Obrazem: Zřejmě nejstarší funkční výhybka je na Smíchově, oslaví 130 let
Zřejmě druhá nejstarší stálé funkční výhybka v českých zemích se nachází na Smíchově. Autor: Michael Mareš
Pražský Smíchov se vedle dalších zajímavostí může pochlubit skutečným železničním unikátem. V obvodu traťového okrsku se zde nachází výhybka, která
Smekám před výrobci obou veteránů.
No jasně, že je od koleje do Zababova……. ale starý Smíchov nám pomalu mizí……snad bude zachována alespoň hrázděná výtopna na Zlíchově…..
Tim bych se opravdu nechlubil. Cele smichovske nadrazi totiz vypada na 130 let. Predloni v lete jsem si zlomil nohu. Splhat po schodech o berlich, kdyz je venku tricet ve stinu. Proste zazitek jak noha. A to doslova. Nastesti se mi to stalo jeste predtim, nez na tretim nastupisti zrusili ten kiosek, kde meli toceny Smichov za 24.
Celé ne, například budova traťmistrovského okrsku je od roku 1980 již třetí, a to nepočítám mobilní buňky.
My zasvěcení víme, že výhybka se nachází na 17. koleji a odbočka vede do Zababova.
A za pár let bude po zásluze zrecyklována.
Tak výhybku můžou překonat už jen plánované modernizace 810 v Msk kraji. Časem tu bude podobný článek…
Asi kdybych se dožil 130 let tak mě tady nic lepšího v nasem kraje díky Unuckům nečeká….
Ostatním sorry za drobné OT….😰
Zajímavé myšlení lidí. Když v Praze do provozu dali opravenou historickou tramvaj, tak většina diskutující to vítala a líbilo se jim to. Když to samé se udělá s 810 nebo tady se uvede výhybka, tak je to špatně a skanzen šrot atd. Fakt dvojí metr Čechů. Něco staré být nesmí a něco ano. A co tak sleduji, tak vlaky nejlépe rok staré, ale auta si rádi ponecháme 20 let staré.
Nedovolil bych si tvrdit, že je to nejstarší výhybka na síti Správy železnic v názvu článku.
Minimálně v ŽST Mikulovice je výhybka č. 9 vložená v roce 1888 (vyrobena 1887). I tak bych byl s tvrzením opatrný, klidně může být někde i starší.
To už je jako článek o jízdě lokomotivě Metrans v režimu ETCS.
Chce si to více ověřovat zdroje nebo psát obecnější formulace.
V textu je přece napsáno, že jde o ZŘEJMĚ nejstarší výhybku – ano, jistě, slovo „zřejmě“ lze chápat různě, ale původní smysl toho výrazu jako jednoznačně „průhledné jistoty“ je teď už spíše upozaděn a slovo „zřejmě“ je používáno spíše jako „pravděpodobně“.
Já píšu o názvu článku a vy o textu po rozkliknutí.
Aha, tak v tom případě máte pravdu = omlouvám se.
Tak výhybka na železných pražcích z dob druhé světové války určitě nebude nejstarší v České republice, myslím si, že ani železo po kterém se jezdí nebude starší 70. let. Za zajímavost stojí „pouze“ výměnový mechanismus a přestavník – to je cca 130 let starý unikát…
Otázka zní odkud a kdy byla přesunuta na toto znalcům důvěrně známé místo na Smíchově…
Nejstarší výhybky na síti v původním provedení nemají žádný závěr (úzkokolejky běžně). Což je dnes téměř nepředstavitelné, že polohu jazyků drží v koncové poloze jen váha kule-závaží. Tato výhybka má hákový závěr, tedy ocelové části jsou výrazně mladší a jde spíše jen o ten starý stojan.
škoda že nejde přidat fotka, výhybku mám nafocenou, resp mohu kdykoliv nafotit. Je v mém okrsku.
„V obvodu traťového okrsku…“ – přísloví o kovářově kobyle tady platí bezezbytku 😀
Vyjmout, uchovat, nahradit něčím bezpečným.
Možná je bezpečnější než ty moderní.
Z fotek na to při vší úctě ke stáří nevypadá.
Souhlas, byť té (ne)bezpečnosti původního zařízení bych se neobával – ale rozhodně uchovat, je to cenný doklad umu i našich dávných předků!
Výhybka, mašinka, hradlo, most, prosím Tebe o milost, pusť mne k panu Zababovi. Není ta výhybka náhodou na sedmnácté koleji???
Přesně tak. Zaklídnadlo je ale zapotřebí pronést třikrát a funguje pouze za úplňku.
Diky za pripomenuti pekneho vecernicku…
Nejen „večerníčku“ – ten přece měl starší knižní předlohu …
Taky jsem si na to zaklínadlo vzpomněl…
Ale musím Tě zklamat: je na sudé straně.
Tak to by mne zajímalo jak jsou sudé a liché na Pražském hlavním nádraží. díky
Podle trati, která tam dospěla jako první (= KFJB): „u baráku“ je (zatím snad stále) 9. kolej, sudé jsou pod zdí na opačné straně kolejiště …
nevím jak vám ale mě to přijde dost smutný …. divím se že tato informace byla zveřejněna …. ba co vlastně.. oni se tím ještě chlubí snad … smutný… je to jako bych se doma chlubil 130 let starým nábytkem…… smutný
No a proč ne, když jde o mimořádný kousek?
A v čem je tak mimořádný?? Jestli je pro vás měřítkem mimořádnosti stáří, tak si zajeďte na šrotiště, tam bude hýkat blahem.
Tak to by jsme asi měli zbourat hrady a zámky a co je v nich spálit. To tu, ale bylo. Nevychovávali Vás náhodou američané?
Nezlobte se, ale nic jste nepochopil.
Nebo už byl???
Ten 130 let stary nabytek muze byt naprosto exkluzivni kousek nevycislitelne hodnoty 😉
Výhybka je věc čistě funkční, spíš je to tedy jako byste se chlubil například 130 let starou zámkovou vložkou. I u té by mi funkčnost po 130 letech přišla zajímavá, natož u výhybky.
Zjavne funguje. A len pre istotu, tá výhybka nie je nikde na trati, ale v garáži drezín traťovky. Jazdia po nej len malé traťovácke vozíky. V tomto prípade je to naozaj skôr exkluzívny kúsok.
Len pre istotu, tá výhybka nie je nikde na trati, ale v garáži drezín traťovky. Jazdia po nej len malé traťovácke vozíky. V tomto prípade je to naozaj skôr exkluzívny kúsok.
130 let starý nábytek je velmi často podstatně kvalitnější, než nábytek současný.
Mě přijde smutný „chlubit“ se nábytkem z Ikey. 130 let starej nábytek je rozhodně důkazem fortele, protože tak dlouho vydržel.
Cizincům se chlubíme Karlštejnem, taky smutný, že …
No a ten most o kousek dál, kterym se máme chlubit dle památkářů i vox populi dalších aspoň dvěstě let, je snad významně mladší?
Nekrmte trolla :facepalm: …
A jak bylo u ČD a dnes SŽ zvykem, za sto třicet let neměl nikdo čas ji natřít či promazat 😀
BMB-ČMD jí určitě promázly. 😀
Neměla by být tato výhybka přemístěna co nejdříve do muzea?
Zkuste na ni sáhnout a uvidíte ten tanec od našich bohulibých aktivistů.
A pak jste se probudil.
Každopádně by neměla přijít do šrotu.
Hlavně to neříkejte památkářům a fandům mostu na Výtoni nebo Smíchov už nikdy nikdo neopraví.
Upřímně ta moderna co má vyrůst na Smíchově je příšerná. Vůbec se do Prahy nehodí. Kéž by se zachoval původní vzhled a opravila se i budova Vyšehrad.
Památkáři si sice asi myslí, že jim svět leží u nohou a o všem rouhodují oni, nicméně stavbu nové čtvrti a bourání společného nádraží už by jen horkotěžko zastavili.
Ano,minulý týden šly k zemi ty příšerné stavby přilehlé k Nádražní ulici naproti pivovaru,po předlonském vytrhání kolejí nákladového nádraží a zbourání dvou nákladišt se poté zdálo,že celý projekt usnul.
Ano, budeme s dojetím v očích oslavovat nějaký kus šrotu namísto toho, abychom se zaměřili na modernizaci infrastruktury, která je více než žádoucí…
Ježkovy oči…pak se opravdu nemůže nikdo divit jak je naše železnice v …..
přesně tak. hodilo by se sešrotovat všechny veterány a přetavit je na nový Hjundaje….
To se snad nevylucuje…
Ta výhybka je čepová, dneska unikát (odhlédněme od EW1 od Tilliga), dokument toho jak se technika vyvíjela, výhybka by se měla očistit, doplnit chybějící části a dát do muzea, nebo zamontovat jako artefakt do nové ho nádraží.
Jen tak mimochodem, někam tam chodil pan Blahoš za kouzelnou černokněžnickou výhybkou 🙂
„Je stále funkční, smí být ale pojížděna jen malými traťovými mechanismy.“
Což funkci výhybky dost omezuje, je-li na traťové koleji.
Podle obrázku lze poznat, že na traťové koleji opravdu není. Držím jí palce k dalšímu století.
Pokud je výhybka je na Smíchově skutečně 130 let, mohl jí teoreticky spatřit i Jan Neruda, který zemřel 22. srpna 1891.
a to má být jako co? cool?
Sám jste cool jako …