Obří soutěž na dopravce v Jihomoravském kraji míří do finále
Vítěz získá smlouvu na provoz na deset let.
Na české železnici bude po dnešní půlnoci jasněji, kdo převezme provoz elektrických jednotek Moravia, které si pořídil Jihomoravský kraj. Dnes ve 23:59 končí termín pro podání nabídek do soutěže na jejich provozovatele na dalších deset let.
Loni v září vyhlášená soutěž je mezi tendry na dopravce unikátem. Zájemci nemusejí řešit údržbu, tu má kraj objednanou u výrobce, společnosti Škoda Transportation (ta má nasmlouvané České dráhy).
Odhadovaná cena je 5,435 miliardy korun. Vítěz soutěže by měl provoz převzít v prosinci 2024. Dosud jednotky provozují České dráhy.
Zájemci mají podat nabídku má přitom podat i ve verzi, kdy zajistí v podstatě jen strojvedoucí a dispečery a nebude řešit vlakvedoucí a průvodčí. Kraj už delší dobu zvažuje, že by zcela opustil model vlakvedoucích a průvodčích v každém vlaku a cestující by kontrolovali jen namátkově revizoři. Debata na toto téma běží v kraji už přes dva roky, rozhodnutí ale stále nepadlo.
Efekt nových vlaků. Nasazení jednotek Moravia přivedlo na železnici více cestujících
Kraj má ve vlastnictví 37 jednotek, z toho šest dvouvozových o kapacitě 146 míst k sezení a 31 čtyřvozových s kapacitou 333 míst. Celkové náklady dosáhly 6,651 miliardy korun (bez DPH). Kraj na ně bude čerpat dotaci z Operačního programu Doprava Evropské unie ve výši 5,5 miliardy, dotace tedy pokryje přibližně 85 % ceny. Jde o jednotky od Škody Transportation, jejich konstrukce vychází z RegioPanterů.
Administrátorem zakázky je Advokátní kancelář Fiala, Tejkal a partneři. Jediným kritériem v hodnocení bude nabídková cena. Vítěz získá desetiletou smlouvu.
Kvůli množství dotazů se termín pro podání nabídek několikrát posouval, dnešní uzávěrka se zdá být již definitivní.
Přes 150 dotazů. Výběr dopravce pro nové vlaky na jihu Moravy nabírá zpoždění