Obrazem: Velká rekonstrukce Staroměstského jezu je hotova, o tři čtvrtě roku dříve
Stavbaři mimo jiné zbudovali nový dubový rošt, který vyplnili žulovými deskami tak, jak tomu bylo při vzniku jezu ve 13. století.
Velká rekonstrukce Staroměstského jezu v Praze, která začala v dubnu 2021, je hotová. Oprava za 120 milionů, která jezu z roku 1241 vrátila jeho původní podobu, přitom měla dle smlouvy skončit až v březnu 2024. Práce provedla společnost Metrostav.
Stavba byla rozdělena do pěti úseků po zhruba 60 metrech, aktuálně byl zaplaven poslední úsek u staroměstského břehu. Do předání díla zbývají podle stavbařů už jen drobné úpravy v podjezí a provozní zkoušky.
„Zatímco na prvním úseku jsme se zaučovali, s každým dalším jsme byli chytřejší a postupně se nám podařilo zdokonalit procesy natolik, že jsme si mohli dovolit významně zrychlit postup stavby,“ uvedl vedoucí projektu Daniel Boďa z Metrostavu.
Jez, který je od roku 1958 památkově chráněný a jako jediný v metropoli si zachoval původní tvar, naposledy prošel opravou před 55 lety. Tehdy kamennou výplň dřevěného roštu nahradil beton. To se nyní změnilo. Stavbaři mimo jiné zbudovali nový dubový rošt, který vyplnili kamennými žulovými deskami tak, jak tomu bylo při vzniku jezu.
Příprava materiálů proto začala dlouho před samotným zahájením stavby, a to kácením 160 let starých dubů v oboře Kněžičky na Nymbursku. Celková délka dřevěných trámů pro kompletní roštovou konstrukci přesáhla dva kilometry. Trámy byly před použitím ponořené ve vodě. Žulové bloky na výplň dubové konstrukce se lámaly a řezaly v závodech Vápenice a Hudčice na Příbramsku.
Hlavní práce probíhaly vždy od jara do podzimu. Stavbaři přitom na vodě využívali celou flotilu stavebních strojů, jako jsou plovoucí rypadla, jeřáby nebo tlačné čluny. Beton se vozil z betonárny TBG Metrostav na Rohanském ostrově, automíchačky převážela k jezu loď.
Jez s dvanáctimetrovou vorovou propustí uprostřed zajišťoval vodu pro pohon Sovových mlýnů, pro napájení vodního náhonu Čertovky a také Staroměstských mlýnů. Lodě se do jeho zdrže mohou dostat jen po proudu přes plavební komoru Mánes. Smíchovská plavební komora zdrž Staroměstského jezu míjí a převádí lodě z pod Karlova mostu rovnou do zdrže Šítkovského jezu.
To by měla změnit nová plavební komora u Dětského ostrova, kterou Povodí Vltavy plánuje. Stavba má nicméně mnoho odpůrců, kteří mimo jiné namítají, že ze zdrže Staroměstského jezu zmizí klid a pohoda, kterou si zde užívají lidé na loďkách a šlapadlech.
Povodí Vltavy, které je investorem opravy Staroměstského jezu, chystá také rekonstrukci Šítkovského jezu. „Stejné týmy, které realizovaly stavbu Staroměstského jezu se nyní plynule přesunou o několik set metrů proti proudu a zahájí práce na rekonstrukci Šítkovského jezu,“ dodal Jan Šimůnek, vedoucí oddělení realizace investic Povodí Vltavy.