Obrazem: Zkoušky nových vagonů pro ČD v Cerhenicích končí, na jaro se přesunou do Maďarska
České dráhy začnou nové vozy nasazovat ve druhé polovině roku na linky mezi Prahou a Chebem
Testy nových vagonů pro České dráhy od konsorcia Škoda Transportation a Siemens Mobility jsou na okruhu v Cerhenicích téměř u konce. S cestujícími vyjedou ve druhé polovině roku. Z Cerhenic se přesunou na březen a duben do Maďarska, kde se bude testovat jejich „soulad“ s maďarskou infrastrukturou. Oznámily to dnes České dráhy. Poprvé také ukázaly fotografie interiéru vozidel.
České dráhy objednaly 50 vagonů u konsorcia Siemens-Škoda v létě 2018. Vozy se svařovaly a lakovaly v závodě Siemensu ve Vídni, dokončení probíhá v továrně Škody Vagonky v Ostravě. Vozy vycházejí z platformy Siemens Viaggio Comfort, známé jako railjet. Budou po pěti sestaveny do 10 netrakčních souprav, které budou spojeny podobně jako vysokorychlostní vlak. To umožní cestujícím průchod soupravou. Na rozdíl od railjetů jsou ale vlaky na obou koncích ukončeny standardním rozhraním UIC pro osobní vozy a otevřenou čelní stěnou.
Soupravy bude možné spojovat do delšího a průchozího vlaku, nebo k nim připojovat jednotlivé osobní vozy a vytvářet tak vlaky s různou kapacitou a službami. Do průchozích vlakových souprav bude možné připojit další vozy 1. a 2. třídy, restaurační vozy, vozy pro přepravu jízdních kol nebo třeba řídicí vozy. Hodnota kontraktu činí necelé tři miliardy korun.
České dráhy začnou nové vozy nasazovat ve druhé polovině roku na linky mezi Prahou a Chebem, a to přes Ústí nad Labem a Chomutov i přes Plzeň. Každá pětivozová souprava bude mít zhruba 330 míst k sezení. „Tyto vlaky disponují nejmodernějšími prvky na současném evropském trhu. V rámci projektu byla například poprvé ve střední Evropě využita technologie výroby oken, která umožní snazší průchod signálu mobilních telefonů do soupravy se zachováním tepelně-izolačních vlastností skel,“ uvedl šéf Českých drah Ivan Bednárik.
Vozy s nejvyšší možnou provozní rychlostí 200 km/h budou postupně schváleny pro provoz v České republice, okolních státech a Maďarsku. „To kvůli možnosti potenciálního využití i pro mezinárodní linky,“ uvedly dnes dráhy. Původně přitom počítaly s novými vagony pro expresy Metropolitan z Prahy do Bratislavy a Budapešti, nakonec ale dospěly k závěru, že by kapacitně nestačily. Budou je proto posílat do Chebu.