Obří projekční zakázka. ŘSD vybralo firmy na další část Pražského okruhu

Vizualizace D0 Březiněves - Satalice. Foto: ŘSDVizualizace D0 Březiněves - Satalice. Foto: ŘSD

40 % trasy povede v tunelech.

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Přijde mi to jako rozkrádání peněz dělat tunely v místě kde jsou pole a minimální zástavba a příšerně drahý pak i provoz. Měli by to zaplatit ti co tam bydlí

Radek

jenže ta dálnice je slyšet na kilometr. a zástavba tam je nebo v blízké době bude…

Panoramix

Bylo by dobré si porovnat, jak dlouho je pro okruh v mapách vymezena územní rezerva a kdy vznikla většina bytové výstavby v okolí okruhu. Všichni, kdo si tam bydlení postavili až po zveřejnění prvotního záměru, by vůbec neměli mít právo se k čemukoliv vyjadřovat či cokoliv požadovat. Neboť už předem věděli, že se tam jednou bude stavět dálnice. Tzn. museli počítat i s negativními dopady budoucí dopravní stavby. Takto budeme všichni draze platit z našich daní vícenáklady na stavbu okruhu kvůli tomu, aby se uspokojily zájmy hrstky obyvatel, kteří moc dobře věděli, kde si staví domy, jenom tento fakt odmítali… Číst vice »

SYN

Dálnice z hlubokého zářezu je slyšet na kilometr možná když se hodně soustředíte…

Petr

Místní chtěli ochranu proti hluku, ale už s nimi nikdo nekonzultoval kde a jak dlouhé tunely mají být. Tunelovou variantu navrhlo ŘSD a obcím předložilo jako hotovou věc. Samozřejmě nemusel být tunel pod Vinořským potokem, ale mohlo se to vyřešit zastřešenou estakádou (Na D55 se staví tunel na povrchu jen kvůli ptákům), zakrytá estakáda by vyšla o mnoho levněji než tunel pod potokem. Podobně vůbec nemusel být tunel Veleň, kde mohl být jen zářez (jinde po trase jsou dokonce větší zářezy) a zástavba je daleko. Architektovi se tunel asi líbil z hlediska terénu. Chtěli tunel, tak jim ho dáme a… Číst vice »

Cikcak

Nejsem si tak úplně jistý nesmyslností hloubeného tunelu oproti nadzemní galerii. Že se tunel architektovi líbí, o tom vůbec nepochybuji.

To co je navrženo na Moravě u Bzence vypadá naprosto příšerně, nehledě na budoucí údržbu, mandatorní náklady, sprejeři, obecně vzhled takové konstrukce po x letech. atd. Tunel zajistí +/- kontinuitu krajiny nad ním. Z hlediska vlivu povětrnosti je naopak chráněný oproti monstrózní nadzemní konstrukci.

Josse

D55 přes Bzeneckou doubravu se ještě nestaví (a dlouho nebude) a je otázkou co tam vznikne.

Jmeno

Přesně, a jelikož by platili, tak i vlastnili a mohli vybírat mastné mýto od šoférů jako vy

Nemel

Každé kus zemědělské půdy, která zmizí kvůli dálnici, znamená další dovezená jablka z Argentiny a pšenici třeba z Etiopie.

Jeffer

A preto máme v krajine sady, ktoré nikto neobhospodáruje…

mikiqex

Začal bych zrušením „pěstování“ elektřiny na orné půdě. Soláry patří na střechy a začínají se zkoušet třeba v protihlukových stěnách.

vojta.tydli

Nesmysl, kravál z mizerně postavené vlnící se estakády D0 přes udolí u soutoku posloucháme v Modřanech denodenně. Domy tu stojí min. od začátku 20. století, základy našeho budou staré cca 90 let.

V životě by mě nenapadlo protestovat proti dálnici, ale když je možné ji dát do tunelu, tak jsem určitě pro -> podívejte se na Rakouskou S10. Kompletně zakutáno skrz pole a na povrchu se vesele hospodaří. Tomu se říká moderní dálnice.

Kdyby se podobný postup zvolil na středočeské D3 tak jsme mohli už rok jezdit.

Jarda

Bude to také celé 3+3tedy 6 pruh? A s jakou rychlostí počítá projekt v tunelu? Snad to bude 100/110, a ne 70/80.

Lukáš Novák

Celé 3+3.

PetrN

ano, všechny zbývající úseky D0 jsou již od začátku připravované v 3+3 včetně aktuálně budovaného JV segmentu od D1 po Běchovice. Na rozšíření se připravuje i Slivenec-Třebonice a část kolem Čerňáku. 2+2 tak zůstane jen část od D1 po Lahovice (D4), v opačném směru už od Slivence po D1 vyjma stoupání v Komořanském tunelu. Ve všech aktuálně budovaných či připravovaných dálničních tunelech v ČR se již počítá s rychlostí 100km/h dle zvyklostí v zahraničí, ty stávající by měly projít úpravou ke zvýšení rychlosti z 80 na 100 (aktuálně probíhá na D8 u Německých hranic v tunelech Panenská a Libouchec), mělo… Číst vice »

Jakub

největší úspěch bude, když ten projekt hned od začátku bude počítat se 110kmh v tunelech, jen ať tam není 80kmh, aby do 5 let od výstavby nedělali kompletní uzavírky a výměny technologií na vyšší rychlosti…

PetrN

Předpokládám 100km/h jak to běžné všude na západě, nikde se nejezdí v tunelech rychleji než 100 vyjma starých tunelů v Itálii kolaudovaných ještě podle starých norem, v novějších se také v Itálii jezdí jen 100…

Tom Matto

V Rakousku je na cele A9 110 km/h v tunelech.

PetrN

máte k tomu nějaký zdroj? Podle na snímku google z června 2025 je jasně vidět běžná 100, a to u obou dlouhých tunelů Bosruck/Gleinalm: https://maps.app.goo.gl/BamcMoqdTWi6gkDp6

lvy

V Itálii běžně ve starých tunelech 130km/h a to vypadají jako by byly staré nejméně 50 let.

PetrN

však píšu že se to týká starých italských tunelů kolaudovaných podle staré normy, u nových už to nelze…

SYN

To je taky celkem komedie, tak buďto je primární otázka bezpečnost, anebo kolaudace??

Radek

V Rakousku na A12 za Innsbruckem jsou některé i na 130 km/h. Pravda, jsou do 500 m.

David

S těmi tunely je to odezdi ke zdi. Dříve ŘSD na své síti téměř tunely nepřipouštělo a už vůbec ne jako ochranu proti hluku a teď naopak bude stavět tunely i tam kde kilometr daleko není žádná zástavba. Snad dokonvergujeme k nějakému kompromisu a nedopadneme jako Británie, kde jim HS2 kvůli tunelech ve volné krajině téměř zkrachovala.

Juraj

Taky je vidět, že dokud nebyla ochota k tunelům, nebyla ochota ani z druhé strany. Náklady na tunel můžou klidně kompenzovat náklady příležitosti, když se příprava zasekne na desítky let.

Jmeno

Staví se to na 100 let a “žádná” zástavba dnes, neznamená žádnou za 30 let. Přitom zahrabávat existujci komunikaci do země je velký a drahý problém.

Nehty o tabuli

40 % v tunelech je blbost. Stavbu to předřazuje, prodraží provoz a potom je to více rizikové vs nehody, opravy a uzavírky. Zejména na tom SV bych ty tunely osekal a udělal pouze zářezy.

David

Navic tohle je usek,co je potřeba asi nejméně…

Nehty o tabuli

Souhlas. Oproti E55 to moc zlepšení nebude. Už kvůli těm tunelům. I když ty už budou zaplať pánbůh na 100 km/hod.

Hasler

Jasně 😀 na Kbelské se dá vlastně klidně procházet a je to klidová zóna bez aut… 😀

David

Pojďte se podívat do Dejvic a na spojení D7 a D8… jo kolony nejsou nic moc, ale nemusíte odjíždět kde co.

Jirka

Samozřejmě to potřeba je. Nicméně z vlastní zkušenosti (jezdím pravidelně na služebky Olomouc – Kladno) vím, že zácpy v oblasti Letňat – Kbel jsou v rámci celé Prahy ještě relativně snesitelné. Severní obchvat mezi D7 a D8 je za mě asi větší priorita. Nicméně dobrá zpráva je, že stavět by se oba úseky měly stavět společně!!!!!!

Dálnice

Neexistuje žádný úsek Pražského okruhu, který „je potřeba asi nejméně“. Existují pouze úseky, které měly stát už 25 let a ty, které měly stát už 30 let.

Jirka

A pak je ještě jeden úsek, který už stojí a je naprosto k ničemu, protože nemá 3 pruhy. A je to asi jediný obchvat na světě, kde vyjde často lépe jízda přes centrum města.

PetrN

Problémem je nejstarší část okruhu – úzké hrdlo mezi Slivencem a Třebonicemi (D5) budované v letech 1977-1983, kde se brzy připravuje rozšíření na 3+3. V tom úseku je o 50% vyšší intenzita provozu než na zbývající části D0 od D1 až po Slivenec, a kolony se kvůli tomu přenáší daleko na východ a na druhou stranu na D5… Samotná jižní část kapacitně dostačuje. Navíc po dostavbě severní části se významná část provozu přelije na sever, mělo by to celé kapacitně stačit.

Jakub

naopak, sice dražší výstavba, ale celkově bude stavba postavená rychleji a levněji, než kdyby se dalších 20 let soudili. Když nerozumíš investicím, tak se ekonomicky dovzdělej nebo nikde nepiš, nebudeš pak za vola

peter

Proč se místo tohoto úseku nezkapacitní ta E55? 3+3 nebo 4+4 a je to. Takhle to tam bude pořád stát. Tunely se co chvíli zavírají a zdroje opravdu nejsou nekonečné.

vrms

Myslíte Kbelskou, která vede skrz pražská sídliště s desítkami tisíc obyvatel?

peter

Přesně mluvíte….už tam vede..

vrms

Ano, a je to městská čtyřpruhová silnice, jakých je v Praze spousta. Původně měla běžné křižovatky, následně kvůli extrémnímu provozu prestavěné na MÚK. Ale nikdy to nebyl okruh.

Jiří Urban

Trochu škoda, že se tenkrát ta D10 nepostavila až k Vinoři, ušetřilo by to budoucí dopravní mišmaš kolem Černého Mostu. Nyní si v podstatě všechna vozidla (tranzit) na západ bude muset 10km zajet a ještě se na malém kousku kříží dvě dálnice a důležitá spojnice do Prahy.

https://mapy.com/s/remehalebo

Nehty o tabuli

Přesně tak. Navíc, teď po dostavění této části D0 velká část řidičů z tras od D6, D7, D8, ale i dalších silnic na D10 nepojedete až přes MÚK Černý Most, ale budou si to zkracovat po II/610 a po nově vybudovaném JV obchvatu Brandýse nad Labem. Najedou na D10 až na 10 km. V Podolance a Dřevčicích je čekají krušné časy. 😱

Dálnice

Musíte brát do úvahy, že tehdy před tím půlstoletím, museli tu D10 taky navázat na nějaký kapacitní vstup/výstup z Prahy. A to byla Chlumecká. Kam byste to navázal u Vinoře?

Jiří Urban

D10 byla dlouhá léta připojena na D0 provizorní zatáčkou, která zmizela až s dostavbou Vysočanské radiály.. tak by ta propojka byla o 5km delší až k Vinoři. Trasa okruhu byla v koncepci uričitě dříve než se na D10 koplo do země.

Dálnice

Velmi se mýlíte. Trasa okruhu měla vést původně mezi Vinoří a Kbely. A jste si jistý, že je dobré vést trasu D10 oblastí tekutých písků a rekreačních jezer na západ od BnL/SB? Chápu, že to z gauče prstem na mapě vypadá jednoduše, ale…

Jiří Urban

Chápu, že se tamní budovatelé pro tuto variantu kvůli nějakým důvodům rozhodli. Jen říkám, že jako fanouškovi dopravy nezávidím inženýrům řešení dopravního vykřížení D10, D11, D0, Chlumecké, Vysočanské radiály, napojení Horních Počernic přes MÚK Radonice na těch pár kilometrech, když to, byť i třeba kvůli tekutým pískům za Brandýsem, nebylo možné postavit jinak. Za vaši zvýšenou tepovku se omlouvám, nevěděl jsem, že jsem před lidovým soudem. Doporučuji kapky z kozlíku lékařského, to by vás mohlo uklidnit.

Dálnice

Jsem ledově klidný. A ano, inženýři si s tím poradí.

Lukáš Novák

On ten okruh by měl vést spíš takto https://mapy.com/s/jegenepagu aby to byl okruh…vedení tranzitu skrz město, zvlášť na Čerňáku je dopravně zrůdnost, ale nenechají si to vymluvit…

Jiří Urban

Jenže v době návrhu vypadala oblast Černého Mostu takhle
https://imgur.com/03cIhW0

Lukáš Novák

Jenže v době návrhu už ta sídliště i okolní zástavba byly v plánu, dost konkrétně. A „argumentovat“ 70-80 let starou fotkou, oukej 😀

Zbynek

Nejde o to, jak vypadala v terénu, ale co bylo v uzemnim planu.

Karel Svoboda

A VRT se odložilo o 2 roky. Asi má přednost neekologický asfalt plný smraďochů na 130km, který bude denně ucpaný bouračkami před elektrickými vlaky vezoucí české občany bezpecně rychlostí 300km/h za prací do zahraničí.Na co rychlovlaky, které posonou ČR o míle kupředu.

Dejf

Ne, VRT se odložilo proto, že milovaná dobrá správa nemá nic připraveno pro výstavbu. Když nemáte ani vysoutěžený projektanty, tak je asi na čase to lehce odložit. Jak si to zodpoví i před aktuálním gumovým ministrem je mi záhadou, ale občas by se mi hodilo to umět takhle skoulet taky.

Jirka

VTR v Česku je absolutní ekonomický nesmysl. Dnes ani rychlík na hlavním koridoru není cenově schopen konkurovat autu, natož rychlovlak, který bude stát dvakrát tolik. A těch ušetřených pár minut to fakt nevytrhne.

Ondřej Wagner

VRTka v Česku má zejména smysl pro propojení Berlína, Prahy, Brna a Vídně s odbočkou do Bratislavy a popř do Budapešti. Případně má smysl odbočka z Brna do Ostravy a dále do Polska, která propojí Rakousko s Polskem. Předpokládám, že v úseku Praha – Brno bude jezdit až 10 párů vlaků za hodinu.

Frank

par minut? je videt, ze vubec nevite…tak treba jen Jihlava-Praha bude misto 2.5h jen 1h. To je pres 1.5h / 90 minut uspora. To je par minut? A to je jeden smer. Kdyz pojedete v jeden den tam a zpet, treba pracovne, tak to jsou 3h. A jak vite, ze bude stat 2x tolik? Myslim, ze treba s in-kartou to nebude vychazet tak spatne. A auta budou spis drazsi nez levnejsi, takze i vetsi amortizace… nemluve o tom, ze ve vlaku si muzete odpocnout nebo klidne pracovat.

Jiný Petr

Také to považuji za ekonomický nesmysl. A technicky bych to viděl max. jako spojení měst Berlín, Praha, Brno, Ostrava, Katovice/Krakov, Vídeň, Bratislava, Budapešť. Všechno ostatní je nesmysl. Ale to bychom to museli stavět od hranic a ne odprostřed.

Milan

Obvykle bývá nejvytížinější trasa ta uvnitř státu mezi velkými městy, což je právě Praha-Brno-Ostrava. Do Berlína i do Vídně to za hranicemi tak rychlé nebude., takže by bylo zbytečné to tlačit na vysoké rychlosti až na hranice. A některé části VRT řeší stávající přetížené úseky…

Jan Tichavský

Pro auta se staví dálnice v nové stopě, aby se dalo jet dál a rychleji. Pro vlaky se musí stavět taky nové koridory které nevedou po trase původních tratí z 19. století, aby byly konkurenceschopné.

Priserak77

A taky za prací tam bude každý den dojíždět těch 70 tisíc lidí? To asi těžko, takže klídek.

PetrV

Je potřeba si realisticky přiznat, že přínos VRT je pro nákladní dopravu reálně neexistující. Možná pro osobní a i tady je to na diskusi. A tyto okruhy primárně řeší nákladní dopravu.

Frantisek X

Která by měla být primárně na kolejích, zvláště ta dálková – fyzika, spotřeba. Takže neřeší. Jen látají neutěšený stav.

Milan

Pro některé směry má sloužit kombinace VRT a modernizované tratě nebo novostavby, např Hradec-Polsko, kde ty pomalejší části budou i pro nákladní dopravu. Kromě uvolnění místa na stávajících tratích může VRT přinést novou trať nebo aspoň druhou kolej i pro tu nákladní dopravu.

Jiří Urban

Jenže to odložení není z politických ani finančních důvodů.. prostě ten projekt není připravený.

Aleš K.

Ještě bych upozornil, že díky tunelům na 40% trasy nebude 130, ale max 100.. + občasné uzavírky tunelu pro údržbu.. to si moc lidí neuvědomuje. Sice je tato varianta více průchozí, ale bude náročnější na údržbu

scoffer

Na tom neekologickém asfaltu plném smraďochů se převáží zboží. A tahle komunikace odvede nákladní tranzitní dopravu z obytné zástavby kde skoro každý den trčí kamiony v zácpách.

libor

pokud je mi dobře známo, na SŽ je odklad o 5-10 let naprosto běžný, takže dva roky jsou pod normou 😉

Milan

Asfalt je neekologický, spalovací motory taky…. ale auta poskakující v kolonách v zástavbě jsou neekologická mnohem víc, než když pojedou okolo. S už rozestavěným úsekem 511 to bude varianta projet Prahu i jinak, než po magistrále.

FrenkyUL

Článek není o VRT, mazej k mašinkám 🙂