Nová stanice metra D má provokovat. Libuš ozdobí dinosaurus a jeskyně
Výtvarná podoba plánované nové stanice metra linky D Libuš. Zdroj: DPP

Další chystaná stanice metra D dostala v soutěži výtvarnou podobu.
Další chystaná stanice metra D dostala v soutěži výtvarnou podobu.
Zaprvé, je to hnus, zadruhé, v Moskvě umí spojovat moderní architekturu s krásou, proč to nejde u nás (neříkám že Rusko je lepší, jen se zamysleme nad architekturou), zatřetí, kde jsou dveře, abychom veděli jak to bude zapadat?
Jo a ty doodles na kolejové zdi mi tak moc nevadí, spíš ten hnusný dinosaurus který není ani nějak umělecky zajímavý a bude se na něm zbytečně plýtvat zdroji
Zbytečné plýtvání zdroji je hezký popis moskevského metra, těch nových úseků zvlášť.
Hlavne už to postavte.
Za mě nic moc, ale problém je IMHO hlavně v tom, že je ta výzdoba implantována do hotového návrhu, prostoru, se kterým se pere.
Super!
Došly nápady, tak tam pustili děti, ať tam něco načmárají? Sorry, ale tohle je hrozné, vůbec se mi to nelíbí.
Smutné, že chybí opravdu krásné nápady. Nebylo teda moc z čeho vybírat.
Strana 11–12 https://www.metroprojekt.cz/files/DocumentDocumentItems/file/59/casopis-02-2025-v02-web-851fbc45f2a50002.pdf
Když se člověk podívá na nové stanice třeba v Paříži, Neapoli nebo ve Varšavě, tak tady by člověk zaplakal nad touhle hrůzou. Škoda.
Smlouva s Metroprojektem je XY let stará, nevypověditelná. Bohužel nestačila ani odstrašující zkušenost s posledním Áčkem.
Tak to je pecka. Mne sa to strašne páči. Mám rád, keď sa do bežných vecí zamieša trochu netradičného, trochu tej srandy, … aby sme fakt ten život nebrali príliš vážne … (aj tak sa raz skončí :-)) ….
Proč je ten dinosaurus hlavou dolů? Nechápu umělecký záměr.. když už tam dám dinosaura, tak ať to aspoň dává smysl, ne?
Sice než to tam bude, tak už děti bude bavit něco úplně jiného než dinosauři, ale i tak myslím že by to nepochopili.. a přitom by to mohlo a imho i mělo být spíš pro ně, než zase jen pro dospělé..
Pokud si chcete podebatovat tímto stylem, zkuste Aeronet. Tam skvěle zapadnete a najdete fůru kámošů.
Doplnění: šlo o reakci na uživatele Jan Málek, který byl mezitím smazán.
Reagují na něj i další příspěvky pod tímto článkem, které teď vyznívají trochu do prázdna nebo odpovídají na úplně jiný komentář.
Dej si facku
Máte nástupištní dveře? A mohl bych je vidět?
Nemohl, jejich podoba ještě není známa.
Uh, uh, Kopčem kopat díru, Mamutík pomáhat!
Lidi, jděte volit. Protože tento pán tam půjde taky.
Dotaz pro administrátora – mají tady vulgární příspěvky, třeba pana Málka, opravdu místo?
Smrtky a dekadence, nemyslím, že je to v pořádku…:-(
To už sem lezou i blázniví pánbíčkáři?
Snad se na tebe jednou usměje štěstí a zažiješ pěkný den.
Pokud se to ale nebude lepšit, včas vyhledej odbornou pomoc.
Pro Libuš byl dlouhá léta charakteristický chov a obchod s husami, tak snad na ně nezapomenou 🙂
Nejspíš máte smutný a nenaplněný život, je mi vás líto.
Je to moc milé, ale Jožina nikde nevidím….jestli víme, jak vypadá?
Takže „mladí výtvarníci“ vytvořili obdobu ostudné výzdoby českého pavilonu na japonském EXPO. Styl mateřská škola v podání dospělých. A když někdo řekne, že je to hnusný, tak to odbudou slovy, že je to tak v pořádku, má to přece budit emoce. Neskutečný. V ČR prostě nemůžeme stavět hezký věci.
Tak pokud si mám vybrat tohle, nebo metroprojektí styl à la úsek V.A, tak jednoznačně beru toto.
Jen dodám, že i tohle projektuje Metroprojekt a návrh vzešel z výtvarné soutěže, kterou udělal sám Metroprojekt po kritice svých návrhů.
Byl k tomu dokopán zvenčí, jinak by na nic nepřistoupili e jeli by si dál svůj přelom 80.-90.let minulého století.
Velmi podobně je vyzdobená třeba NTK. Je to tak dvacet let přežité, ale to prakticky všechno, co v česku vzniká. Rozhodně je to lepší, než cokoliv jiného co se v metru postavilo po roce 2000. Kdybych si z toho chtěl dělat srandu, řeknu, že to po otevření bude působit, jako by platilo některé z minulých dat zprovoznění linky D.
Promiňte Pavle, ale mohl byste svou kritiku pavilonu, reprezentujcího Českou republiku na expu v Ósace rozvinout do více vět, abychom se i my ostatní dozvěděli, co konkrétně se na pavilonu nepovedlo? Ptám se, protože jsem v minulosti navštívil výstavu expo i mateřskou školu, a nějak mi uchází, v jakých bodech má aktuální český pavilon blíže k té druhé zmíněné typologii.
Aby to nějakému řediteli nepřišlo pak moc depresivní a nenechal to raději přemalovat.
Konečne něco originálního a ne ty Kotasovy devadesátkové hrůzy…
Tak zrovna Kotas stojí snad jen za Střížkovem a Rajskou Zahradou ne? To sou sice megalomanské předimenzované stavby ale pořád asi to lepší co za metroprojektu vzniklo…
Lužiny, Rajská Zahrada, Střížkov a budoucí Pankrác D
Na tomto místě je možná zajímavé zmínit, že docent Kotas se aktuálně uchází o jmenování profesorem a téma jeho jmenovací přednášky je „Veřejné prostory a veřejná doprava – mohou se vzájemně podporovat?“ 🙂
Kotas nikdy nebyl tím démonem, za kterého ho velká část šotoušů označuje. Jako jeden z mála architektů vhd skutečně rozumí, a celý život se jí věnuje. Jeho návrhy jsou pak skoro kopie toho, co se dělalo v době, kdy on sám studoval ve Francii, od čehož se bohužel nikdy moc neposunul, ale mohlo díky tomu vzniknout i několik opravdu dobrých dopravních staveb – třeba právě ta Rajská Zahrada, kde je autorem toho řešení s kolejemi nad sebou, které je tam naprosto perfektně funkční, a kde jsou použité i velmi slušné materiály a barvy.
Značnou část dětství a mladí jsem prožil na sídlišti Černý Most I, tedy tam, co v roce 1998 byla postavena stanice Rajská zahrada a tubus směr konečná. Tato stavba, samozřejmě s celým provozním metrem, v té dosud šedé a nezajímavé lokalitě způsobila naprostý převrat, nic takového jinde v Praze nebylo. Samozřejmě je stylově poplatná své době, ale dodnes jí mám rád. Ovšem taková křižovatka Koruna v Hradci Králové, na té nevidím pozitivního nic 🙂
Nevím radši než ten devadesátkový tubus bych byl radši za odkrytou estakádu jako v Kodani ve čtvrti Ørestad.
Soupravy metra používané v Praze neumožňují provoz ve venkovním prostředí. Mimo jiné by za deště pršelo i do vlaku skrz střešní větrače.
A jak je teda možné, že na Depo Hostivař venkem jezdí?
ano, asi 400 m mezi výjezdem z tunelu a vjezdem do zastřešené haly.
RZ je naopak ukázkou totální absence myšlení. Už tehdy se uvažovalo o železniční zastávce a daně řešení zabilo “civilizovaný” přestup navždy. A když už připustíme ty nástupiště nad sebou, tak i tohle udělal blbě: Ve směru do centra musí lidi po schodech nahoru, při výstupu směrem z centra opět.
Já jsem tedy na Rajské Zahradě nikdy po schodech nešel, pokud není vaším cílem přebíhat mezi nástupišti, tak je cesta mezi oběma kolejemi a sídlištěm po velmi komfortní šikmé rampě, což by ve standardním uspořádání prostě nešlo. Civilizované řešení železniční zastávky bez kilometru ramp bylo od začátku součástí původního kotasova návrhu.
Rajská zahrada z jeho portfolia ještě ujde, zato zastávky na tramvajové trati na Barrandov jsou fakt Calatrava z Wishe – zůstává megalománie, cena a neudržovatelnost, chybí ta lehkost a originalita… To samé Střížkov, brutálně drahá a přitom těžkopádná megalománie. Výlezy z metra na Hradčanské? Koruna nasazená totálně zpackané rekonstrukci vestibulu metra a povrchu nad ním…
Tak on Kotas sám přiznává, že Barrandov byl fail v tom, že se to postavilo za extrémního šetření na všem, ale že si trval na architektonickém řešení, které takhle nemohlo dopadnout dobře. On je zrovna sebereflexe dost schopný. Střížkov by taky vypadal jinak uprostřed TOD s mrakodrapy, než v neudržované louce za kterou stojí panelák a sloupy VVN. Vizuálně se mi to taky nelíbí, já jsem fanda toho, aby infra tohohle typu byla co nejméně intruzivní a někde v tradičně řešené architektuře a urbanismu, ale asi chápu, proč tam vzniklo, co tam vzniklo.
No nevím, možná to říká, ale reálně tam poučení moc nevidím, spíš stejné chyby opakované stavbu po stavbě, to úplně o sebereflexi nevypovídá.
Nakonec pro mě z jeho tvorby nejlíp vychází tramvaje a metro, které jsou v kontrastu se stavbami, které se snaží být zajímavé doslova za každou cenu, naopak nuda a šeď.
Jo ve výčtech failů jsem zapomněl implantaci prodejních prostor a přestavbu NOH na Hlaváku, která totálně zazdila funkci celého nádraží…
Kotas přiznal, že se mu toho spoustu nepovedlo, alespoň má zpětnou vazbu. A vozy metra i tramvaje se mu povedly, stejně tak třeba Lahovický most.
Díky Bohu za ty dary, konečně něco originálního a živého, na tuhle zemi, kde by se konzervovalo všechno a všude, úplný úlet… Ovšem rychlost výstavby D je skutečně dechberoucí, tak v mezičase se aspoň každý rok ukáže podoba jedna stanice 😀
Kam se poděly nástupištní dveře?
Vizualizacemi se neprojektuje.
Ty to můžou zásadním způsobem vizuálně ovlivnit. Škoda, že tam nejsou, aby si člověk představil, jak to v reálu bude skutečně vypadat.
Mě se to taky líbí, až teda na toho infantilního dinosaura. Ale zas nejsme všichni dospělí, a děti budou určitě nadšený.
Mě se to líbí…
Konečně se můžeme těšit na nové stanice metra. Na novou část A jsme se podívat nejeli, jelikož to jsou ty nejhnusnější stanice, co se kdy postavily, a stačilo nám je vidět až cestou na letiště.
Konečně stanice pro 21. století. Tleskám!
Ale pořád jen díky výtvarkám, samotné stanice projektoval Metroprojekt. První skutečné architektonické soutěže budou snad až na stanice za Náměstím Míru, a potom snad už všechny kdy stavěné stanice nejen metra v Praze.
Smutný je že za tu dobu co se nestaví se mohly ty stanice v klidu preprojektovat celkově
Což by nikdy metroprojekt nedovolil, asi 5 let zpět, když se dostala do vedení města předešlá koalice, tak tam ten zájem byl a byl odmítnut. Asi si o sobě myslejí, že jsou fakt úžasní architekti a žádost a změnu se jich dotkla…
To asi žijete v jiném století. Například tohle je úplně jiná liga: https://www.sorrentoreview.com/naples-metro.html
Hmm, mne se to nelibi, vypada to jako vstupni hala multikina.
Za mě taky super! 🙂
ty musíš mít smutný život
reakce byla na jiného, naštěstí již smazaného uživatele.