraží bude v režii ČD, SŽ nebo Kordisu? Asi nic, viďte. 😉
Děkuji za odpověď. Toto mi nějak uniklo.
Ano, podíváme se všichni na nomenklaturní seriál Okres na severu a budeme mít jasno v tom, že v jiném než okresním městě, ať je jakkoli velké (Havířov pozdravuje menší Karvinou) už lidé nežijí.
Nový dopravce nemusí řešit údržbu, průvodčí ani vlakvedoucí. Zbývá přesvědčit strojvedoucí, aby jezdili zadarmo.
Zajišťuje ho Škoda servis i teď.
Ve vlastních dílnách?
To je problém Schadewerku. jestli si to budou tahat do Plzně, nebo si to domluví (a zaplatí) jinde.
Nějak nerozumím otázce?
Zatím probíhá údržba v dílnách národního dopravce, pokud se nepletu…
Nerozumím mínusům. Čemu nerozumíte na tom, že už teď zajišťuje úklid dodavatel, tedy Škoda? A bude ho pravděpodobně zajišťovat i nadále. Můžete mě to prosím vy co jste dali 👎 objasnit, s čím na mém příspěvku nesouhlasíte?
Zbývá povolit autonomní vozidla, tím bude otázka strojvedoucích definitivně vyřešena.
Toho se určitě nedožijete, buďte v klidu. A určitě to nebude do konce roku, takže je váš pokus o řešení situace tak nějak mimo…
Nějak mi není jasné, kdo bude zajišťovat úklid těch souprav.
Muzete se nabidnout.
Nejspíš nějaká úklidová firma jako nyní.
Možná jsem to napsal pro některé moc zjednodušeně. Opravuji otázku:
Úklid je zahrnut v ceně údržby (ČD + Škoda) a dopravci jej neřeší, nebo to zajišťuje dopravce (a je jedno jestli svými lidmi, nebo úklidovou firmou).?
Mohl by to dělat strojvedoucí ve vhodných přestávkách.( Já to myslím jako ironii, ale …….)
Jihomoravský kraj si objednal vlaky včetně veškeré údržby. To znamená i té denní, jako odsátí wc, vytření podlah apod. Výběrové ŕízení vyhrála Škoda Transportation. Je naprosto irelevantní, kdo to pro ně bude provádět. Protože i když konkurs na dopravce (Dispo+fírové) vyhraje KŽC, Metrans a Polské dráhy, tak veškerý úklid, údržba a opravy jdou za Škoda Transportation. Škoda trans. se nemůže, v případě stížností na čistotu nebo technický stav, odkazovat na nikoho jiného. Pro dopravce a Jmk je partnerem pouze Škoda Transportation. Pokud by byla Jmk vybrána verze, bez průvodčích, tak veškerá bezpečnost cestujících jde na bedra Jmk resp. toho kdo… Číst vice »
Stroje, údržba, nic. zajištěno Takže pokud jsou peníze strojvedoucích a dispečerů +- stejné tak ta soutěž je jen o tom kolik odteče do managmentu.
A kolik bude zisk.
Zaplacení personalu a managmentu OK, ale tvorba zisku z dotované dopravy je prasárna na úkor daňových poplatníků.
tak to běžte dělat bez zisku za náklady
Víte, co je smysl podnikání? Zisk. Jinak by to nikdo nedělal.
Tak to ČD vzhledem ke KOPkám nevyhrají…
Třeba ČD konečně založí dceřinou společnost na tendery, kde nebudou muset zohledňovat tyto náklady.
Kdo nabidne nejnizsi cenu vyhral aneb firma, ktera oskuba nejvic strojvedouci. Tipuju, ze se nekdo odvola na zaklade podnakladove ceny konkurence.
Strojvedoucí se jen tak oškubat nenechají v dnešní době. Konkurence je vysoká , ale je zase pravda , že nesleduji , že by se dopravci přepláceli ….
Protože to už zkoušeli jiní (u kamionů) a velmi záhy zjistili, že je to sice dobré pro personál, ale pro firmu cesta do pekel.
Ve skutečnosti konkurence brzy nabídky zvýšila taky a samozřejmě existuje hranice, kam lze jít.
Spíš jak management ohodnotí svoji práci
Tipl bych si že vyhraje ta firma, která nemá přebujelý úřednický aparát, poté zbývá více peněz pro provozní personál a tudíž dokáže nabídnout nižší ceny. Ostatní zařídí JMK. Strojvedoucích ze zahraničí v ČR již pracuje nemalé % a i z ČR se nechají přetáhnout za vyšší mzdu.
Jsem zvědav na účastníky soutěže. Tipuji Arriva, ČD, Regiojet a uvidíme, zda-li někdo dalšíl.
Nikdo dalsi tu neni.
Na trhu ještě působí GW train regio a Die Landebahn. Je reálné, že by se přihlásil SK dopravce s personál Em, který by byl z části slovenský a tedy hůře placený?
Jenže GWTR ani Die Landerbahn neprovozují zatím elektrické vlaky.
Správně zatím neprovozují…
Jedná se sice o relativně velký soubor, takže z osobních dopravců mají asi výše uvedení 3 nejlepší startovní pozici (i když je pravda, že ČD tady už jezdí a mají svůj personál, takže jak Arriva, tak i RJ by museli najímat), ale těch dopravců je přece jen trochu více:
https://www.spravazeleznic.cz/dodavatele-odberatele/zajisteni-provozuschopnosti-drahy/dopravci-pusobici-na-zeleznicni-siti
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C4%8Desk%C3%BDch_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%ADch_dopravc%C5%AF
Tak do toho může vstopit i půjčovna strojveducích a koncesi si najmou. Když je ten cirkus kraje viděl bych potenciál i u brněnského DP .