Obrazem: Ostuda je pryč, na nádraží v Kájově vznikla minimalistická novostavba
Nový přístřešek ve stanici Kájov. Pramen: SŽ
Pro starou budovu zřejmě nikdo plakat nebude, neměla žádnou historickou hodnotu a nádraží spíše hyzdila.
Mně se to líbí.
Kájov je jediná stanice v ČR, která má za 50 let už třetí budovu. Ta nedávno zbouraná fakt nebyla hezká, ale stačilo dát fasádu do barev a byla by se rozsvítila stejně jako spousta paneláků. Obec chtěla starou budovu koupit a udělat tam několik bytů, dole mohla zůstat čekárna a místnosti pro drážní technologie. Ale Správní Železničáři řekli: „NE!“. Raději ji zbourali. Před časem se tu psalo, že ta demolice měla stát nějakou osmimístnou sumu v Kč, ale číslo už si nepamatuji. Tak teď tam máme za 13 míčů modernu, ve které si člověk nemá kam sednout a kde se… Číst vice »
Víte, ono to opláštění zateplovákem a nahození do barviček nemusí být vždy zcela ideální řešení.
Co tím chtěl básník říci?
Odporná stavba naprosto se nehodí!!! Jen to že stará šla k zemi je dobře ale toto je hnus.
Co na tom stálo 13M? To dělali i rekonstrukci kolejiště? Nebo byla tak drahá demolice, protože původní budova byla z azbestu?
Včera jsem jel okolo a je tam také samostatná technologická buňka, silně klimatizovaná, tam mohou být dost drahé technologie, a jestli to patří do rozpočtu stavby nádraží , tak to nevím.
Celkově považuji za chybu, že zastavovací místo nebylo při „revitalizaci“ přemístěno blíže obci.
Buď přímo na širou trať (ale O. K., úskalí v podobě vnějšího oblouku) nebo aspoň udělat přechod k poloostrovnímu nástupišti co nejblíže krajní výhybce na hořickém zhlaví.
Pak by v tomto místě ani nevznikl takový přístřešek, protože by (pokud tedy vůbec) vznikl jinde.
Souhlas, jak tak koukám do mapy, ten přístup z obce tam není zrovna nejlepší…
Ale to jsou mnohé vesnice na tom tady v jižních Čechách ještě daleko hůře. To je tady běžné.
Drobný problém je v tom, že poloměr oblouku v zastávce má být podle ČSN 73 6360-1 aspoň 600 m a výjimečně se připouští 300 m, přičemž oblouk blíže k obci má poloměr pouze cca 200 m. K tomu se vysoký perón nedá udělat.
No a pak že to nejde, u nás v Boleslavi máme taky ostudu ale zřejmě bydlíme asi na jiné planetě, snad se toho dočkáme, než půjdu do důchodu
Vy máte auta.
13 mega? a přínos pro cestující je vlastně jenom vytuněná autobusová zastávka
Mně tady cena/výkon přijde naprosto fenomenální, tím víc v kontextu SŽ. Užitná hodnota lepší, nově bezbariérový přístup a ještě to eliminuje náklady (i skryté) spojené s údržbou staré, nepotřebné budovy.
Lepší užitná hodnota, když si na nové zastávce není kam sednout?
Né, budovy ale co nejrychlejší koleje bez propadů na přejezdech ,
využít stopu do maxima.
Škoda, ta stará zřícenina se o dost víc hodila k těm německým zoufalým šrotům, které tam jezdí…
Včera jsem tím jel, je to skutečně zastaralé, sedačky čalouněné, ale jako z betonu. Všiml jsem si , že je tam i 1. třída. To mě šokovalo. Tedy be celý vagón, asi třetina, a tam jsou měkké sedačky.
GW Train tu provozuje několik různých motoráků, v tom nejpoužívanějším si člověk kromě nepohodlných židlí může užívat i rachot kol a smrad z motoru.
Ale 1.třída tu nikde na Šumavě oficiálně neexistuje, není ani v tarifu. Tak to může být asi bývalá 1.třída ještě z Německa nebo jste jel rychlíkem z Plzně do Mostu, tam 1.třída podle tarifu zřejmě je.
Za 13M jde postavit patrový rodinný dům.
Tady jsme za to dostali cosi, co se nedá ani popsat slovy…
Sice není
…sice nejsou evidentně peníze na normální čekárnu, kde se člověk skryje před šumavským počasím, ale za to jsou peníze na troje hodiny kostelního typu, které jsou asi určené pro extrémně krátkozraké cestující…
Absolutně nechápu, jak někdo může toto obhajovat…
Proč by vám někdo stavěl čekárnu na počasí proboha?
No vidíte, tady za 13 mega postavili někomu rodinnej barák a ještě zbylo na zastávku…
Ono to bude i s bouráním, ne?
Ano, zas někdo zapomněl rozpočtovat demolici.
Na dráze je všechno předražený, jen se podívejte na centrální zásobovací sklad
V přitom vzhled takové budova, co ji zbourali, je jinde vydávan za krásnou, ba dokonce přímo nově postavenou tak, aby vypadala kvalitativně právě takto.
Tak oproti Mladé Boleslavi určitě, to ještě neviděli tu naši!!!
Je to pěkné, protože je to nové, nebo je to pěkné, protže je to dobré?
Odjezdová cedule i ty obrovské hodiny jsou umístěny tak, aby na ně bylo vidět jen, když je člověk v jejich bezprostřední blízkosti. Všechny ostatní prvky, snad s vyjímkou osvětlení jsou umístěny zcela bez rozmyslu a vzájemné kooridinace. Přístřešek, má hned čtyři (!!) různé způsoby podepření. A samozřejmě, jak by mohlo chybět – modré zábradlí. Ještě do kolejiště chybí doplnit tabule 2x1m s nápisem Pozor vlak! (Její signální žlutá by alespoň mohla báječně ladit s obložením stanice.)
Je škoda, že ten průhled na hodiny je jen z kolejiště. Ale aspoň fíra ví kolik má sekeru.
Panel nadrazi mi prijde zajimavejsi a unikatnejsi, nez spousta pamatkove chranenych budov. I tak mi ale strzeni opravdu nevadi
Nebyl to panelák, byla to cihla.
Nová budova je až překvapivě zajímavá. Líbí se mi prvky těch sloupů, odvážné barvy obkladů, velké hodiny a před nimi stěna s výřezem na ty hodiny. Vidím to celé jako krok správným směrem. Jen bohužel nikde není nějaká část budovy v zákrytu před deštěm/sněhem/větrem a hodně moc dlažby.
Ač sám mám rád brutalismus (ano opravdu píšu rád), tak na předchozí budově byl jediný zajímavý prvek ta stříška s obklady před kolejemi. Celkově ale nutnost kvůli tomu chránit budovu je zbytečné. Pokud byla zchátralá a existuje kvalitní dokumentace včetně fotografií, tak pak nevidím žádný problém.
Já mám brutalismus taky rád, ale na té staré budově nevidím žádný prvek, rys, který by jí řadil do oblasti brutalistní architektury.
Kdyby se původní budova opravila, nevypadala by vůbec špatně. Obyčejná architektura 70./80. let, právě díky obyčejnosti/jednoduchosti vlastně hezká. Ale pokud pro ní nebylo nalezeno využití, těžko její existenci obhájit.
Proboha!
Brutalismus se nazývá architektonický styl proto, že „béton brut“ je v překladu z francouzštiny surový beton.
Hlavním pravidlem brutalismu jsou přiznané materiály a konstrukce, které nejsou dodatečně skryty nějakými obklady či podhledy.
Barák nádraží v Kájově byl sice dost brutálně hnusnej, ale to nemá s brutalismem, coby architektonickým stylem, vůbec co dělat.
Na pohled to vypadá hezky, vypadá to, že je tam i WC, ale jinak je to jenom přístřešek. Žádný prostor, kde by se jeden schoval před větrem.
Je to vzdušný no. Asi záměr, ono ty temné zavřené kouty nic moc pro jiné obyvatele – bezdomovce…
Ty hodiny jsou tam schválně jako „klamný cíl“, aby opanovaly diskusi, a absence uzavřené čekárny se v tom ztratila…? 😉
Uzavřená čekárna má 2 zásadní problémy. Bezdomovci a nepořádek. Někdo by to občas musel uklidit, takhle tam maximálně obec pošle 2x ročně zametače.
Nedivil bych se v dnešní době, kdyby za záchranu staré budovy vznikla petice.
No nazdar hodiny. 🙂
(Ne, ve skutečnosti je to pěkné.)
Málokdy jsou nové budovy hezčí než staré, ale tady tomu tak skutečně. Krásné a praktické.
Budova nádraží byla ohyzdná proto že tam evidentně od doby výstavby neproběhla žádná oprava / údržba, jediné co bylo špatné jsou ty schody do a z nádraží, pak by to chtělo foto po roce / pěti provozu, hlavně ty hodiny to je pěkný terč …
Budova nádraží byla ohyzdná už jako projekt, s architekturou to nemá nic společného, dělal to nějaké amatérský diletant.
Škoda, že to nemá zelenou střechu a malou čekárnu.
Nejsou ty hodiny nejake moc male na takovouhle zastavecku?
A jsou tam hned 2x plus casomira na obrazovce.
Jinak to pusobi povedene, asi maji na sklade hodne hodin:)
Mně se ty velký hodiny právě o to víc líbí jako designový prvek 🙂 jestli tam musí být dvakrát, to Bůh suď…
Mne svym zpusobem take, ale minimalne na fotkach vypadaji disporporcne vzkhledem k velikosti te zastavky. Ten napad, ze jsou videt „prustrelem“ mi prijde dobry, na druhou stranu vetsi uzitnou hodnotu maji asi spise ty, ktere jsou ve smeru prichodu k zastavce. Preci jen, spise koukate, jestli dobihate vcas, nez kontrolujete s jakym zpozdenim jste do zast dorazil. Digitalni display je take out of proportion, SZ by melo vymyslet nejaky mensi pocet typu zastavek a ty pak stavet, vyslo by to levneji a nemuseli by pokazde vymyslet neco jineho. Navic by pak davalo smysl nechat vyrobit/objednat serii doplnku jako hodiny, obrazovky,… Číst vice »
že jsou ty hodiny velké, byl zjevně architektův záměr. A zdařilý, soudě dle zájmu, jaký vyvolaly v publiku 🙂
Otázkou je, jak dlouho budou hodiny fungovat.
Vzhledem k výšce jejich umístění je to perfektně vyvedený vyzývavý terč pro případný vandalismus.
No nevim, jestli zajmu v diskusi lze hodnotit kvalitu napadu, takovi motyli na Maji tez vyvolali diskusi. No kazdopadne dobre, je zastavka na svete
Má tahle budka nějaký vnitřní prostor, nebo je tam jen technologické zázemí?
Technologické zázemí je ve vedlejší budově včetně řízení provozu na trati.
Podle fotky mi ta stará budova zase tak hnusná nepřišla, ale tahle je samozřejmě stokrát lepší
Pěkné. Jak to vypadá uvnitř? Je tam aspoň malá uzamykatelná čekárna, WC a případně automat na občerstvení? Jestli ano, bylo by to perfektní.
Stavba se povedla, vzdušná je sic na šumavské poměry až moc, ale kdež, dnes se na vlak dlouho nečeká a před běžným deštěm, sněhem, postačí uchránit.
Účelně a v hezkých barvách vyvedené, cena jistě zahrnuje i demolici brutalistní hrůzy a stavbu této krasavice a možná i nové budovy pro dispečery.
Akorát, protože jsme v Čechách otázka je na místě : kdo se první trefí do těch předimenzovaných hodin ?
Jsou tam všude kamery, tak snad to nějaký čas vydrží
A nebo budem znát i vítěze. 😀
Ano, nejprve je třeba trefit kamery ve správném pořadí.
Ta stará budova nebyla „brutalistní hrůza“, ale noname stavební produkce své doby a místa. Brutalismus je něco úplně jiného. Paradoxně, jestli někdy byl v Kájově na nádraží nějaký brutalistní prvek, tak je to ten beton s kulatým otvorem v nové budově.
Pokud tam nejsou vnitřní prostory, může člověk při zpoždění vlaku, umocněném jednokolejkou, v zimě prochladnout až až. Jinak to má styl a líbí se mi to. Vandalismus bych v tomto kraji příliš neočekával, tak snad tomu léta postačí běžná údržba.
Nebylo nad to se v zimě při čekání na vlak ohřát ve vytápěné čekárně dnes již neexistující budovy. Ale to už jsme překonali. Stačí přístřešky.
Budová není. Kde jsou výpravčí?
V dopravní kanceláři.
Mohli by být v Krumlově, v Budějovicích, ale dost možná budou až v Praze, protože centralizace (i když počítač s monitorem připojený ke drážní síti může být také celkem kdekoli v ní).
Nicméně jsou v Kájově, odkud se dálkově řídí tato trať. Ve staré budově nebyli již od roku 2015 – s rekonstrukcí tratě a zavedení dálkového řízení byla pro ně vybudována budova s dopravní kanceláří vedle. Foto v článku není, ale najdete ho třeba zde: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/K%C3%A1jov_%C5%BDST_nov%C3%A1_budova.jpg
Děkuji
Po té trati jsem jezdil od dětství na Šumavu a už před těma cca 30 lety jsem původní budovu považoval za opravdu hnusnou. Takže dobrá práce a výsledek se mi líbí a vůbec by mi nevadilo ho i zopakovat na jiné zastávce.
Původní budova byla ikonická, unikátní ukázka podšumavského železničního brutalismu!
Spíše prefabrikace… Škoda mi přijde spíše té vlečky, byť sklonově náročné a do nepříliš čistého, dnes už ne tolik potřebného provozu papírny.
Sklonově prý na několika místech dokonce naprosto nevyhovující a na jednom místě prý museli dát do papírů oficiálně nižší číslo, než je skutečnost, jinak by jim to ani nepovolili. Říkal mi to bývalý fíra, který tam jezdil. Samozřejmě nevím, jak moc je to pravda. Každopádně s dnešním „provozem“ papíren už ta vlečka asi nedává moc smysl.
Z Kájova do kopce směrem na Větřní je sklon v normě, pokud začnete s měřením délky zhruba uprostřed nádraží.
Ikonická byla… to nepochybně. Každý jí znal jako naprosto příšernost. Podšumavský železniční brutalismus je takový hezký eufemismus pro prefabrikát.
13 milionu za co?
Víte co dneska stojí demolice čtyřpatrové budovy?
V ČL sundají staré nádraží za trojku, psali tady včera. A zrovna malá mi ta budova nepřijde.
V něktarýh případech může, např. město dostat na to dotaci, ale to pro SŽ jistě neplatí.
Nejsou to jen stavební náklady, ale kromě toho, jak píše Michal M cena cena bourání bývalé budovy, a technologie (informační systém, osvětlení, hodiny, ……. Ceny za taková zařízení jsou vyšší – protože tržní, a výrobci/prodejci jsou si dobře vědomi na jaký segment trhu míří. To není RD. Stručně: Cena je tržní/marketingová – prostě kolik jsou ochotny a schopny takové firmy jako je SŽ zaplatit. Ceny se dávno neodvíjí od hodnoty, od nákladů.
Minimalistická budova, maximalistické hodiny! Modré zábradlí …
Kousek zábradlí . Možná použijte brýle 👓
A kus za ním najedou stačí vodící lišta pro nevidomé… možná by stačil květináč.
Přičemž nechápu fukci těch trubek před hodinama, propadlo tam snad není…
tipoval bych to na místo pro opření a zamčení kola
Tam si uvážete koně kovboji.
Pokud s unií slepých a slabozrakých* vyjednáte květináče, budou kvetináče.
* nabo jak se nyzývají
Ty hodiny jsou zvláštní jak kdyby je někdo vytáhl ze skladu z rohu kde se a ně jen prášilo, protože se nikam nehodili a potřebovali je udat.
Ty hodiny se normálně vyrábí..dokonce česká firma.prasi se max od vašeho příspěvku.
A následně kvůli hodinám ještě vyřízl ten panel, aby byly vidět? To asi nebude ten důvod. Možná by akorát bylo hezčí, kdyby byly zapuštěné do stěny, ale to se těžko hodnotí.
A můžeme začít sázet, jak dloho vydrží nepoškozené, stejně jako displeje, které jsou „v dosahu“. Dávám tomu den, maximálně dva…
Tam je vandalizace nízká. Vandalizace je typický projev velkých měst.
Ty hodiny jsou dnes standardní železniční, ale na tak malou budovu se vskutku nehodí dokonce šíleně dvakrát.