Obrazem: Velká rekonstrukce Staroměstského jezu je hotova, o tři čtvrtě roku dříve
Rekonstrukce Staroměstského jezu, 2. část (červen 2022). Pramen: Metrostav
Stavbaři mimo jiné zbudovali nový dubový rošt, který vyplnili žulovými deskami tak, jak tomu bylo při vzniku jezu ve 13. století.
Takže technologie ze 13.století,ale přitom se tam vozil beton-tady si někdo nevidí do pusy! Anebo prachsprostě lže!
Beton už používali Římané, tedy doba starověku, tedy víc jak před 2 000 let, tak proč by ho nemohli použít lidé před 800 lety (800 < 2000).
Pokud nějaká technologie byla známá ve starověkém Římě, automaticky to neznamená, že byla známá i ve středověké střední Evropě.
Středověké vltavské jezy byly stavěny bez použití betonu http://hydraulika.fsv.cvut.cz/Vin/ke_stazeni/Jezy.pdf
Na druhou stranu, zvolené „pohledové řešení“ při této rekonstrukci mě neuráží, i když středověk to není.
Takže zaručená metoda jak zkrátit termín o tři čtvrtě roku je užít postupy ze 13. století…
Trámy a žula jsou jen dekorace navrch, podklad je betonový.
Beton mohl být použit už ve 13. st., byl už víc jak 1000 let znám, jen se tehdy všude necpal a byl asi i dost drahý. Ale jestli byl, toť otázka.
Používala se malta. Třeba Karlův most není zas tak kamenný, ale maltový. Hezký kamenný plášť sloužil jen jako ztracené bednění, do kterého se vyplnila nepravidelná směs malty a šutrů.
Spíš ta délka stavby počítala s metodami 13. století a postupně se to urychlilo s pomocí moderní techniky.
Pochybuju, že výkaz výměr počítal s převozem kamene pomocí volských potahů. Voli by byli, ale těch povozů není
Skvělý postřeh, teď ho zkuste využít pro stavbu železnice. Ten bagr na fotce je jietě také ze 13. století.
Vypadá to nádherně