Obří kontrakt pro Škodu. Vozy pražského metra bude udržovat 15 let, DPP vyjednal slevu
Dopravního podnik hl.m. Prahy (DPP) podepsal smlouvu a servis vozů metra 81 – 71 M na dalších patnáct let. V
Dopravního podnik hl.m. Prahy (DPP) podepsal smlouvu a servis vozů metra 81 – 71 M na dalších patnáct let. V jednacím řízení zakázku získala Škoda Transportation, která původně sovětské vozy už dříve modernizovala a o servis se dosud stará. Hodnota zakázky je 14,587 miliardy.
Jde o celkem 93 souprav, které jezdí na linkách A (41 souprav) a B (52 souprav). Dosavadní smlouva na servis platí od roku 2009, platí do konce příštího roku. Už loni DPP zahájil DPP jednací řízení bez uveřejnění na servis těchto vozů až do roku 2035 s možností prodloužení smlouvy o dalších pět let.
V rámci kontraktu projdou soupravy hlavní opravou R5, která má prodloužit životnost o dalších zhruba 15 let. DPP se podařilo podle generálního ředitele Petra Witowského oproti původnímu návrhu dodavatele vyjednat výhodnější podmínky . „Podařilo se nám také vyjednat výhodnější podmínky oproti původnímu návrhu dodavatele, a to snížit cenu o více než půl miliardy korun nebo například navýšit počet parametrů hodnocení kvality prováděné údržby,“ řekl Witowski
Vlaky mají od začátku provozu, po provedené rekonstrukci, najeto od cca 555 tisíc km (poslední vlak uvedený po modernizaci do provozu v roce 2011) po cca 1,358 milionu km (u nejstarších vlaků nasazených do provozu v roce 2001).
DPP jednal o nové smlouvě jen se Škodou Transportation. Vysvětluje to tím, že má výhradní práva včetně práv duševního vlastnictví k výrobní i údržbové dokumentaci k vozům metra 81-71M nezbytné k provádění jejich servisu. „Je s odkazem na zákon o zadávání veřejných zakázek v tuto chvíli jediným možným dodavatelem údržby vozů. Z tohoto důvodu jsme veřejnou zakázku vypsali formou jednacího řízení bez uveřejnění, protože jiný externí dodavatel vhledem k výše uvedenému nepřipadá do úvahy,“ vysvětlil Witowski.
Podobně DPP řešil například klimatizaci do tramvají 15T, nikdo jiný nemohl technologii dodat. DPP tvrdí, že správnost tohoto postupu potvrzují právní analýzy AK Havel & Partners a AK Rowan Legal a rovněž ekonomická analýza společnosti Deloitte.
V nové smlouvě dojde k navýšení počtu parametrů hodnocení kvality prováděné údržby vlaků metra, a také k navýšení hodnoty roční limitace smluvních pokut, které je DPP vůči Škodě oprávněn požadovat.
Pro Škodu jde o další velký kontrakt během posledního týdne, v pátek podepsala s Jihomoravským krajem smlouvu na dodávku a full-service elektrických jednotek.