Obrazem: Velmoc rychlovlaků. Ve Španělsku vyjely nové jednotky Avril, nabídnou 85 000 míst týdně navíc
Počet vysokorychlostních souprav na španělské železnici poprvé přesáhl tři stovky.
Španělské státní dráhy Renfe dnes poprvé nasadily do provozu nové vysokorychlostní jednotky S-106 od společnosti Talgo. Jde o vlaky s dosud největší kapacitou: ve verzi pro nízkonákladovou značku Avlo budou jezdit s 589 sedačkami. Zvládnou rychlost až 330 km/h.
Dnešek se tak stal důležitým okamžikem pro španělskou vysokorychlostní železnici i z jiného důvodu: poprvé počet vysokorychlostních vlaků v zemi přesáhl hranici tří stovek, konkrétně jezdí 306 jednotek. Jde o vlaky všech dopravců, kteří v zemi působí. Na sociální síti X to uvedl španělský ministr dopravy Óscar Puente. Nové vlaky nabídnou více než 85 000 míst týdně navíc. Od dnešního dne je v provozu 22 nových jednotek.
Jednotky dodalo s tříletým zpožděním Talgo. Aktuálně nejmodernější vysokorychlostní jednotka v Evropě bude zpočátku jezdit na tratích z Madridu na sever do Galicie a Asturias pod tradiční značkou Renfe AVE a také na tratích mezi Madridem a Barcelonou nebo Valencií v barvách nízkonákladové značky Renfe Avlo. Do konce roku roku se mají také objevit na trati z Barcelony do Paříže. V případě AVE bude nasazení nového vlaku znamenat poprvé vysokorychlostní spojení Ovieda a Gijónu, druhá linka povede do Viga, La Coruni, Santiaga de Compostela, Pontevedry a Vilagarcía de Arousa.
Verze pro AVE a Avlo se liší nejen barvami, ale hlavně počtem míst. Do „nízkonákladového“ konceptu se vešlo do 12 vozů 589 míst, v 1. třídě v konfiguraci 2 + 2, v ekonomické 3 + 2. V dražší verzi pro vlaky AVE je 507 míst.
Renfe si objednalo třicet jednotek ve dvou verzích. S pevným rozchodem 1435 mm a s možností změny rozchodu z 1435 na širší iberijský. To umožní zajíždění na konvenční španělské tratě. Dvě stě metrů dlouhá souprava bude v běžném provozu jezdit rychlostí 330 km/h. Výrobce dostal zatím penále 166 milionů eur za zpoždění.