Dopravci Železnice Železniční průmysl

Obrazem: ZSSK představila nový motorák pro střední Slovensko a vůz 1. třídy

Nový motorák 861.1 ze ŽOS Vrútky pro ZSSK. Pramen: ZSSK
Nový motorák 861.1 ze ŽOS Vrútky pro ZSSK. Pramen: ZSSK

Železniční společnost Slovensko (ZSSK) dnes přebrala a představila dva nové přírůstky do své flotily: dvoučlánkovou motorovou jednotku 861.1 (dosud tyto vlaky existují jen jako třívozové) pro střední Slovensko a vůz 1. třídy Ampz pro dálkovou dopravu. Obě vozidla pocházejí z dílen ŽOS Vrútky

„Nové dieselové třívozové jednotky už jezdí na středním Slovensku, tato dvoučlánková je první ze 14 objednaných kusů, které výrazně zkvalitní dopravu v oblasti. Vůz Ampz je první nový vagon 1. třídy pro ZSSK po dlouhé době. Jeho vzhled vzešel z našich návrhů, máme na něj velmi pozitivní reakce,“ uvedl šéf ZSSK Filip Hlubocký.

Nízkopodlažní motorová jednotka 861 je určena na výkony na regionálních neelektrifikovaných tratích. ZSSK si ji objednala ve dvou verzích. Tříčlánkové vlaky mají kapacitu 171 míst (v provozu jich už je všech sedm), dvoučlánkové pojmou 115 sedících cestujících (objednáno 14 vlaků).

První dvě dvouvozové jednotky by měly začít vozit cestující začátkem července, s jejich nasazením se počítá například na tratích Zvolen – Vrútky, Zvolen – Brezno či Zvolen – Fiľakovo.

Klimatizovaný vůz 1. třídy Ampz je určený pro vnitrostátní i mezinárodní dopravu. Jeho maximální rychlost je 160 km/h. ZSSK jich objednala sedm, první se objevil 19. června na vlaku Vápeč (Bratislava – Žilina). Všechny by měly být dodány do března příštího roku. Slováci s nimi počítají i pro spoje do Prahy.

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jejda

Ta nízkopodlažní část je pouze to zádveří kolem záchoda ? Vnitřní dizajn standard, vnější dizajn deset let pozadu. Celkově nic moc.

Miloň

Nebude ta dvouvozovka málo? Jel sem vloni Vrútky-Zvolen klasikou 2xBdt+BDs a bylo plno.

roman

tohle slovenské dráhy nikdy moc neřešily

Majkl

Ampz vypadá dobře. U toho motoráku je škoda, že veškeré obložení je bílé. Na západě už přišli na to, že je lepší, když to vypadá jako doma v obýváku u krbu (viděl jsem rakouský jednotky na dni železnic v ČB a Innotransu), než jako v márnici. Doufám, že se u nás taky dočkáme. Jednou.

Erik Ziak

Ako cestujúci by som určite uprednostnil 861.1 než šukafon, akokoľvek modernizovaný. Ako prevádzkovateľ by som uprednostnil autobus.

Tomáš Ramert

docela vám Slovákům závidím. A teď nemluvím o té poruchovosti, ale spíš o tom vzhledu 861, která vypadá za mě mnohem lépe než české vlaky.

_Pavel_

Porovnáváte to s RegioSharkem?

Juraj

Len upresnenie: trojčlánkových 861 bude v skutočnosti 39 – sú dodávané v troch sériách: 12+20+7.

Veta v článku – „v provozu jich už je všech sedm“ – je ale tak trochu kúzlo nechceného, vzhľadom na ich povestnú nespoľahlivosť 🙂

Kirak

Super, uvidíme jak bude jezdit. Třeba bude lrpší enž

Kirak

Lepší než Stadler.

Kubrt

Tak to jistě (ironie), koukni se do slovenské sledovacky, jak se řadě 861 daří pokrývat plánované výkony (a zalohu mají početně dostatečnou).

Jiří Kocurek

U něj to ironie nebude. 🙁

roman

Stadler je léty prověřený výrobce železničních vozů, ŽOS Vrutky je regionální (výrobce )který má střídavě úspěchy a neúspěchy. A celá mi to spíš připadá jako kamarád kšeft

Pitrys

Stačí mi slovenská přezdívka „morozmrdovňa“. Pokud jsem si ovšem ty ŽOSky nespletl.

Laik

Ten motorák to je reinkarnace čeho? Nebo snad novostavba?

esc

Ničeho, jsou to úplně nové jednotky.

Laik

Žasnu, díky. Dají se brát jako seriozní konkurence pro Sharky a Stadlery? Nebo je to místní lowcotová znouzectnost?

SaulGoodman

ŽOS Vrútky napoví.

Jiří 24

Spíše bych řekl, že místní lowcostová znouzecnost 😀

Pezos

Znouzecnost ano, lowcost ani moc ne (když porovnáte cenu např.s Lintem).

Georg

nedaji, je to tunel na statni prachy. takova 109e po kouskach…

Erik Ziak

Haha, ŽOS Trubky konkurencia pre Stadlery? Dobrý vtip.

Jiří Kocurek

Ako to povedať.. Škoda 1203 z Trnavy sa tiež predávala dobre, napriek tomu že Transit bol ovela lepšie.

TPal.

Sice Ampz má některé detaily vážně docela low-costově řešené, nicméně koukám na ty sedačky, modré osvětlení (viz. VagonWeb) a vážně se těším na svezení. Vypadá to mnohem lépe než Ampz Českých Drah. 🙁

Jaaa

No tak zrovna modré osvětlení bych moc jako výhodu nebral, bude pěkně protivné.

Vašek

Pěkný motoráček. Jen ten radiátor, nebo co to je, pod oknem rušňovodiča vypadá trochu archaicky.

MarSei

A motorová jednotka 861? K tomu stačí jen dodat – kam se hrabe RegioVergl…

Kubrt

No, 861 je proti regine pohodlnější, ale i po nějakých osmi letech provozu jsou dost nespolehlivé, takže zrak bych k nim toužebně neobracel.

Pražák

Kdo to vyrábí? Vrůtky, Zvolen?

Kubrt

Vrutky

Jiří Kocurek

A Škoda Digital Plzeň si to vede jako referenci.

Pražák

Děkuji

Pezos

O komfortu svezení dost napoví přezdívka „dunihlav“.

Jaaa

Ampz je novostavba nebo přestavba?

MarSei

To bych taky docela rád věděl…

RomanP

Novostavba, cena cca 2 mil. Eur. Byl tu o tom článek, asi před týdnem.

Jaaa

Díky.

Jaaa

A pak že se nové vozy nestaví. 🙂

MarSei

Vůz Ampz hezký, ale, bohužel, opet velkoprostor… Co je to za první třídu, když člověk sedí ve velkoprotorovém oddíle? Aby se dalo mluvit o první třídě, tak,podle mě, by ten cestující měl mít klid hezky v kupé. Nemám rád velkoprostor auni u dvojky, ne tak u jedničky.

Herold

Velkoprostor na jedničku rozhodně lepší než nějaké minikupéčko. Víc velkoprostorů ne jedničky!

MarSei

Tak když někomu vyhovuje poslouchat například tři hodiny kravál ve velkoprostoru, proč ne…

Martin998

Samozřejmě preference jsou individuální, ale myslím že většinové preference u jedničky je velkoprostor. V jedničce jedou většinou business cestující a ty jedou většinou sami nebo max. ve dvojici. A pto ty je podle mě vhodnější velkoprostor. Já když jezdím služebně do Košic tak pro mě určitě. U dvojky to je podle mě tak 50 na 50. Když jedu s rodinou nebo kamarády tak preferuji kupé. Když jedu sám tak velkoprostor.

MarSei

Pravda je, že businessmeni v jedničce se budou chovat decentně a moc hluční nebudou. Ovšem ve velkoprostoru 2. tř. je to někdy k zbláznění..

Dalibor

chovám se tiše pokud neusnu. pak to moc nejde ovlivnit.

Jan Sova

Jo jednou jsem zažil jednoho číňana/vietnamce/japonce jak si ve velkoprostorové 1-čce dáchnul. Drnčely kelímky až u stewardek/vlakušek.

ušatá

Na to jste přišel jak? Neznám ze svého okolí i od různých jiných lidí, že by chtěli velkoprostory. Spíš mám jen dojem, že fandy velkoprostorů je víc slyšet a dopřává se jim sluchu.

Pitrys

Já si třeba v RegioJetu připlatil za 1. třídu abych byl ve velkoprostoru, protože dvojky byly kupéčka a Astra byla jako vždy plná.

Herold

Nikdy jsem v jedničce ve velkoprostoru žádný kravál nezažil.

Mirek

Stačí, když jedou tři podnikatelé-kamarádi, kterým patří svět. A musíš to poslouchat.

Ondřej

To je jenom ekvivalent toho, když se ve dvojce sejdou tři dělníci – kamarádi, kterým patří svět.
😀

Ondřej

Já jo. Cestovaly slovenské princezny slavící narozeniny, tak jely na plnej vagón slovenskej pop a všechny si to ještě zpívaly. Zkusil jsem je slušně požádat, jestli by to mohly ztišit, ale nepochodil jsem.

Dalibor

Tak jo, přeji Vám, abyste mne někdy v tom velkoprostoru zažil, zvláště, pokud usnu!!!

Herold

Když se člověk neumí chovat, nemá jezdit vlakem.

Ondřej

To už se nesmí ve vlaku ani usnout? 🙂

Honza D.

Víc kupéček než velkoprostorů! Když člověk tráví ve vlaku dlouhé hodiny, má rád klid a kousek pomyslného soukromí. Rozumím však že někteí cestující mají obavy o vlastní bezpečnost a tedy preferují velkoprostory.

Herold

Nemám obavy o bezpečnost, ale jednička je i na dlouhé cesty pohodlnější-v rámci ČR jezdím z Prahy do Uherského Brodu, což je asi jedna z nejdelších možných tras, a jsem rád, že na Slovácký expres konečně zařadili jedničku velkoprostor. Pokud chce člověk třeba něco dělat na počítači anebo jen sledovat film, dá si ho na stoleček a nemusí ho nepohodlně držet na kolenou.

Mirek

Taky jezdím stejnou trasu, a když přistoupí matka s dítětem a pustí mu na notebooku pohádky, nebo si někdo pustí akční seriál a myslí si, že ze sluchátek to není slyšet, je pohoda první třídy pryč.

Jaaa

Já nechápu, proč nejde dělat půlené vozy. Půl velkoprostoru a půl kupé. Asi to nevypadá moc cool, no…

Jiří 3

Ty vozy Ampz údajně mají i možnost zrychlení na 200 km/h.

Laky

Ano, vozy jsou stavěné na 200 km/h 🙂

Dušan

Na 200 km/h mají leda podvozky, vozová skříň je ale netlakotěsná, byť ve Vrútkách by tlakotěsnou mohli umět – pak by to byl teprve vůz na 200 km/h se vším všudy:-))

Honza D.

Přestavba na 200 km/h je možná součást byznysplánu. 🙂

Struhadlo Spravedlnosti

A ČD stále nic

Jiří 3

ČD momentálně mají ve výrobě 10 pětivozových souprav.

MarSei

Ano, ucelené soupravy pro Západní expres.

roman

A další soupravy pro trať Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm

Kirak

Pořád se jedná o eektrické jednotky. Bohužel Regiošuky a 810 se tím nenahradí. Přitom tenhle motorák vypadá hezky.

roman

Jednotky pro trať Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm může tahat elektrická i nezávislá trakce

Honza D.

Myslíte že na pro tyto jednotky budou ČD poptávat 380.1? 🙂

Mirek111

Když to vyrábí, tak, je to snad, na snadě, ne?