Obrazem: Zbývá už jen 140 metrů. České mostaře v Pirně překvapilo nečekané chování konstrukce
Silný vítr vál z nepříznivého směru. Oproti výpočtu se konstrukce méně prohnula, což zkomplikovalo nájezd na pilíř.
Stavbaři Metrostavu a sesterské firmy Bemo Tunnelling mají za sebou poslední dlouhý výsuv silničního mostu Gottleubatalbrücke v německé Pirně. Šlo už o sedmý výsuv, při kterém byla 6 800 tun vážící ocelová konstrukce vysunuta o 112 metrů za devět hodin hrubého času.
Celkově bylo od počátku stavby vysunuto 777 metrů mostu, do konce zbývá ještě 140 metrů.
„Tento výsuv byl opět něčím nový. Poprvé jsme vysouvali na ocelové konzoli nosné konstrukce osazenými prefabrikáty budoucí betonové mostovky, která po posledním výsuvu skončí nad pro jeřábovou techniku nepřístupným terénem,“ popsal akci ředitel výstavby Marek Foglar.
Výsuv podle něj poprvé komplikoval silný vítr vanoucího z nepříznivého směru. „Rychlost větru byla hraniční a reálně hrozilo rozkmitání aerodynamicky nestabilní nosné konstrukce,“ řekl Foglar.
Konstrukce se také oproti výpočtu výrazně méně prohnula, což mostařům podle Foglara přichystalo několik perných chvil při nájezdu na více než 50 metrů vysoký pilíř číslo 30.
Dokončení v roce 2026
V letošním roce čekají stavbaře ještě dva kratší výsuvy, po nich konstrukce dosáhne druhé strany kilometrového údolí. Následně bude nutné konstrukci spustit ve výšce 70 metrů o 1,5 metru na hlavy pilířů a spojit je s nimi pomocí železobetonových náběhů.
Poté bude následovat betonáž mostovky a dokončovací práce.
Silniční most překonávající údolí říčky Gottleuba (u nás Rybný potok) ve výšce 70 metrů bude dlouhý 916 metrů. Propojí silnice 172 z Bad Schandau a 172 a, která slouží jako přivaděč k dálnici A17. Na mostě budou tři jízdní pruhy (2 + 1), jde o součást silničního obchvatu Pirny.
Most vyniká neobvykle štíhlou konstrukcí. Na stavbu padne celkově sedm tisíc tun konstrukční oceli a dvanáct tisíc kubíků betonu. Projekt by měl být dokončen na konci roku 2026.
V roce 2022 byla stavba na čas přerušena kvůli technickým problémům a sporům s investorem. Extrémní konstrukci totiž bylo podle Metrostavu schválenou technologií nemožné postavit. Projektanti nakonec přistoupili ke změnám v dokumentaci a vysouvání jednotlivých částí mohlo pokračovat.