Obrazem: Z břehů Orlíku se začínají zvedat základy nového mostu
Stavba nového železničního mostu přes Orlík (červen 2022). Autor: Zdopravy.cz/Pavel Šindelář
Jaký bude osud starého mostu, není stále jasné.
Jaký bude osud starého mostu, není stále jasné.
Po dostavění nového mostu, starý zbourat. Samozřejmě předtím vyjmout z památkové péče pro havarijní stav. Nevím, co je na tom tolik složitého.
Spíš to bude chtít zajistit, aby most, který se vyřadí sám z památkové ochrany pádem (pro neúdržbu), nespadl na ten nový.
Nešlo by ten most snést někam do pr… a tam ho „památkově chránit“? Tak aby na nikoho nemohl spadnout?
To stojí skoro stejné prachy jako ho zbourat. Možná i více.
spadne leda na ryby ne
Při Murphyho zákonu bude pod padajícím mostem zrovna v tu chvíli loď. Studénka trochu jinak.
Když po něm nebude nic jezdit, tak nespadne ani za sto let.
Tak tomu nevěřím, to jste se rozmáááchl jen tak od pasu, ale moc… proč ne rovnou tisíc??
Tak schválně jestli tam za 100 let budou stavět třetí most, nebo druhý na místě toho prvního, co za tu dobu spadne.
A to se teda ten současný most stavět nemá a počkat 100 roků na most věčný, který přežije i pyramidy?
Když bysme nebyli v Kocourkově, tak tam buď postaví repliku, nákladnou rekonstrukci originálu, to jestli je nebo není některý most na spadnutí je evidentně často názor několika různých odborníků, nebo ho zbourat a postavit most na stejném místě , místo nějakého přidávání oblouku na trati.
Váš postup bude znamenat mnohem delší výluku na trati. Nestěžujete si vedle, že výluky dlouho trvají?
PS: Oblouk navíc z toho nebude, podívejte se do mapy.
Ale na hlavních mezinárodních a nákladních směrech…
Takto – pokud má někdo zákonné právo nařídit aby bezcenná (pro majitele) věc byla prohlášena za památku a tím na něj navalil obrovské náklady, měla by jako ta absolutně nejmenší věc proti zneužívání takové moci existovat možnost převést bezúplatně památku na vyhlašovatele (památky) s tím že ten pak zváží další možnosti…
Sice si uvědomuju že nakonec jsou to pořád ty stejné státní peníze, ale z vlastní zkušenosti vím jak to mnozí ekonomové státních jednotek berou: „to neplatíme MY tak je to zadarmo, to jde z rozpočtu někoho jiného“…
Pokud, tak jedině s omezením: Jen když se jedná o zbytný majetek státu/kraje/obce.
Právní systém má být odolný proti zneužití. Aby se nám tady nerozmohlo nepřátelské převzetí „domů na náměstí“. Po převzetí nabyvatel sejme památkovou ochranu a hurá, dům je památkového úřadu a vyjednává se převod na pana Loupežníka.
Tak jistěže by tam musela být nějaká pojistka, třeba zákaz převodu na (nestátní) subjekt po dobu 10ti let? Tak dlouho na to žádný upláceč čekat nebude… a pořád to není povinnost to tomu státu hodit „na tady máš“, ale porávo=možnost.
Dá se k mostu nějak dostat, aniž by člověk porušil zákaz vstupu?
Pokud není uzavřená plavební dráha pod mostem…
Jenže na stránkách ŘVC takovéhle informace nejsou, tak snad jedině zavolat na Orlík, jestli vědí.
Měl jsem na mysli spíš pěšky nebo na kole.
Poblíž mostu ano, na východním konci vede červená turistická stezka. Dole u vody jsme se byli podívat minulý rok, je tam pěšina a zákaz jsem neviděl. Na západním straně je vidět na mapě cesta, teď tam ale bude staveniště, takže netuším jak blízko se dá dostat.
Podle mapy.cz je červená turistická značka dočasně uzavřena právě kvůli staveništi.
ta červená je samozřejmě zavřená, viz mapy.cz…
https://mapy.cz/turisticka?x=14.2523349&y=49.3801979&z=16&source=di&id=1373496
Ta fotka mi připomněla přejezd Kasandra.
Přístup památkářů mi přijde občas naprosto diletantský. Chrání čistě industriální konstrukce jen proto, že jsou staré, ačkoli prostředí hyzdí, a naopak nechávají bourat kvalitní architekturu, protože pro ně není dost stará.
Most je to sice krásný, ale musím s vámi souhlasit. Památkáři jsou zlo.
Palec nahoru racionální pohled
Jasně, a asi proto už máme památkově chráněné objekty z 80. let 20. století.
Nemáte ani ahnung, jak památková péče funguje. Vězte, že věk je jen jedním z kritérií vyhlášení památkové ochrany, daleko důležitější roli však hrají zcela jiné důvody.
Jo a ani u těch industriálních konstrukcí ani nikde jinde se mezi ta kritéria rozhodně neřadí váš veskrze subjektivní a ničím než vlastními dojmy nepodložený názor na to, co kde hyzdí protředí.
Máte pravdu, mnoho lidí nemá ani ahnung jak taková památková péče funguje, a pokud se neudělá nějaká VELMI přehledná a přesvědčivá vysvětlovací akce, která se aspoň pokusí vysvětlit PROČ se někde bez problému může bourat a stavět (subjektině) hyzdící stavby (řekněme Brno, ulice Hlinky) působící jako pěst na oko, ale jinde se chrání pro laika bezcenný šrot v lese daleko od civilizace, tak se může snadno stát že zcela v souladu se zásadami demokracie (rozhodnutí většiny) se institut památkové ochrany citelně omezí… má na to „slibně“ nakročeno.
Není spolek Viadukt něco podobného jako Nedáme nádraží v Ústí nad Orlicí. Nebo už to tam smysluplně funguje?
To nádraží je oproti tomu mostu zcela smysluplné …
Smysluplné? Co jste si dal?
Fakt nechápu prostě. Buď teda je významné, aby tam byl tenhle typ mostu, tak se měla udělat kopie (ano, asi svařovaný, ale to z pár metrů nikdo nepozná) jako nad Hracholusky a kus té původní konstrukce dát někam do depozitáře (nebo třeba použít jako lávku na cyklostezce někde), nebo není, a pak prostě nechápu, proč se ten starý nemůže zbourat a nechat tam jen ten nový.
O nějakém významu zasazení do krajiny takhle stejně nemůže být řeč, když se 10 m vedle postaví nový most, co bude ten pohled samozřejmě narušovat.
Je-li konstrukce nýtovaná, musí být kopie taky nýtovaná …
To „někde“ jako cyklostezka je v místě, kde most stojí … v širokém okolí není žádný most pro pěší, v rozporu se zákonem se přes most chodí …
Kdyžtak už by smysluplnější bylo „přilepení“ lávky k novému mostu po vzoru Hracholusek, kde to kraj pořídil za pár milionů (pokud si dobře pamatuji 16 mil. včetně napojení cyklostezek). Problém tady je s pozemky, knížepán stejně nemá zájem, aby se mu tam rojili cyklisté.
Jen oprava staré mostní konstrukce byla odhadnutá na 100 milionů a k tomu musí být pravidelná údržba, což u té lávky bude nákladově o řád nižší.
Předkové se toho nedrželi. Proto jsou dva pilíře Karlova mostu o metr užší a založené na kesonech, což tehdy byla technologie o 5 století mladší než most.
A žádný turista ani obyvatel Prahy to nepozná, nikdo podrobně nezkoumá a neporovnává šířky jednotlivých pilířů. Takže pokud jde hlavně o estetický dojem tak stačí vizuální kopie postavení moderními metodami. Stejně tak při rekonstrukci Nergelliho viaduktu byly použity nové technologie a několik pilířů bylo pro špatný stav kompletně rozebráno a postaveno znova. Zvenku ale vypadá stejně.
No, a on bude zde někdo zkoumat zda je most nýtovaný, nebo svařovaný a „pecky“ nýtů jen tak na ozxdobu navařené??? Samozřejmě se odkazuji na tvrzení diskutujícího XYYY
Tady prý mostovka z nějakého důvodu vyměnit nejde. A most je už dost shnilý, je na něm traťová třída B1, takže tam nemůžou ani velké lokomotivy, akorát motoráky.
Prý nejsou OK ani pilíře.
Důležité slovo je…prý…
Máte dvě možnosti jak to zjistit:
a) potopit se až ke dnu a důkladně to zkontrolovat. Je tam vidět alespoň na půl metru?
b) novou mostovku na starém pilíři zatížit jedoucím vlakem a doufat.
Třetí možnost je vybourat ten pilíř a postavit ho znova, což se ale nelíbí plavební správě…
Žádný vlak už tam jezdit nebude, takže ho to nemusí ani unést. To samé pilíře, které nebudou zatěžovány chvěním apd. A když odšroubují kolejnice a položí tam místo toho pochozí rošt, tak je asi na pár desítek let vyřešeno. Jen ale budou muset začít s pozvolnou rekonstrukcí – nátěry, výměny apd.. Co je ale prý největším kamenem úrazu je, že se k tomu mostu nepůjde dostat, páč to majitel okolních pozemku prý nedovolí.
Formou zhozeni mostu a kopie s mírným zvýšením pro plavební podmínky se to udělalo v Bratislavě a teď je z toho nová a turista mi vyhledávaná dominanta.Podobne se postupovalo u dvou staveb ve Vídni.Proč to nejde v Česku?
to bude tak krásný pohled na ten starý šrot vedle novýho 🙂 jooooooo……. tomu říkám krajinný ráz moderního typu…
Nový most bude krásný a stane se dominantou údolí na který se budeme s foťáky sjíždět nejen my šotouši.
Doufám, že ten starej most mu nebude dlouho zaclánět a půjde rychle do šmelcu.
Doufáte marně, je to zákonem chráněná technická památka ….
Sám jste památka zákonem chráněná, Váš otec Vážený cestovatel se musí v hrobě obracet, co to zplodil a částečně vychoval. Přestaňte už tady otravovat, jste tu jen pro ostudu
A dopadne to jako Ivančický viadukt. Až to začne ohrožovat okolí, tak se to snese. Platit by to mělo Ministerstvo kultury.
Chráněnost zákonem je nejlepší předpoklad pro zánik.
Fajn, kdo se o most bude starat, když ten most potřebuje akorát ministerstvo kultury? Já jen že pámátková ochrana by v Tróji nepomohla.