Obrazem: Z břehů Orlíku se začínají zvedat základy nového mostu

Stavba nového železničního mostu přes Orlík (červen 2022). Autor: Zdopravy.cz/Pavel ŠindelářStavba nového železničního mostu přes Orlík (červen 2022). Autor: Zdopravy.cz/Pavel Šindelář

Jaký bude osud starého mostu, není stále jasné.

Na trati z Tábora do Písku vzniká jeden z největších obloukových mostů v Česku. Stavba se rozběhla naplno začátkem roku a už se začíná zvedat ze země. „Na stavbě aktuálně probíhá odtěžování skalního masivu pro založení patek oblouku a zemní práce. Hotové jsou opěry, část pilířů a základů,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Stavba nového železničního mostu přes Orlík (červen 2022). Autor: Zdopravy.cz/Pavel ŠindelářStavba nového železničního mostu přes Orlík (červen 2022). Autor: Zdopravy.cz/Pavel ŠindelářStavba nového železničního mostu přes Orlík (červen 2022). Autor: Zdopravy.cz/Pavel ŠindelářStavba nového železničního mostu přes Orlík (červen 2022). Autor: Zdopravy.cz/Pavel ŠindelářStavba nového železničního mostu přes Orlík (červen 2022). Autor: Zdopravy.cz/Pavel ŠindelářStavba nového železničního mostu přes Orlík (červen 2022). Autor: Zdopravy.cz/Pavel ŠindelářStavba nového železničního mostu přes Orlík (duben 2022). Pramen: Správa železnicStavba nového železničního mostu přes Orlík (duben 2022). Pramen: Správa železnicStavba nového železničního mostu přes Orlík (duben 2022). Pramen: Správa železnicStavba nového železničního mostu přes Orlík (duben 2022). Pramen: Správa železnicStarý železniční most přes Orlík. Pramen: Jihočeský kraj

Rozpětí mostního oblouku bude 156 metrů a celková délka nového přemostění přesáhne 300 metrů. Nový most bude jednokolejný s průběžným kolejovým ložem, který bude od původního mostu odsunutý zhruba o deset metrů severním směrem.

Konstrukce nového mostu by měla být dokončena v srpnu roku 2024, poté bude následovat přeložka trati a provoz by měl být na nový most zaveden na konci listopadu 2024. Do června 2025 pak budou ještě probíhat dokončovací práce.

Starý most z roku 1889 měl být podle původních plánů po dokončení nového zbourán. Tomu definitivně loni v listopadu zamezil tehdejší ministr kultury Lubomír Zaorálek, když potvrdil červencové rozhodnutí svého ministerstva o zařazení mostu mezi kulturní památky.

Jaký ale bude jeho další osud, není jasné. Správa železnic ani Jihočeský kraj na opravu a údržbu mostu nemají peníze. Správa železnic proto bude podle mluvčího Dušana Gavendy „hledat cestu a podmínky, za jakých by starý most mohl po převedení dopravy na nový most získat nový majitel“. Jihočeský kraj už dříve převod do svého majetku zamítl. Pro železniční dopravu se most stane zbytným.

Správní rada v závěru loňského roku odsouhlasila možnost převodu mostu na zapsaný spolek Viadukt. „Ohledně osudu stávajícího mostu a jeho případném převodu na spolek Viadukt se stále jedná,“ řekla Friebová.

Kontrakt na stavbu nového mostu získal loni začátkem června Metrostav s cenou 544 milionů.

Tagy most přes Orlík Správa železnic
49 komentářů